Varning Ang. Nordea.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

spite wrote:
Frege wrote:Jag kör en RC av 2.0.
Dude.. geeky ;)
Närmar sig fullversion (2.0) nu snart.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Efter att ha läst mailet så tycker jag att de som går på bluffen förtjänar att bli av med sina pengar.

Om man ärligt tror att en av sveriges största banker skickar ut ett publikt mail med så horribelt dålig svenska så får man skylla sig själv.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Men…samtidigt finns det är en del oerfarna surfare i vårt land som är lättlurade.
Det är dem som göra bedrägerier till ett vinnande koncept.
Undrar om Nordea är skyldiga att återbetala pengar till kunder som blivit lurade?
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Mr Einstein wrote:Men…samtidigt finns det är en del oerfarna surfare i vårt land som är lättlurade.
Det är dem som göra bedrägerier till ett vinnande koncept.
Undrar om Nordea är skyldiga att återbetala pengar till kunder som blivit lurade?
Dom är väl inte skyldiga att ersätta kunder som har blivit lurade, men gör så likväl på goodwill.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Branstrom wrote:Närmar sig fullversion (2.0) nu snart.
Kör den nu också. Faktiskt riktigt trevlig :)
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Big_Bird wrote:Då brevet (i alla fall det som jag fick) hade Nordeas "Fraudkampavdelning" (sic) som avsändare så behövdes inget kritiskt tänkande, det var bara att lägga i soptunnan.
Vad som störde mig mest med brevet var alla stavfel. Kunde de inte ha ansträngt sig lite mer?
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Cappuccino wrote:
Big_Bird wrote:Då brevet (i alla fall det som jag fick) hade Nordeas "Fraudkampavdelning" (sic) som avsändare så behövdes inget kritiskt tänkande, det var bara att lägga i soptunnan.
Vad som störde mig mest med brevet var alla stavfel. Kunde de inte ha ansträngt sig lite mer?
Enligt Aftonbladet så har det här nätverket svenska medlemmar.
” -De behöver svenskarnas språkkunskaper för utskicken där de försöker lura kunder”.
Sen kan man ju alltid undra över vart dem hittade dessa svenska medlemmar ;D
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Koddosa och skraplotter suger, jag får SMS av min bank med koder när jag vill logga in och inte är vid min dator.

Men men, fattar inte hur folk kan gå på det här? Mailen är ju sjukt oproffigt skrivna?
Krävs väl i.o.f. inte att många procent ska gå på det för att det ska löna sig..
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Vad händer om du blir av med mobilen då?

En koddosa är personlig och kan bara användas av en enda person. Vad är det som suger med det?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

_JesteR_ wrote:Vad händer om du blir av med mobilen då?

En koddosa är personlig och kan bara användas av en enda person. Vad är det som suger med det?
De koddosor jag sett är alldeles för stora för att jag skulle gå runt med en i fickan. Skraplotten i all ära men du behöver ju ändå ha din personliga kod när du loggar in på nät- eller telefonbanken.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

_JesteR_ wrote:Vad händer om du blir av med mobilen då?

En koddosa är personlig och kan bara användas av en enda person. Vad är det som suger med det?
En mobiltelefon är personlig och kan bara användas av en enda person, av är det som suger med det?

Båda lösningarna, SMS och dosa, är ypperliga, det är skraplotterna som är ett problem då de inte är slumpmässiga, lurar man av någon ett par tre skraplottskoder funkar de att använda för att överföra pengar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

spite wrote:De koddosor jag sett är alldeles för stora för att jag skulle gå runt med en i fickan.
What? Min dosa till swedbank är ca 4x7x1 cm, det tycker jag inte är speciellt stort. Men du kanske har små fickor ;)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

elvenman: Då kan man ju fråga sig vad han har för mobiltelefon som är mindre än så, då han uppenbarligen kan få med sig den...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

_JesteR_ wrote:Vad händer om du blir av med mobilen då?

