Vegetarian

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Pontarius wrote:Jag blir riktigt sur när människor tittar på mitt käk o skrockar fram: "håhå, sån jäkla kaninmat kan man ju inte bli mätt på, du måste ju ha kött till!" sen går de o äter sina korvar från Lidl med massor av ketchup o inbillar sig att deras krubb är bättre än mitt.
När du säger människor, så förmodar jag att du menar vänner och bekanta just i detta sammanhang. Föga troligt att helt okända människor kommer fram till dig och slänger ur sig sådant. ;)
Sitter någon av mina vänner eller bekanta och äter enbart en sallad så ser jag inget fel med kommentaren, "håhå, sån jäkla kaninmat kan man ju inte bli mätt på"! Äter du däremot någon "köttersättningsprodukt" som tex quorn till salladen så är det ok...

En arbetskompis som är vegetarian och jag själv gick ut och åt en lunch häromveckan. Han beställde en vegetarisk paj. Jag tog dagens som var kalops. Kompisen fick in sin paj innehållandes tomater, lök, pepparkorn och vanlig pajdeg.
Han betalade alltså 70 spänn för några skivor tomat och lite hackad lök.
Gissa om han blev mätt? Gissa om han tyckte om maten? Inte en chans! :D
Pontarius wrote:Men annars bryr jag mig inte så mycket det är helt enkelt inte lönt.
Det är bara att hoppas på en ny, smartare generation som inte vill ödelägga planeten med sitt frossande.
Så du menar att köttätare är osmarta människor vars matvanor ödelägger vår planet? ::)
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Anzy wrote:När du säger människor, så förmodar jag att du menar vänner och bekanta just i detta sammanhang. Föga troligt att helt okända människor kommer fram till dig och slänger ur sig sådant. ;)
Sitter någon av mina vänner eller bekanta och äter enbart en sallad så ser jag inget fel med kommentaren, "håhå, sån jäkla kaninmat kan man ju inte bli mätt på"! Äter du däremot någon "köttersättningsprodukt" som tex quorn till salladen så är det ok...

En arbetskompis som är vegetarian och jag själv gick ut och åt en lunch häromveckan. Han beställde en vegetarisk paj. Jag tog dagens som var kalops. Kompisen fick in sin paj innehållandes tomater, lök, pepparkorn och vanlig pajdeg.
Han betalade alltså 70 spänn för några skivor tomat och lite hackad lök.
Gissa om han blev mätt? Gissa om han tyckte om maten? Inte en chans! :D
Det där var ett väldigt bra argument för köttätande. Jag måste nog börja äta mer kött nu. Det jag finner är lite lustigt är att köttätare som kritiserar vegetarianer har i 95% av fallen aldrig läst på speciellt mycket om näring, kosthållning osv, och har absolut ingen aning vad de snackar om, medans vegetarianer ofta har väldigt bra koll på vad man behöver få i sig och hur man får i sig det.

Förövrigt tror jag att köttätare har mer närings/mineral/vitamin/whatever-brist än vegetarianer, any day.
Anzy wrote:
Pontarius wrote:Men annars bryr jag mig inte så mycket det är helt enkelt inte lönt.
Det är bara att hoppas på en ny, smartare generation som inte vill ödelägga planeten med sitt frossande.
Så du menar att köttätare är osmarta människor vars matvanor ödelägger vår planet? ::)
Det är precis det -jag- menar iallafall, och jag äter själv kött.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Andrej wrote:Jag skulle vilja påstå att jag inte har råd att vara vegitarian då min upplevelse är att nästan all den lågbudget kost jag får i mig innehåller just animaliska produker. Alternativet skulle vara att stympa variationen i min redan variationsfattiga diet.

Grönsaker är alldeles för dyra i jämförelse med tex. ärtsoppa (med fläsk) för 7:90kr. Hade jag haft ekonomin samt någon inneboende (så att man inte lagar mat åt sig själv, för det är olidligt ledsamt) så skulle jag seriöst överväga att byta mina animaliska kostvana mot en vegetarisk sådan.
Som vegetarian kan man äta mycket mer än bara grönsaker. Bönor exempelvis, kostar inget och blir dessutom dubbelt så mycket när du kokar dom eller liknande, och dom räcker hur länge som helst. Sedan så finns det en massa annat gott, tofu (hur nu det stavas) är otroligt gott. Och inte heller speciellt dyrt, detta sväller även också mycket vilket blir att maten räcker längre. Även ifall den kanske kostar någon krona mer. Då tjärnar man på detta i längden.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Man kan äta fel som vegetarian lika mycket som man kan äta fel som köttätare. Allt handlar om en vettig inställning oavsett. (Riktat åt lillis senaste inlägg)

Klämde precis i mig ett par mexikanska vegetariska biffar med klyftpotatis, Café de paris-sås till Lunch som jag lagade till hemma. Jag tycker mycket om det vegetariska men även en god köttbit kan göra mig nöjd. Gillar dock att varva. Jag tröttnar lika fort på att äta kött hela tiden som jag gör på att äta vegetarisk hela tiden.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

stealth wrote:Man kan äta fel som vegetarian lika mycket som man kan äta fel som köttätare. Allt handlar om en vettig inställning oavsett. (Riktat åt lillis senaste inlägg)
Självklart, men som jag sa tidigare i mitt inlägg så är vegetarianer ofta mycket mer pålästa om kosthållning än köttätare. Detta betyder såklart inte att du är en opåläst gourmand bara för att du äter kött, men att det i genomsnitt är färre köttätare som har bra koll på sin kost än vegetarianer.

Är det inte väldigt futilt att så fort någon pratar generaliserande säga "Men min mamma är X och hon gör inte alls Y som du säger att många X gör!"? Alla vet att det är så, alla vet att det finns undantag, men undantagen är just det, och de har lite att göra med generaliserade uttalanden. Detta är inte riktat mot dig Stealth, utan mot sådana uttalanden i allmänhet.
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Äter fil ibland och har mjölk i kaffet, därav är jag lakto-vegetarian.
Äter inget kött överhuvudtaget.
Jag respekterar dock köttätare, eller ja, bara de som respekterar mig. Men jag kan inte förstå hur man kan vilja äta kött.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Människan är en köttätare, det bevisar våra tänder.
Djurens lidande är ju annars den bästa anledningen till att vara vegetarian. En del i den här tråden tycks ju annars lida av något slags fobi.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Tänder behöver vi även utan kött.
Tarmarna är dock inte anpassade för kött.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Männsikan har väl ätit kött sen den bodde i grottor?
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Jo, men man mår helt enkelt bättre utan kött.
Män har iallafall lättare att göra sig av med köttets slaggprodukter.
Era tarmar är mer anpassade för det.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

OMG! jag är en typiskt svensk tonåring!!!!!

Nej men eg förstår jag mig inte på Vegetaianer. Skulle adlrig klara av att hålla mig borta från en riktigt got falukorv med 100% häst kött! Eller Riktigt jävla älg stek!!! Eller saltad å torkat älgkött!!! MUMS MUMS MUMS! det är ju som godis ffs! lite saltare bara. Och en kall pilsner från min öl kylare!

Hehe! Men jag troro säkert att vegetarianer tänker samma sak om mig :D fast bakvänt!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

Människans anatomi skvallrar om att vi är allätare, omnivorer. Vi är alltså anpassade för en kost bestående av både animaliska och vegetabila produkter.

Att jordens resurser räcker längre om vi håller oss till vegetarisk kost är sant, men i nuläget så räcker de ändå, även om vi äter kött. Det handlar bara om att fördela dom mer rättvist.

Att välja bort kött för att djurhållningen är dålig kan ju vara ett argument, men man kan ju faktiskt välja att köpa kött som man vet var det kommer ifrån och hur djurhållningen ser ut just där. Argumentet att "inte vilja äta individer" förstår jag inte riktigt, se er bara omkring i naturen, det är så det fungerar. Det är "att äta eller ätas" som gäller, inget konstigt med det.

Jag har full respekt för vegetarianer, men jag ser i nuläget inga vettiga skäl till att själv bli det.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Jag har gett vegetarisk mat några chanser eftersom att vi har två stycken restauranger kopplade till skolan som har helt vegetarisk kost, men intrycket från dessa tillfällen är att maten känns väldigt tråkig, tråkig smak helt enkelt och det känns på något sätt som ett dåligt försök att likna kött i vissa fall, t ex kikärtsbiffar och sojakorvar.
Och jag hade helt enkelt svårt att bli mätt, allt bröd är även av extrem TP-sort, som drar ihop sig i munnen.

Men det är nog inte så konstigt eftersom att jag är uppväxt med mycket kött under hela min livstid, maten som jag nästan spydde av (kikärtsbiffar) skulle säkert smaka gott om jag nu hade ätit det mycket, och tvärtom för vegetarianer som ska äta kött.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Stiiig wrote:OMG! jag är en typiskt svensk tonåring!!!!!

Nej men eg förstår jag mig inte på Vegetaianer. Skulle adlrig klara av att hålla mig borta från en riktigt got falukorv med 100% häst kött! Eller Riktigt jävla älg stek!!! Eller saltad å torkat älgkött!!! MUMS MUMS MUMS! det är ju som godis ffs! lite saltare bara. Och en kall pilsner från min öl kylare!

Hehe! Men jag troro säkert att vegetarianer tänker samma sak om mig :D fast bakvänt!
För helvette! Vegetarianer, aldrig, god, hästkött, ', eller en riktig jävla älgstek', saltat och ölkylare.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

fretol wrote:Argumentet att "inte vilja äta individer" förstår jag inte riktigt, se er bara omkring i naturen, det är så det fungerar. Det är "att äta eller ätas" som gäller, inget konstigt med det.
Enligt ditt resonemang menar du att djuren skulle äta upp dig om inte du åt dom först? Tokigt.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Andrej wrote:För helvette! Vegetarianer, aldrig, god, hästkött, ', eller en riktig jävla älgstek', saltat och ölkylare.
Hahah.

Föressten: Hästkött? Vafalls?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

stealth wrote:Föressten: Hästkött? Vafalls?
Fråga inte mig.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

största problemet för mig om jag skulle hålla mig till en helt vegitarisk kost är att jag får ingen riktig mättnads känsla av vegetarisk mat
det känns lite som att försöka dricka sig mätt på vatten

sen är ju allt kött så jävla gott
fläskfile oxfile karre hästkorv m.m sen en bärs till eller 2

så det enda sättet att få mig att bli en vegitarian är att det blir krig och kött brist eller nått liknande scenario

vill folk vara vegan vegitarian är det upp till dom vad dom äter
men jag kommer aldrig bli det
Last edited by lord_vasagos on 2006-12-07 17:30:41, edited 1 time in total.
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

lord_vasagos wrote:största problemet för mig om jag skulle hålla mig till en helt vegitarisk kost är att jag får ingen riktig mättnads känsla av vegetarisk mat
det känns lite som att försöka dricka sig mätt på vatten
Det handlar i första hand om protein, prova att äta quorn eller kidneybönor så blir du nog mätt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

För er som inte tar miljöaspekten på allvar har jag slängt ihop lite fakta.

Vattenåtgång: Liter/Kg

Potatis 500
Vete 900
Ris 1000
Sojabönor 2000
Broiler-Kyckling 3500
Nötkött 100000


Brist på rent vatten är ett stort problem i världen nuförtiden.
Ändå så fortsätter vi såhär? helt sjukt.

Tänk oxå på att även om vi här i Sverige kan tyckas ha gott om färskvatten så produceras med allra största sannolikhet djurens foder utomlands.

Ca 330000 (!) ton soja importeras från Brasilien varje år, större delen används för djurfoder, på grund av det försvinner varje år 70000Km2 regnskogsmark från jordens yta till förmån för odling och betesmark.
Det är lika stort som hela Irland.

En vanlig gris har betydligt större intelligens än ett 3årigt människobarn, dessa människobarn som är så heliga skulle vi väl inte få för oss att käka?

Köttätande förstör, både er kropp och miljön, så är det bara. Bli veggisar och käka närproducerade varor så gör ni världen och djuren en jävla tjänst.

Källa: www.djurensratt.se & www.rattvismat.nu
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Att hänvisa till www.djurensratt.com i frågor gällande vegetarianism kanske känns lite tveksamt, dock kan jag ju skriva under på det Pontarius sammanställt. Det är faktiskt så illa.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Under min första tid hemifrån, Hösten 2004 till sommaren 2005 närmare bestämt, hade jag ett litet uppehåll från kött i min hemlagade kost. Jag ville upptäcka litet av alternativen till kött, fisk och kyckling.

Från den perioden fick jag med mig en förkärlek till linser, kikärtor, kidneybönor och en rad andra bönsorter. Dessa är billiga, något som uppskattas när man studerar, och kan kryddas med samma kryddor som kött. Smaken blir såklart inte densamma, men det blir riktigt gott.

Numera varvar jag med kött, fisk och klyckling igen, men försvarar titt som tätt mina älskade lins- och bönrätter så snart någon utrycker sig föraktsfullt om sådana rätter.

Att ha i en burk kikärtor eller kidneybönor i en gryta fyller ut den med mycket mat, och kostar så gott som ingenting. Det räcker för mig.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Mars wrote:Från den perioden fick jag med mig en förkärlek till linser, kikärtor, kidneybönor och en rad andra bönsorter. Dessa är billiga, något som uppskattas när man studerar, och kan kryddas med samma kryddor som kött. Smaken blir såklart inte densamma, men det blir riktigt gott.
Kom igen, det är ingen som på allvar tycker om kikärtor.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Pontarius wrote:För er som inte tar miljöaspekten på allvar har jag slängt ihop lite fakta.

Vattenåtgång: Liter/Kg

Potatis 500
Vete 900
Ris 1000
Sojabönor 2000
Broiler-Kyckling 3500
Nötkött 100000


Brist på rent vatten är ett stort problem i världen nuförtiden.
Ändå så fortsätter vi såhär? helt sjukt.
Vattenargumentet håller inte tätt. Eftersom rent vatten inte är en vara som det lönar sig att transportera över långa geografiska avstånd är det faktiskt helt meningslöst för oss som bor i ett område med färskvatten att försöka skära ner på konsumtionen. Afrikanerna får liksom inte mer vatten för det.

Men du har rätt i en av sakfrågorna ändå. Det är bättre för miljön om man äter närproducerade varor eftersom dessa är mindre energiintensiva att framställa och därmed oftast mer miljövänliga. Det samma gäller för kost långt ner i näringskedjan (typ gräs).

Att det skulle vara bättre för människokroppen att enbart äta vegetariskt är dock helt vansinnigt att påstå, men det vet du säkert.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Jag åt ytterligare en individ idag.. Intressant? Mhm!
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
Post Reply