Ang. Julfirande!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Ang. Julfirande!

Post by Mig med »

Hej! Eftersom den förra tråden handlade om Advent så startar jag en tråd om hur jul firas hemma hos er. Personligen så har jag tröttnat på vad allt vad gud, jesus och allt skit heter och har blivit Ateist (Det har jag iofs varit i ca. 2år nu, men inte förrens nu på "riktigt"). Så jag firar inte jul, och skulle vara ännu mera lycklig om min moder inte satte upp ett stort fucking träd i vardagsrummet.

Anledning varför jag inte firar jul: det har blivit så pengafixerat, sen pga av att det är en kristen högtid. Jag har inte heller firat min födelsedag sen jag var 10år, visst, jaghar fått lite pengar och lite småsaker då jag fyller år. Men inte en massa tårtätande och skit (Får fö. ont i huvet av tårta i allmänhet, mycket märkligt alltså)

Så, firar du jul? Varför, varför inte? Hur tar din familj på hur du har valt att fira jul/födelsedag? Och firar du din födelsedag?

Peace out och gott nytt år! :) //Sebastian
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Jag firar väl en ganska traditionell jul, även om jag inte är direkt kristen eller religiös i övrigt. Som jag ser det är det är ett bra tillfälle att få fara hemöver och träffa släkt och vänner som man kanske inte sett på ett tag. Jag köper inte riktigt det här med att sluta fira jul eftersom det är kristet och religiöst och sånt är dåligt. Jag kommer fortsätta fira jul, äta julmat och ha trevligt. Det betyder ju inte att jag är en religiöst nutcase.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

derfian wrote:Jag firar väl en ganska traditionell jul, även om jag inte är direkt kristen eller religiös i övrigt. Som jag ser det är det är ett bra tillfälle att få fara hemöver och träffa släkt och vänner som man kanske inte sett på ett tag. Jag köper inte riktigt det här med att sluta fira jul eftersom det är kristet och religiöst och sånt är dåligt. Jag kommer fortsätta fira jul, äta julmat och ha trevligt. Det betyder ju inte att jag är en religiöst nutcase.

Okej. :)

Jo, man kan ju såklart fira jul utan att vara religös, det har jag ju också gjort. Men eftersom jag inte är mycket för att sitta och kolla på tv, äta julmat (Tycker inte riktigt om blandningen) och köpa en massa junk som man slösar pengar på och sedan får tillbaka i en annan form av junk så tycker jag att hela högtiden är onödig. Visst blev jag jätteklad när jag fick min TFT-skärm förra julen, men jag gillar fortfarande inte att fira jul. :)
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jag har nog aldrig tagit Jul som en religiös helgdag. Ser det som en chans att få ledigt från jobbet och ta det lugnt med släktingar och vänner, fylla på med kärlek & mat. Det är vi ganska överens om i våran familj så vi köper inte heller julklappar. Allt är vad man gör av det. Gör man det till en religiös och kommersiell sak och går runt och ogillar det för sakens skull, fine. Jag väljer hellre att göra någonting roligare som att må bra.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

stealth wrote:Jag har nog aldrig tagit Jul som en religiös helgdag. Ser det som en chans att få ledigt från jobbet och ta det lugnt med släktingar och vänner, fylla på med kärlek & mat. Det är vi ganska överens om i våran familj så vi köper inte heller julklappar. Allt är vad man gör av det. Gör man det till en religiös och kommersiell sak och går runt och ogillar det för sakens skull, fine. Jag väljer hellre att göra någonting roligare som att må bra.
Det låter helmysigt. :)

Det är så jag också skulle vilja ha det, jjag ogillar det mest pga av alla saker som att man "måste" köpa julklappar till alla. Som t.ex några tjejer i klassen blev helt hysteriska när en annan tjej inte köpte julklappar till något, liksom, det är väl intget att haka upp sig på?
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

våran familj skiter i att det är en kristen högtid
vi ser det mer som en chans då alla kan träffas och äta lite gott
barnen får självklart julklappar
dom vuxna köper nå enklare saker till varann :)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

markmc wrote:Det är så jag också skulle vilja ha det, jjag ogillar det mest pga av alla saker som att man "måste" köpa julklappar till alla. Som t.ex några tjejer i klassen blev helt hysteriska när en annan tjej inte köpte julklappar till något, liksom, det är väl intget att haka upp sig på?
Det är väl lite yngre människors resonemang antar jag, det blir bättre med åren. Ödmjukheten smyger sakta men säkert fram.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Eftersom Jul ursprungligen inte har ett skit med kristendomen att göra och för närvarande har ytterst lite med kristendomen att göra så kan du lungt fira julen utan att vara rädd för att behöva smutsa ner dina ateistiska värderingar med gudadyrkan.
Julgranen är inte en kristen symbol. (den är visserligen inte någon hednisk symbol heller utan ett tyskt borgerligt påfund) Jesus föddes inte den 24:e december (i den mån han över huvud taget föddes). Julklappar har en äldre tradition än de tre vise männen.
Slappna av, annars slutar det med att du går omkring som en annan amerikan och önskar folk god "agnostika".

