Kosovos framtid...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Kosovos framtid...

Post by AngryTino »

Fråga 1: anser ni att kosovo ska bli självständigt? JA/NEJ (varför i så fall?)

Fråga 2: Vad anser ni kommer att hända ifall kosovo förklaras som en självständig stat? (Varför?)
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

bryr mig inte så hårt
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Ett val har hållits i Serbien angående Kosovos självständighet, och inte helt oväntat så vann NEJ-sidan. Dvs. att Kosovo inte kommer bli självständigt. Nu vet inte jag hur ett val bland den Serbiska befolkningen kan påverka Kosovos framtid, men enligt hur jag uppfattade det, så är detta ett slutgiltigt beslut som inte FN kan påverka.

Men om Kosovo nu ändå skulle bli självständigt, så skulle det bli Europas fattigaste land. Eftersom Kosovo har inga som helst förutsättningar att klara sig utan utomstående hjälp, och för att inte nämna den enorma korruption som i övrigt präglar hela forna Jugoslavien.

Med andra ord så skulle egentligen ingen tjäna på ett självständigt Kosovo, möjligtvis Storbrittanien och USA eftersom de har varit ovanligt aktiva i den här frågan. Kanske för att de vill skaffa sig strategiska punkter i området. En vild gissning dock.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

_JesteR_ wrote:Ett val har hållits i Serbien angående Kosovos självständighet, och inte helt oväntat så vann NEJ-sidan. Dvs. att Kosovo inte kommer bli självständigt. Nu vet inte jag hur ett val bland den Serbiska befolkningen kan påverka Kosovos framtid, men enligt hur jag uppfattade det, så är detta ett slutgiltigt beslut som inte FN kan påverka.

Men om Kosovo nu ändå skulle bli självständigt, så skulle det bli Europas fattigaste land. Eftersom Kosovo har inga som helst förutsättningar att klara sig utan utomstående hjälp, och för att inte nämna den enorma korruption som i övrigt präglar hela forna Jugoslavien.

Med andra ord så skulle egentligen ingen tjäna på ett självständigt Kosovo, möjligtvis Storbrittanien och USA eftersom de har varit ovanligt aktiva i den här frågan. Kanske för att de vill skaffa sig strategiska punkter i området. En vild gissning dock.
Jag skulle vilja hålla med dig om den frågan, men är det inte så att det är albaner som vill ta till sig området. Albanien klarar ju sig utan större problem iaf dvs. om jag inte missförstått läget där såklart.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

fruktfanatikern_bf wrote:Jag skulle vilja hålla med dig om den frågan, men är det inte så att det är albaner som vill ta till sig området. Albanien klarar ju sig utan större problem iaf dvs. om jag inte missförstått läget där såklart.
Jag tvivlar på att Albanien skulle ha någon nytta av Kosovo, eller dess Kosovo-albanska befolkning. Det handlar snarare om att majoriteten av befolkningen i Kosovo består just av Kosovo-albaner och de kan inte identifiera sig med Kosovo som en del av Serbien. Trots att det historiskt alltid har varit så.

Ska Kosovo förbli en del av Serbien som det alltid har varit, eller ska man tillåta ett självständigt Kosovo därför att majoriteten av befolkningen består av Kosovo-albaner? - "The neverending question". När jag hör någon förespråka det sistnämnda, får jag lust att mörda. Ingen folkgrupp har någon som helst rätt att komma till ett annat land och kräva en bit av den.

Deras vilja för en självständig stat hade kanske varit förstårlig (från min sida iaf) om de hade terroriserats av den serbiska befolkningen, men i själva verket är det tvärtom. Kosovo har sedan Titos tid haft en någorlunda autonomiskt styre, med egna tidningar och TV-program på Albanska.

Men man kanske inte kan skylla allt på befolkningen. Jag tror att de lokala politikerna (som vanligt) har ett finger med i spelet och som har ett visst intresse av ett självständigt Kosovo. Samma sak kunde man se när Montenegro blev självständigt, det fanns en otroligt stark politisk vilja för ett självständigt Montenegro.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
illyria
Posts: 16
Joined: 2006-11-20 3:22:55

Post by illyria »

Ska Kosovo förbli en del av Serbien som det alltid har varit, eller ska man tillåta ett självständigt Kosovo därför att majoriteten av befolkningen består av Kosovo-albaner? - "The neverending question". När jag hör någon förespråka det sistnämnda, får jag lust att mörda. Ingen folkgrupp har någon som helst rätt att komma till ett annat land och kräva en bit av den.


personligt tycker jag att Kosvo tillhör alla dom som bor o e födda där oavsett alban eller serb... men dom serber som aldrig har vatt i kosovo har inget med kosovo o göra.... serbiska regimen hade chansen att bevara kosovo men dom sumpade det när dom tog bort albanernas autonomi då misshandlades dagligen albaner ute på gator,,., så det är helt logiskt att det blir ett uppror fråga er själva skulle inte ni själva stödja sådant om ni skulle bli av med erat autonomi o blir misshandlad dagligen....blev tvungna att läsa o tala serbiska på skolor ... albanska va förbjudet...

Världen ska väl va rättvist ,,Samerna i sverige får tala o läsa samiska på skolor men inte fick albaner det under slobodans regim.....

att kosovo har tillhört serbien på pappret bevisar ej att albaner aldrig har bott eller har funnits där... det finns inga skriftliga dokuemnt som säger att albaner som folk kom vandrnade till västra balkan(kosovo och albanien) albaner dök upp på illyriska område med namnen arbanon som härleds till illyriska stamen albanoi(arbanoi)

albaner har jämt vatt ockuperad av anndra folkslag goter Romariket, Osmanska riket greker slaver osv .vid medeltiden fanns det få albaner som kunde läsa o skriva dom få som kunde läste o skrev på latin serbiska och grekiska pgav det fanns ingen albansk alfabete ¨på den tiden ,många ord på albanska har bytts ut med slaviska ord och utal . pgav av att albaner skrev på serbiska ochj i kosovo fick man lära sig läsa o skriva på serbiska serberna va stormakt albaner va ett litet folk. ,,.,, albanska ordet för kosovo hette Dardhania på¨medeltiden bland albaner ... men idag säger albanerna kosova... som är ett slaviskt ord.

albaner härstammar troligen från illyrierna.. att man ej vet till 100% är för att illyrier som albaner skrev aldrig ner sin egen historia.

o du vet väl att kosovo va ett illyriskt område?... långt innan serber fanns på balkan.

som sagt det som är är intresant är att det finns ingen dokuemnt eller skrifter som säger att albaner som folk kom vandrande till albanien kosovo.(västra balkan) S¨Å NÄR DET EJ FINNS DOKUMENT HUR KAN DU DÅ VA SÅ HIMLA SÄKER PÅ ATT KOSOVO ALLTID TILLHÖRT SERBIEN????



det komiska är att serber påstår att kosovo är deras vagga pgav av serbiska kungen tzar lazar stupade där.. alltså kan albaner då säga hela västra balkan är albansk pgav våra förfäder illyrier bodde där.

alltså är det ingen ide att dra in historian man ska kolla nutid albaner utgör 90% av kosovos befolkning... man vill drar sig ur serbien pgav man har kännt sig orättvist behandlade.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

_JesteR_ wrote:Ett val har hållits i Serbien angående Kosovos självständighet, och inte helt oväntat så vann NEJ-sidan. Dvs. att Kosovo inte kommer bli självständigt. Nu vet inte jag hur ett val bland den Serbiska befolkningen kan påverka Kosovos framtid, men enligt hur jag uppfattade det, så är detta ett slutgiltigt beslut som inte FN kan påverka.
Jag vore mycket förvånad (och förbannad) om Serbiens röst skulle behandlas som mer än ett inlägg i debatten. Kosovos folk kommer att få bestämma om sin egen framtid, och det kommer sannolikt innebära att Kosovo nu även på pappret styrs helt oberoende av Serbien.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

illyria wrote:personligt tycker jag att Kosvo tillhör alla dom som bor o e födda där oavsett alban eller serb... men dom serber som aldrig har vatt i kosovo har inget med kosovo o göra.... serbiska regimen hade chansen att bevara kosovo men dom sumpade det när dom tog bort albanernas autonomi då misshandlades dagligen albaner ute på gator,,., så det är helt logiskt att det blir ett uppror fråga er själva skulle inte ni själva stödja sådant om ni skulle bli av med erat autonomi o blir misshandlad dagligen....blev tvungna att läsa o tala serbiska på skolor ... albanska va förbjudet...