En koddosa är personlig och kan bara användas av en enda person. Vad är det som suger med det?
Vad händer om man blir av med koddosan då?
Samma sak.
Grejen är att koddosan är en extra sak, mobilen har man ju ändå alltid med sig.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Diemon! wrote:Vad händer om man blir av med koddosan då?
Samma sak.
Grejen är att koddosan är en extra sak, mobilen har man ju ändå alltid med sig.
Är väl enklare att få reda på vem mobilen tillhör, än att få tag i rätt dosa till rätt personnummer (och efter tre felslag av pinkoden är dosan låst och lika intressant som en skapad nitlott).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om man inte orkar dra på kod-dosan kan man ju faktiskt skaffa banken via telefon, då slipper man även leta upp en dator utan kan sköta bankärenden helt från telefonen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Ghlargh wrote:Om man inte orkar dra på kod-dosan kan man ju faktiskt skaffa banken via telefon, då slipper man även leta upp en dator utan kan sköta bankärenden helt från telefonen.
Går juh även att sätta en personligkod, för att kolla till saldon och föra över pengar mellan egna konton.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

elvenman wrote:
Ghlargh wrote:Om man inte orkar dra på kod-dosan kan man ju faktiskt skaffa banken via telefon, då slipper man även leta upp en dator utan kan sköta bankärenden helt från telefonen.
Går juh även att sätta en personligkod, för att kolla till saldon och föra över pengar mellan egna konton.
Precis...och det är smidigt.
Vet dock inte om Nordea har den funktionen men i alla fall Swedbank.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Nordea har väl personlig kod för inloggning och egna överföringar som standard, och skraplott endast för betalningar utåt?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Ghlargh wrote:Nordea har väl personlig kod för inloggning och egna överföringar som standard, och skraplott endast för betalningar utåt?
Korrekt.

(weeeeeeeee, jag fick svara på den allsmäktiga gudens glarghs få frågor, han som vet allt!!)
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Ghlargh wrote:elvenman: Då kan man ju fråga sig vad han har för mobiltelefon som är mindre än så, då han uppenbarligen kan få med sig den...
Det handlar snarare om att prioritera. En mobiltelefon i höger ficka fram, nyckelknippa i vänster. Plånboken går i höger bak och kalendern i vänster. Sedan blir ingen plats över för någon koddosa om man nu inte vill börja använda handväska eller gå i byxor som sitter som farfars, alternativt armybyxor huga!
Last edited by andersson on 2006-10-23 12:55:16, edited 2 times in total.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Mr Einstein wrote:Precis...och det är smidigt.
Vet dock inte om Nordea har den funktionen men i alla fall Swedbank.
Nordea har som konstaterat ovan en personlig kod som behövs vid alla inloggningar. Men för överföringar till andra konton än dina egna samt försäljning av fonder eller liknande behöver man komplettera den personliga koden med en skraplottskod. Ser egentligen ingen nackdel med det systemet, bara klantiga människor.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

spite wrote:
Ghlargh wrote:elvenman: Då kan man ju fråga sig vad han har för mobiltelefon som är mindre än så, då han uppenbarligen kan få med sig den...
Det handlar snarare om att prioritera. En mobiltelefon i höger ficka fram, nyckelknippa i vänster. Plånboken går i höger bak och kalendern i vänster. Sedan blir ingen plats över för någon koddosa om man nu inte vill börja använda handväska eller gå i byxor som sitter som farfars, alternativt armybyxor huga!
Funderat på en kavaj? Då får du två stycker innerfickor alldeles gratis som passar utmärkt för plånbok och mobiltelefon.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Men varför är det Nordeas kunder som drabbas hela tiden?
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Mr Einstein wrote:Men varför är det Nordeas kunder som drabbas hela tiden?
För det kanske inte är lika stor utdelning på Yttre Mongoliets Enskilda Bank...typ.

FSB har ju oxå haft denna sorts problem, och dom tmed Nordea är ju överlägset störst i Sverige. Själv har jag bägge så jag har alltid chansen att torska på dessa mail...nyah nyah
KTM + Akrapovic = [love]
Post Reply