Israeliskt pansar dödar 18 palestinska kvinnor och barn

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Israeliskt pansar dödar 18 palestinska kvinnor och barn

Post by fisk »

BEIT HANOUN, Gazaremsan - Israeliskt pansar bomparderade ett bostadsområde, där minst 18 människor dog, däribland 8 barn som låg och sov under den tidiga onsdagen, bekräftat av vittnen och ett officiellt uttalande från Palestina.

Den palestinska premiärministern Ismail Haniyeh berättar att ansträngningar för att forma en förenad regering har nu suspenderats på grund av attacken.

Enligt vittnen så var alla de som dödats i bostadsområdet norr om staden Beit Hanoun kvinnor och barn. Klaled Radi, från hälsoministeriet sade att 13 av de döda kom från samma familj. Medan minst 40 fler skadats, alla civila.

Palestinska sjukhus berättar att det var många fler sårade. Fyra sjukhus behandlade de skadade runtomkring Gaza.

Haniyeh's Hamasrörelse har varit under förhandlingar med President Mahmoud Abbas för att försöka forma en koalitionsregering i en ansträngning för att bryta de internationella sanktioner som riktats emot Palestina.

Haniyeh annonserade att ett krismöte nu ägt rum i kabinettet.
"In a protest of this awful massacre, the prime minister's office is announcing the suspension of discussions to form a national unity government,"
Berättar Haniyeh.

Källa: http://news.yahoo.com/s/ap/20061108/ap_ ... srael_gaza


Det är ju skönt att Israel, i motsats till de vanvettiga muslimerna (som ju vilseletts av sin vanvettiga tro, som visats i 64-bits expertpanel) i alla fall inte har ihjäl civila...
Aotearoa - tino rangatiratanga
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Re: Israeliskt pansar dödar 18 palestinska kvinnor och barn

Post by liger »

fisk wrote:BEIT HANOUN, Gazaremsan - Israeliskt pansar bomparderade ett bostadsområde, där minst 18 människor dog, däribland 8 barn som låg och sov under den tidiga onsdagen, bekräftat av vittnen och ett officiellt uttalande från Palestina.

Den palestinska premiärministern Ismail Haniyeh berättar att ansträngningar för att forma en förenad regering har nu suspenderats på grund av attacken.

Enligt vittnen så var alla de som dödats i bostadsområdet norr om staden Beit Hanoun kvinnor och barn. Klaled Radi, från hälsoministeriet sade att 13 av de döda kom från samma familj. Medan minst 40 fler skadats, alla civila.

Palestinska sjukhus berättar att det var många fler sårade. Fyra sjukhus behandlade de skadade runtomkring Gaza.

Haniyeh's Hamasrörelse har varit under förhandlingar med President Mahmoud Abbas för att försöka forma en koalitionsregering i en ansträngning för att bryta de internationella sanktioner som riktats emot Palestina.

Haniyeh annonserade att ett krismöte nu ägt rum i kabinettet.
"In a protest of this awful massacre, the prime minister's office is announcing the suspension of discussions to form a national unity government,"
Berättar Haniyeh.

Källa: http://news.yahoo.com/s/ap/20061108/ap_ ... srael_gaza


Det är ju skönt att Israel, i motsats till de vanvettiga muslimerna (som ju vilseletts av sin vanvettiga tro, som visats i 64-bits expertpanel) i alla fall inte har ihjäl civila...
Bara attacken i ett bostadsområde visar israelernas fräckhet och kallblodiga operationer. Såna här artiklar får ibland mig att nästan må illa.

Föreställ för er själva att ni ligger och sover för att i nästa ögonblick träffas av en bomb och förlora ert hus, er familj och kanske i värsta fall ert eget liv. Sedan skyller man på alla terrorister som bombar hit och dit. Det är ju såna här handlingar som ger upphov till morgondagens terrorister, nämligen att de ( för att exemplifiera ) helt enkelt vill ta hämnd för den natten då deras liv förstördes på några sekunder

Att skjuta civila är det värsta man kan göra! Jag håller verkligen med dig om ditt kommentar, fisk...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Re: Israeliskt pansar dödar 18 palestinska kvinnor och barn

Post by staretsen »

fisk wrote:Det är ju skönt att Israel, i motsats till de vanvettiga muslimerna (som ju vilseletts av sin vanvettiga tro, som visats i 64-bits expertpanel) i alla fall inte har ihjäl civila...
Ja, hur kommer det sig egentligen att när det går dåligt för dig i en tråd så kommer du alltid med kommantarer som den här, allra helst tillsammans med signaturer i stil med "grupp x är dumma och naiva" och "grupp x är bara i trotsåldern", om än uttryckt lite finare? Du framhäver gärna dina motståndares ålder när argumenten tryter men trots det är du nog bland de barnsligare här, fisk.

Ontopic händer väl sådana här saker varje dag? Här dog bara några fler och därför får det bara lite allvarligare konsekvenser.
fruktfanatikern_bf wrote:Bara attacken i ett bostadsområde visar israelernas fräckhet och kallblodiga operationer. Såna här artiklar får ibland mig att nästan må illa.
Nu gillar jag verkligen inte Israel, men om du motsätter dig attacker mot civila av princip så är de väl inte de första att ge sig på? Självmordsbombarna gör det ju trots allt avsiktligt. Jag förstår "terroristerna" och motsätter mig inte ens vad de gör, men då är jag inte så skenhelig att jag klagar på Israel för att sådant här händer.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Shinzu
Posts: 310
Joined: 2006-09-22 19:36:22

Post by Shinzu »

Detta var tragiskt att höra ;(
Men Israel står för mer gott än ont i mina ögon.

"War does always effect the people more than the warlords" - Shinzu
"An idiot is not a person who cares about his family and friends"-Andreas T. Jansson

"The world is built upon logic,use logical sense to manipulate it"-Andreas T. Jansson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Israeliskt pansar dödar 18 palestinska kvinnor och barn

Post by fisk »

staretsen wrote:
fisk wrote:Det är ju skönt att Israel, i motsats till de vanvettiga muslimerna (som ju vilseletts av sin vanvettiga tro, som visats i 64-bits expertpanel) i alla fall inte har ihjäl civila...
Ja, hur kommer det sig egentligen att när det går dåligt för dig i en tråd så kommer du alltid med kommantarer som den här, allra helst tillsammans med signaturer i stil med "grupp x är dumma och naiva" och "grupp x är bara i trotsåldern", om än uttryckt lite finare? Du framhäver gärna dina motståndares ålder när argumenten tryter men trots det är du nog bland de barnsligare här, fisk.
Till att börja med så "gick det inte dåligt" som du uttrycker det, jag tröttnade helt enkelt på att lyssna på era trötta argument, och ursäkter för att driva er fobi och intolerans vidare. Av samma skäl jag tröttnar på att diskutera med personer som försöker svartmåla grupper på det vis ni gör. Era argument var fina och logiska, det är grundmeningen jag motsätter mig. Er intolerans. Och där spelar det ingen roll hur ni babblar på.

Sedan vill jag anmärka på fakta, jag har inte anmärkt på någon av mina motståndares ålder. Tvärtom så protesterade jag när Big_Bird attackerade dig för detta, om du minns det?

Vänligen sluta trolla min tråd nu med personliga angrepp som inte hör till ämnet.
Nu gillar jag verkligen inte Israel, men om du motsätter dig attacker mot civila av princip så är de väl inte de första att ge sig på? Självmordsbombarna gör det ju trots allt avsiktligt. Jag förstår "terroristerna" och motsätter mig inte ens vad de gör, men då är jag inte så skenhelig att jag klagar på Israel för att sådant här händer.
Skillnaden är väl att Israel, åtminstone officiellt inte hävdar att de attackerar civila.

I grund och botten är ju det omvärlden försöker hävda att muslimerna är terrorister och självmordsbombare, medan Israel är söta och snälla. (en illustrativ överdrift).
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Varför slösade man pansar på att ha ihjäl civila? Det hade ju räckt med en skyttepluton ju.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
Shinzu
Posts: 310
Joined: 2006-09-22 19:36:22

Post by Shinzu »

Fisk,varför upplyser du om den här nyheten?
Vad är syftet?Att symbolisera Israel och dess offensiv som en terror attack?

Finns mycket grövre ting än dessa,etnisk rensning i Afrika är groteskt.
Varför förstorar svensk media upp detta när de lämnar mer groteska delar av världen i skuggan?
"An idiot is not a person who cares about his family and friends"-Andreas T. Jansson

"The world is built upon logic,use logical sense to manipulate it"-Andreas T. Jansson
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Re: Israeliskt pansar dödar 18 palestinska kvinnor och barn

Post by staretsen »

fisk wrote:Skillnaden är väl att Israel, åtminstone officiellt inte hävdar att de attackerar civila.
Det gör de inte heller. Däremot erkände deras utrikesminister senast idag att civila ibland dödas. Till skillnad från Hamas o. dyl. behöver stater som är i samma situation som Israel inte döda civila, då de har stridsvagnarna, territoriet och våldsmonopolet och egentligen bara förlorar anseende internationellt av sådana här incidenter. Hamas är desperata, kan knappast ta sig in i israeliska militärbaser och har inget att förlora då de är terrorstämplade ändå. Inte att förglömma är det inte Israel som missgynnas av situationen vi har idag heller, de behöver bara försvara sig och gör det genom att bomba Hamas-medlemmars hus.

Om det som fruktfanatikern_bf säger är fel att ge sig på civila så är det naturligtvis självmordsbombarna som är värst. Jag håller inte med om det men jag satte mig in i hans moral och vad den innebär. Du kör med någon sorts honour by association, inte helt olik diskussionen om intelligens. Premisserna ändras för att de råkade fälla någon annan än the bad guy. Det enda hållbara om man inte vill dra med självmordsbombarna är att överge att "det värsta man kan göra är att skjuta civila". När det väl gäller skulle dessutom alla (utom pacifisterna, men någon sådan har då jag aldrig träffat) gå med på det, något som jag minns att du höll med Dissident om i någon tråd om atombombningarna.
fisk wrote:I grund och botten är ju det omvärlden försöker hävda att muslimerna är terrorister och självmordsbombare, medan Israel är söta och snälla. (en illustrativ överdrift).
Inte bara det utan helt åt helvete. Utanför USA finns det nästan ingen som har en sådan inställning till Mellanöstern.
fisk wrote:Sedan vill jag anmärka på fakta, jag har inte anmärkt på någon av mina motståndares ålder. Tvärtom så protesterade jag när Big_Bird attackerade dig för detta, om du minns det?
Så din kommentar om trotsålder hade inget med ålder att göra? Du vill kanske till och med hävda att det var ett sakligt argument?
fisk wrote:Vänligen sluta trolla min tråd nu med personliga angrepp som inte hör till ämnet.
Du är så skenhelig ibland.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Det där kommer att ta slut när alla bombat sönder allt och alla där.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Vill nån gissa på hur många atombomber Mc Arthur hade velat använda om han fortfarande levt?

Det kommer aldrig ta slut :P
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Palestina borde ta lärdom av hur Israel tog sig an Libanon nu senast.
Vilka fega kräk är det som gömmer sig bland civilbefolkningen för att beskjuta Israel med missiler?
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Vilka fega kräk är det som gömmer sig bakom USA?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Mr Einstein wrote:Palestina borde ta lärdom av hur Israel tog sig an Libanon nu senast.
Vilka fega kräk är det som gömmer sig bland civilbefolkningen för att beskjuta Israel med missiler?
Det var kanske en dum idé att ockupera stället från första början.

Nej just det. Det är ingen ockupation, det kallas visst födslorätt. Jaha, men då är det okej.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

wille wrote:Det var kanske en dum idé att ockupera stället från första början.
Troligen men det lösar inte nuvarande problem.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

_JesteR_ wrote:Vilka fega kräk är det som gömmer sig bakom USA?
Det är sant...utan USA:s backup vore nog Israel raderad från kartan.
Men Israel är idag en modern krigsmakt och kan försvara sitt land utan USA:s hjälp.
Däremot verkar det som att Israel måste ha USA:s stöd för att kunna operera i området annars skulle Israel ha böjt sig för omvärldens påtryckniningar.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Mr Einstein wrote:
_JesteR_ wrote:Vilka fega kräk är det som gömmer sig bakom USA?
Det är sant...utan USA:s backup vore nog Israel raderad från kartan.
Men Israel är idag en modern krigsmakt och kan försvara sitt land utan USA:s hjälp.
Däremot verkar det som att Israel måste ha USA:s stöd för att kunna operera i området annars skulle Israel ha böjt sig för omvärldens påtryckniningar.
Det var min poäng också.

Så länge USA stödjer Israel, så kommer vi aldrig se ett slut på konflikten och alla vet redan att USA aldrig kommer sluta stödja Israel.

mmm...such an evil circle...
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Mr Einstein wrote:Det är sant...utan USA:s backup vore nog Israel raderad från kartan.
Glöm inte våra vapen.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Israeliskt pansar dödar 18 palestinska kvinnor och barn

Post by Dissident »

fisk wrote:Vänligen sluta trolla min tråd nu med personliga angrepp som inte hör till ämnet.
Sitter den metaforiska skon på andra foten?
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Det många försöker poängtera är i dagens samhällsdebatt är att terrorism är när man anfaller civila (människor och mål) för att uppnå politiska mål, något som inte är beroende på huruvida man har en uniform eller inte på sig.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Andrej wrote:Det många försöker poängtera är i dagens samhällsdebatt är att terrorism är när man anfaller civila (människor och mål) för att uppnå politiska mål, något som inte är beroende på huruvida man har en uniform eller inte på sig.
Där har du fel, så fort du har en militär uniform på dig så förändras allt. Då är det inte längre en fråga om terrorism utan "Colateral Damage".
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Big_Bird wrote:Där har du fel, så fort du har en militär uniform på dig så förändras allt. Då är det inte längre en fråga om terrorism utan "Colateral Damage".
Du tror inte att det snarare handlar om att militärens mål är Hamas-medlemmarna och att det om civila dör därför är oavsiktligt, medan terroristerna måste angripa civila avsiktligt för att uppnå sina mål? Terrorism innebär som Andrej sa att man anfaller civila, inte att de råkas skadas i processen. Man kan tycka vad man vill om det – Israel är helt enkelt i en sådan ställning att de inte behöver gå efter civila, hade de behövt det hade de knappast ens tvekat – men försök inte ändra på faktan för att den ska passa ett bristande argument.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

staretsen wrote:Du tror inte att det snarare handlar om att militärens mål är Hamas-medlemmarna och att det om civila dör därför är oavsiktligt, medan terroristerna måste angripa civila avsiktligt för att uppnå sina mål? Terrorism innebär som Andrej sa att man anfaller civila, inte att de råkas skadas i processen. Man kan tycka vad man vill om det – Israel är helt enkelt i en sådan ställning att de inte behöver gå efter civila, hade de behövt det hade de knappast ens tvekat – men försök inte ändra på faktan för att den ska passa ett bristande argument.
Jag vill minnas åtminstonde ett kraftverk.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Varför orkar vi ens bry oss om sandlådediskussionen om vems land det är?
Låt dem självdö.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

staretsen wrote:
Big_Bird wrote:Där har du fel, så fort du har en militär uniform på dig så förändras allt. Då är det inte längre en fråga om terrorism utan "Colateral Damage".
Du tror inte att det snarare handlar om att militärens mål är Hamas-medlemmarna och att det om civila dör därför är oavsiktligt, medan terroristerna måste angripa civila avsiktligt för att uppnå sina mål? Terrorism innebär som Andrej sa att man anfaller civila, inte att de råkas skadas i processen. Man kan tycka vad man vill om det – Israel är helt enkelt i en sådan ställning att de inte behöver gå efter civila, hade de behövt det hade de knappast ens tvekat – men försök inte ändra på faktan för att den ska passa ett bristande argument.
Jag borde inte behöva rita ett diagram, men eftersom jag stavade fel första gången så:
http://en.wikipedia.org/wiki/Collateral_Damage
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Tydligen var det ett tekniskt fel.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply