Konflikten i Somalia!!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Konflikten i Somalia!!

Post by liger »

Ja, förhoppningsvis har vissa av våra medlemmar hört talas om konflikterna i Somalia, närmare bestämt Mogadishu, som mer eller mindre präglat de flesta tidningarna lite sisådär senaste tiden.

Följande artikel är nog ganska nyttig i diskussionen också:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/6087850.stm

Jag är inte heller särskilt insatt i ämnet, men kan bidra såpass mycket som att kontrollen i Somalia tagits över av islamistorganisationer, vilket även Eritrea starkt är emot och därför visar sin avsky genom att helt enkelt bekämpa dessa om vi säger så.

Hmm, vad tror våra kära medlemmar om denna konflikt då? Kommer det bli värre med tiden eller kan man nå fram till en lösning på vissa villkor, som både parterna måste gå med på? Islamisterna är ju ganska envisa av sig, eller det är väl både parterna tror jag..

Jaha.. Låt oss diskutera läget därborta i denna tråd. Vad är er funderingar och åsikter??
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

/me svettas lite och puffar på cigarren

It's their way, not our war!
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Om jag ska vara helt ärlig har jag så svårt att minnas vem som har förtyckt vem i den där eländiga triangeln Etiopien, Somalia, Eritrea.
Kanske för att de stackarna vare sig har olja eller diamanter och därför inte prioriteras i storpolitiken eller nyhetsrapporteringen.

Generellt sett ogillar jag fundamentalistiska islamistiska regimer, men å andra sidan ogillar jag länder som går in i grannlandet för att "styra upp" också.

Somalia har definitivt varit det minst stabila av länderna i regionen, vilket får anses vara en bedrift. Men frågan är vad lösningen skulle vara. Senast väst gick in där så fick vi ju pekoralen "Black Hawk Down" som tack för besväret.
Last edited by Big_Bird on 2006-10-26 19:17:52, edited 1 time in total.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

War, war never changes...
iDon't care about your problems.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

USA gick ju senast in i Afganistan och Irak, och fortfarande dör civila i båda länderna, kanske det är dags för oss i Europa o USA att låta Afrika ta hand om sig själv?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Konflikten i Somalia!!

Post by Dissident »

Låt Etiopien ta hand om det.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: Konflikten i Somalia!!

Post by Mr Einstein »

Dissident wrote:Låt Etiopien ta hand om det.
Skulle Roosevelt ha sagt åt Churchill att Europa får ta hand om sina egna problem så skulle världen ha sett mycket annorlunda ut.
Men det är klart… nu talar vi om oss själva i Europa och inte några negrer i Afrika.
Vi är alltid värda att räddas.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Konflikten i Somalia!!

Post by fisk »

Mr Einstein wrote:Skulle Roosevelt ha sagt åt Churchill att Europa får ta hand om sina egna problem så skulle världen ha sett mycket annorlunda ut.
Ja, ryssarna hade fått slå ut tyskarna fem-sex år senare.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Re: Konflikten i Somalia!!

Post by staretsen »

Mr Einstein wrote:Skulle Roosevelt ha sagt åt Churchill att Europa får ta hand om sina egna problem så skulle världen ha sett mycket annorlunda ut.
Men det är klart… nu talar vi om oss själva i Europa och inte några negrer i Afrika.
Vi är alltid värda att räddas.
Det här har hållit på i 30 år utan att det har haft någon vidare betydelse för resten av världen. Menar du att det plötsligt är jämförbart med andra världskriget?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: Konflikten i Somalia!!

Post by Mr Einstein »

fisk wrote:
Mr Einstein wrote:Skulle Roosevelt ha sagt åt Churchill att Europa får ta hand om sina egna problem så skulle världen ha sett mycket annorlunda ut.
Ja, ryssarna hade fått slå ut tyskarna fem-sex år senare.
Knappast!
Hade tyskarna krigat på en front så hade dem plöjd ner hela ryssland.
I vilket fall som helst så behövde Europa hjälp och om ryssland vunnit kriget utan amerikanerans iblanding så vore Europa troligen världens största massgrav.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: Konflikten i Somalia!!

Post by Mr Einstein »

staretsen wrote:Det här har hållit på i 30 år utan att det har haft någon vidare betydelse för resten av världen. Menar du att det plötsligt är jämförbart med andra världskriget?
Jag vet inte hur länge dem har hållit på att slakta varandra utan kontrade Dissidentens inlägg om att låta Etiopien ta hand om det.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Re: Konflikten i Somalia!!

Post by staretsen »

Mr Einstein wrote:Jag vet inte hur länge dem har hållit på att slakta varandra utan kontrade Dissidentens inlägg om att låta Etiopien ta hand om det.
Ja... det verkade som att om vi inte ingrep nu så skulle något fruktansvärt hända, som att alla judar och romer i Europa skulle dö och alla andra blev tvungna att prata tyska. Det kommer det antagligen inte att göra, så varför menar du att vi ska riskera att göra om 1993 istället för att låta Etiopien ta hand om det?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: Konflikten i Somalia!!

Post by Mr Einstein »

staretsen wrote:Ja... det verkade som att om vi inte ingrep nu så skulle något fruktansvärt hända, som att alla judar och romer i Europa skulle dö och alla andra blev tvungna att prata tyska. Det kommer det antagligen inte att göra, så varför menar du att vi ska riskera att göra om 1993 istället för att låta Etiopien ta hand om det?
Ska vi dra ner rullgardinen istället menar du?
Kan man gå in i Irak så kan man väl även gå in i Etiopien.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Re: Konflikten i Somalia!!

Post by staretsen »

Mr Einstein wrote:Ska vi dra ner rullgardinen istället menar du?
Nu svarar du med en fråga.
Mr Einstein wrote:Kan man gå in i Irak så kan man väl även gå in i Etiopien.
...
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Konflikten i Somalia!!

Post by fisk »

Mr Einstein wrote:Knappast!
Hade tyskarna krigat på en front så hade dem plöjd ner hela ryssland.
I vilket fall som helst så behövde Europa hjälp och om ryssland vunnit kriget utan amerikanerans iblanding så vore Europa troligen världens största massgrav.
Ehh, tyskarna hade ungefär 5,7 miljoner inriktade mot östfronten, och 1,5 miljoner på västfronten. Sovjet hade ungefär 20 miljoner soldater.

För varje amerikansk soldat som dog i strid mot tyskarna, så dog åttio sovjetiska soldater mot tyskarna.

Tyskarna förstod att ryssarna var det seriösa hotet, annars hade de inte siktat på att använda 3/4 av sin armé emot dem.

390,000 tyska soldater försökte ta Stalingrad. En massaker utan like.

Amerikanerna jublar över D-Day, som är en fars i jämförelse.


källa: Ellis, John, World War II, A Statistical Survey, Facts on File, New York, 1993.
Last edited by fisk on 2006-10-26 21:21:14, edited 4 times in total.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: Konflikten i Somalia!!

Post by Mr Einstein »

staretsen wrote:
Mr Einstein wrote:Ska vi dra ner rullgardinen istället menar du?
Nu svarar du med en fråga.
Mr Einstein wrote:Kan man gå in i Irak så kan man väl även gå in i Etiopien.
...
Du har tolkat mitt inlägg fel.
Ingenting kommer att hända i Europa… utan det var en kort historiebeskrivning om vad som skulle ha hänt om Europa inte fick hjälp från USA under andra världskriget.
Andra världskriget är historia – det är inte nutid.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: Konflikten i Somalia!!

Post by Mr Einstein »

fisk wrote: Amerikanerna jublar över D-Day, som är en fars i jämförelse.
Jag har inte hört Putin beklaga sig över Amerikanernas jubel över D-Day.
Det borde i så fall vore en nagel i ögat...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Konflikten i Somalia!!

Post by fisk »

Mr Einstein wrote:Jag har inte hört Putin beklaga sig över Amerikanernas jubel över D-Day.
Det borde i så fall vore en nagel i ögat...
Jag har en god vän som är född och uppväxt i ryssland, i deras historieböcker ses USA & de allierades insats under andra världskrig som en "mindre andra front", och D-Day som en mindre seger.

I Sovjet kallades inte WW2 för WW2, utan "Det stora patriotiska kriget".

Kika lite på andra källor än amerikacentraliserade.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Re: Konflikten i Somalia!!

Post by Andrej »

fisk wrote:Ja, ryssarna hade fått slå ut tyskarna fem-sex år senare.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Usch vad Islamister ska vara jobbiga. Alltid ska dem hålla på med nåt otyg.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: Konflikten i Somalia!!

Post by Mr Einstein »

fisk wrote:
Mr Einstein wrote:Jag har inte hört Putin beklaga sig över Amerikanernas jubel över D-Day.
Det borde i så fall vore en nagel i ögat...
Jag har en god vän som är född och uppväxt i ryssland, i deras historieböcker ses USA & de allierades insats under andra världskrig som en "mindre andra front", och D-Day som en mindre seger.

I Sovjet kallades inte WW2 för WW2, utan "Det stora patriotiska kriget".

Kika lite på andra källor än amerikacentraliserade.
Tyvärr har jag inte haft möjlighet att läsa ryska historieböcker och kommer förmodligen inte göra det heller eftersom jag inte kan ryska.
Jag har heller ingen ”god rysk vän” som kan upplysa mig om det historikerna har utlämnat.

Sen tror jag tror vi behöver en ordförande som kan styra in oss på rätt spår igen… Somalia var ämnet.
Vi ska inte börja snöa in oss på andra världskriget.
Det räcker med gamla dokumentärer på Discovery.
Last edited by Mr Einstein on 2006-10-26 21:24:38, edited 1 time in total.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Konflikten i Somalia!!

Post by fisk »

Mr Einstein wrote:Tyvärr har jag inte haft möjlighet att läsa ryska historieböcker och kommer förmodligen inte göra det heller eftersom jag inte kan ryska.
Jag har heller ingen ”god rysk vän” som kan upplysa mig om det historikerna har utlämnat.
Läs då boken jag länkade till, den är varken rysk, eller särskilt svårbegriplig. De "historiker" du hänvisar till, förmodar jag är vardagstittande på Band of Brothers, och Saving Private Ryan?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: Konflikten i Somalia!!

Post by Mr Einstein »

fisk wrote:Läs då boken jag länkade till, den är varken rysk, eller särskilt svårbegriplig. De "historiker" du hänvisar till, förmodar jag är vardagstittande på Band of Brothers, och Saving Private Ryan?
Saving Private Ivan eller Medal Of Red Star cirkulerar väl i Ryssland förmodar jag.
Visst...jag ska läsa.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Re: Konflikten i Somalia!!

Post by XitArS »

fisk wrote:Ehh, tyskarna hade ungefär 5,7 miljoner inriktade mot östfronten, och 1,5 miljoner på västfronten. Sovjet hade ungefär 20 miljoner soldater.

För varje amerikansk soldat som dog i strid mot tyskarna, så dog åttio sovjetiska soldater mot tyskarna.

Tyskarna förstod att ryssarna var det seriösa hotet, annars hade de inte siktat på att använda 3/4 av sin armé emot dem.

390,000 tyska soldater försökte ta Stalingrad. En massaker utan like.

Amerikanerna jublar över D-Day, som är en fars i jämförelse.


källa: Ellis, John, World War II, A Statistical Survey, Facts on File, New York, 1993.
Om USA hade gett fan i Europa hade GB fallit ganska snabbt. Om GB fallit så hade ryssarna förlorat en mycket viktig försörjningslinje och de hade dessutom stått utan allierade. Tyskarna skulle nu kunna ställa in sig till 100% för ett krig mot ryssarna och det är inte alls otroligt att tyskarna skulle ha kunnat inta Moskva. Utan de allierade hade aldrig Ryssland klarat sig, utan Ryssland hade aldrig de allierade klarat sig (exklusive USA).
Om OP Barbarossa inletts några månader tidigare så är det inte många som tvivlar på att tyskarna hade intagit Moskva. Och om man då tänker sig ett ecenario där ALL militär kapacitet hade kunnat användas i den operationen så hade de säkerligen lyckats.

Vi har alla USA att tacka för att vi lever i den värld som finns idag. Om det är bra eller dåligt är upp till var och en :P

Tillbaka till topic:

Islam är en fruktansvärd religion och då den används i syfte att kontrollera en befolkning är den världens enskilt största grymhet. Nordkoreas kommunism kommer först bland de tredje decimalerna.
Då detta är min ståndpunkt så ander jag att allt bör göras för att krossa islamisterna. Dock inte på bekostnad av oss själva. Låt negrerna ta an varandra. Sverige och väst bör dock bistå (helst genom att sälja) med vapen och ammunition till de som krigar mot islamisterna.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Re: Konflikten i Somalia!!

Post by nem »

XitArS wrote:Låt negrerna ta an varandra. Sverige och väst bör dock bistå (helst genom att sälja) med vapen och ammunition till de som krigar mot islamisterna.
Jo, mer vapen i händerna på korrupta regimer är precis vad Afrika behöver.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply