Life is Life

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Life is Life

Post by Andrej »

En mästerlig amatörvideo, inte av bandet själv.

Laibach - Life is Life

Texten.

Själv är jag helt tagen och har lite svårt att utrycka mig om det för tillfället.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Life is Life

Post by Dissident »

Cool video, men vilken slakt det var av originallåten.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Re: Life is Life

Post by Andrej »

Dissident wrote:Cool video [...]
Color me surprised.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Life is Life

Post by Dissident »

Andrej wrote:
Dissident wrote:Cool video [...]
Color me surprised.
Försöker du säga något?
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Re: Life is Life

Post by Andrej »

Dissident wrote:Försöker du säga något?
Jag menar att jag redan från början hade en stark känsla av att just du, Dissident, skulle gilla videon. Jag ser inget fel i det.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Life is Life

Post by Dissident »

Andrej wrote:
Dissident wrote:Försöker du säga något?
Jag menar att jag redan från början hade en stark känsla av att just du, Dissident, skulle gilla videon. Jag ser inget fel i det.
Jag gillar också den här.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Är sångaren nödig?

Bör han inte ha gjort sina behov före inspelningen?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

§2.2!
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

lillis wrote:§2.2!
Var inte löjlig nu, lillis. Vi har tillåtit grövre material än så. Du vet mycket väl att detta är en parodi, inget annat.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Har man druckit whiskey sedan man föddes och blivit opererat för strupcancer så man säkert låta så där.
Cool video dock...
Vad är det som gör andra världskriget så fascinerande egentligen?
Jag fullkomligt älskar att se alla dessa dokumentärer från andra världskriget på Discovery.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Frege wrote:Var inte löjlig nu, lillis. Vi har tillåtit grövre material än så. Du vet mycket väl att detta är en parodi, inget annat.
Det där var en mycket relevant nyhet med högt diskussionsvärde. Det här är en slags glorifiering (om än gjord på ett humoristiskt sätt) av Hitler och naziregimen. Kan inte förstå att du kan likna de två trådarna, och kan verkligen inte förstå hur du kan säga att den tråden du länkade till är värre.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

lillis wrote:
Frege wrote:Var inte löjlig nu, lillis. Vi har tillåtit grövre material än så. Du vet mycket väl att detta är en parodi, inget annat.
Det där var en mycket relevant nyhet med högt diskussionsvärde. Det här är en slags glorifiering (om än gjord på ett humoristiskt sätt) av Hitler och naziregimen. Kan inte förstå att du kan likna de två trådarna, och kan verkligen inte förstå hur du kan säga att den tråden du länkade till är värre.
Jag har inte fått intrycket att det finns nazister här inne.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Mr Einstein wrote:Jag har inte fått intrycket att det finns nazister här inne.
Så bara för att jag inte är en våldtäktsman är det okej att visa upp filmer av våldtäkt?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lillis wrote:
Frege wrote:Var inte löjlig nu, lillis. Vi har tillåtit grövre material än så. Du vet mycket väl att detta är en parodi, inget annat.
Det där var en mycket relevant nyhet med högt diskussionsvärde. Det här är en slags glorifiering (om än gjord på ett humoristiskt sätt) av Hitler och naziregimen. Kan inte förstå att du kan likna de två trådarna, och kan verkligen inte förstå hur du kan säga att den tråden du länkade till är värre.
http://en.wikipedia.org/wiki/Laibach_%28band%29
Laibach's method is extremely simple, effective and horribly open to misinterpretation. First of all, they absorb the mannerisms of the enemy, adopting all the seductive trappings and symbols of state power, and then they exaggerate everything to the edge of parody... Next they turn their focus to highly charged issues — the West's fear of immigrants from Eastern Europe, the power games of the EU, the analogies between Western democracy and totalitarianism. [Wolfson, 2003]
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Big_Bird wrote:
Laibach's method is extremely simple, effective and horribly open to misinterpretation. First of all, they absorb the mannerisms of the enemy, adopting all the seductive trappings and symbols of state power, and then they exaggerate everything to the edge of parody... Next they turn their focus to highly charged issues — the West's fear of immigrants from Eastern Europe, the power games of the EU, the analogies between Western democracy and totalitarianism. [Wolfson, 2003]
Jag anser inte att detta är en tillräcklig anledning för att låta sådana här filmer cirkulera på forumet. Även om det faktiskt är som det står här så minskar det inte genomsnittsmänniskans upplevelse av videon, och jag är säker på att en människa av t ex semitiskt ursprung skulle ta väldigt illa upp, oberoende av hur mycket du säger att videon egentligen vill slåss emot det den vill uppvisa.

Och dessutom så är inte filmen Dissident länkade till gjord på detta vis.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

lillis wrote:
Mr Einstein wrote:Jag har inte fått intrycket att det finns nazister här inne.
Så bara för att jag inte är en våldtäktsman är det okej att visa upp filmer av våldtäkt?
Den jämförelsen är orimlig.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lillis wrote:Jag anser inte att detta är en tillräcklig anledning för att låta sådana här filmer cirkulera på forumet. Även om det faktiskt är som det står här så minskar det inte genomsnittsmänniskans upplevelse av videon, och jag är säker på att en människa av t ex semitiskt ursprung skulle ta väldigt illa upp, oberoende av hur mycket du säger att videon egentligen vill slåss emot det den vill uppvisa.
Jag är övertygad om att en Saudier, av otvivelaktigt semitiskt ursprung, skulle ha några invändningar ens om filmen vore öppen nazi-propaganda. Såvitt jag förstår det politiska läget i landet så vore reaktionen snarast den omvända.
Men visst, jag ska inte vränga ord.

Frågan är dock var gränsen går mellan den goda smakens bevarande och historieförnekande.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Mr Einstein wrote:Den jämförelsen är orimlig.
Jag håller inte med. Vill du vidare utveckla din misstro för min liknelse?
Big_Bird wrote:Frågan är dock var gränsen går mellan den goda smakens bevarande och historieförnekande.
A compelling argument indeed.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

lillis wrote:
Mr Einstein wrote:Jag har inte fått intrycket att det finns nazister här inne.
Så bara för att jag inte är en våldtäktsman är det okej att visa upp filmer av våldtäkt?
Haha ;D
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lillis wrote:
Mr Einstein wrote:Den jämförelsen är orimlig.
Jag håller inte med. Vill du vidare utveckla din misstro för min liknelse?
Jag skulle vilja påstå, att en lämplig jämförelse snarare hade varit en video med paraderande våldtäktsmän.
Då måste skilja på själva dådet och förövaren.
Bara för att nazisterna gillade att gå i räta led till taktfast musik så var inte det deras förbrytelse mot mänskligheten. Hade videon Andrej länkade till däremot visat massgravar i Buchenwald och Treblinka samt misshandel och avrättning av judar till tonerna av Laibach hade din liknelse med våldtäktsvideo varit mer lämplig.

Dessutom bör du se filmen till sitt slut, då budskapet knappast kan framföras tydligare. Runt 4.30 eller sådär.
Last edited by Big_Bird on 2006-10-26 14:00:57, edited 1 time in total.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

En parantes…filmen ligger väl på YouTube.
Kan den visas på YouTube så tycker jag att den även kan visas här.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Filmen är i mitt tycke inte det minsta antisemitiskt. I så fall har man inte sett tillräckligt noggrannt eller så är man helt enkelt blind. Visst, den till början tveksamma inledningen kan få många att tycka att det är antisemitiskt, men jag anser snarare att den ger en intressant bild av hur lurat det tyska folket blev. En führer kom, lovade guld och gröna skogar, ekonomin fick ett uppsving, allt verkade frid och fröjd...
... sen kom kriget man inte kunde vinna, lyxvaror tog slut, judarna förföljdes allt mer.

En utmärkt skildring på vad som kan ske om man ger för mycket makt till en person.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Den här är en film helt i Goebbels smak och det inget fel att visa att man är störst och bäst.
Vi vet alla hur det gick sen.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Mr Einstein wrote:En parantes…filmen ligger väl på YouTube.
Kan den visas på YouTube så tycker jag att den även kan visas här.
Youtube har en massa skit likaså här.
Post Reply