Anders Borg vill straffa arbetslösa

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Anders Borg vill straffa arbetslösa

Post by Dissident »

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 46,00.html

Det är främst Aftonbladets rubrik jag tycker är rolig. Det är intressant att den svenska "jag ska ha saker gratis"-mentaliteten sitter så djupt rotad att när det blir tal om att dra ner på bidrag är det nästan som om man stjäler från bidragstagarna. Vad tycker ni om förslaget?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag tycker att det är skrattretande att man i det här landet tar för givet att "bidrag" är någonting som är var mans rätt.

Jag orkar inte läsa artikeln just nu, men själva andemeningen är lovande.

Klart fan man skall söka jobb som arbetslös.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Det kommer trots allt en del, i min mening, sunda förslag från den nya regeringen. Att sätta press på parasiter är aldrig fel.

Har någon förresten sett Fredrick Federleys (c) förslag om skatteinbetalning (Nr. 130)? Briljant!
Video av anförandet.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Dåligt, jag vill ju leva på bidrag i framtiden.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det roligaste är högerns villfarelse att de som inte vill ha jobb utan hellre lever på bidrag skulle vara någon sorts majoritet. Det vanligaste argumentet för detta man hör från folk i cirka tjugoårsnånting är att "min polare vill bara leva på bidrag och sitta hemma och spela Grand Turismo"... och din polare är ett utmärkt tvärsnitt av Sverige...

Skapa jobb istället, när ni har skapat jobb så kan ni sätta press på de som inte tar jobben som finns.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

I praktiken innebär bara förslaget att arbetslösa skall kunna redovisa för vilka jobb de har sökt under olika tidsperioder (för en arbetsförmedlare då får man antaga). De som vare sig sökt jobb eller kunnat förklara varför de inte gjort det får en dags mindre ersättning. Jag ser inte hur det är att straffa någon. Det borde vara en självklarhet.

Det vore däremot fel att sänka ersättningen för någon som inte lyckas få ett jobb, men det är ju inte det som föreslås.

Egentligen är EN dags mindre ersättning för lite. De som verkligen vill leva på bidrag lär inte sporras tillräckligt av det. På så sätt träffar man kanske fel grupp.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Det roligaste är högerns villfarelse att de som inte vill ha jobb utan hellre lever på bidrag skulle vara någon sorts majoritet.
Majoritet eller inte, det skall inte gå att pilla navel och fiska bidrag.
Det vanligaste argumentet för detta man hör från folk i cirka tjugoårsnånting är att "min polare vill bara leva på bidrag och sitta hemma och spela Grand Turismo"... och din polare är ett utmärkt tvärsnitt av Sverige...
Här håller jag med dig. Men jag tycker fortfarande inte att det är en dålig ansats att sätta åt de som "fuskar".
Skapa jobb istället, när ni har skapat jobb så kan ni sätta press på de som inte tar jobben som finns.
Tror du att bara för att något tas upp på löpsedlarna, att det är det enda som händer?

Kom igen! Nu larvar du dig. :)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Det här ett problem som tyvärr sitter djupt rotad i den svenska mentaliteten.
Det enda man kan säga med stor säkerhet är att det kommer att ta mer än fyra år att ändra systemet.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Big_Bird wrote:Det roligaste är högerns villfarelse att de som inte vill ha jobb utan hellre lever på bidrag skulle vara någon sorts majoritet.
Majoritet eller inte, det skall inte gå att pilla navel och fiska bidrag.
Det vanligaste argumentet för detta man hör från folk i cirka tjugoårsnånting är att "min polare vill bara leva på bidrag och sitta hemma och spela Grand Turismo"... och din polare är ett utmärkt tvärsnitt av Sverige...
Här håller jag med dig. Men jag tycker fortfarande inte att det är en dålig ansats att sätta åt de som "fuskar".
Skapa jobb istället, när ni har skapat jobb så kan ni sätta press på de som inte tar jobben som finns.
Tror du att bara för att något tas upp på löpsedlarna, att det är det enda som händer?

Kom igen! Nu larvar du dig. :)
Så fort jag ser de nya jobben så tror jag på dem.

Det enda det här föreslagna systemet gör är att det lägger på en massa onödig administration på en funktion som i princip redan är på plats. Om arbetsförmedlingen inte anser att du "står till arbetsmarknadens förfogande" och "söker jobb i tillräcklig utsträckning" så har de rätten att dra in din a-kassa helt.
Samt att det har den dubbla bonuseffekten att det upplevs som ett misstänkliggörande av de personer som redan i dagsläget är utsatta. Om du inte har jobb är du en parasit som skall hållas efter, typiskt tänkande från någon vars jobb som politruk är säkrat för all framtid.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Ska man även få "böter" om man är arbetslös och inte har bidrag? Vore ju enormt puckat.
#mac.se @ EFnet
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Detta är bara fint, de som sitter hemma i 14år och inte lärt sig språket och inte ansträngt sig för att hitta jobb får börja ta och suga på tummen snart.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

jag tycker detta är ett bra förslag. Som någon tidigare sa i en annan tråd ang. alliancens styre. (ngt i stil med:)

"Det är rätt att ge sverige en ryggrad igen"

Vi är så satans bortskämda. Allt ska gå som på räls, allt ska vara så enkelt. Vi har ju tidigare inte styrt vårt eget liv utan politikerna har. Nu får vi ett liv som vi kan jobba för och vara stolta över!
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Big_Bird wrote:Om arbetsförmedlingen inte anser att du "står till arbetsmarknadens förfogande" och "söker jobb i tillräcklig utsträckning" så har de rätten att dra in din a-kassa helt.
Men så är arbetsförmedlingen än i dag ett stort skämt.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Det är bara skitsnack att det inte finns jobb egentligen. Det är bara mer krävande att söka jobb och de flesta sunkiga medelsvenssons klarar inte riktigt av pressen. Jag ställer på samma sida som Anders Borg.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

stealth wrote:Det är bara skitsnack att det inte finns jobb egentligen. Det är bara mer krävande att söka jobb och de flesta sunkiga medelsvenssons klarar inte riktigt av pressen. Jag ställer på samma sida som Anders Borg.
Nu får jag flashbacks av Ann Wibble när du säger det.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Fenix wrote:Nu får jag flashbacks av Ann Wibble när du säger det.
Man är bara ett offer om man gör sig till ett imho. (Självklart ett ganska generellt uttryck, men nu syftar jag inom just det vi tjötar om i denna tråden)

Men alltså, detta handlar väl faktiskt bara om de passivt arbetslösa som uppenbarligen inte söker jobb. De kan väl inte ge dagsböter till en person som faktiskt kan visa att han engagerat söker jobb, genom att redovisa kanske lite papper. Det var något jag gjorde för AMS fastän de inte velat ha skiten, men det visade faktiskt för min handledare att jag velat inte vara ett handikappat socialbidragsmongo.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Alltså det finns ju flera sidor man kan se detta på. Det finns säkert många unga som inte söker jobb utan vill suga bidrag. Sedan finns det ju dem som söker som satan men ändå inte får något. Sedan har vi dem som arbetsmarknaden inte vill ha, de äldre. Det är ytterst sällan en arbetsgivare skriver i annonsen, "Du som är 55+ sökes". Bra mycket svårare för dem att skaffa jobb, ska de då straffas?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Frege wrote:
Big_Bird wrote:Om arbetsförmedlingen inte anser att du "står till arbetsmarknadens förfogande" och "söker jobb i tillräcklig utsträckning" så har de rätten att dra in din a-kassa helt.
Men så är arbetsförmedlingen än i dag ett stort skämt.
Och samma stora skämt är satt att göra det extra polisarbetet i Anders Borgs utopi, men det är det ingen som gnäller över ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Najze wrote:Alltså det finns ju flera sidor man kan se detta på. Det finns säkert många unga som inte söker jobb utan vill suga bidrag. Sedan finns det ju dem som söker som satan men ändå inte får något. Sedan har vi dem som arbetsmarknaden inte vill ha, de äldre. Det är ytterst sällan en arbetsgivare skriver i annonsen, "Du som är 55+ sökes". Bra mycket svårare för dem att skaffa jobb, ska de då straffas?
Det går jue faktiskt att bevisa ganska lätt att man faktiskt söker jobb och verkligen vill ha jobb. T.ex om du följer upp efter intervjun och frågar vad det var som gjorde att du inte fick jobbet. Då kan du 1. Utvecklas som person och lära dig saker till nästa intervju och 2. Visa något för din handledare / socialsekreterare. En väldigt enkel sak av många för en person som inte vill suga ut pengar från staten.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Big_Bird wrote:
Frege wrote:
Big_Bird wrote:Om arbetsförmedlingen inte anser att du "står till arbetsmarknadens förfogande" och "söker jobb i tillräcklig utsträckning" så har de rätten att dra in din a-kassa helt.
Men så är arbetsförmedlingen än i dag ett stort skämt.
Och samma stora skämt är satt att göra det extra polisarbetet i Anders Borgs utopi, men det är det ingen som gnäller över ;)
Finns det visst, och den mannen citerar jag nu.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

stealth wrote:Det går jue faktiskt att bevisa ganska lätt att man faktiskt söker jobb och verkligen vill ha jobb. T.ex om du följer upp efter intervjun och frågar vad det var som gjorde att du inte fick jobbet. Då kan du 1. Utvecklas som person och lära dig saker till nästa intervju och 2. Visa något för din handledare / socialsekreterare. En väldigt enkel sak av många för en person som inte vill suga ut pengar från staten.
Jojo, nu menade jag mer att det känns fel att straffa de som inte får några jobb pga åldern.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Najze wrote:Jojo, nu menade jag mer att det känns fel att straffa de som inte får några jobb pga åldern.
Mitt argument kvarstår även för ålderfrågan. Allting handlar om att utvecklas.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

stealth wrote:
Najze wrote:Jojo, nu menade jag mer att det känns fel att straffa de som inte får några jobb pga åldern.
Mitt argument kvarstår även för ålderfrågan. Allting handlar om att utvecklas.
Problemet är ju att de sällan kommer till en intervju. Om de inte är högutbildade och söker VD-posten, typ ;)
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Najze wrote:Problemet är ju att de sällan kommer till en intervju. Om de inte är högutbildade och söker VD-posten, typ ;)
Men alltså, det handlar också om att ge upp. Av de 100 jobb jag sökte fick jag komma till 4 intervjuer. Det är lätt att tappa hoppet efter 96 st men tricket är att ändå hålla kvar det lilla hopp man ändå har. Det är jue ingen enkel sak att komma till intervju om du är ung eller gammal utan utbildning. Då gäller det att ta andra vägar. Praktik är jue en av många saker som kan leda till en bra utveckling.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Frege wrote:Finns det visst, och den mannen citerar jag nu.
Med tanke på hur få som lyssnar på mig så verkar det rätt så bortslösat ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply