Fråga om olagligt?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Hedin
Posts: 27
Joined: 2005-09-06 0:38:46

Fråga om olagligt?

Post by Hedin »

Hallå.

Vet inte om jag gör fel om jag frågar det här, men vill veta.

Undrar om hur det är att ladda ner ett crack och använda det på något man redan har betalt för. Gör man något olagligt då?
Går det inte under samma principer som att göra mp3 av en cd eller rippa en dvd för att ha som backup?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

jadå, cracket ändrar programmets kod, bryter mot den söta copyrightlagen vad jag vet
Dyslexi
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag har för mig att det blir olagligt så fort du försöker slinka runt kopieringsskyddet eller nåt sånt. Så jag antar; ja.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

I Sverige får vi väll slinka runt kopieringskyddet för privat bruk? Har för mig att det var ett himla gnäll om att iTunes EULA förbjöd Svenska konsumenter från att ta bort FairPlay från låtarna.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Vet inte, men om du köpt det tycker jag iaf att man borde kunna få cracka det hur mycket man vill...
Det är ju inte så att du skadar någon eller nån går miste om någon intäkt eller något för att du crackar något du köpt.

Som om jag köper ett par jeans och sedan inte får klippa hål i de...
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Jag antar att du syftar på tråden som låstes där du kraschat ditt Windows för att du försökt komma runt aktiveringen på XP, med hjälp av ett crack. Aktiveringen finns där för att du ska kunna bevisa att du kör lagligt. Om du nu gör det, så förstår jag inte vad som ska vara så svårt med att kontakta Microsoft om det nu krånglar?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

För att utveckla lite, cracks är kanske lagliga, men inte tillåtna på forumet. Notera att forumet följer svensk lag, men utökade med 64bits egna regler.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Post by dystopin »

Crack är olagligt att köpa, att sälja och att använda.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Det var lite roligt sagt faktiskt.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Det är nog väldigt olagligt.
Life's a joke, yuk it up.
Hedin
Posts: 27
Joined: 2005-09-06 0:38:46

Post by Hedin »

Ser ut som majoriteten anser det är olagligt. Då är det säkert så.

Men är det lagligt att göra mp3or av en köpt cd? Det ligger vell någon form av kod ivägen där också?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Hedin wrote:Ser ut som majoriteten anser det är olagligt. Då är det säkert så.

Men är det lagligt att göra mp3or av en köpt cd? Det ligger vell någon form av kod ivägen där också?
Många blandar ihop amerikansk och svensk lag. Såvitt jag vet har man all rätt i världen(nåja, sverige) att göra säkerhetskopior på saker man köpt.
In cars several processors are connected by a bus
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Sen finns internationell lag också. Som gör allt värre.
Hedin
Posts: 27
Joined: 2005-09-06 0:38:46

Post by Hedin »

Men mp3 är ju inte riktigt en ren kopia av orginalet. Det blir ju lite som att cracka då eller?
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Hedin wrote:Men mp3 är ju inte riktigt en ren kopia av orginalet. Det blir ju lite som att cracka då eller?
Inte om det ser hela grejen med mp3 som backup ;)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

kr1sse wrote:Sen finns internationell lag också. Som gör allt värre.
Fast huruvida du får göra säkerhetskopior på saker du köpt tror jag inte täcks av internationell lag. Det vore ytterst märkligt.

Sen att göra MP3:or av skivor man köpt kan ju knappast vara olagligt. Hur är det om jag spelar av en skiva på ett kassettband? Det blir ju inte heller en exakt kopia, ändå är det tillåtet. Samma att bränna ut sina LP-skivor på CD, tillåtet. Däremot är det en helt annan sak att sprida det.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Alla verkar blanda ihop den amerikanska lagen DMCA med svenska lagstiftning. I USA är det förbjudet att kringgå kopieringsskydd, så icke i Sverige.

Har du köpt ett program eller en DVD så har du enligt svensk lag rätt att såväl göra identiska säkerhetskopior som att lägga in dem på hårddisken. Du behöver alltså inte vara orolig för att vara olaglig om du använder ett program som gör att du slipper ha CDn i läsaren för att spela ett spel etc.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:Alla verkar blanda ihop den amerikanska lagen DMCA med svenska lagstiftning. I USA är det förbjudet att kringgå kopieringsskydd, så icke i Sverige.

Har du köpt ett program eller en DVD så har du enligt svensk lag rätt att såväl göra identiska säkerhetskopior som att lägga in dem på hårddisken. Du behöver alltså inte vara orolig för att vara olaglig om du använder ett program som gör att du slipper ha CDn i läsaren för att spela ett spel etc.
Jaså, då hade juristen som hade föreläsning i upphovsrätt idag fel då.

Hon hävdade bestämt att man ej får kopiera licenserad mjukvara, ens för enskilt bruk (såsom säkerhetskopiering av en Windows-skiva).

Förbaskat tradig föreläsning för övrigt, gick hem efter första delen, då en person satt och frågade sönder föreläsningen.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

fisk wrote:Jaså, då hade juristen som hade föreläsning i upphovsrätt idag fel då.

Hon hävdade bestämt att man ej får kopiera licenserad mjukvara, ens för enskilt bruk (såsom säkerhetskopiering av en Windows-skiva).

Förbaskat tradig föreläsning för övrigt, gick hem efter första delen, då en person satt och frågade sönder föreläsningen.
Var det möjligtvis en kvinnlig föreläsare? Minns dock inte namnet på henne, men nämner du det kommer jag nog ihåg. Henne vi hade som föreläsare var det likadant med.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag ska inte ge mig in i detta, men jag vet att det är skillnad på lagarna kring mjukvara och t.ex. musik.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:
nem wrote:Alla verkar blanda ihop den amerikanska lagen DMCA med svenska lagstiftning. I USA är det förbjudet att kringgå kopieringsskydd, så icke i Sverige.

Har du köpt ett program eller en DVD så har du enligt svensk lag rätt att såväl göra identiska säkerhetskopior som att lägga in dem på hårddisken. Du behöver alltså inte vara orolig för att vara olaglig om du använder ett program som gör att du slipper ha CDn i läsaren för att spela ett spel etc.
Jaså, då hade juristen som hade föreläsning i upphovsrätt idag fel då.

Hon hävdade bestämt att man ej får kopiera licenserad mjukvara, ens för enskilt bruk (såsom säkerhetskopiering av en Windows-skiva).

Förbaskat tradig föreläsning för övrigt, gick hem efter första delen, då en person satt och frågade sönder föreläsningen.
Ja det hade hon. Hälsa henne gärna.

"Ensamrätten innebär bl.a. att det är upphovsmannen som har rätt att ta betalt för användningen, men ensamrätten gäller inte fullt ut. Det finns ett antal undantag som t.ex. innebär att man får kopiera verket fritt, dvs. utan att be om tillstånd. Undantaget som gäller kopiering för privat bruk är ett av de viktigaste. Bestämmelsen om kopiering för privat bruk innebär att man som huvudregel får framställa ett eller några få exemplar av ett verk till sig själv, sin familj eller sina vänner. Detta gäller dock inte alltid. Till exempel får man inte kopiera datorprogram (särskilda regler om säkerhetskopior finns dock)."

http://www.regeringen.se/content/1/c6/0 ... b1433f.pdf


Vad hon sannolikt gjort är att hon läst URL, paragraf 12, och inte noterat de speciella regler som finns just för säkerhetskopiering.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Fast nu såg jag att den nya upphovsrättslagen faktiskt innehåller en del som skulle kunna tolkas som att man inte får kringgå kopieringsskydd, ens för att göra en privatkopia, men dock om det krävs för att man ska kunna nyttja produkten. Mycket lustigt. Jag undrar just hur de har tänkt.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

nem wrote:Fast nu såg jag att den nya upphovsrättslagen faktiskt innehåller en del som skulle kunna tolkas som att man inte får kringgå kopieringsskydd, ens för att göra en privatkopia, men dock om det krävs för att man ska kunna nyttja produkten. Mycket lustigt. Jag undrar just hur de har tänkt.
Kanske om du vill kunna spela något på datorn och det inte går på grund av kopieringsskydd?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Dissident wrote:
nem wrote:Fast nu såg jag att den nya upphovsrättslagen faktiskt innehåller en del som skulle kunna tolkas som att man inte får kringgå kopieringsskydd, ens för att göra en privatkopia, men dock om det krävs för att man ska kunna nyttja produkten. Mycket lustigt. Jag undrar just hur de har tänkt.
Kanske om du vill kunna spela något på datorn och det inte går på grund av kopieringsskydd?
Det är som jag tolkar det förbjudet att ens inneha produkter (i förvärvssyfte... ?) som kan kringgå skyddet. Men man får kringgå det om så krävs för att man ska kunna spela upp det.

Jag får inte ihop det.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Nej, då får inte använda ett crack till ditt köpta spel för att slippa rota fram DVDn varje gång du vill spela det. Men du kommer ALDRIG att bli straffad om du gör det, utom ifall spelbolaget får reda på dina gärningar och då kanske stänger ditt spelkonto.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Post Reply