Saddam Hussein dömd till döden

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Fenix wrote:SÅ du påstår att klasskamraterna inte var oskyldiga?
Herregud!
Jag påstår ingenting utan tycker jämförelsen är helt sjuk.
Om man klappar händer när Saddam hänger i galgen så är det är för tillfredsställelsen av att en blodtörstig tyrann går i graven.
Klappar man händerna åt en skolmassaker så är man helt enkelt ”Fuckt up” i huvudet.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Mr Einstein wrote:
Fenix wrote:SÅ du påstår att klasskamraterna inte var oskyldiga?
Klappar man händerna åt en skolmassaker så är man helt enkelt ”Fuckt up” i huvudet.
Är det verkligen så "enkelt"?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Om OJ Simpson kunde bli frikänd så är det väl inte omöjligt att Saddam hade chans även han.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

stealth wrote:
Mr Einstein wrote:
Fenix wrote:SÅ du påstår att klasskamraterna inte var oskyldiga?
Klappar man händerna åt en skolmassaker så är man helt enkelt ”Fuckt up” i huvudet.
Är det verkligen så "enkelt"?
Yes...så enkelt är det...rota inte mer i det där ;D
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

_JesteR_ wrote:Det går att jämnföra, i alla fall om man ser tillbaka före Persiska Gulfkriget.
Med hjälp av de enorma summor av pengar man fick in av råoljan, lyckades Saddam inom loppet av några år modernisera hela Irak. Bl.a. genom att bygga ut infrastrukturen, fri sjukvård och utbildning till alla, kampagner mot analfabetism, införandet av elektricitet till större delen av landet är några exempel. Han lyckades även dämpa de etniska motsättningarna bland shia och -sunnismulimer, som var otänkbara under hans tid, men som är vardag nuförtiden.
"Don't you know, little fool, you never can win?
Why not use your mentality - step up, wake up to reality?" - Frank Sinatra

Eller detta var inte citat-tråden? Oavsett kändes det väldigt passande.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

nem wrote:"Don't you know, little fool, you never can win?
Why not use your mentality - step up, wake up to reality?" - Frank Sinatra

Eller detta var inte citat-tråden? Oavsett kändes det väldigt passande.
Citat-tråden är här.

Men när du ändå skriver här så kan du ju utveckla ditt inlägg.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Saddam Hussein dömd till döden

Post by Dissident »

Jag tror inte på "brott mot mänskligheten", vad är det för diffust trams. Han borde dömas enligt gällande irakisk lag istället.

edit: att döma honom till hängning är dessutom en onödig provokation.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Re: Saddam Hussein dömd till döden

Post by liger »

Dissident wrote:Jag tror inte på "brott mot mänskligheten", vad är det för diffust trams. Han borde dömas enligt gällande irakisk lag istället.

edit: att döma honom till hängning är dessutom en onödig provokation.
Det där gillade jag. Han borde helt enkelt dömas enligt irakisk lag.

Vad tycker ni om att även de andra ''medverkande'' kandidaterna borde dömas, nämligen Rumsfield, Bush och kompaniet med tanke på att de gav Saddam stöd under nått krig var det? Är inte riktigt insatt, och ursäktar mig därför, men ni förstår förhoppningsvis. ;)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Saddam Hussein dömd till döden

Post by lither »

Dissident wrote:edit: att döma honom till hängning är dessutom en onödig provokation.
Säg det till irakierna, alla håller nog inte med.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: Saddam Hussein dömd till döden

Post by Mr Einstein »

fruktfanatikern_bf wrote: Vad tycker ni om att även de andra ''medverkande'' kandidaterna borde dömas, nämligen Rumsfield, Bush och kompaniet med tanke på att de gav Saddam stöd under nått krig var det? Är inte riktigt insatt, och ursäktar mig därför, men ni förstår förhoppningsvis. ;)
Troligen...det är därför man vill skynda på hela processen.
Om Saddam snabbar på lite så kanske han hinner skriva sina memoarer.
Kommer säkert bli en bäst säljare och pengarna kan man skänka till offren.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

_JesteR_ wrote:Citat-tråden är här.

Men när du ändå skriver här så kan du ju utveckla ditt inlägg.
Jag var kanske lite subtil. Men... "vakna upp till verkligheten" var alltså riktat mot dig. Var du har fått alla de ignoranta idéerna om Saddam ifrån?

Fri sjukvård till alla? Jag berättade det för en god vän som flytt från Irak. Han skrattar fortfarande.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: Saddam Hussein dömd till döden

Post by Mr Einstein »

Dissident wrote:att döma honom till hängning är dessutom en onödig provokation.
Ja det är säkert en provokation mot dem som älskar tyrannen Saddam Hussein.
Men jag tror dem är ett fåtal idag.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Saddam Hussein dömd till döden

Post by lither »

Mr Einstein wrote:
Dissident wrote:att döma honom till hängning är dessutom en onödig provokation.
Ja det är säkert en provokation mot dem som älskar tyrannen Saddam Hussein.
Men jag tror dem är ett fåtal idag.
Nejdå, sunni-muslimer existerar i högsta grad.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

nem wrote:
_JesteR_ wrote:Citat-tråden är här.

Men när du ändå skriver här så kan du ju utveckla ditt inlägg.
Jag var kanske lite subtil. Men... "vakna upp till verkligheten" var alltså riktat mot dig. Var du har fått alla de ignoranta idéerna om Saddam ifrån?

Fri sjukvård till alla? Jag berättade det för en god vän som flytt från Irak. Han skrattar fortfarande.
Jo, jag förstod att det var riktat mot mig, jag var bara ironisk.

Jag borde ha varit tydligare. Fri sjukvård till alla familjer med en familjemedlem inom millitären, ska det vara.
Om du har någonting som pekar på motsatsen, så får du gärna upplysa mig. Det inkluderar alltså allt jag har sagt om Saddam.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Saddam Hussein dömd till döden

Post by Dissident »

Frege wrote:Säg det till irakierna, alla håller nog inte med.
Mr Einstein wrote:Ja det är säkert en provokation mot dem som älskar tyrannen Saddam Hussein.
Men jag tror dem är ett fåtal idag.
Ni missförstår. Hängning är förrädardöden, regeringschefer avrättas i regel genom arkebusering. Att Hussein istället hängs kommer i högsta grad att provocera sunnimuslimerna ytterligare.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: Saddam Hussein dömd till döden

Post by Mr Einstein »

Dissident wrote:Ni missförstår. Hängning är förrädardöden, regeringschefer avrättas i regel genom arkebusering. Att Hussein istället hängs kommer i högsta grad att provocera sunnimuslimerna ytterligare.
Jag kan hålla med om att hängning inte är någon ärofylld död precis.
Men troligen är det väl så att Saddam inte har gjort sig förtjänt av en arkebusering.
Detta borde även hans anhängare begripa.
Man kan inte göra alla till viljes.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Saddam Hussein dömd till döden

Post by lither »

Dissident wrote:Ni missförstår. Hängning är förrädardöden, regeringschefer avrättas i regel genom arkebusering. Att Hussein istället hängs kommer i högsta grad att provocera sunnimuslimerna ytterligare.
Nej, jag missförstod inte din poäng. Den var glasklar. Det var just därför jag skrev irakierna. Jag kunde självklart valt att skriva de shiitiska muslimerna i Irak, men jag tror att du förstod vad jag menade med det jag skrev.
Mr Einstein wrote:Men troligen är det väl så att Saddam inte har gjort sig förtjänt av en arkebusering.
Detta borde även hans anhängare begripa.
Du skojar, va?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Re: Saddam Hussein dömd till döden

Post by staretsen »

Mr Einstein wrote:Jag kan hålla med om att hängning inte är någon ärofylld död precis.
Men troligen är det väl så att Saddam inte har gjort sig förtjänt av en arkebusering.
Detta borde även hans anhängare begripa.
Man kan inte göra alla till viljes.
Det är svårt att försvara något annat än att det är upp till var och en att bedöma vad någon är förtjänt och inte förtjänt av. Det finns ingen objektiv skala på rättvisa och om vi ens låtsas att det finns en så får vi ändå acceptera att den ser olika ut under olika perioder och i olika länder och kulturer. I sunnimuslimernas ögon är Saddam en hjälte och naturligtvis allra minst förtjänt av att avrättas som en soldat. Men du menar att de ska begripa att det inte är så? De borde förstå att man inte ens kan ge honom en ärofylld död vilken anledningen nu är till att hänga honom och därför inte bli arga? Ibland blir jag trött på det här sättet att resonera.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Tack, staretsen. Nu slipper jag skriva mer för i kväll. God natt.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: Saddam Hussein dömd till döden

Post by Mr Einstein »

staretsen wrote:Det är svårt att försvara något annat än att det är upp till var och en att bedöma vad någon är förtjänt och inte förtjänt av. Det finns ingen objektiv skala på rättvisa och om vi ens låtsas att det finns en så får vi ändå acceptera att den ser olika ut under olika perioder och i olika länder och kulturer. I sunnimuslimernas ögon är Saddam en hjälte och naturligtvis allra minst förtjänt av att avrättas som en soldat. Men du menar att de ska begripa att det inte är så? De borde förstå att man inte ens kan ge honom en ärofylld död vilken anledningen nu är till att hänga honom och därför inte bli arga? Ibland blir jag trött på det här sättet att resonera.
Vad som händer i den stora världen bakom stängda dörrar vet vi ingenting om.
Vi tror vi vet men egentligen vet vi ingenting.
Vi sitter här och fabulerar och utbyter tankar till ingen nytta.
Jag känner inte Saddam.
Jag har aldrig träffat honom.
Och ändå tycker jag att han bör hängas.
Visst är världen underbar.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

_JesteR_ wrote:
nem wrote:
_JesteR_ wrote:Citat-tråden är här.

Men när du ändå skriver här så kan du ju utveckla ditt inlägg.
Jag var kanske lite subtil. Men... "vakna upp till verkligheten" var alltså riktat mot dig. Var du har fått alla de ignoranta idéerna om Saddam ifrån?

Fri sjukvård till alla? Jag berättade det för en god vän som flytt från Irak. Han skrattar fortfarande.
Jo, jag förstod att det var riktat mot mig, jag var bara ironisk.

Jag borde ha varit tydligare. Fri sjukvård till alla familjer med en familjemedlem inom millitären, ska det vara.
Om du har någonting som pekar på motsatsen, så får du gärna upplysa mig. Det inkluderar alltså allt jag har sagt om Saddam.
OK... Först trodde jag att du skämtade, sedan tänkte jag att du nog bara var ignorant. Men nu är jag övertygad om att du är fullkomligt hjärntvättad och helt saknar grepp om historien.
_JesteR_ wrote:Det går att jämnföra, i alla fall om man ser tillbaka före Persiska Gulfkriget.
Med hjälp av de enorma summor av pengar man fick in av råoljan, lyckades Saddam inom loppet av några år modernisera hela Irak. Bl.a. genom att bygga ut infrastrukturen, fri sjukvård och utbildning till alla, kampagner mot analfabetism, införandet av elektricitet till större delen av landet är några exempel. Han lyckades även dämpa de etniska motsättningarna bland shia och -sunnismulimer, som var otänkbara under hans tid, men som är vardag nuförtiden.
Om vi bara börjar med det mest absurda. Saddam dämpade de etniska motsättningarna genom etnisk rensning, tortyr, beställningsmord, rena försvinnanden och utrotningskampanjer. Den sanning som döljs bakom ditt uttalande om de dämpade etniska motsättningarna är en väldigt makaber sanning.

Vad gäller moderniseringen, infrastrukturen, elektriciteten och utbildningen så har jag lättare att förstå att du blivit förledd. Irak genomgick mycket riktigt en helt fantastisk uppryckning i början på 70-talet, landet var relativt sekulärt och med pengar från oljan byggdes välfärdssystem och infrastruktur ut i en snabb hastighet med hjälp av utländsk arbetskraft. Det är med den bakgrunden man ska se de stora insatser som USA och Frankrike gjorde i landet, och som framförallt USA senare fått mycket kritik för. Irak såg helt enkelt mycket lovande ut och det regerande Baath-partiet fick mycket välförtjänt beröm i världssamfundet. Baath-partiet regerade även i Syrien, och med den vind i seglen man hade började man diskutera bildandet av en arabisk union. När denna process tog sin början började dock också det definitiva slutet för Iraks framgångar.

Unionen, om den hade genomförts, skulle ledas av Syriens Hafez al-Assad, något som helt hade marginaliserat Saddam. Detta kunde han givetvis inte acceptera och han tog därför makten 1979 i något som bäst kan beskrivas som en kupp. Planerna på en union skrinlades och Saddam kallade till sig de 90 högst uppsatta ledarna i Baath-partiet i ett möte som har kommit att bli berömt och som måste vara ett av de mest demonstrativa världshistorien skådat.

Saddam läste upp namn efter namn från en lång lista med anklagelser riktade mot den grupp som byggt upp Irak. När han avslutade varje anförande om en person bars vederbörande ut ur rummet och nästa anklagelse tog vid. När Saddam var klar fanns bara 22 ledamöter kvar i rummet. Av de som försvann är det inte känt vad som hände med alla. En del avrättades, andra deporterades, somliga sattes i fängelse och andra bara försvann.

Efter den här utrensningen var Saddam obestridd diktator utan någon opposition. Snart vidtog en propagandakampanj som närmast är att jämföra med den som nu håller på att ske i Nordkorea. Saddams porträtt målades överallt, medierna förvanskade historien till Saddams fördel och skolböckerna övergick från att vara utbildningsmaterial till att bli redskap för hjärntvätt. Hela Iraks modernisering som inträffade tidigare tillskrevs Saddam och han fick personligen äran för allt från välfärdssystemen till elektriciteten.

Vad som hände sedan känner du säkert till. Saddam deklarerade att han skulle stå i Teheran inom tre dagar och startade det Iransk-Irakiska kriget. Landet förstördes nära nog till grunden igen. Det var ett krig som slutade av utmattning snarare än att någon sida vann eller gav upp. Kriget utarmade båda länderna och räknas som det längsta konventionella kriget världen skådat. Det pågick från 1980 till 1988 och beräknas ha skördat en miljon människoliv. Hur USA än anstränger sig så kommer dagens krig aldrig att komma i närheten av den tragedi som Saddam står ansvarig för.

Saddam nöjde sig dock inte med att ha smulat sönder landet och sänt det halvvägs tillbaka till medeltiden. Han var fast besluten att gå hela vägen och invaderade efter ett par år vapenstillestånd Kuwait. Jag vet inte om jag behöver fortsätta längre än så, nutidshistorien är relativt väl känd.

Om det råder minsta tvekan om att Saddam från början till slut var en grym envåldshärskare som inte tillfört något till den här världen är jag dock även beredd att fortsätta historielektionen. Men det vore nästan lättare om du bara slog upp NE själv, så slipper jag referera.

EDIT: Rättade till en (uppenbart felaktig) miss vad gäller årtalen.
Last edited by nem on 2006-11-11 19:09:38, edited 1 time in total.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jag vet inte vad jag ska säga...

För det första så bad jag inte om en historielektion, jag känner till Iraks moderna historia tillräckligt bra för att inte behöva läxas upp av någon som dig.

För det andra så förstår jag inte var du vill komma nånstans med det här. Jag gav en faktisk bild av Saddam.
Hans brott och hur han gick till väga för att uppnå sina mål är allmänt kännt och behöver inte påpekas.
Någonting som alla här verkar ha förstått förrutom du, som var tvungen att förklara för mig att "Saddam var faktiskt en ond och galen man". No shit Sherlock!
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

It's OK, you can dance now!!
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

_JesteR_ wrote: För det första så bad jag inte om en historielektion, jag känner till Iraks moderna historia tillräckligt bra för att inte behöva läxas upp av någon som dig.
Varför hänger du ens på diskussionsforum om du ska reagera sådär? Idiot.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

stealth wrote:
_JesteR_ wrote: För det första så bad jag inte om en historielektion, jag känner till Iraks moderna historia tillräckligt bra för att inte behöva läxas upp av någon som dig.
Varför hänger du ens på diskussionsforum om du ska reagera sådär? Idiot.
Till skillnad från dig så kallar jag inte folk för idiot på ett diskussionsforum.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Post Reply