Vegetarian

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

nem wrote:Det samma gäller för kost långt ner i näringskedjan (typ gräs).
Alltså ytterligare en anledning att röka holk ;)
Parental Advisory - Explicit Content
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

nem wrote:Vattenargumentet håller inte tätt. Eftersom rent vatten inte är en vara som det lönar sig att transportera över långa geografiska avstånd är det faktiskt helt meningslöst för oss som bor i ett område med färskvatten att försöka skära ner på konsumtionen. Afrikanerna får liksom inte mer vatten för det.

Men du har rätt i en av sakfrågorna ändå. Det är bättre för miljön om man äter närproducerade varor eftersom dessa är mindre energiintensiva att framställa och därmed oftast mer miljövänliga. Det samma gäller för kost långt ner i näringskedjan (typ gräs).

Att det skulle vara bättre för människokroppen att enbart äta vegetariskt är dock helt vansinnigt att påstå, men det vet du säkert.
Nja, vår konsumtion i Sverige ökar ju odlingen av tex soja ute i världen, det är ju även deras vatten som stryker med.
Vatten vars renhet kanske är svårt att återställa eftersom det förorenas under processen.

Dessutom är 20% av allt griskött som äts i Sverige importerat.
(enligt Djurens Rätt 5/06)

Angående vegetarianismens inverkan på hälsan så är det känt att ju högre upp i näringskedjan du kommer, ju högre koncentration av gifter lagras.

Jag har lite dåligt med tid så jag knycker en bit från netdoktorn. ;D
Har vegetarianer bättre värden än allätare?

Flera studier visar att vegetarianer generellt har bättre värden än allätare beträffande blodtryck, blodfett och kroppsvikt. Det råder dock en ovisshet om vad som är hönan eller ägget, då den vegetariska livsstilen oftast innebär mer rörelse, mindre rökning och alkohol. Med andra ord påverkar säkerligen alla dessa vanor tillsammans den enskildes hälsa.
Det är svårt om inte omöjligt att bevisa det ena eller det andra men jag vill ändå påstå att som vegetarian så är du tvingad att ha bättre koll på ditt käk, så du lär dig mer och då blir man kanske mer intresserad av sitt välbefinnande.
Kött är den enkla vägen......syndens väg...
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Stiiig wrote:OMG! jag är en typiskt svensk tonåring!!!!!

Nej men eg förstår jag mig inte på Vegetaianer. Skulle adlrig klara av att hålla mig borta från en riktigt got falukorv med 100% häst kött! Eller Riktigt jävla älg stek!!! Eller saltad å torkat älgkött!!! MUMS MUMS MUMS! det är ju som godis ffs! lite saltare bara. Och en kall pilsner från min öl kylare!

Hehe! Men jag troro säkert att vegetarianer tänker samma sak om mig :D fast bakvänt!

Hmm falukorv är väll varumärks skyddad och om den innehåller 100% hästkött tror jag inte den får heta falukorv.

Sen en anna sak hur funkar det med tex godis typ juleskum när man är vegetarian innehöll gelatin såg jag nyss.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

EZA wrote:Hmm falukorv är väll varumärks skyddad och om den innehåller 100% hästkött tror jag inte den får heta falukorv.

Sen en anna sak hur funkar det med tex godis typ juleskum när man är vegetarian innehöll gelatin såg jag nyss.
Jo, på Samfundet för Vegetarianisms årsmöte fastslog man att om man kallar sig vegetarian och äter gelatin så skall man skjutas. I foten.

(Det hela är högst simpelt: det är ditt val. Många vegetarianer äter gelatin, men en vegan äter per definition inte det - dock finns det inget som hindrar en människa från att kalla sig vegan och ändå äta gelatin.)
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

nem wrote:Kom igen, det är ingen som på allvar tycker om kikärtor.
Nog känner väl du någon som älskar falafel?
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Hein wrote:Det är gott att äta individer, It makes my tummy go yummy!
*BIGGEST L. :D .L. EVER* ;D
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Var det inte när människan började jaga och äta kött som hjärnan fick tillräckligt med protein för att kunna växa så vi utvecklades och blev smartare? Hade vi inte jagat och ätit kött så hade vi fortfarande vart smarta som guldfiskar.

Vet att vi nu kan välja och vraka mellan flertalet goda vegetabiliska proteinkällor.
Men de goda vegetabiliska proteinkällorna fanns ju inte när det begav sig.

Äh, tappade bort mig....LOL :P
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

EZA wrote:Sen en anna sak hur funkar det med tex godis typ juleskum när man är vegetarian innehöll gelatin såg jag nyss.
All gelatin är inte animaliskt, men det är svårt att veta vilket gelatin som är vegetabiliskt så jag äter inte godis med gelatin. Det enda godis jag äter är Gott & Blandat, som inte innehåller gelatin.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Tha_Hool
Posts: 278
Joined: 2002-03-08 22:41:06
Location: Ersboda - Umeå
Contact:

Post by Tha_Hool »

egar wrote:
spite wrote:
egar wrote:Okej, en vettig anledning. Några vänner som varit vegetarianer en längre tid blev i somras köttätare igen bara för att deras partner gjort påtryckningar om att det inte är lika kul att grilla annars.
Jag ser inga andra problem med att grilla fisk än det då möjligtvis skulle kräva en separat grill men kom igen! Så förtofflad får man aldrig bli.
Fisk är ju också kött.
Ja men fiskar är inte gulliga och har fluffig päls så därför är det inte lika synd om dem när man filéar dem :)

Vegan och Vegetarian har blivit lite av en hype.. Stötte på en vegan som var rätt så mager.. Han var nämligen allergisk mot baljväxter med..

