Om 100 år - vilda spekulationer välkommna! :)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Om 100 år - vilda spekulationer välkommna! :)

Post by Moonsky »

Hur ser världen och datorer ut om 100 år?
Kan vi ens föreställa oss?

Gamla science-fiktioner filmer från 50 talet är ganska roliga. ;)


Lever människor ens om 100 år?


Tror kisel-baserade processor är ganska ute då iaf. :p
Undrar om processorerna bara kommer ha en core, eller om de kommer ha tusentals, tio-tusentals, hundratusentals, kanske miljoner cores?

Man kommer väl nog då ha en miniräknare mer kapacitet än den datorn som ligger etta på Top500 Supercomputing listan. :)

Kommer människan ha byggt en månbas?
Koloniserat nån annan planet?
Nån människa som lagt foten på Mars? Jupiter? Uranus?

Kommer det finnas mer eller mindre människor?
Om medellivslängden i Afrika ökar så sänks kanske det blir mindre barn per familj.
Kommer cancer vara botat? Kommer aids vara botat?
Kommer det några nya sjukdomar?

Finns det fortfarande Amish folk som inte använder teknologi?
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Förhoppningsvis som i Wargames. Har inte sett någon sådan dator ännu så det är jag sugen på att se. Massor med blinkande dioder.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Re: Om 100 år - vilda spekulationer välkommna! :)

Post by XitArS »

Var väl inte allt för länge sedan vi hade en liknande tråd? Men det här är hur jag tror det kommer vara om 100 år.

Hur ser världen och datorer ut om 100 år?
Kan vi ens föreställa oss?
Antagligen inte :P
Lever människor ens om 100 år?
Javisst, men det finns ju två scenarios. Det första är att vi har ökat i stadig takt utan att det har skett någon megakatastrof, pandemi eller nått nytt världskrig. I så fall är vi nog över 10 miljarder människor på planeten och har förhoppningsvis hafft förståndet och teknologin att värna om naturen och varje människas påfrestan på moder natur har minskat DRAMATISKT.
Scenario två är att det har skett någon form av katastrof som krig eller en pandemi, då kanske vi bara är 3-5 miljarder människor på jorden och kan därför fortfarande leva på samma sätt som idag (slösa vatten på gräsmattor, använda fossila bränslen, slösa med resurserna). Eller så har vi lyckats förstöra så mycket att alla lever i "fattigdom". Hur som helst så kommer det fortfarande at finnas massor med människor.

Kina och Indien kommer förmodligen att vara två nya supermakter och EU har förhoppningsvis enats under en nation med ett antal "självstyrande" stater. Mellanöstern kommer att ha förlorat sin betydelse då användning av olja & gas i princip har upphört.

Tror kisel-baserade processor är ganska ute då iaf. :p
Undrar om processorerna bara kommer ha en core, eller om de kommer ha tusentals, tio-tusentals, hundratusentals, kanske miljoner cores?
Antagligen kommer alla datorer att vara av opisk karaktär. Antal cores i maskinernas CPuer kommer nog inte att vara någonting man pratar om då då de optiska enheterna inte kommer att vara uppbyggda som de vi har nu.
Man kommer väl nog då ha en miniräknare mer kapacitet än den datorn som ligger etta på Top500 Supercomputing listan. :)
Kanske, men varför ska människorna ha sådan enorm räknekapacitet i sina miniräknare?
Kommer människan ha byggt en månbas?
Absolut.
Koloniserat nån annan planet?
Nej, vid det här laget har vi nog bara precis fått färdigställt våran permanenta bas på månen med kanske 3000 permanenta invånare.
Nån människa som lagt foten på Mars? Jupiter? Uranus?
Uranus och Jupiter är gasplaneter och saknar någon yta som vi kan sätta foten på. Dessa planeter skulle dessutom pga trycket göra oss till stoftmoln och vi skulle försöka "landstiga" på dem.
Mars kommer vi dock absolut att ha besökt pga den nya rymdkapplöpningen mellan EU, USA och Kina (kanske även ryssland och Indien).
Kommer det finnas mer eller mindre människor?
Om medellivslängden i Afrika ökar så sänks kanske det blir mindre barn per familj.
Det finns en punkt då ett bestånd av en art inte kan växa mer, då den punkten nås brukar det betyda en störtdykning av beståndet (kanske 75%). Personligen tror jag inte att denna punkt kommer att vara nådd om 100 år, såtillvida vi inte gör bort oss.
Kommer cancer vara botat? Kommer aids vara botat?
Cancer som fenomen kommer ALDRIG att kunna "botas". Däremot kommer man säkert att veta hur man ska göra för at undvika många former av cancer. Man kommer dessutom att redan vid födseln kunna avgöra vem/vilka som löper förhöjd risk för att utveckla den och den cancerformen och behandlngen kommer att vara mycket effektiv vilket kommer att leda till att dödsfallen pga cancer kommer att minska dramatiskt. Detta gäller iaf i den rika delen av världen.

Aids, eller HIV som det heter kan det säkert komma att finnas ett botemedel för. Men högst sannolikt så kommer HIV viruset att ha muterat så att ett HIV2 virus har uppstått, vilke vi inte har något botemedel för.
Kommer det några nya sjukdomar?
Tveklöst
Finns det fortfarande Amish folk som inte använder teknologi?
Lika säkert som att det fortfarande kommer att finnas människor som tror på Gud, därmed kommer det också att finnas tex. bhuddistiska munkar och dessa använder ingen avancerad teknologi i sitt vardagliga liv.
Last edited by XitArS on 2006-12-21 2:14:03, edited 1 time in total.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

egar wrote:Förhoppningsvis som i Wargames. Har inte sett någon sådan dator ännu så det är jag sugen på att se. Massor med blinkande dioder.
Bara att bygga själv :P. Dioderna kan du få i 100pack för 50kr från Elfa sedan är det bara att börja koppla ;)
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Image
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Om 100 år - vilda spekulationer välkommna! :)

Post by Dissident »

Allt kommer att vara precis som nu.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
__...__
Posts: 49
Joined: 2006-12-01 14:39:46

Post by __...__ »

Man kanske har androider i nästan varje hem som hjälper till med hushållsarbete. Bilarna har ersätts av skyttlar. http://www.jedihaven.com/assets/downloa ... huttle.jpg
Last edited by __...__ on 2006-12-21 10:57:47, edited 1 time in total.
E8400 3.0GHz|ASUS P5KPL-VM|2x2048MB Kingston PC2-8500|9800GT 512MB|500GB+ 250GB|LG DVD-RW 4163B|BenQ 24"|Win7 Home 64-bit
Compaq 615|Athlon X2 QL-66 2.2GHz|1x2048MB HP PC2-6400|Ati HD3200|160GB HDD|DVD-RW x16|HP 15.6"|Win7 Home 64-bit
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Kommer man fortfarande att äta Emobollar?

Det är svårt att sia om teknikutveckling när den går så jämra fort. Det var lättare på 1500-talet när man kunde säga att 1600-talet formodligen skulle vara likadant. "Kanske vi har hunnit bygga klart katedralen, men vi kommer fortfarande ha lera, pestkoppor och en diet till största delen bestående av rovor. Och om någon uppfinner en bättre plog så bränner vi honom på bål."
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Om 100 år - vilda spekulationer välkommna! :)

Post by IcePic »

Dissident wrote:Allt kommer att vara precis som nu.
Så illa?
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Om 100 år - vilda spekulationer välkommna! :)

Post by lither »

Dissident wrote:Allt kommer att vara precis som nu.
Till hälften värdelöst, till hälften likgiltigt?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Re: Om 100 år - vilda spekulationer välkommna! :)

Post by kqr »

Moonsky wrote:Kommer det finnas mer eller mindre människor?
Det kommer vara mycket mindre människor. Medellängden kommer endast vara 1.5m. (Nej, jag kunde inte låta bli eftersom det var uppenbart att du syftade på "fler eller färre".)
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Av någon anledning känns det som att teknologiutvecklingen kommer stagnera några decenium framöver. Däremot tvivlar jag på att det kommer vara precis som nu, yngre generationer är vad jag förstått mer toleranta för nya saker...

Kom på att jag inte har något vettigt att säga. Jag har tur som lever om nästan 100 år och får se ;)
meh
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Om 100 år - vilda spekulationer välkommna! :)

Post by Big_Bird »

kr1sse wrote:
Moonsky wrote:Kommer det finnas mer eller mindre människor?
Det kommer vara mycket mindre människor. Medellängden kommer endast vara 1.5m. (Nej, jag kunde inte låta bli eftersom det var uppenbart att du syftade på "fler eller färre".)
Medan du syftar på "längre" eller "kortare". "Mer" och "mindre" är fullt godtagbara termer när man diskuterar mängder även om fler och färre är tydligare och troligen mer korrekt ;).
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jojo, mer eller mindre är helt ok, då det i dessa fall resulterar i en förkortad mening. Däremot är det alltid bra att specificera.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Hundra år är ingen lång tid...men förmodligen har vi en rymdbas på månen och har gjort ett antal marsexpeditioner.
Förmodligen är det Europa, Ryssland och Kina som är världsledande inom politik och teknik.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Hundra år är rätt lång tid. Teknikmässigt sett alltså.

Hur mycket bättre är datorerna nu jämfört med tio år sedan? Ta det gånger tio och du har utvecklingen över hundra år. Dubbla det sen eftersom utvecklingen hela tiden går snabbare och snabbare.
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

två smakprov av framtidens städer finns redan sedan långt tillbaka...

http://ds.nahoo.net/images/SimCity-Screen.jpg
http://www.dosspirit.net/images/dosspir ... _cover.jpg
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Utsikterna om en upplyst despot blir bara ljusare och ljusare desto närmare vi kommer förverkligandet av AI.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
plåt_tomte
Posts: 29
Joined: 2006-11-28 14:51:12

Post by plåt_tomte »

wille wrote:Image
Det är antingen Rosengård eller området inuti och runtom Gustav Adolfs Torg i malmö om 100 år :D
Intel E6600 || Asrock 775Dual-VSTA || GF 6800GT || Antec NEOPower HE 430W || 200GB ATA || 320 GB SATA || Antec P150 || Syncmaster 940B
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

plåt_tomte wrote:Det är antingen Rosengård eller området inuti och runtom Gustav Adolfs Torg i malmö om 100 år :D
Nej, det är Östermalm i Stockholm.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Ni har fel båda två.
Det är apocalypsedh9.jpg i imageshack.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

egar wrote:
plåt_tomte wrote:Det är antingen Rosengård eller området inuti och runtom Gustav Adolfs Torg i malmö om 100 år :D
Nej, det är Östermalm i Stockholm.
Vafan ;D
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Re: Om 100 år - vilda spekulationer välkommna! :)

Post by -SE- »

Dissident wrote:Allt kommer att vara precis som nu.
Hålla med. Fast lite modernare kanske.

100 år är inte särskilt länge. Jag tror att jag kommer leva minst 70 år till, dvs till 2077. Då är det 23 år kvar till att det ska ha gått 100 år från nu. Mao, inte så stor skillnad där.
Så egentligen, är det väl bara att vänta o se.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

För realistiska spel förbjuds för att rädda verklighetsuppfattningen hos folket.
Post Reply