Kundens rättigheter?!!!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Kundens rättigheter?!!!

Post by liger »

Hej..

Jag undrar vilka rättigheter en kund har när det ligger till på följande sätt, att man köpt en mobiltelefon via internet och efter några veckor har detta företag sänkt priset med ungefär 200kr och så vill man få tillbaka de resterande pengarna som man egentligen har rättighet till inom en månad tror jag. Man borde väl kunna begära pengarna tillbaka, antingen genom att åka till företaget i fråga eller få dessa pengar skickade, fast inkl. frakt och så.

Nåja, hur ligger det till egentligen? Det är väl en lag som gäller för alla typer av denna verksamhet antar jag, eller hur? Man vill ju inte direkt gå miste om nån hundralapp där. ;)
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Tror att de reserverar sig mot sånt, läs i deras faq det står säkert där.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

10. Övrigt
Vi förbehåller oss rätten till prisjusteringar orsakade av
faktorer utanför vår kontroll.
Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter i prissättningen.
Vi förbehåller oss också rätten att vägra genomföra beställningar
som enligt oss
kan uppfattas som oseriöst, anstötligt eller stridande mot god sed.



Är detta vad du menade?? Hittar ingen annanstans där mitt ärende framkommer så jag utgår väl ifrån att de inte skulle ge tillbaka några pengar. Dessutom är det ju inget stort företag heller, Satsccan, om vi säger så.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Hur menar du? har du köpt den för X kronor, fått den levererad och så har de sänkt priset med X-200kr ? SÅ länge du inte har öppnat förpackingen så kan du ju skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka. Dock får du då betala frakt. Är förpackningen bruten så kan du inte få tillbaka några pengar.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Jag tror inte det här har något med rättigheter att göra utan en service som vissa tillhandahåller.
Onoff har ju prisgaranti, dvs om du köper en produkt ur deras sortiment och hittar den billigare hos t ex El-giganten, då får du mellanskillnaden.
Men att prisgaranti är någon slags konsumentlag tror jag knappast.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Köp inget om du inte tål prissänkningar.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Longstock wrote:Köp inget om du inte tål prissänkningar.
Precis, och i detta fallet var det en summa på 200kr. Lite tradigare om man köpte AMD's X2 5000+ dagarna då innan den sänktes såpass mkt. Där handlar det väl om 5-6000? Då har man lite o klaga på. Men sen är man dum om man köper en sån CPU när det står överallt att AMD snart sänker priserna.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Om du hade varit snabb hade du kanske kunnat ångra köpet enligt distansavtalslagen. Men någon garanti mot prissänkningar tror jag inte att svenskt konsumentskydd bjuder. Skatterättsligt kan du ibland göra kontraktsnedskrivningar i en sådan situation, men det gäller ju inte privatpersoner.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Är inte det där enbart en tilläggstjänst som främst de stora kedjorna använder sig av för att locka kunder?
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Longstock wrote:Köp inget om du inte tål prissänkningar.
Word!

(speciellt gällande datordelar)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

ja sålde min nya amd 3700+ från RMAn på tradera för 1800kr o vips så låg den på 1050kr på komplett.se ;D

har du andvänt telefonen så kommer du inte kunna skicka tillbaka den.
det brukar väl va högst 14 dagar man har på sig om förpackningen är ubruten.
vill du inte ha den så skulle du inte köp den från första början :P
men nu kanske du kan sälja den på blocket typ om du inte kan skicka tillbaka den.

ett tips är att kontakta stället du har köpt den ifrån om du vill ha ett korrekt svar :)
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det finns inga som helst lagliga skydd mot prissänkningar i svensk lag, vissa säljare är snälla och låter en få lite pengar tillbaks om en stor prissänkning sker precis efter köp, men på just mobiltelefoner sänks priserna hela tiden så där kan du inte förvänta dig något sådant.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Ok då förstår jag det hela plötsligt mycket bättre.

Det har inte riktigt med tåla eller ej att göra, utan handlar snarare om att företaget jag köpt telefonen ifrån dröjt nu i ungefär en månad och därefter sker en prissäkning, vilket man självklart blir lite arg över.

Tack för svaren iaf..
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Prylar sänks i pris hela tiden, haka inte upp dig på sånt. Man kan ändå jobba upp pengarna man har spenderat iallafall.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

fruktfanatikern_bf wrote:Ok då förstår jag det hela plötsligt mycket bättre.

Det har inte riktigt med tåla eller ej att göra, utan handlar snarare om att företaget jag köpt telefonen ifrån dröjt nu i ungefär en månad och därefter sker en prissäkning, vilket man självklart blir lite arg över.

Tack för svaren iaf..
Som det sagts, det brukar stå i avtalet.
Som exempel, så handlade jag hos sbs data för några år sedan.
Ville köpa en vara som inte fanns i lager. Ställde mig i kö då efterfrågan var stor. Hade då läst avtalet och var väl informerad om att det var priset vid bokning som gällde oavsett prissänkningar.
Tog ju några veckor innan varan kom i lager och givetvis hade priset sänkts.
Men, som tur var handlade det ju inte om stora summor, så det fick gå för den gången.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Re: Kundens rättigheter?!!!

Post by kqr »

fruktfanatikern_bf wrote:Hej..

Jag undrar vilka rättigheter en kund har när det ligger till på följande sätt, att man köpt en mobiltelefon via internet och efter några veckor har detta företag sänkt priset med ungefär 200kr och så vill man få tillbaka de resterande pengarna som man egentligen har rättighet till inom en månad tror jag. Man borde väl kunna begära pengarna tillbaka, antingen genom att åka till företaget i fråga eller få dessa pengar skickade, fast inkl. frakt och så.

Nåja, hur ligger det till egentligen? Det är väl en lag som gäller för alla typer av denna verksamhet antar jag, eller hur? Man vill ju inte direkt gå miste om nån hundralapp där. ;)
Du har inte pratat med företaget då?
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Re: Kundens rättigheter?!!!

Post by liger »

kr1sse wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:Hej..

Jag undrar vilka rättigheter en kund har när det ligger till på följande sätt, att man köpt en mobiltelefon via internet och efter några veckor har detta företag sänkt priset med ungefär 200kr och så vill man få tillbaka de resterande pengarna som man egentligen har rättighet till inom en månad tror jag. Man borde väl kunna begära pengarna tillbaka, antingen genom att åka till företaget i fråga eller få dessa pengar skickade, fast inkl. frakt och så.

Nåja, hur ligger det till egentligen? Det är väl en lag som gäller för alla typer av denna verksamhet antar jag, eller hur? Man vill ju inte direkt gå miste om nån hundralapp där. ;)
Du har inte pratat med företaget då?
Nee, orkade inte riktigt att ringa och begära nån hundralapp. Dessutom har jag ju ringt tidigare och klagat på leveranstiden, så det är inte riktigt några uppskattade erfarenheter.
Post Reply