Saddam Hussein dömd till döden

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Saddam Hussein dömd till döden

Post by AshTray »

Känns som man har väntat i hundra år på domen, men nu är den här.
Saddam Hussein ska avlivas genom hängning, jag visste inte ens man använde sig av den metoden längre...

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 89,00.html

Men det var väl rätt åt honom antar jag. Undrar om de kommer sända avrättningen på TV, skulle vara intressant.

Vad tycker ni, är det rätt åt honom, eller borde han få något annat straff?
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Visst, de tär bra att han ska avrättas, men tycker fortfarande att det är lite för milt, med tanke på att han kommer att få komma undan utan att få känna på något av vad han har gjort förutom själva hängningen då.

Undra när det är George W Bush jr:s tur?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Saddam Hussein dömd till döden

Post by lither »

Du hann före med någon minut. Varsågod, här är en dask på fingrarna.
AshTray wrote:Undrar om de kommer sända avrättningen på TV, skulle vara intressant.
Dödsstraff på tv har aldrig varit intressant.
AshTray wrote:Vad tycker ni, är det rätt åt honom, eller borde han få något annat straff?
Jag gillar inte frasen "rätt åt honom", men jag hade inte förväntat mig något annat straff. Det var mer än lättnad att nyheterna kunde komma med någon annan nyhet än att domen sköts upp hela tiden.
markmc wrote:Undra när det är George W Bush jr:s tur?
Det ska alltid finnas någon som du ...
markmc wrote:men tycker fortfarande att det är lite för milt
En viss Ahmed Ajail lär ha sagt följande till SVT: "Domen är mild. Han borde ha fått tio dödsdomar."
Last edited by lither on 2006-11-05 23:46:56, edited 1 time in total.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Frege wrote:Det ska alltid finnas någon som du ...
Och som du.


Hursom helst så hade jag inte förväntat mig någon annat heller. Och jag tycker nog att han förtjärnar det, men ja skulle inte se det på tv.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Pinto wrote:
Frege wrote:Det ska alltid finnas någon som du ...
Och som du.
Ja, men så är markmc:s jargong erbarmlig och lättsinnig också. Han vill tala både för ett dödsstraff tilldelad Saddam Hussein, samtidigt som en ska tilldelas George W Bush. De som slipper undan verkar vara de som är i mitten, men jag betvivlar att markmc vet vilka dessa är och varför de ska skonas.
Last edited by lither on 2006-11-06 1:13:27, edited 1 time in total.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Ja det kanske kommer Bush tillgodo inför kongressvalet på tisdag.
Tycker det är lite konstigt att man lyckas pricka in domen precis innan detta viktiga val.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Mr Einstein wrote:Ja det kanske kommer Bush tillgodo inför kongressvalet på tisdag.
Tycker det är lite konstigt att man lyckas pricka in domen precis innan detta viktiga val.
Och här kommer den klassiska konspirationsteoretikern in i detta sammanhang.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

han borde varit död för länge sen tycker jag.

finns säker en massa andra idioter som kommer självmordsbomba sig själva i usa tack vare det här också.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Pinto wrote:
Mr Einstein wrote:Ja det kanske kommer Bush tillgodo inför kongressvalet på tisdag.
Tycker det är lite konstigt att man lyckas pricka in domen precis innan detta viktiga val.
Och här kommer den klassiska konspirationsteoretikern in i detta sammanhang.
Ja jag tror då inte ett dugg på vad Bush säger.
Att han har ett finger med i spelet det kan du lita på.
Saddam förtjänar dock att hängas oavsett vilket politiskt rävspel Bush håller på med.
Jag tror inte amerikanerna låter sig förföras av domen.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Mr Einstein wrote:Ja jag tror då inte ett dugg på vad Bush säger.
Att han har ett finger med i spelet det kan du lita på.
Saddam förtjänar dock att hängas oavsett vilket politiskt rävspel Bush håller på med.
Jag tror inte amerikanerna låtes sig förföras av domen.
Det gör verkligen inte jag heller. Men jag var bara tvungen att påpeka.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Jag har aldirg brytt mig någe vidare om detta med saddam. Visste inte ens att han skulle dömas för något om jag skall vara ärlig. den enda jag sett om saddam är på south park för länge länge sedan.

Men kan eg inte fatta att det fortfarande finns hängning. Skulle nog tycka att det vore mindre barbariskt med halshuggning. Nog för at tdet går lite för fort om han skall riktigt pinas innan döden. Men sen när han är död då? vad mer händer då? Jag menar alla liv som han är skyldiga familjet ect ect. Dom återuppstår ju inte genom att han dödas.

Ursäkta tt jag skriver så konstigt. Men jag skriver som jag tänker. Lr som boken min farmor skrev då hon var vid liv "skriv som du talar".
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Stiiig wrote: Men kan eg inte fatta att det fortfarande finns hängning. Skulle nog tycka att det vore mindre barbariskt med halshuggning. Nog för at tdet går lite för fort om han skall riktigt pinas innan döden.
Menar du att hängning tar lång tid?

En riktig hängning har till syfte att knäcka nacken på personen som hängs, inte sakta strypa denne.

Eller missförstod jag dig?
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Stiiig wrote: Men kan eg inte fatta att det fortfarande finns hängning. Skulle nog tycka att det vore mindre barbariskt med halshuggning.
I barbarernas rike är inget barbariskt.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Vanligtvist är jag inte för dödsstraff, men Saddam tycks själv inte haft några problem med dödsstraff då tydligen hansjälv använt det flera gånger. Han kunde ha avskaffat dödsstraff när han hade makten. Han får skylla sig själv.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Mr Einstein wrote:I barbarernas rike är inget barbariskt.
Hängning förekommer i båda Japan och även, i vissa fall, i USA...

http://en.wikipedia.org/wiki/Hanging
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

CSM101 wrote:
Mr Einstein wrote:I barbarernas rike är inget barbariskt.
Hängning förekommer i båda Japan och även, i vissa fall, i USA...

http://en.wikipedia.org/wiki/Hanging
Säg inte att vissa delstater i USA fortfarande hänger folk???
Är det möjligt???
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Stiiig wrote:Jag har aldirg brytt mig någe vidare om detta med saddam. Visste inte ens att han skulle dömas för något om jag skall vara ärlig. den enda jag sett om saddam är på south park för länge länge sedan.

Men kan eg inte fatta att det fortfarande finns hängning. Skulle nog tycka att det vore mindre barbariskt med halshuggning. Nog för at tdet går lite för fort om han skall riktigt pinas innan döden. Men sen när han är död då? vad mer händer då? Jag menar alla liv som han är skyldiga familjet ect ect. Dom återuppstår ju inte genom att han dödas.

Ursäkta tt jag skriver så konstigt. Men jag skriver som jag tänker. Lr som boken min farmor skrev då hon var vid liv "skriv som du talar".
Du kommer alltid att vara ett mysterium för mig. Detta vara absolut inte ett hån, eller liknande. Men jag förstår verkligen inte.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Stiiig wrote: Ursäkta tt jag skriver så konstigt. Men jag skriver som jag tänker. Lr som boken min farmor skrev då hon var vid liv "skriv som du talar".
Bara en parantes...men att skriva som man talar gör man för att få ett flöde i sitt skrivande och inte behöva tänka på grammatiken överhuvudtaget.
Meningen är att man senare ska gå igenom sina anteckningar för att ordna upp i textmassan ;)
Last edited by Mr Einstein on 2006-11-06 1:40:14, edited 1 time in total.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Hah, jag som var övertygad att Saddam skulle ruttna i fängelset innan han skulle få sin dom.

Hursomhelst så var hela den här rättsprocessen ett stort skämt, precis som Haag-tribunalen är.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Vanligstvis är jag för dödstraff, men i Sadams fall så, njaaa....
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Re: Saddam Hussein dömd till döden

Post by Longstock »

AshTray wrote:Undrar om de kommer sända avrättningen på TV, skulle vara intressant.
Du är en hemsk människa.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Det är väl inte USA i fråga som faktiskt dömt honom, utan den nya regeringen i Irak va?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

stealth wrote:Det är väl inte USA i fråga som faktiskt dömt honom, utan den nya regeringen i Irak va?
USA har nog haft en del att säga till om, men det är det irakiska domstolsväsendet som dömt honom. Iraks president måste godkänna domen innan den verkställs.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag förstår inte varför inte krigsförbrytartribunalen i haag fick döma honom. Det känns som att de har störst koll på rättvisa straff.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

wille wrote:Jag förstår inte varför inte krigsförbrytartribunalen i haag fick döma honom. Det känns som att de har störst koll på rättvisa straff.
Rättvisa är ett väldigt relativt begrepp och har egentligen inget med straffen i sig att göra utan att lika fall leder till lika straff. Precis som i Nürnbergrättegångarna finns det egentligen inte något prejudikat för det här (där hittade man till och med på nya brott). Att tala om orättvisa blir då inte helt gångbart just eftersom det inte finns något att relatera till. Rättegången är en formalitet som straffar Saddam för något som inte ens var ett lagbrott när han begick det, det skulle i så fall vara den internationella rätten som dock i bästa fall är något som påtvingas diktaturer. Detta skulle ha varit helt oacceptabelt efter de "principer" som gäller inom en normal rättsstat – därmed inte sagt att det är något fel med det. Kort sagt: Haagtribunalens rättvisa är deras rättvisa och de irakiska domstolarnas deras. Att vi ser Haagtribunalens som högre beror på att vi är vana vid den.

Ontopic: Sett ur irakiernas perspektiv tror jag att en avrättning är det bästa just nu, även om det på något sjukt sätt nästan känns lite sorgligt för mig.

Edit: Om man ska tro Kurdo Baksi kommer det kanske bli fråga om fler dödsdomar i de andra processerna, efter att Saddam är död. Kafkapoäng i så fall. Inte minst för att man då förstås måste handlägga dem i hans "frånvaro". lol.
Life's a joke, yuk it up.
Post Reply