Skapa vertikal is "artificiellt"

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Skapa vertikal is "artificiellt"

Post by Ancalagon »

Tja!
Planerar att i vinter försöka mig på att skapa ett eller annat isfall (att klättra på) längs med klippväggar och jag tänkte att några tekniska nördar finns det ju här - så ni kanske kan komma med lite bra tips?

Det är väl något i stil med detta som är drömmen:
http://flickr.com/photos/macalli/205594057/

Jag har primärt tänkt göra något i stil med detta:
1 Hitta klippvägg 3 m + hög
2 Kalla kvällar/nätter: Hälla en eller ett par liter vatten på terrängen ovanför den branta delen av klippväggen - för att försöka "normalisera" flödet.


Jag bor i uppsala så det lär inte bli så mycket kallare än -20 C.

Har funderat lite på följande – en liten skabbig disel pump (eller liknande) – är det dyrt? (en av väggarna ligger rätt nära ett vattendrag)

Problemet med att hälla för mycket vatten på en gång är ju att det mesta kommer hamna på marken under och då har man ju typ burit dit det i onödan ..

1 liter vatten lär ju bli ca 1,1 dm^3 is totalt? Men man kanske inte ska ha så stora förhoppningar om att mycket ska fastna på väggen?

Hur kallt tror ni det måste vara för att det ska ge något att hälla på vatten över huvud taget?

Vad lär vara den optimala mängden?

Hmm, aja, det är lite så här mina tankegångar går ..

Tacksam för spekulationer, ideer m.m.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

På de ställen där det blir is på det där sättet, rinner det inte vatten i strida strömmar så man ser det, utan det snarare sipprar fram lite lätt. Det kanske kan droppa lite sakta här och där från överhängen. Lär ta flera veckor (månader) att få till så det blir som på bilden.

Ett ställe jag åker förbi på väg till jobbet blir det sådan is på. Någonstans närmare våren lägger man märke till det.
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

jo, precis, men det är detta jag vill påskynda, typ snökanon - fast kanske lite mer manuellt ..
Därför funderar jag på om det kommer löna sig att blöta ner ev. mossa och dyl ovanför själva klippväggen så att vattnet frigjörs/rinner långsammare ..

Och sen visst bilden är ju ett mål men kanske inte en förväntning .. ;D
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

För det första kommer det ta ett bra tag innan klippväggen är kall nog även om luften är kallare än noll grader.

jag tror du måste "offra" en del vatten och låta det rinna försiktigt längs väggen men räkna med att en hel del inte fastnar utan rinner hela vägen ned.

Vattnet bör även vara nära noll grader när det börjar rinna för att inte smälta isen som finns på väggen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Jaa, vilken idé! :)
Nää grabben, tycker du ska lämna staden och kanske bege dig västerut? Närmare fjällvärlden bestämt och söka dig ett "naturligt" isfall.
Har sett något program om isklättring, och det ska visst inte duga med vilken is som hellst. Isen måste vara speciell, "tålas att klättras på".
Hur den formeln ser ut vet inte jag, men har svårt att se dig lyckas.
Tar dessutom på toj för lång tid helt enkelt.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Jag tror sån is man kan klättra på har minimalt med luft i sig, så det ser ut som glas. Eller är det tvärtom? Glas spricker ju väldigt lätt ;D
Post Reply