Världen ska väl va rättvist ,,Samerna i sverige får tala o läsa samiska på skolor men inte fick albaner det under slobodans regim.....
Jag håller fullständigt med dig. Men det du talar om pågick under Milosevic-regimen, och som det ser ut nu så har Serbien föga inflytande över Kosovo.
illyria wrote:att kosovo har tillhört serbien på pappret bevisar ej att albaner aldrig har bott eller har funnits där... det finns inga skriftliga dokuemnt som säger att albaner som folk kom vandrnade till västra balkan(kosovo och albanien) albaner dök upp på illyriska område med namnen arbanon som härleds till illyriska stamen albanoi(arbanoi)

albaner har jämt vatt ockuperad av anndra folkslag goter Romariket, Osmanska riket greker slaver osv .vid medeltiden fanns det få albaner som kunde läsa o skriva dom få som kunde läste o skrev på latin serbiska och grekiska pgav det fanns ingen albansk alfabete ¨på den tiden ,många ord på albanska har bytts ut med slaviska ord och utal . pgav av att albaner skrev på serbiska ochj i kosovo fick man lära sig läsa o skriva på serbiska serberna va stormakt albaner va ett litet folk. ,,.,, albanska ordet för kosovo hette Dardhania på¨medeltiden bland albaner ... men idag säger albanerna kosova... som är ett slaviskt ord.

albaner härstammar troligen från illyrierna.. att man ej vet till 100% är för att illyrier som albaner skrev aldrig ner sin egen historia.
Intressant.

illyria wrote:o du vet väl att kosovo va ett illyriskt område?... långt innan serber fanns på balkan.
Det mesta av Balkan var Illyriskt, inte bara Kosovo.
illyria wrote:som sagt det som är är intresant är att det finns ingen dokuemnt eller skrifter som säger att albaner som folk kom vandrande till albanien kosovo.(västra balkan) S¨Å NÄR DET EJ FINNS DOKUMENT HUR KAN DU DÅ VA SÅ HIMLA SÄKER PÅ ATT KOSOVO ALLTID TILLHÖRT SERBIEN????
Tvärtom, det finns mycket som tyder på det motsatta:
http://www.answers.com/topic/history-of-ottoman-kosovo wrote:Around the 17th century, there is evidence of an increasingly visible Albanian population initially concentrated in Metohia. It has been claimed this was the result of migrations out of the south-west (i.e. modern Albania), and that the putative migrants brought Islam with them. There is certainly evidence of migration: many Kosovo Albanians have surnames characteristic of inhabitants of the northern Albanian region of Malësi.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/country_profiles/3550401.stm wrote:1389 28 June - Epic Battle of Kosovo heralds 500 years of Turkish Ottoman rule. Over the ensuing decades many Christian Serbs leave the region. Over the centuries the religious and ethnic balance tips in favour of Muslims and Albanians.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kosovo wrote:The Ottomans brought Islamisation with them, particularly in towns, and later also created the Vilayet of Kosovo as one of the Ottoman territorial entities. This brought a great shift, as the Orthodox Serb population began to lose its majority when masses of Turks and Albanians moved to Kosovo.
illyria wrote:det komiska är att serber påstår att kosovo är deras vagga pgav av serbiska kungen tzar lazar stupade där.. alltså kan albaner då säga hela västra balkan är albansk pgav våra förfäder illyrier bodde där.
Du nämnde själv att den Illyriska stammen Albanoi är Albanernas förfädrar, och den stammen var endast en utav flera Illyriska stammar. Den täckte knappast hela västra Balkan.
illyria wrote:alltså är det ingen ide att dra in historian man ska kolla nutid albaner utgör 90% av kosovos befolkning... man vill drar sig ur serbien pgav man har kännt sig orättvist behandlade.
Förstårligt. Frågan är bara hur Kosovo ska klara sig i framtiden. Jag säger inte att Kosovo har det bra nu, tvärtom. Men jag tror bara att det blir ännu ett korrupt land på kartan.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
illyria
Posts: 16
Joined: 2006-11-20 3:22:55

Post by illyria »

Albanerna är en etnicitet som huvudsakligen bor i Albanien och angränsande länder. Det som albanerna som etnicitet har gemensamt med varandra, är språket, det gemensamma illyriska ursprunget och den gemensamma historien, samt de nationella traditionerna, som är karakteristiska för folkgruppen, oavsett religiös tillhörighet. Till skillnad från många andra fokgrupper i Europa, är dock albanerna inte ett religiöst homogent folk. Av tradition, finns det således sunnimuslimska albaner, shiitiska dervisher, katolska albaner och ortodoxa.

Albanerna har sedan antiken, när de var en av flera illyriska stammar, bebott det område i sydvästra Balkan, där Albanien, Kosovo, Makedonien och Montenegro är belägna. Största delen (3 miljoner) av denna etnicitet bor i repuliken Albanien, följt av Kosovo med sina 2,3 miljoner albansktalande invånare. Cirka 900 000 albaner bor i västra Makedonien, som gränsar till Albanien, och ett par hundra tusen bor i angränsande områden i Montenegro, samt i södra Serbien (Presevo-dalen).



Albanernas ursprung är osäkert, och har varit en fråga för stor debatt bland historiker, men de härstammar troligen antingen från illyrerna eller thrakerna.

Då albaner talar albanska, ett indoeuropeiskt språk, som inte har något nära levande släktskap, är det svårt att avgöra från vilket av Balkans uråldriga språk det har utvecklats från. Albanskan är det enda överlevande språket i sin gren av de indoeuropeiska språken och tros härstamma från illyriska eller eventuellt thrakiska.


Albanerna utgår från att de är arvtagare till illyrierna. Illyrierna levde under antiken utspridda i delar av det som på 1900-talet blev Jugoslavien och Albanien. Under romarnas expansion i Sydosteurope assimilerades illyrierna med de romerska kolonisatörerna, och precis som i fallet med dakerna påverkades språket av latinet. I och med den slaviska anstormningen av Sydosteuropa på 500- och 600-talen drog sig den tidigare befolkningen upp i bergen och började leva som nomader. Under följande 500 åren avslöjar annalerna i princip ingenting om de gåtfulla albanerna. När de åter nämns i källorna är det därför att de hamnade i korselden mellan de katolska och ortodoxa kyrkorna vid delningen 1054. Mellan mitten av 800-talet och början av 1000-talet tillhörde de albanska områdena det då mäktiga bulgariska kungariket.

I sin isolerade bergsmiljö utvecklade albanernas föregångare ett utpräglat klansamhälle. De var uppdelade i två stora dialektala undergrupper: geger och tosker. Gegerna bebodde bergsområdena i norr, som sträcker sig in i Montenegro. De förde ett krigiskt liv och löste ofta sina problem med interna fejder. Manlig ära värderades mycket högt, och yttre makters inblandning tolererades inte. Toskerna levde i de södra låglandskapen och var på så vis mer utsatta för kontroll av yttre makter.


Albanernas historia är ganska sammanvävd med serbernas, särskilt under medeltiden. Serbernas furstendöme Zeta hade Skadar (Shkodër i dagens Albanien) som sin huvudstad. Ett flertal albanska och serbiska nationalmyter och legender sammanfaller, vilket under 1900-talet lett till heta debatter om historien. Enligt albanerna har till exempel den serbiske hjälten Milos Kobilic egentligen albansk härstamning. I modern serbisk historieskrivning används, felaktigt, namnet Obilic för denne hjälte. På 1200- och 1300-talen härskade de serbiska Nemanjakungarna över albanerna, och den serbiska huvudstaden var förlagd till Prizren, Kosovo, innan Kung Uros II flyttade den till Skopje. Tsar Dusan lade till och med in särskilda avsnitt om albanerna om albanerna i sin lagbok. I vårs tids serbisk-albanska konflikt om Kosovo har de medeltida klostren och kyrkorna stor betydelse. Under 1100-1300-talen byggde serberna flera praktfulla kloster och kyrkor i Kosovo, till exempel i Gracanica och Decani. Det serbiska patriarkatet var dessutom förlagt till Pec i Kosovo.

Det serbiska nederlaget mot de invaderande turkarna hade även stor inverkan på den albanska befolkningen. På slagfältet vid Kosovo polje 1389 hade albanska trupper, anförda av sina hövdingar, ställt upp i den kristna armé som serben Lazar ledde. Nederlaget sved lika mycket hos albanerna som hos serberna, och många albaner som levt på låglandet var tvunga att fly upp i bergen, undan turkarna.

Turkarna intog i slutet av 1400-talet, trots hårt motstånd, även de albanska landområdena. I mitten på seklet hade albanerna, anförda av sin legendariske ledare Skanderbeg, framgångsrikt stått emot den turiska anstormningen. Denne Skanderbeg, Skënderbeu, [1405-1468] hade konverterat från katolicismen till islam genom devsirme och gjort en enastående karriär som osmansk militär befälhavare. På höjden av sin berömmelse lämnade Skanderbeg dock osmanerna och tog tillbaka sin kristna tro. Tillsammans med andra albanska hövdingar organiserade han därefter en motståndsarmé i de otillgängliga albanska bergen. Till många kristna européers glädje ledde Skanderbeg åren 1444-1466 från sin fästning i Kruja 13 militära kampanjer mot turkarna, och höll dem på så vis länge borta från Albanien. År 1478 intog osmanerna Kruja, och när Durrës föll 1501 stod alla de albanska områdena slutligen under osmansk kontroll. Skanderbeg är fortfarande albanernas främste nationalhjälte.

Albanerna var bland de första folken i Sydosteuropa att kristnas (på 300-talet e.Kr.), och i början av det osmanska styret fick albanerna behålla sin kristna tro. Precis som slaverna i Sydosteuropa var albanerna splittrad mellan de västliga och östliga kyrkorna. Gegerna i norr var katoliker, toskerna i söder ortodoxa. Särskilt de katolska albanerna - som i likhet med serberna i Montenegro levde i krigiska klaner - stod emot turkarna och islamiseringen. Under 1500- och 1600-talen utvecklades till och med en litterär humanistisk rörelse bland de katolska albanerna som en reaktion mot islams intrång. Fortfarande är den albanska befolkningen i dagens norra Albanien och söda Montenegro övervägande katoliker. Enligt vissa uppskattningar flydde hundratusentals albaner till Italien och Sicilien under 1500- och 1600-talen. Ytterligare tusentals albaner flydde till Grekland. Detta innebar att nästan hälften av den dåvarande albanska befolkningen emigrerade.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Albaner
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Vad vill du säga med det här? Ville du ge mig en historielektion, eller?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag förstår inte självständighetstrenden i allmänhet. Varför vill man hellre vara ett litet och obetydligt land än en del av ett större?
illyria
Posts: 16
Joined: 2006-11-20 3:22:55

Post by illyria »

japp du behöver lära dig lite... för oavsett om du drar in historian så är albaner urivårnare på balkan... altså kan du ej komma o påstå att albaner aldirg funnits i kosovo tidigare...



det bästa lösningen för kosovo är att kosovo blir ett ssjälvständigt land fast med FN styre i många år till så när den yngre generationen växer fram så förhoppningsviss försvinner korruptionen och orättvisa alltså då kan FN lämna kosovo o låta folket där styra landet själva..... för att tillhöra serbien kommer aldirg den albanska befolknignen tillåta inte efter den orättvisa man har blivit utsatta för..o det kan man faktisk förstå.
illyria
Posts: 16
Joined: 2006-11-20 3:22:55

Post by illyria »

[quote="Dissident"]Jag förstår inte självständighetstrenden i allmänhet. Varför vill man hellre vara ett litet och obetydligt land än en del av ett större?[/quote



det är inte lätt för dig att förstå när du ej har vatt med om o bli orättvist behandlad.. man vill kunna tala sitt eget språk ut på gator o kuna lära sig sitt språk på skolor.... man vill kunna känna sig trygg o veta att ingen polistyrkor besöker dig mitt i natten för o misshandla dig framför barnen.,.. osv,,,,,,, därför vill m,an ej tillhöra serbien mer..
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Dissident wrote:Jag förstår inte självständighetstrenden i allmänhet. Varför vill man hellre vara ett litet och obetydligt land än en del av ett större?
Låter du grannen sköta din egna ekonomi?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Fenix wrote:
Dissident wrote:Jag förstår inte självständighetstrenden i allmänhet. Varför vill man hellre vara ett litet och obetydligt land än en del av ett större?
Låter du grannen sköta din egna ekonomi?
Jag förstår inte din analogi heller.
illyria wrote:det är inte lätt för dig att förstå när du ej har vatt med om o bli orättvist behandlad.. man vill kunna tala sitt eget språk ut på gator o kuna lära sig sitt språk på skolor.... man vill kunna känna sig trygg o veta att ingen polistyrkor besöker dig mitt i natten för o misshandla dig framför barnen.,.. osv,,,,,,, därför vill m,an ej tillhöra serbien mer..
Ja det är vådan av mångkultur. Men tänk om ni hade kunnat svälja er omotiverade stolthet och assimileras i varandra. Då hade vi inte haft den här diskussionen.
Last edited by Dissident on 2006-11-20 16:09:55, edited 1 time in total.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Ja och Stockholm borde bli självständigt också, för alla turkar som kommer hit vill det.

Kosovo, Albanier, Bosnier, Kosovo-albaner, Serber är nästan lika dåliga som mellanöstern, de gillar bara att kriga och döda varandra.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

illyria wrote:japp du behöver lära dig lite... för oavsett om du drar in historian så är albaner urivårnare på balkan... altså kan du ej komma o påstå att albaner aldirg funnits i kosovo tidigare...
Albaner har inte funnits på Kosovo tidigare, däremot har Illyrier, eller Albanoier om du så vill bebott området. Det är en viss skillnad. Som jag påvisade så emigrerade Albanerna till Kosovo först efter att en stor del hade konverterat till Islam.
illyria wrote:det bästa lösningen för kosovo är att kosovo blir ett ssjälvständigt land fast med FN styre i många år till så när den yngre generationen växer fram så förhoppningsviss försvinner korruptionen och orättvisa alltså då kan FN lämna kosovo o låta folket där styra landet själva..... för att tillhöra serbien kommer aldirg den albanska befolknignen tillåta inte efter den orättvisa man har blivit utsatta för..o det kan man faktisk förstå.
Det låter som ett bra förslag, men tyvärr så fungerar den inte i praktiken. Se bara på Bosnien, som är ett bra exempal på vad som händer när den lokala makten tar över.
illyria wrote:det är inte lätt för dig att förstå när du ej har vatt med om o bli orättvist behandlad.. man vill kunna tala sitt eget språk ut på gator o kuna lära sig sitt språk på skolor.... man vill kunna känna sig trygg o veta att ingen polistyrkor besöker dig mitt i natten för o misshandla dig framför barnen.,.. osv,,,,,,, därför vill m,an ej tillhöra serbien mer..
Det som har hänt är nu historia, och den dåvarande regimen är lyckligtvis borta. Jag tror i alla fall att Kosovo inte kommer få det bättre som ett självständigt land. Det har helt enkelt inte de förutsättningar att klara sig själv.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
illyria
Posts: 16
Joined: 2006-11-20 3:22:55

Post by illyria »

Moonsky wrote:Ja och Stockholm borde bli självständigt också, för alla turkar som kommer hit vill det.

Kosovo, Albanier, Bosnier, Kosovo-albaner, Serber är nästan lika dåliga som mellanöstern, de gillar bara att kriga och döda varandra.

när du ej är insatt i ämnet skriv ej...

så du menar att albaner i kosovo är invandrare som har bara bott där i några år?????? om du vill jämföra så jämför med SAMERNA I SVERIGE.. SOM ÄR URIVÅRNARE I SVERIGE SÅ SOM ALBANERNA I KOSOVO.
illyria
Posts: 16
Joined: 2006-11-20 3:22:55

Post by illyria »

Albaner har inte funnits på Kosovo tidigare, däremot har Illyrier, eller Albanoier om du så vill bebott området. Det är en viss skillnad. Som jag påvisade så emigrerade Albanerna till Kosovo först efter att en stor del hade konverterat till Islam.


klart dom har funnits o dom va ju katoliker enligt den artikel du visade tidigare så står det att dom albaner som va i kosovo blev muslimer när en del albaner från albanien flyttade in till kosovo..

dom albaner som bodde i kosovo va katoliker ...


Albanerna har sedan antiken, när de var en av flera illyriska stammar, bebott det område i sydvästra Balkan, där Albanien, Kosovo, Makedonien och Montenegro är belägna.



Läs

Illyrierna levde under antiken utspridda i delar av det som på 1900-talet blev Jugoslavien och Albanien. Under romarnas expansion i Sydosteurope assimilerades illyrierna med de romerska kolonisatörerna, och precis som i fallet med dakerna påverkades språket av latinet. I och med den slaviska anstormningen av Sydosteuropa på 500- och 600-talen drog sig den tidigare befolkningen upp i bergen och började leva som nomader. Under följande 500 åren avslöjar annalerna i princip ingenting om de gåtfulla albanerna. När de åter nämns i källorna är det därför att de hamnade i korselden mellan de katolska och ortodoxa kyrkorna vid delningen 1054. Mellan mitten av 800-talet och början av 1000-talet tillhörde de albanska områdena det då mäktiga bulgariska kungariket.

alltså när slaver kom så fick illyrierna fly upp till bergen o leva som nomader... alltså kan du ej komma o påstå att det aldrig har funnits albaner i kosovo när albaner är från dom bergstrakterna för dom flydde ju från slaver-.--
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Så Kosovo tillhör alltså Albanien. Då klubbar vi det.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Dissident wrote:Ja det är vådan av mångkultur. Men tänk om ni hade kunnat svälja er omotiverade stolthet och assimileras i varandra. Då hade vi inte haft den här diskussionen.
Det kan ske så småningom, men det kommer i så fall att ta väldigt lång tid.
Moonsky wrote:Ja och Stockholm borde bli självständigt också, för alla turkar som kommer hit vill det.

Kosovo, Albanier, Bosnier, Kosovo-albaner, Serber är nästan lika dåliga som mellanöstern, de gillar bara att kriga och döda varandra.
Det är väl klart. Vi har det i blodet ;)
illyria wrote:så du menar att albaner i kosovo är invandrare som har bara bott där i några år?????? om du vill jämföra så jämför med SAMERNA I SVERIGE.. SOM ÄR URIVÅRNARE I SVERIGE SÅ SOM ALBANERNA I KOSOVO.
Kosovo-Albanerna har bott i Kosovo i flera sekler, det finns ingen tvekan om detta. Problemet är att du ser Albaner och Illyrier som en synonym, vilket inte är fallet. Det är som att säga att Bosnier-Muslimer och Turkar är samma sak, det är det inte heller.

Vilket tar mig till mitt föregående påstående: Illyrierna har ursprungligen bott på Kosovo, men inte Albanerna. De kom mycket senare.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Dissident wrote:Jag förstår inte självständighetstrenden i allmänhet. Varför vill man hellre vara ett litet och obetydligt land än en del av ett större?
Jag håller principiellt med. Se bara på de fördelar USA har jämfört med Europa.

Men just i fallet Kosovo har jag stor förståelse för om man tycker sig varit förtryckt länge nog.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
illyria
Posts: 16
Joined: 2006-11-20 3:22:55

Post by illyria »

Kosovo-Albanerna har bott i Kosovo i flera sekler, det finns ingen tvekan om detta. Problemet är att du ser Albaner och Illyrier som en synonym, vilket inte är fallet. Det är som att säga att Bosnier-Muslimer och Turkar är samma sak, det är det inte heller.

Vilket tar mig till mitt föregående påstående: Illyrierna har ursprungligen bott på Kosovo, men inte Albanerna. De kom mycket senare.[/quote]


du verkar ej villja förstå att albaner har jämt bott vid dom trakterna sen att man hetter illyrier eller alban spelar ingen roll för det är ju samma folk... albaner nämns för första gången vid dom trakterna.. vid slaget 1389 fans albaner som stred under serbiska kungen,.,, i kosovo ... alltså bodde det redan albaner där.....
så hur svårt är det o förstå.... det finns inga dokument som säger att albaner kom till balkan albaner dök upp på illyriska område..... att en del albaner flyttade till kosovo på 1600 talet från albanien bevisar ej att alla albaner flyttade ditt. det fanns redan albaner där tidigare. o dom va katoliker .. till och med serber flyttade in till kosovo från övriga serbien tex från montenegro.

du kan ej jämför bosnier muslimer med turkar.. bosnier är ursprungen slaver till grunden...


serbiksa kunga riket grundades i kosovo 12 talet innan hette serber Slaver.... men albaner nämndes på 1000 talet vid dom trakter.. så hur ska du ha det ?? det går bra o säga att slaver kom till kosovo men inte att illyrier bodde där??

illyirer kallade inte sig själva för illyrier dom va delade i olika stammar... albanerna för albanoi... alltså har inte namnet änndras så mycket det är bara omvärlden som har spikat ordet illyrier....som kommer från albanska ordet Illiret... (frihet)
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Dissident wrote: Jag förstår inte din analogi heller.
Jag förstår det. Du röstade för EMU antar jag?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Fenix wrote:
Dissident wrote: Jag förstår inte din analogi heller.
Jag förstår det. Du röstade för EMU antar jag?
Tack. Det var helt klart det roligaste hittills idag.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply