Anders Borg vill straffa arbetslösa

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Borgarna är otaktiska.
Man borde inte gå så hårt fram så här i början.
Det är mer än vad bidragsberoende svenskar klarar av ;)
Men samtidigt kan det vara lika bra med en kall dusch istället för att smyga med förändringarna.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

usch, hoppas det blir sossar nästa gång. Men 2018< får det gärna vara moderater för då har jag nog ett bra jobb =)
Dyslexi
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Bra, då kanske Herr Borg får fart på dessa soffpotatisar som bara vill leva på bidrag, så de kan gå ut och slita och jobba som vi andra (jag har ett jobb jag med, på helgerna).
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Hömm, jag tyckte förslaget från Herr Borg lät bra.
Jag har flera vänner som är för lata för att skaffa sig ett arbete, jag är ur den synpunkten att har man bara viljan och styrkan att hitta ett jobb, så gör man det. Allting handlar om hur du ställer dig till jobbet, går du till jobbansökan med insikten att: jaja jag får nog inte jobbet, är redan 95% förlorat.
Går du däremot till jobbansökan med insikten, Nu skall jag göra allt och ge 10 000 % för att få detta jobbet som jag såväl behöver, det kan nog bli kul att skaffa sig lite nya kontakter och utöva sitt cv, är 95% redan vunnet.

Förstår ni vad jag försöker säga?
Jag är 19 år nu.. har redan hunnit med att få 2 jobberbjudanden och haft 3 "riktiga" jobb på deltid och övrigt inom följande yrkeskategorier: försäljare och datorsupport/guru osv.......

Om man vill ha jobb får man kämpa lite. Men det är det långt ifrån alla som gör, vilket gör förslaget till ett ypperligt bra förslag.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Anders Borg is the man... ;D
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

xianze wrote:Hömm, jag tyckte förslaget från Herr Borg lät bra.
Jag har flera vänner som är för lata för att skaffa sig ett arbete,
Jag trodde kollektivbestraffning sågs som något fult. Varför skall någon som är arbetslös men vill ha jobb straffas för att dina polares föräldrar inte gjort sitt jobb?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Big_Bird wrote:Jag trodde kollektivbestraffning sågs som något fult. Varför skall någon som är arbetslös men vill ha jobb straffas för att dina polares föräldrar inte gjort sitt jobb?
Men om exempelvis jag är arbetslös, och ideligen söker arbete, då borde det väl inte vara något problem eftersom jag då inte blir "straffad"?

Men om jag däremot tänker AHhhh ORKA söka jobb chill å vara lat å leva på staten!!111 Så varför inte straffas?

Självklart är det inte kul att vara arbetslös eller att gå omkring och söka jobb som man egentligen inte vill ha. Men dock håller jag med om tidigare personer i denna tråden att ibland kan inte allting vara kul och man får bita i det sura äpplet och ta något skitjobb ibland för att överleva.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

xianze wrote:Men om exempelvis jag är arbetslös, och ideligen söker arbete, då borde det väl inte vara något problem eftersom jag då inte blir "straffad"?
Exakt! Kan du visa att du faktiskt försöker, är engagerad osv. SÅ MÄRKS DET!!!!! ALLA MÄRKER DET!
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag ser inget fel i att straffas om man är lat, självisk och lever på andras bekostnad. Att få pengar för att göra ingenting är en ynnest förunnad få, en ynnest vi kunde ha under socialdemokratiskt styre, i mina ögon en sjuk ynnest som ingen borde kunna få.

Söker man däremot arbete regelbundet är det ju inget problem i att få bidrag. Då visar man välvilja och engagemang i att förändra sin livssituation.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Lars Calmfors skrev i DN häromdagen, tydligen visar forskningen på området att sänkta ersättningsnivåer ger fler arbetstillfällen. Surprise!
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:Jag trodde kollektivbestraffning sågs som något fult. Varför skall någon som är arbetslös men vill ha jobb straffas för att dina polares föräldrar inte gjort sitt jobb?
Suck.. De som drabbas är de som fuskar. Vanliga arbetslösa som inte fuskar drabbas inte. Jag förstår inte varför du så ivrigt vill försvara fuskarna.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:
Big_Bird wrote:Jag trodde kollektivbestraffning sågs som något fult. Varför skall någon som är arbetslös men vill ha jobb straffas för att dina polares föräldrar inte gjort sitt jobb?
Suck.. De som drabbas är de som fuskar. Vanliga arbetslösa som inte fuskar drabbas inte. Jag förstår inte varför du så ivrigt vill försvara fuskarna.
För att jag med gällande förslag ännu inte fått reda på några exakta detaljer, hur mycket redovisningsplikt har den arbetslöse? Hur många jobb i veckan måste sökas? Vad händer om man är sjuk och inte kan söka jobb en vecka?

Plus att hela systemet tycks mig formaliserat så som att man förutsätter att den late arbetslöse är norm, precis som Xianse verkar tycka. Många arbetslösa känner inte igen sig i den situationen utan anser sig istället förolämpade. "Det behövs minsan inte någon extrakontroll av mig, jag fuskar inte och har aldrig gjort det."
Skulle du tycka att det var trevligt med allmäna och obligatoriska drogtester på universitetet för att sortera ut de elever som röker hasch på lunchen?

Är inte den där "bara den som har något att dölja har något att frukta" inställningen till övervakning både oliberal och något gammalmodig förresten?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Big_Bird wrote:För att jag med gällande förslag ännu inte fått reda på några exakta detaljer, hur mycket redovisningsplikt har den arbetslöse? Hur många jobb i veckan måste sökas? Vad händer om man är sjuk och inte kan söka jobb en vecka?

Plus att hela systemet tycks mig formaliserat så som att man förutsätter att den late arbetslöse är norm, precis som Xianse verkar tycka. Många arbetslösa känner inte igen sig i den situationen utan anser sig istället förolämpade. "Det behövs minsan inte någon extrakontroll av mig, jag fuskar inte och har aldrig gjort det."
Skulle du tycka att det var trevligt med allmäna och obligatoriska drogtester på universitetet för att sortera ut de elever som röker hasch på lunchen?

Är inte den där "bara den som har något att dölja har något att frukta" inställningen till övervakning både oliberal och något gammalmodig förresten?
Vad det egentligen handlar om är att folk måste börja ta sig själv i kragen.
Om man inte vill känna sig ”värdelös” så börja arbeta.
Vill man inte arbeta som diskare fast man har studerat 3-år på högskola så ska väl inte staten betala kalaset.
Man får ta vad som finns för tillfället tills det dyker upp något bättre istället för att gå arbetslös.
Se det som en nyttig arbetslivserfarenhet.
Vi har inte råd med någon lyxinställning som ”jag har 3-års högskoleutbildning och vägrar arbeta som diskare”.
Och vill man verkligen inte arbeta som diskare, skaffa då ett annat jobb eftersom man måste JOBBA för att överleva.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Mr Einstein wrote:
Big_Bird wrote:För att jag med gällande förslag ännu inte fått reda på några exakta detaljer, hur mycket redovisningsplikt har den arbetslöse? Hur många jobb i veckan måste sökas? Vad händer om man är sjuk och inte kan söka jobb en vecka?

Plus att hela systemet tycks mig formaliserat så som att man förutsätter att den late arbetslöse är norm, precis som Xianse verkar tycka. Många arbetslösa känner inte igen sig i den situationen utan anser sig istället förolämpade. "Det behövs minsan inte någon extrakontroll av mig, jag fuskar inte och har aldrig gjort det."
Skulle du tycka att det var trevligt med allmäna och obligatoriska drogtester på universitetet för att sortera ut de elever som röker hasch på lunchen?

Är inte den där "bara den som har något att dölja har något att frukta" inställningen till övervakning både oliberal och något gammalmodig förresten?
Vad det egentligen handlar om är att folk måste börja ta sig själv i kragen.
Om man inte vill känna sig ”värdelös” så börja arbeta.
Vill man inte arbeta som diskare fast man har studerat 3-år på högskola så ska väl inte staten betala kalaset.
Man får ta vad som finns för tillfället tills det dyker upp något bättre istället för att gå arbetslös.
Se det som en nyttig arbetslivserfarenhet.
Vi har inte råd med någon lyxinställning som ”jag har 3-års högskoleutbildning och vägrar arbeta som diskare”.
Och vill man verkligen inte arbeta som diskare, skaffa då ett annat jobb eftersom man måste JOBBA för att överleva.
Du får det att låta som om det är hur lätt som helst att få ickekvalificerade jobb, vilket det ju inte är. Jag känner till och med till exempel där högutbildade sökanden sorterats ut eftersom arbetsgivaren inte vill ha några "transitanställda"
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:
Dissident wrote:
Big_Bird wrote:Jag trodde kollektivbestraffning sågs som något fult. Varför skall någon som är arbetslös men vill ha jobb straffas för att dina polares föräldrar inte gjort sitt jobb?
Suck.. De som drabbas är de som fuskar. Vanliga arbetslösa som inte fuskar drabbas inte. Jag förstår inte varför du så ivrigt vill försvara fuskarna.
För att jag med gällande förslag ännu inte fått reda på några exakta detaljer, hur mycket redovisningsplikt har den arbetslöse? Hur många jobb i veckan måste sökas? Vad händer om man är sjuk och inte kan söka jobb en vecka?
Använd välgörenhetsprincipen och anta att syftet inte är att göra det besvärligt för vanliga arbetssökande. Antagligen fungerar det som det redan gör på vissa ställen idag - när du har sökt ett jobb och inte fått det lämnar du in en kopia på ansökan och eventuellt svar. Jag förstår din oro för att förslaget kan drabba även icke-fuskare, men än så länge är det bara spekulerande.
Big_Bird wrote:Plus att hela systemet tycks mig formaliserat så som att man förutsätter att den late arbetslöse är norm, precis som Xianse verkar tycka. Många arbetslösa känner inte igen sig i den situationen utan anser sig istället förolämpade. "Det behövs minsan inte någon extrakontroll av mig, jag fuskar inte och har aldrig gjort det."
Skulle du tycka att det var trevligt med allmäna och obligatoriska drogtester på universitetet för att sortera ut de elever som röker hasch på lunchen?
Det där har ingenting med saken att göra. Det verkar som om du vill vädra ditt missnöje med den nya regeringen i allmänhet. Som jag sade tidigare, det är redan idag fusk att inte söka jobb aktivt. Det här förslaget är (antar jag) ett incitament att sluta fuska. Det spelar ingen som helst roll om man förutsätter att den late arbetslöse är norm eller inte - förslaget slår inte mot flitiga arbetssökande. 90% av den a-kassa som betalas ut är skattemedel. Om så bara några få fuskare kan sporras att söka jobb blir det många sparade miljoner.
Big_Bird wrote:Är inte den där "bara den som har något att dölja har något att frukta" inställningen till övervakning både oliberal och något gammalmodig förresten?
Det finns ingen "övervakning" inblandad. A-kassan är en försäkring förknippad med villkor. Om du vill ha Den som inte fuskar lider inte av att fusk straffas. Om ditt hus brinner ner blir du väl inte arg på försäkringsbolaget för att de vill komma och försäkra sig om att det verkligen brann ner?
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Big_Bird wrote:Skulle du tycka att det var trevligt med allmäna och obligatoriska drogtester på universitetet för att sortera ut de elever som röker hasch på lunchen?

Är inte den där "bara den som har något att dölja har något att frukta" inställningen till övervakning både oliberal och något gammalmodig förresten?
Varför inte? Det är olagligt att ha THC i blodet.

Nej?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Vi får vänta och se hur det blir, helt enkelt...
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Tänkte lite på vad som kan vara negativt i Borgs senaste förslag vi disskuterar i denna tråd. En tanke jag kom fram till och gärna vill höra fler åsikter om, är hur detta påverkar den redan ökande hot och våldsbilden mot personal på arbetsförmedlingarna.
Vad jag menar är, att i slutändan är det ju arbetsförmedlarna som tar beslutet, stänger av fuskarna och därigenom får ta koncekvenserna.
Har dagens personal den utbildning och backup som krävs? Eller kommer det stå och falla på den psykiskt svage?
Hotet och våldet lär ju iallafall inte minska i och med detta förslag.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Anzy wrote:Tänkte lite på vad som kan vara negativt i Borgs senaste förslag vi disskuterar i denna tråd. En tanke jag kom fram till och gärna vill höra fler åsikter om, är hur detta påverkar den redan ökande hot och våldsbilden mot personal på arbetsförmedlingarna.
Vad jag menar är, att i slutändan är det ju arbetsförmedlarna som tar beslutet, stänger av fuskarna och därigenom får ta koncekvenserna.
Har dagens personal den utbildning och backup som krävs? Eller kommer det stå och falla på den psykiskt svage?
Hotet och våldet lär ju iallafall inte minska i och med detta förslag.
Det här hade jag inte tänkt på. Men om det är som du säger att folk hotar med våld för att kunna bibehålla sin status som parasiter så är det klart att vi ska ge dem mer pengar.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Arbetsförmedlingen är en förlegad och värdelös insutition i dagsläget, jag ger mitt stöd till reformera arbetsförmedlingen ordentligt. I nuvarande skick gör den inte mycket.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Alla borde rösta på socialdemokraterna, för då får man ju pengar.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hellre socialdemokrat än nationaldemokrat.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Hellre hård och rättvis än gå under...
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

stealth wrote:Varför inte? Det är olagligt att ha THC i blodet.

Nej?
Och du tror att det skulle stoppa dom? det är ändå knark vi har att göra med. Du menar på fullaste allvar att du skulle tycka det var bra om det infördes?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Pinto wrote:Och du tror att det skulle stoppa dom? det är ändå knark vi har att göra med. Du menar på fullaste allvar att du skulle tycka det var bra om det infördes?
Det skulle vara väldigt dyrt och tidsödande. Till skillnad från när man jagar a-kassefuskare finns det ju ingenting att tjäna.
Post Reply