Vad återstår då att leva på? :)
...Gubbe....
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Pinto wrote:"tycker du om att äta individer?"
Ett kålhuvud är väl också är en individ.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

egar wrote:
EZA wrote:Sen en anna sak hur funkar det med tex godis typ juleskum när man är vegetarian innehöll gelatin såg jag nyss.
All gelatin är inte animaliskt, men det är svårt att veta vilket gelatin som är vegetabiliskt så jag äter inte godis med gelatin. Det enda godis jag äter är Gott & Blandat, som inte innehåller gelatin.
Hmm jo vet att det finns nått annat som är sämre och dyrare men jag tror inte det heter gelatin då.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Är det bara min uppfattning eller är vegetarianer mer godisgrisar än "normalt"?
Så har det iaf varit i de flesta fall i min bekantskapskrets. :)
Verkar som dom tror att det är ok att kompensera sitt sunda ätande med snask?
"Jaa, om jag äter 3 salladslöv idag så kan jag istället äta 3kg godis ikväll!!"
:D

Bara en liten tanke som slagit mig..
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Anzy wrote:Är det bara min uppfattning eller är vegetarianer mer godisgrisar än "normalt"?
Så har det iaf varit i de flesta fall i min bekantskapskrets. :)
Verkar som dom tror att det är ok att kompensera sitt sunda ätande med snask?
"Jaa, om jag äter 3 salladslöv idag så kan jag istället äta 3kg godis ikväll!!"
:D

Bara en liten tanke som slagit mig..
Ingen vegetarian jag känner är sån.
Jag äter endast "skit" 1 gång i veckan.
Överlag är också vegetarianer mindre överviktiga, enligt undersökningar.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Anklagelserna mot er har väl snarare rört att ni inte blir mätta?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Anzy wrote:Är det bara min uppfattning eller är vegetarianer mer godisgrisar än "normalt"?
Så har det iaf varit i de flesta fall i min bekantskapskrets. :)
Verkar som dom tror att det är ok att kompensera sitt sunda ätande med snask?
"Jaa, om jag äter 3 salladslöv idag så kan jag istället äta 3kg godis ikväll!!"
:D

Bara en liten tanke som slagit mig..
Är det bara min uppfattning eller är köttätare ofta ignoranta bufflar som måste driva med vegetarianer då de inte har några faktiskt argument mot det och inte kan acceptera att folk inte gillar kött?

Bara en liten tanke som slagit mig.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

EZA wrote:Hmm jo vet att det finns nått annat som är sämre och dyrare men jag tror inte det heter gelatin då.
Agar-agar, utvinns ur algväxter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Agar-agar
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Köttätare verkar ofta ha väldigt svårt att acceptera vegetarianer.
Vad gäller mättnaden så har jag inga problem med att bli mätt.
Enda skillnaden är att man får en behaglig skön mättnad och lätt kan röra sig efter en rejäl middag.
Något jag inte saknar är hur man kände sig efter en ordentlig bit kött
med en fet sås av skyn till.
Mår illa av tanken på det.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

.veronica. wrote:Köttätare verkar ofta ha väldigt svårt att acceptera vegetarianer.
Vad gäller mättnaden så har jag inga problem med att bli mätt.
Enda skillnaden är att man får en behaglig skön mättnad och lätt kan röra sig efter en rejäl middag.
Något jag inte saknar är hur man kände sig efter en ordentlig bit kött
med en fet sås av skyn till.
Mår illa av tanken på det.
Jag kan inte säga att många vegetarianer faktiskt inte kan acceptera att man äter kött utan att dra en hel föreläsning. Men jag förstår vad du menar samtidigt, jag tror det är lika mycket från båda hållen.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

stealth wrote:Jag kan inte säga att många vegetarianer faktiskt inte kan acceptera att man äter kött utan att dra en hel föreläsning. Men jag förstår vad du menar samtidigt, jag tror det är lika mycket från båda hållen.
Ja precis. Bränt barn drar ofta litet lass över ån, som man säger här i Skåne.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

lillis wrote:Ja precis. Bränt barn drar ofta litet lass över ån, som man säger här i Skåne.
Hellre en idiot i skogen än tio innan man har gått över bron!!
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Mr Einstein wrote:Ett kålhuvud är väl också är en individ.
Det är en intressant dissusion. Vart går gränsen för liv? en växt är också ett liv. Samma gäller insekter, och kålhuvuden. Men kålhuvuden har ingen förmånga att känna känslor, det är väl där gränsen går. En del veganer äter inte saker så som honung eftersom det kommer ifrån bin, och en del gör det. Och det kan väl många kalla för hyckleri, kanske.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

En individ torde vara självmedveten, något som tex. en morot troligen inte är.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Lökar har försvarsreflexer som aktiveras först när de hotas. Det är därför det svider i ögonen när man skär i dem.
Det irriterande ämne som löken utsöndrar finns inte innan man tar fram kniven.
Nu kan ni drömma mardrömmar. :-*
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Andrej wrote:En individ torde vara självmedveten, något som tex. en morot troligen inte är.
Inte heller djur är självmedvetna.

Definitionen av "individ" är ju egentligen helt ointressant - det intressanta är att de är varelser som kan känna smärta.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

lillis wrote:Inte heller djur är självmedvetna.

Definitionen av "individ" är ju egentligen helt ointressant - det intressanta är att de är varelser som kan känna smärta.
Precis...och då kan man fråga sig om inte även grönsaker kan känna smärta.
Vem vet...det kan vara en traumatiskt upplevelse för en morot att dras upp med rötterna ;D
Post Reply