Life is Life

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

lillis wrote:
Frege wrote:Var inte löjlig nu, lillis. Vi har tillåtit grövre material än så. Du vet mycket väl att detta är en parodi, inget annat.
Det där var en mycket relevant nyhet med högt diskussionsvärde. Det här är en slags glorifiering (om än gjord på ett humoristiskt sätt) av Hitler och naziregimen.
Glorifieringen är något du har fått för dig. Skämta om Nazityskland har det gjorts tidigare och du kan verkligen inte ha undgått alla dessa gånger. Hur kommer det sig att du helt plötsligt anspråkar på § 2.2? Bara för att?
lillis wrote:Kan inte förstå att du kan likna de två trådarna, och kan verkligen inte förstå hur du kan säga att den tråden du länkade till är värre.
Liknelsen är enkel. Båda kan tolkas som grovt material. Vissa blev uppenbarligen äcklade i fisks tråd, du blev "äcklad" i denna.

Filmen är fortfarande ur ett parodiskt synsett helt legitim. Det är ett ihopklipp för att skapa humor. Parlamentet slutar flera gånger på samma sätt och jag kan verkligen inte se det som en glorifiering till personerna i filmen.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
RuNe
Posts: 181
Joined: 2006-07-30 13:51:02

Post by RuNe »

Mr Einstein wrote:Har man druckit whiskey sedan man föddes och blivit opererat för strupcancer så man säkert låta så där.
Cool video dock...
Vad är det som gör andra världskriget så fascinerande egentligen?
Jag fullkomligt älskar att se alla dessa dokumentärer från andra världskriget på Discovery.
ja med!!
CPU: AMD x2 6400+
RAM:3Gb DDR 2
Grafik:GeForce 7600gt
HDD: samsung sp 250Gb+ samsung SP 400gb
zajpner
Posts: 318
Joined: 2006-04-29 13:06:32
Location: Skövde

Post by zajpner »

Hitler ser så glad ut i början, så stolt ;)
User avatar
RuNe
Posts: 181
Joined: 2006-07-30 13:51:02

Post by RuNe »

zajpner wrote:Hitler ser så glad ut i början, så stolt ;)
ja som bare den
CPU: AMD x2 6400+
RAM:3Gb DDR 2
Grafik:GeForce 7600gt
HDD: samsung sp 250Gb+ samsung SP 400gb
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

RuNe wrote:
zajpner wrote:Hitler ser så glad ut i början, så stolt ;)
ja som bare den
Ja...och sen vart han ledsen och satte en kula i huvudet.
User avatar
RuNe
Posts: 181
Joined: 2006-07-30 13:51:02

Post by RuNe »

Mr Einstein wrote:
RuNe wrote:
zajpner wrote:Hitler ser så glad ut i början, så stolt ;)
ja som bare den
Ja...och sen vart han ledsen och satte en kula i huvudet.
ja så det kan gå...
CPU: AMD x2 6400+
RAM:3Gb DDR 2
Grafik:GeForce 7600gt
HDD: samsung sp 250Gb+ samsung SP 400gb
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Lillis, slutet av filmen är annorlunda än början, jag rekomenderar att du ser hela.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Det är ju helt godtyckligt vad som "kan anses stötande", enligt reglerna.
Jag skulle bli mer stött av att se en musikvideo med Göran Persson än filmen Andrej länkade till.

lillis fjollar sig.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Cappuccino wrote:lillis fjollar sig.
Var inte så hård mot pojken, han gör ju bara vad mamma lärt honom. ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det kanske ska tilläggas att videon inte har något med Laibach att göra utan är klippt till Laibachs låt av någon annan.

Jag såg den riktiga videon straxt efter år 2000 första gången.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Cappuccino wrote:Det är ju helt godtyckligt vad som "kan anses stötande", enligt reglerna.
Jag skulle bli mer stött av att se en musikvideo med Göran Persson än filmen Andrej länkade till.

lillis fjollar sig.
Har du missat bolibompa när kossan Doris tar en svängom med fd statsminister Göran Persson?
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Cappuccino wrote:lillis fjollar sig.
Ja.

fisk: Du är väldigt barnslig med pratet om min mamma. Ja, jag gör för det mesta vad min mamma har lärt mig. Varför? Jo, för att jag har en mor som jag är stolt över, som jag älskar och ser upp till. Jag delar hennes åsikter i mångt och mycket, men inte i allt. Att du ständigt skall ta upp henne är för mig något av en gåta. Jag är väl medveten om att jag nämnt henne som referens till mina åsikter/min kunskap ett par gånger, men att du har hakat fast dig så mycket vid det är nästan lite skrämmande. Kan man tänka sig att du inte har en så bra relation med din mor? Eller kanske har du problem att handskas med auktoriteter (läs: vuxna människor) i allmänhet? Vad det än är så är jag säker på att du inte vill diskutera det här, precis på samma sätt som jag inte tycker det är så värst roligt när du stup i kvarten skall nämna min mor som något slags humoristiskt inslag. Jag älskar, respekterar och ser upp till henne, om det är ett problem så kan vi ju vidare ta det via PM.
Är det inte dags att flytta till Nya Zealand snart, förresten?
grr.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Nu tycker jag att det börjar bli personligt
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

lillis wrote:fisk: Du är väldigt barnslig med pratet om min mamma. Ja, jag gör för det mesta vad min mamma har lärt mig. Varför? Jo, för att jag har en mor som jag är stolt över, som jag älskar och ser upp till. Jag delar hennes åsikter i mångt och mycket, men inte i allt. Att du ständigt skall ta upp henne är för mig något av en gåta. Jag är väl medveten om att jag nämnt henne som referens till mina åsikter/min kunskap ett par gånger, men att du har hakat fast dig så mycket vid det är nästan lite skrämmande. Kan man tänka sig att du inte har en så bra relation med din mor? Eller kanske har du problem att handskas med auktoriteter (läs: vuxna människor) i allmänhet? Vad det än är så är jag säker på att du inte vill diskutera det här, precis på samma sätt som jag inte tycker det är så värst roligt när du stup i kvarten skall nämna min mor som något slags humoristiskt inslag. Jag älskar, respekterar och ser upp till henne, om det är ett problem så kan vi ju vidare ta det via PM.
Är det inte dags att flytta till Nya Zealand snart, förresten?
grr.
Word.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lillis wrote:Ja.

fisk: Du är väldigt barnslig med pratet om min mamma. Ja, jag gör för det mesta vad min mamma har lärt mig. Varför? Jo, för att jag har en mor som jag är stolt över, som jag älskar och ser upp till. Jag delar hennes åsikter i mångt och mycket, men inte i allt. Att du ständigt skall ta upp henne är för mig något av en gåta. Jag är väl medveten om att jag nämnt henne som referens till mina åsikter/min kunskap ett par gånger, men att du har hakat fast dig så mycket vid det är nästan lite skrämmande. Kan man tänka sig att du inte har en så bra relation med din mor? Eller kanske har du problem att handskas med auktoriteter (läs: vuxna människor) i allmänhet? Vad det än är så är jag säker på att du inte vill diskutera det här, precis på samma sätt som jag inte tycker det är så värst roligt när du stup i kvarten skall nämna min mor som något slags humoristiskt inslag. Jag älskar, respekterar och ser upp till henne, om det är ett problem så kan vi ju vidare ta det via PM.
Är det inte dags att flytta till Nya Zealand snart, förresten?
grr.
Du vet mycket väl varför jag refererar till det. Det har inget med min åsikt eller relation till auktoriteter att göra. Det har bara med att du upprepade gånger använt din mor som källa till de mest klyschiga kommentarer. "Alla som är i tjugoårsåldern tror att de har rätt om allt, för det har min mamma sagt".

Seriöst, det här moralsnacket och uppmärksamhetskrävandet du bland annat blev bannad för är ganska tröttsamt.

Jag bör dock påpeka att mina pikar om din mor är till 95% oallvarliga. Jag bryr mig inte så väldigt -egentligen-.

Men sött inlägg. Softa lite nu.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

lillis wrote:
Big_Bird wrote:
Laibach's method is extremely simple, effective and horribly open to misinterpretation. First of all, they absorb the mannerisms of the enemy, adopting all the seductive trappings and symbols of state power, and then they exaggerate everything to the edge of parody... Next they turn their focus to highly charged issues — the West's fear of immigrants from Eastern Europe, the power games of the EU, the analogies between Western democracy and totalitarianism. [Wolfson, 2003]
Jag anser inte att detta är en tillräcklig anledning för att låta sådana här filmer cirkulera på forumet. Även om det faktiskt är som det står här så minskar det inte genomsnittsmänniskans upplevelse av videon, och jag är säker på att en människa av t ex semitiskt ursprung skulle ta väldigt illa upp, oberoende av hur mycket du säger att videon egentligen vill slåss emot det den vill uppvisa.

Och dessutom så är inte filmen Dissident länkade till gjord på detta vis.
Anser inte filmen vara särskillt stötande, har sett mer stötande saker på Nyheterna. Innan man kommenterar filmen bör man ha sett Hela eller iaf slutet av filmen, antar att du inte sett slutet? :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Om du absolut inte kan titta på hela filmen så kan jag summera den ganska snabbt åt dig Lillis.
Den börjar som sagt med trumpeter och flaggorna vajar i den härliga sommarvärmen.
Alla är glada och vill ha en glimt av farbror Hitler.
Nazisterna beundrar sig själva i sin maktfullkomlighet.
Sen går filmen över till svårtmodet.
Man får se tyska soldater i fångläger och tyska städer i ruiner.
Nazistiska symboler bränns och ett litet statyhuvud av Hitler är allt som sticker upp från marken vid filmens slut.

Att titta på Hitler kan ju i och för sig vara stötande men...man kan inte blunda för historiska skeenden.
Gissa vem som är väldens mest avporträtterat man?
Det är farbror Adolf.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Mr Einstein wrote: Gissa vem som är väldens mest avporträtterat man?
Det är farbror Adolf.
Mer än Jesus? Eller han kanske inte räknades in? :)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

fisk wrote:Du vet mycket väl varför jag refererar till det. Det har inget med min åsikt eller relation till auktoriteter att göra. Det har bara med att du upprepade gånger använt din mor som källa till de mest klyschiga kommentarer. "Alla som är i tjugoårsåldern tror att de har rätt om allt, för det har min mamma sagt".

Seriöst, det här moralsnacket och uppmärksamhetskrävandet du bland annat blev bannad för är ganska tröttsamt.

Jag bör dock påpeka att mina pikar om din mor är till 95% oallvarliga. Jag bryr mig inte så väldigt -egentligen-.

Men sött inlägg. Softa lite nu.
Nej, fisk, jag tänker inte "softa". Jag tycker inte om att du gör det, och ber dig att sluta. Kan du göra det? (Det enda du kan svara här är "Ja" eller "Nej", och det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Mr Einstein wrote: Gissa vem som är väldens mest avporträtterat man?
Det är farbror Adolf.
Mer än Jesus? Eller han kanske inte räknades in? :)
Du måste ha funnits på riktigt för att räknas som avporträtterad ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
RuNe
Posts: 181
Joined: 2006-07-30 13:51:02

Post by RuNe »

Big_Bird wrote:
fisk wrote:
Mr Einstein wrote: Gissa vem som är väldens mest avporträtterat man?
Det är farbror Adolf.
Mer än Jesus? Eller han kanske inte räknades in? :)
Du måste ha funnits på riktigt för att räknas som avporträtterad ;)
Word
CPU: AMD x2 6400+
RAM:3Gb DDR 2
Grafik:GeForce 7600gt
HDD: samsung sp 250Gb+ samsung SP 400gb
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

dessutom måste det vara en bild av personen i fråga och inte en påhittad bild.

Det finns mycket som tyder på att personen Jesus fanns, dock inget som säger att han var nåt annat än en person som kunde lite medecin och partytrick.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:dessutom måste det vara en bild av personen i fråga och inte en påhittad bild.

Det finns mycket som tyder på att personen Jesus fanns, dock inget som säger att han var nåt annat än en person som kunde lite medecin och partytrick.
Det finns också rätt mycket som tyder på att personen Jesus aldrig fanns, ens som en rätt begåvad charlatan.
Kolla in "The God that wasn't There" för ett par intressanta vinklar. (Även om filmen i sig lutar åt det tendentiösa och hårdvinklade)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Den är väl ingenting mot den här: http://www.youtube.com/watch?v=IhxLovB2d68

Väldigt Hate Week. Synd bara att Boyd Rice är en sådan tönt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

staretsen wrote:Den är väl ingenting mot den här: http://www.youtube.com/watch?v=IhxLovB2d68

Väldigt Hate Week. Synd bara att Boyd Rice är en sådan tönt.
Satan vilken jobbig musik.. :P
Post Reply