Vi kallar inte ens skiten för kristimäss som engelsmännen gör så julen är så gått som okristen så länge du inte själv anstränger dig för att anamma den religiösa kulturimperialismen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Jag, min sambo och dotter firar jul hos mina föräldrar tillsammans med min bror och mina morföräldrar.
Tidigare år har det varit ett väldans stressande med köp av julklappar, men i år har vi alla kommit överens om att skippa julklappsinköpen.
Istället blir det bara mys och massa god mat.
Fast lillflickan våran som nu börjar va 3 månader lär ju få någon julklapp. :)
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag vet inte om jag kommer att hinna/ha råd att köpa julklappar till varken min familj eller mina vänner.

Det känns lite sådär :-/
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Eneriz
Posts: 192
Joined: 2005-07-19 9:15:35
Location: Luleå

Post by Eneriz »

wille wrote:Jag vet inte om jag kommer att hinna/ha råd att köpa julklappar till varken min familj eller mina vänner.

Det känns lite sådär :-/
Samma här.
Mobile AMD Athlon64 2800+/512mb Corsair value PC3200/200gb S-ATA/Asus K8N S754/Radeon 9200 128mb AGP
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Är agnostiker, så är riktigt trött på allt gud, jesus etc.-tjaffs!

Jag köper inte julklappar, och förväntar mig inte heller några.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Jag kom precis på varför jag inet gillar att fira jul längre. Så här har det varit varje jul sålänge jag minns.

Min pappa och mamma har aldrig bott tillsammans sålänge jag har funnits och på så sätt aldrig firat jul tillsammans. Och varje år sedan jag var sisådär 9-10(?) år så har jag fått välja vem jag viljat fira jul hos. Och det har för det mesta blivit hos min moder så jag (Som många andra) bäst kontakt med hene och har nästan alltid viljat bott med henne. Men i år så valde jag att fira jul med min fader då jag ändå inte ser detta som något speciellt och jag vill ha en bra relation med min pappa ändå. Så min moder har respekterat detta och har dessutom frågat varje år vem jag viljat fira jul hos, men i år så blev det pappa. Detta gick helt okej då varken jag eller min syster har något speciell julkänsla kvar och inte bryr oss speciellt mycket om julen iöht. Men så nu ikväll så satt jag och min moder och pratade om hur jag ska göra nu över julhelgen, vilket hon har vetat om nu i en vecka, och jag har tänkt mig detta; Den 22:ra så ska vi äta en massa äcklig (En. mig) julmat och ha det mysigt. Den 23:de så ska jag åka hem till min fader och vara kvar hemma hos han tills den 26:de då min moder ville ha hem mig. Det hade jag inget imot men jag ville nog ändå stanna hos min fader ändå till den 27:de, men visst, jag förstår henne och ska åka hem den 26:de på morgonen. Och jag trodde inte att hon skulle köpa några julklappar eftersom jag inte vill ha några, men det hade inte hon uppfattat, även fast jag har sagt detta i snart 1månads jävla tid. Så, okej, jag kommer hem den 26:de och ska äta ännu mera fucking julmat och få en julklapp. Iaf, hon blir helt jävla hysterisk och tror att jag inte vill/ska komma hem den 26:de utan ska stanna då också, men så är det inte. Och ungefär såhär är det varenda jävla fucking jul och kommer att vara så. Så nästa år ska jag inte fira jul what so ever. Jag kommer att äta vanlig mat, inte hjälpa till med ett jävla träd i vardagsrummet, inte åka hem till mina kusiner, inte lyssna på hur kul det var och hur många julklappar alla fick etc. etc. Så, hoppas att iaf någon jävla idiot förstod vad jag menar med att jag har tröttnat som in i helvete på hela den här jävla skiten.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

wille wrote:Jag vet inte om jag kommer att hinna/ha råd att köpa julklappar till varken min familj eller mina vänner.

Det känns lite sådär :-/
Samma. Känns lite tråkigt, det är ju roligast att ge bort julklappar. Att köpa de suger däremot.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Och juste, en grejj till; varöfr kan inte alla bara förstå att jag inte vill fira jul rent av? Varför måste alla bara tro att jag är ateist för att slippa julen eller tvärtom? Precis som i vegeterian-tråden, där någons flickvän/sambo inte kunde respektera att han var det utan försökte pracka på han att det inte var kul att grilla med honom pga av det.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Bojkottar hysterin lite smått och nöjer mig med att köpa klappar till käringen. Har för många syskon och syskonbarn för att orka/ha råd med klappar till alla.

Firar hemma hos svärföräldrarna detta året.
Med sojaprinskorvar och sojabullar tillsammans med en potatisgratäng skulle jag tro. Nästan traditionsenligt ;D

Sviniga mängder egengjort julsnask står sen på tur och därefter får jag avundsjukt titta på när alla bortskämda barn öppnar sina klappar och har riktig julkänsla. Image
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Marcus.Wallen wrote:Är agnostiker, så är riktigt trött på allt gud, jesus etc.-tjaffs!

Jag köper inte julklappar, och förväntar mig inte heller några.
Jesus älskar dig! <3 ;D
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Fenix wrote:
Marcus.Wallen wrote:Är agnostiker, så är riktigt trött på allt gud, jesus etc.-tjaffs!

Jag köper inte julklappar, och förväntar mig inte heller några.
Jesus älskar dig! <3 ;D
Lolz! :D
Om han älskar mig, då måste det vara extas gentemot alla religösa? <3 ;D
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag struntade att bry mig om julklappar och födelsedagspresenter när jag var ungefär 13 år. För mig är julen ett tillfälle att träffa släkten och äta god mat.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

markmc wrote:Jag kom precis på varför jag inet gillar att fira jul längre. Så här har det varit varje jul sålänge jag minns.

Min pappa och mamma har aldrig bott tillsammans sålänge jag har funnits och på så sätt aldrig firat jul tillsammans. Och varje år sedan jag var sisådär 9-10(?) år så har jag fått välja vem jag viljat fira jul hos. Och det har för det mesta blivit hos min moder så jag (Som många andra) bäst kontakt med hene och har nästan alltid viljat bott med henne. Men i år så valde jag att fira jul med min fader då jag ändå inte ser detta som något speciellt och jag vill ha en bra relation med min pappa ändå. Så min moder har respekterat detta och har dessutom frågat varje år vem jag viljat fira jul hos, men i år så blev det pappa. Detta gick helt okej då varken jag eller min syster har något speciell julkänsla kvar och inte bryr oss speciellt mycket om julen iöht. Men så nu ikväll så satt jag och min moder och pratade om hur jag ska göra nu över julhelgen, vilket hon har vetat om nu i en vecka, och jag har tänkt mig detta; Den 22:ra så ska vi äta en massa äcklig (En. mig) julmat och ha det mysigt. Den 23:de så ska jag åka hem till min fader och vara kvar hemma hos han tills den 26:de då min moder ville ha hem mig. Det hade jag inget imot men jag ville nog ändå stanna hos min fader ändå till den 27:de, men visst, jag förstår henne och ska åka hem den 26:de på morgonen. Och jag trodde inte att hon skulle köpa några julklappar eftersom jag inte vill ha några, men det hade inte hon uppfattat, även fast jag har sagt detta i snart 1månads jävla tid. Så, okej, jag kommer hem den 26:de och ska äta ännu mera fucking julmat och få en julklapp. Iaf, hon blir helt jävla hysterisk och tror att jag inte vill/ska komma hem den 26:de utan ska stanna då också, men så är det inte. Och ungefär såhär är det varenda jävla fucking jul och kommer att vara så. Så nästa år ska jag inte fira jul what so ever. Jag kommer att äta vanlig mat, inte hjälpa till med ett jävla träd i vardagsrummet, inte åka hem till mina kusiner, inte lyssna på hur kul det var och hur många julklappar alla fick etc. etc. Så, hoppas att iaf någon jävla idiot förstod vad jag menar med att jag har tröttnat som in i helvete på hela den här jävla skiten.
Vad tragiskt.
Umgås med dina nära och kära, ät gott, och bara njut. Var inte så jävla negativ.
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

En älgstek hemma hos morsan med syrran och barn mm.
Mac mini
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Nu har jag gjort en rönnbärsglögg av mitt halvfärdiga rönnbärsvin. Hoppas folk nöjer sig med en flaska blask.. :/
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

phonak wrote:Vad tragiskt.
Umgås med dina nära och kära, ät gott, och bara njut. Var inte så jävla negativ.
Det är just det jag vill göra, men jag tröttnar redan innan jag når dit.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jul har idag ingenting med kristendom att göra. Det är skillnad på religion och tradition. T.ex. använder vi fortfarande veckodagar döpta efter diverse gudar. Sedan har ju Big_Bird rätt i att julen aldrig var särskilt kristen till att börja med.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

phonak wrote:Vad tragiskt.
Umgås med dina nära och kära, ät gott, och bara njut. Var inte så jävla negativ.
Det tragiska är att hans "nära och kära" silter i honom och utövar makt över honom för att få honom att göra som de vill.
Longstock wrote:Jag struntade att bry mig om julklappar och födelsedagspresenter när jag var ungefär 13 år. För mig är julen ett tillfälle att träffa släkten och äta god mat.
Precis, och för dem som inte vill träffa sin släkt och inte tycker om maten så är julen meningslös och oftast påfrestande och i sin helhet en negativ och destruktiv årstid.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply