Veckans upprörda mamman:

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Veckans upprörda mamman:

Post by Big_Bird »

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 08,00.html

Eller i översättning:
"Jag lämnade mina små barn som jag vet med mig att jag anser är alldeles för små för att se på vad som helst, för jag tror inte de kan skilja på TV och verkligheten, ensamma framför TV:n. Och nu är jag skitarg på TV4 eftersom jag har insett att jag är en olämplig mor och barnen borde tas ifrån mig.

8)

Discuss.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Moralkakor är alltid roliga. Jag tycker att man ska kunna visa i princip vad som helst på tv, det är upp till dig själv om du väljer att titta eller inte. Hon kunde bara byta kanal, eller stänga av TVn om hon nu ansåg att det var så illa för hennes barn. Och om dom inte kan skilja på verklighet eller fiction då var väl detta ett ypperligt tillfälle för henne som mor att berätta att det dom såg inte var verklighet.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Finns det något som inte moraltanterna tycker "ger helt fel signaler" idag?
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Hon skulle bara veta vad hennes barn kollar på bakom hennes rygg. ;)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vissa överreagerar något allvarligt på just mörk rockmusik och videor till dessa. Barnen kommer förr eller senare utsättas för detta, så varför inte som ett kort inslag i barnprogrammen?

Så länge inte bolibompa börjar sända porr eller krigsdokumentärer ser jag inga riktiga proglem, man ska som förälder eller barnpassare alltid vara i närheten av barn som är så små att de kan bli rädda för sådant som visas på dagTV.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Ungarna tyckte säkert inslaget var häftigt.
Jävla moraltanter!
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag hatar sånna där gnälliga klimaterie kärringar som inte har nått annat i livet än att gnälla på skit saker
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Jag Tycker inte TV4 gjort något fel alls. Speciellt inte om man faktiskt varnat för "obehagliga" scener.

Lattjo Lajban har uppenbarligen en hyffsat bred målgrupp (2 -12) och då får man tillgodose som förälder att det kan komma inslag som man kan anse som "mindre lämpliga" för det minsta tittarna ibland.


Gnällkärringar är det värsta som finns BTW.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Nej hon ska inte behöva babysitta ungarna varje sekund medans de kollar på TV. Det är väl bra att ungarna kan roa sig med TV'n en stund, så att hon kan göra lite annat än att hålla koll på dem varje sekund, hon har säkert en massa grejer som on hon måste göra som att laga mat, städa, hjälpa nån av ungarna med läxor, etc. Hon kan inte sitta med dem hela tiden vid TV'n.

Det är olämpligt att om små barn kollar på nåt barnprogram, så helt plötsligt kommer det hårdporr. Likaså är det olämpligt att de kollar på barnprogram, sen kommer reklam med våld och blod. Ett litet barns psyke är inte färdigutvecklat.

Men o andra sidan så har hon ansvar över sina ungar. TV4 är ingen barnkanal, den är för vuxna, etc också. Hon borde kanske skaffa några barnkanaler som hennes ungar kan kolla på.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Big_Bird wrote:"Jag lämnade mina små barn som jag vet med mig att jag anser är alldeles för små för att se på vad som helst, för jag tror inte de kan skilja på TV och verkligheten, ensamma framför TV:n. Och nu är jag skitarg på TV4 eftersom jag har insett att jag är en olämplig mor och barnen borde tas ifrån mig.
Hennes barn bör ju knappast tas ifrån henne för att hon låter dem kolla på TV. Hon satt inte dem framför TVn för att kolla på "vad som helst", när hon slog på TVn, så zappade nog hon in ett barnprogram som hon tyckte var lämpligt.
Mr_Tobbe wrote:Finns det något som inte moraltanterna tycker "ger helt fel signaler" idag?
De har ju rätt. Det finns en massa som ger fel signaler och det återspeglas och märks i dagens ungdom. Dagens ungdom är korkade och ohyffsade, allt de har i huvudet idag är sex, mode, knark, etc. Förr hade iaf folket lite hyffs, eller?
Nu låter jag säkert gammal men så är inte fallet.

Ghlargh wrote:Vissa överreagerar något allvarligt på just mörk rockmusik och videor till dessa. Barnen kommer förr eller senare utsättas för detta, så varför inte som ett kort inslag i barnprogrammen?

Så länge inte bolibompa börjar sända porr eller krigsdokumentärer ser jag inga riktiga proglem, man ska som förälder eller barnpassare alltid vara i närheten av barn som är så små att de kan bli rädda för sådant som visas på dagTV.
Det var nog ett barnprogram av den natur som antog att de inte skulle bli rädda. Bara för att nån förr eller senare kommer att utsättas för något så betyder det inte att det inte bör vänta tills innan det är lämpligt. Sex, sprit, våld, rock musik och blodiga vampyrer i våldsamma scener som slåss kan de nog vänta med tills de har ett mer välutvecklat psyke.
Mr Einstein wrote:Ungarna tyckte säkert inslaget var häftigt.
Jävla moraltanter!
Jupp, så häftigt att de kan prova vampyrbett och vampyrslagsmål i skolan.
lord_vasagos wrote:jag hatar sånna där gnälliga klimaterie kärringar som inte har nått annat i livet än att gnälla på skit saker
Kanske när du växer upp och får barn så ser du saker och ting från ett lite annorlunda perspektiv.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

IT-samhällets informationsflöde gör att våra barn växer upp snabbare, och att försöka bromsa det behöver inte nödvändigtvis vara för barnens bästa.

Rent spontant skulle jag säga att det är föräldrars kontrollbegär som spökar.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Moonsky wrote: Nu låter jag säkert gammal men så är inte fallet.
Det är mycket möjligt men du fick just nu gratis medlemskap i moraltantklubben.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Att moralkärrings horor bara orkar...

Herregud, ungarna fattar väl själva att det inte var något skadligt...
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Veckans upprörda mamman:

Post by Dissident »

Om det hade varit en public service-kanal hade jag kanske hållt med henne.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

enix wrote:Att moralkärrings horor bara orkar...

Herregud, ungarna fattar väl själva att det inte var något skadligt...
Lugn nu Enix...hon behöver inte vara en hora bara för att hon är en moraltant. Men det finns säkert undantag ;)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Som jag sa tidigare bör man som förälder vara i närheten när små barn ser på något som kan skrämma dem.

Vissa barn blir t.ex. väldigt rädda för clowner och clowner kan finnas i barnprogram. Ska vi ta bort alla clowner från barnprogrammen? Vi kanske ska ta bort allt annat också och börja sända en bild av en vit vägg samt total tystnad 30 minuter om dagen och kalla det barn-TV?

Föräldrarna ska vara i närheten för att trösta barnen när de råkar se nåt otrevligt, föräldrarna behöver inte sitta och hålla i barnen medan barnen ser på TV, men bör finnas inom samma byggnad så de hör om ett mindre barn blir skrämt av programmet denne ser på.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Ghlargh wrote:Som jag sa tidigare bör man som förälder vara i närheten när små barn ser på något som kan skrämma dem.

Vissa barn blir t.ex. väldigt rädda för clowner och clowner kan finnas i barnprogram. Ska vi ta bort alla clowner från barnprogrammen? Vi kanske ska ta bort allt annat också och börja sända en bild av en vit vägg samt total tystnad 30 minuter om dagen och kalla det barn-TV?

Föräldrarna ska vara i närheten för att trösta barnen när de råkar se nåt otrevligt, föräldrarna behöver inte sitta och hålla i barnen medan barnen ser på TV, men bör finnas inom samma byggnad så de hör om ett mindre barn blir skrämt av programmet denne ser på.
Mamman kollade på samma program.
Det var därför hon blev hysterisk.
Om hon suttit på dass så hade hon ju missat inslaget och ungarna skulle inte ha brytt sig.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Ghlargh wrote:Vissa överreagerar något allvarligt på just mörk rockmusik och videor till dessa.
Hahahahahahahahahaha, mörk rockmusik och Hammerfall. Hahahahahahahahahahahahahaa, förlåt, men det var årtusendets allra bästa skämt. :)
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Mr Einstein wrote:Mamman kollade på samma program.
Det var därför hon blev hysterisk.
Om hon suttit på dass så hade hon ju missat inslaget och ungarna skulle inte ha brytt sig.
Tora Stenbeck hade satt sina tre barn framför barnprogrammet när hårdrocken började dåna ut i vardagsrummet.
Utifrån vad det verkar som i texten så befann hon sig i ett annat rum, med andra ord: hon hade avsagt sig sitt föräldraansvar till förmån för TV:n och använde TV4 som barnpassning trots att hon har åsikter om vad som är lämpligt och inte för hennes barn.

Så hon väljer att lägga sitt ansvar som förälder hos TV4 och förväntar sig sympati för det beslutet. Sorry, där finns ingen sympati att få. Själv skulle jag som (teoretisk) förälder tycka det var väldigt trevligt och bra om mina barn fick sig hårdrocksvideos till livs.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Big_Bird wrote:
Mr Einstein wrote:Mamman kollade på samma program.
Det var därför hon blev hysterisk.
Om hon suttit på dass så hade hon ju missat inslaget och ungarna skulle inte ha brytt sig.
Tora Stenbeck hade satt sina tre barn framför barnprogrammet när hårdrocken började dåna ut i vardagsrummet.
Utifrån vad det verkar som i texten så befann hon sig i ett annat rum, med andra ord: hon hade avsagt sig sitt föräldraansvar till förmån för TV:n och använde TV4 som barnpassning trots att hon har åsikter om vad som är lämpligt och inte för hennes barn.

Så hon väljer att lägga sitt ansvar som förälder hos TV4 och förväntar sig sympati för det beslutet. Sorry, där finns ingen sympati att få. Själv skulle jag som (teoretisk) förälder tycka det var väldigt trevligt och bra om mina barn fick sig hårdrocksvideos till livs.

"Mitt under barnprogrammet Lattjo Lajban i TV4 visades hårdrocksgruppen Hammerfalls senaste video till låten Natural High.
– Jag blev rasande när jag såg kvinnor som blir dragna i håret och män som klubbar ner varandra. Barn ska inte behöva se sådant, det ger helt fel signaler, säger småbarnsmamman Tora Stenbeck till DN.se."

Vilket rum var hon i egentligen eftersom hon såg alltihop?
Kollar man upp mamma så är det inte helt osannolikt att hon är medlem i någon religiös sekt. Det förefaller troligt.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Big_Bird wrote:Själv skulle jag som (teoretisk) förälder tycka det var väldigt trevligt och bra om mina barn fick sig hårdrocksvideos till livs.
Funderat på att sterilisera dig?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

1, hon sätter ungarna framför TVn.
2, hon går ut ur rummet.
3, hon hör rockmusik (som är ond och därför kommer förgöra hennes barn)
4, hon springer tillbaks till TV-rummet för att rädda sina barn från undergången.
5, hon hinner se en del av den hemska satanistiska vampyrkvinnovålds-scenen i den onda rockmusikvideon.
6, hon ringer omedelbart Aftonbladdret för att klaga på att värkden vägrar anpassa sig till hennes idéal..
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Moonsky wrote:
Big_Bird wrote:Själv skulle jag som (teoretisk) förälder tycka det var väldigt trevligt och bra om mina barn fick sig hårdrocksvideos till livs.
Funderat på att sterilisera dig?
Nej, men om du funderar på att sterilisera mig så bör du se över ditt demokratibegrepp. ;D
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Ghlargh wrote:1, hon sätter ungarna framför TVn.
2, hon går ut ur rummet.
3, hon hör rockmusik (som är ond och därför kommer förgöra hennes barn)
4, hon springer tillbaks till TV-rummet för att rädda sina barn från undergången.
5, hon hinner se en del av den hemska satanistiska vampyrkvinnovålds-scenen i den onda rockmusikvideon.
6, hon ringer omedelbart Aftonbladdret för att klaga på att värkden vägrar anpassa sig till hennes idéal..
Det är väl inte så konstigt att hon tycker det är olämpligt med reklamavbrott mitt i ett barnprogram som småbarn kollar på och reklamavbrottet handlra om "hemska satanistiska vampyrkvinnovålds-scener".
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Moonsky moonsky, kolla nu på videon och förutsätt att hon kom in och akutbytte kanal vid cirkus 45 sekunder, förstår inte hur det kan vara värre än tecknade Batman.
http://youtube.com/watch?v=sDTmKNl3e6Q
Post Reply