Negativa följder av transplantation av organ från grisar?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Negativa följder av transplantation av organ från grisar?

Post by RustYChainS »

Jag ska debattera mot transplantation av grisorgan imorgon(biologi årskurs 9), men jag har typ ingen aning om hur jag ska framställa det negativt då jag inte tycker att det är det överhuvud taget... Enligt boken så står det om epidemier som kan utbryta, men jag tycker inte att det är allt man kan komma med, så jag skulle vara jättetacksam för lite hjälp!

Frågorna vi kommer få är:

Är det riskfritt att använda organ från grisar?

Är det etiskt riktigt?

Vad skulle sådana transpalntationer innebära för mänskligheten?




Tack på förhand!!!!
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Du ställer det naturliga urvalet ur spel förstås, fast det är ju inte något nytt under solen.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Re: Negativa följder av transplantation av organ från grisar

Post by Des »

RustYChainS wrote: 1. Är det riskfritt att använda organ från grisar?

2. Är det etiskt riktigt?

3. Vad skulle sådana transpalntationer innebära för mänskligheten?
1. Inte en aning, men knappast.

2. Nej, verkligen inte.

3. Ganska mycket.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Re: Negativa följder av transplantation av organ från grisar

Post by RustYChainS »

Anteaeg wrote:1. Inte en aning, men knappast.

2. Nej, verkligen inte.

3. Ganska mycket.
Ja, ungefär så, men lite mer definition måste jag ha för att kunna driva en debatt och få mer än ett G... Men tack så mkt...
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Det är ändå du som ska göra uppgiften.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Re: Negativa följder av transplantation av organ från grisar

Post by staretsen »

RustYChainS wrote:Är det etiskt riktigt?
Jag kan inte förstå att man fortfarande ställer så dumma frågor i skolan.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Negativa följder av transplantation av organ från grisar

Post by snigel »

staretsen wrote:
RustYChainS wrote:Är det etiskt riktigt?
Jag kan inte förstå att man fortfarande ställer så dumma frågor i skolan.
Det är en avancerad fråga för egocentriska Linda 14.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Negativa följder av transplantation av organ från grisar

Post by Dissident »

Är någonting etiskt riktigt?
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

De behöver bara veta att det är ett modeord och inte vad det betyder.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Lider själv av Diabetes typ I och jag har läst lite om att transplantera en bukspottkörtel från en gris så att man kan börja producera insulin igen. Dock så får man ändå käka bortstötningspiller så att du om inte annat mår sämre än innan.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Re: Negativa följder av transplantation av organ från grisar

Post by andersson »

RustYChainS wrote:men jag har typ ingen aning om hur jag ska framställa det negativt då jag inte tycker att det är det överhuvud taget...
Sedan när behöver man stå för något man argumenterar för?
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Re: Negativa följder av transplantation av organ från grisar

Post by CSM101 »

RustYChainS wrote: Är det riskfritt att använda organ från grisar?

Är det etiskt riktigt?

Vad skulle sådana transpalntationer innebära för mänskligheten?

De delar som används idag (tex hjärtklaffar) är i princip riskfritt att använda. Risker finns i alla operationer, oavsett om delen kommer från människa eller i detta fall; djur.

Huruvida det är etiskt korrekt eller inte så är det något som gynnar oss oerhört, man kommer få livsviktiga operationer tidigare när man slipper vänta på att ett organ från en donator dyker upp.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Re: Negativa följder av transplantation av organ från grisar

Post by Longstock »

Alla donationer medför en risk. Om det skulle vara helt riskfritt att ta organ från grisar skulle vi inte människor, t.ex., behöva dö p.g.a ett dåligt hjärta.
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Re: Negativa följder av transplantation av organ från grisar

Post by RustYChainS »

spite wrote:
RustYChainS wrote:men jag har typ ingen aning om hur jag ska framställa det negativt då jag inte tycker att det är det överhuvud taget...
Sedan när behöver man stå för något man argumenterar för?
Men det kan ju vara lättare om man säger vad man tycker ist för att vara tvungen att tänka sej in i hur ngn annan tänker, och det är lite svårt att argumentera utan argument som håller...
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Etiskt riktigt är ju upp till var och en, vi kan ju inte säga till dig vad du ska tycka i frågan.

Om du tycker att något är ok men andra runt dig tycker det är "etiskt fel" bör du totalt ignorera dem (under förutsättning att det handlar om något som inte bryter mot svea rikes lag)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Post by RustYChainS »

Ghlargh wrote:Etiskt riktigt är ju upp till var och en, vi kan ju inte säga till dig vad du ska tycka i frågan.
Men det ä ju just det att jag får inte bestämma själv vad jag ska "tycka", och jag ska vara emot, men själv vet jag inte riktigt vad jag tycker, skulle jag ligga dödssjuk och ingen annan utväg fanns skulle jag ta emot ett grishjärta, men jag känner inget behov av att ha nån ställning alls i frågan...
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Klaar wrote:Du ställer det naturliga urvalet ur spel förstås, fast det är ju inte något nytt under solen.
Det där är en vanlig uppfattning, men den är felaktig. Vilka egenskaper som givit fitness under evolutionens gång har ständigt förändrats, vilket är precis det som händer när det moderna samhället formas. Men det betyder inte att evolutionen i sig sätts ur spel, utan enkom att andra egenskaper än tidigare är essentiella för gynnsam selektion.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ghlargh wrote:Om du tycker att något är ok men andra runt dig tycker det är "etiskt fel" bör du totalt ignorera dem (under förutsättning att det handlar om något som inte bryter mot svea rikes lag)
Men borde inte det bara innebära att lagen tycker att det är fel? Och borde han i så fall inte ignorera det också?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

stealth wrote:Lider själv av Diabetes typ I och jag har läst lite om att transplantera en bukspottkörtel från en gris så att man kan börja producera insulin igen. Dock så får man ändå käka bortstötningspiller så att du om inte annat mår sämre än innan.
Piller är väl ändå ett steg upp från nålar
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Fenix wrote:
stealth wrote:Lider själv av Diabetes typ I och jag har läst lite om att transplantera en bukspottkörtel från en gris så att man kan börja producera insulin igen. Dock så får man ändå käka bortstötningspiller så att du om inte annat mår sämre än innan.
Piller är väl ändå ett steg upp från nålar
Samt att man nästan alltid behöver ta medicin för att förhindra bortstötning av organ, oavsett var den kommer från.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Re: Negativa följder av transplantation av organ från grisar

Post by andersson »

RustYChainS wrote:Men det kan ju vara lättare om man säger vad man tycker ist för att vara tvungen att tänka sej in i hur ngn annan tänker, och det är lite svårt att argumentera utan argument som håller...
Ähh.. argumentation handlar minst lika mycket om att diskreditera motparten som att styrka dina egna argument.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

CSM101 wrote:Samt att man nästan alltid behöver ta medicin för att förhindra bortstötning av organ, oavsett var den kommer från.
Inte om de är brygda av dina egna stamceller däremot misstänker jag? Inte för att det var vad argumentationen handlade om men skall du ändå dissa gristransplantationer kan det vara bra att erbjuda ett alternativ för att inte framställa dig själv som en bakåtsträvare.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Fenix wrote:Piller är väl ändå ett steg upp från nålar
Beror på vilket perspektiv du ser det ifrån. Väldigt lätt för dig att säga, men jag har vant mig vid skiten och jag mår inte dåligt fysiskt någongång. Det gör man däremot på bortstötningspiller.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

spite wrote:
CSM101 wrote:Samt att man nästan alltid behöver ta medicin för att förhindra bortstötning av organ, oavsett var den kommer från.
Inte om de är brygda av dina egna stamceller däremot misstänker jag? Inte för att det var vad argumentationen handlade om men skall du ändå dissa gristransplantationer kan det vara bra att erbjuda ett alternativ för att inte framställa dig själv som en bakåtsträvare.
Vad fan snackar du om?
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Det finns faktiskt ett visst konsensus om vad som generellt är etiskt rätt och fel och detta är ganska inter-subjektivt världen över. Ännu mer konsensus får du på mindre plan.

Jag stöder för övrigt nems uttalande om evolutionen även om jag själv skulle ha formulerat det annorlunda.

stealth wrote:
Fenix wrote:Piller är väl ändå ett steg upp från nålar
Beror på vilket perspektiv du ser det ifrån.
Här skulle jag påstå att det beror på ur hög man vill bli och hur snabbt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply