Saddam Hussein hängd

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
homealone
Posts: 61
Joined: 2006-12-28 22:49:41

Post by homealone »

man kan väl inte bara tacka ryssland för att Hitler försvann ....det var väl båda makter som gjorde att hitler försvann ...både ryssar och dom allierade bombade sönder det mesta av Berlin
Antec P180B,Zalman 460B APS,Asus P5W DH Deluxe,Intel Core 2 Duo E6600 2.40Ghz@3GHZ FSB 1333mhz,Corsair DDR2 2GB PC6400 XMS Extreme, Asus Radeon X1950Pro 256mb, Lite-On DVD Burner X 16
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

homealone wrote:Illegalt krig ...den meningen gillar jag inte ..så du menar att världen och FN ska stå och titta på när en diktator som typ Saddam håller på med terror emot sitt eget land och förtrycker sitt eget folk ..det kan inte vara illegalt att gå in i ett land och bryta ned en regering som stödjer terrorism ...t.ex Hamas gick direkt ut i TV när Saddam var störtat i Bagdad 2003 ...Vart ska vi nu få våra pengar ifrån ?
Eftersom grundpremisserna på vilket kriget bedrevs var rent ut sagt lögnaktiga är kriget också illegalt.
Hade det varit ett krig som uttalat bedrevs i syfte att avsätta Saddam Hussein för hans illdåd mot befolkningen hade det varit en annan sak. Men det här var ett krig för att straffa Irak för deras påstådda inblandning i elfte september attacken och för att avväpna Irak från de massförstörelsevapen som hotade freden i regionen.
Bägge dessa premisser var felaktiga och förljugna, därav saknar kriget som sådant legitimitet.

Att kritisera det är inte mesigt, det är snarare korrekt handhavande.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

homealone wrote:man kan väl inte bara tacka ryssland för att Hitler försvann ....det var väl båda makter som gjorde att hitler försvann ...både ryssar och dom allierade bombade sönder det mesta av Berlin
Om Hitler inte varit dum nog att försöka föra tvåfrontskrig och angripa ett av världens mest svårangripna länder som sin andra front så hade vi med viss sanorlikhet ätit apfelstrudel i morgon.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
homealone
Posts: 61
Joined: 2006-12-28 22:49:41

Post by homealone »

Om nu FN är så bra så kan dom leta efter vapnen i Syrien för jag har hört mycket om att dom smugglade över mycket dit innan kriget började emot Saddam ..han var inte dum Saddam ...det kan fortfarande finnas massförstörelse vapen kvar i Irak ..det är inte så lätt att hitta nedgrävda saker i ökensand ....

Prolemet med FN är ju att det inte funkar med Kina och Ryssland ...Usa ..det blir inget enat bakom det ...nej bort med dom 8 länder som styr inom FN ...låt alla länder få vara med som vet vad mänskliga rättigheter vara med ..så kan kanske Sverige få bestämma lite mera .
Antec P180B,Zalman 460B APS,Asus P5W DH Deluxe,Intel Core 2 Duo E6600 2.40Ghz@3GHZ FSB 1333mhz,Corsair DDR2 2GB PC6400 XMS Extreme, Asus Radeon X1950Pro 256mb, Lite-On DVD Burner X 16
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Det bör kanske läggas märke till att Saddam endast åtalades för ett brott, mordet på det ung. 150 krigsfångarna på 80-talet. Följdfrågan blir alltså att rättegången inte blev fullföljd, vad hände med Iran- och Kuwaitfrågorna. :-/

Vilka hjälpte Saddam med illegalt vapentransport och andra ekonomiska punkter? Varför ställer man inte dessa människor på tal? :-/

Inte konstigt att Bush sov medan Saddam blev avrättad.. :o
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Longstock wrote:Det kommer en ny.
Det kommer tusen nya
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:Du menar att det är mesigt att stå emot en av världens största krigsmakter när de önskar att föra ett illegalt krig emot FN:s vilja?
Säg hellre folkrättsvidrigt än illegalt.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
MoNsTeR
Posts: 236
Joined: 2002-06-04 21:56:43
Contact:

Post by MoNsTeR »

Känslan av att vilja hämnas och behovet av att få ut aggressioner är de största svagheterna hos människan och en avgörande orsak till att vi inte har kommit längre i vår utveckling än vad vi har gjort. I stället så har vi krig och en massa elände. Däremot så kan man naturligtvis inte ha galningar som Saddam gående lösa. Lås in dem så de kan tänka över deras gärningar så kanske de utvecklas till att bli bättre människor i framtida liv.
MacBook Pro Unibody 2.8GHz
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

staretsen wrote:Om både majoriteten och domstolen verkar tycka att det är rättfärdigat borde det väl också vara det? Eller går rättfärdiganden till på något annat sätt?
1. En domstol i ett land vars rättssäkerhet är högst ifrågasatt.
2. Majoriteten? Likt Big_Bird så finner jag din anspelning på någon majoritet mycket svag.
homealone wrote:Prolemet med FN är ju att det inte funkar med Kina och Ryssland ...Usa ..det blir inget enat bakom det ...nej bort med dom 8 länder som styr inom FN ...låt alla länder få vara med som vet vad mänskliga rättigheter vara med ..så kan kanske Sverige få bestämma lite mera .
Ja! Eftersom 8 länder inte kan enas så får vi gärna dubblera antalet så att dom får lättare att komma överens.


homealone: Du sitter fortfarande och för åsikten att det är rätt att skapa mer lidande om man själv har "rätt" åsikt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:
Big_Bird wrote:Du menar att det är mesigt att stå emot en av världens största krigsmakter när de önskar att föra ett illegalt krig emot FN:s vilja?
Säg hellre folkrättsvidrigt än illegalt.
Okej, jag kan gå med på det. Folkrättsvidrigt är en bättre terminologi.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Förkastligt, nu får han aldrig sona för sina brott mot mänskligheten.

Alla verkar tro att en diktators död helt magiskt löser alla problem och att allt ont som gjorts glöms bort och att allt blir bra igen. Men faktum är väl ändå att såren som läkt rivs upp igen och lämnar ärr som aldrig går bort?
iDon't care about your problems.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Gnuet wrote:Förkastligt, nu får han aldrig sona för sina brott mot mänskligheten.
Och vad skulle det vara?
Att ruttna bort i någon håla eller tortera honom?
Så länge man lever finns det hopp...är man död finns inget hopp.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Gnuet wrote:Förkastligt, nu får han aldrig sona för sina brott mot mänskligheten.

Alla verkar tro att en diktators död helt magiskt löser alla problem och att allt ont som gjorts glöms bort och att allt blir bra igen. Men faktum är väl ändå att såren som läkt rivs upp igen och lämnar ärr som aldrig går bort?
Hur tänker du när du menar att han aldrig åtalats för sina andra brott? Skulle han verkligen bli det i en domstol som styrs av amerikanerna, när amerikanerna själva varit delaktiga i hans brott genom illegalt vapentransport och andra sorters hjälp? Varför tog man aldrig upp Iran- och Kuwaitkriget? Antagligen för att inte bli utpekade som de skyldiga till det hela.

Man valde helt enkelt det lättaste sättet att bli av med det hela, nämligen att tysta ner Saddam och helt enkelt glömma bort sina egna handlingar under den perioden.

Jag har för mig att även Sveriges utrikesminister Carl Bildt är av samma åsikt, med tanke på att han också menar att rättegången inte fullföljdes och att Saddam inte blev åtalad för samtliga brott, vilket är lite synd..
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

fruktfanatikern_bf wrote: Jag har för mig att även Sveriges utrikesminister Carl Bildt är av samma åsikt, med tanke på att han också menar att rättegången inte fullföljdes och att Saddam inte blev åtalad för samtliga brott, vilket är lite synd..
Jag håller med om att man kanske hade lite för bråttom att bli av med honom.
Det är konstigt att man inte går genom samtliga brott han begått utan stannar så det räcker för en hägning.
Men...men...tiden får väl utvisa om det finns några lik i garderoben i den här affären.
Jag tror dock inte hans död förändrar situtationen i Irak..utan det är Amerikanerna som måste bort för att minska våldet.
Och nu tänker USA skicka ännu mer soldater till området.
Hur ska man tolka detta när Saddam redan är död och inte utgör något hot mot befolkningen?
Irak är redan ett stor blodbad...och änne mer soldater kommer förvandla Irak till ett slakthus.
User avatar
Kaleid999
Posts: 93
Joined: 2006-10-24 18:15:03
Location: Skövde

Post by Kaleid999 »

homealone wrote:Om nu FN är så bra så kan dom leta efter vapnen i Syrien för jag har hört mycket om att dom smugglade över mycket dit innan kriget började emot Saddam ..han var inte dum Saddam ...det kan fortfarande finnas massförstörelse vapen kvar i Irak ..det är inte så lätt att hitta nedgrävda saker i ökensand ....
Paul Wolfowitz, ett av de ledande neokonservativa som ritade upp planerna för att invadera Irak, en agenda som fanns på plats långt innan 9/11:
"Let's look at it simply. The most important difference between North Korea and Iraq is that economically, we just had no choice in Iraq. The country swims on a sea of oil." Kärnvapen var bara ett byråkratiskt beslut om hur man skulle sälja kriget för den ignoranta massan.

Läs om PNAC för mer info om vad amerikanerna håller på med just nu. Glöm terrorism och kärnvapen, de är bara svepskäl, här handlar det om att vara den dominanta makten i världen.
Last edited by Kaleid999 on 2006-12-31 17:47:55, edited 1 time in total.
User avatar
Kaleid999
Posts: 93
Joined: 2006-10-24 18:15:03
Location: Skövde

Post by Kaleid999 »

ADiS wrote:
Longstock wrote:Det kommer en ny.
Det kommer tusen nya
Ja, och ifall det inte finns några så skapar man några. Zarqawis roll och Al Qaedas roll i Irak är grovt överspelat, det är möjligt att Rumsfelds P2OG är skyldig till mer dåd än självaste AQ.
Det är ett klassiskt Straussisk (Leo Straus) sätt som de neokonservativa utnyttjar.

Se dokumentären "Power of Nightmares", speciellt del 3.
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Re: Saddam Hussein hängd

Post by malici0us »

Dissident wrote:RIP.
Antar att du menar Rest In Pain?
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Nån som sett videon?
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

AshTray wrote:Nån som sett videon?
Ja.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Vidrigt. Att man ens filmar något sådant.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Anteaeg wrote:Vidrigt. Att man ens filmar något sådant.
Det är för "bevis". På google filmen ser man inte så mycket egentligen. Man ser bara att han åker ner genom golvet, men man ser inte det klassiska splattrinen.
Dyslexi
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Såg den, inte lika otäck som jag trodde den skulle vara.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Dog väll ca 70 civilister i bilbombs attentat samma dag som hängningen.
Lite synd om dessa som fick lida pga ett straff som dom antagligen sket i ganska mycket mer eller mindre.

Och dödsstraff är väll i detta fall på gränsen till att jag ska gå med på det, men tycker ändå det är för hårt, och för lindrigt på samma gång.
Otroligt skrämmande död att stå med repet runt halsen med massa folk som står runt och gapar och skriker :P

Men är lindrigt med ett straff som tar 40 sek i stort. Skulle gärna sett att han isolerades i någon cell under ohygliga levnadsstandarder och hade en besökstid för folk som lidit för allt han gjort, där dom kan sätta sig och berätta allt tills han knäckts så totalt psykist att han använder fantasin till att ta sitt eget liv.
User avatar
Kaleid999
Posts: 93
Joined: 2006-10-24 18:15:03
Location: Skövde

Dokumentär

Post by Kaleid999 »

Saddam: America's Best Enemy

Historical account of the relationship between America and Saddam Hussein. Reveals the complicity of America in Saddam's atrocities. Forty years of secrets, incomprehension and incompetence led to the occupation of Iraq (Run Time 51 Minutes)

http://www.informationclearinghouse.inf ... e13512.htm

Direktlänk för nedladdning:
http://www.videos.informationclearingho ... t_enemy.rm (29.3 MB)
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

maciato wrote:Men är lindrigt med ett straff som tar 40 sek i stort. Skulle gärna sett att han isolerades i någon cell under ohygliga levnadsstandarder och hade en besökstid för folk som lidit för allt han gjort, där dom kan sätta sig och berätta allt tills han knäckts så totalt psykist att han använder fantasin till att ta sitt eget liv.
Förlåt om jag är ohövlig men det är bara nördar på datorforum som aldrig varit i Irak och kanske aldrig har träffat en kurd som ens orkar tänka ut sådana saker. Tänk dig nu förresten in i deras situation - alltså främst shiamuslimernas, jag vet inte hur religiösa kurderna är. Vissa (sunni-) ser Saddam som en martyr, men hos de som vill ha hämnd kommer Saddam hamna i helvetet. Då skulle det väl bara vara ett slöseri på tid att hålla honom i isoleringscell i 20-30 år här när han skulle kunna avtjäna även den tiden på ett mycket värre ställe, inte sant? Det är nog bara här i sekulariserade väst som man kan komma lindrigt undan genom döden och omvänt "slösa bort sitt liv" genom att bli självmordsbombare.
Andrej wrote:1. En domstol i ett land vars rättssäkerhet är högst ifrågasatt.
2. Majoriteten? Likt Big_Bird så finner jag din anspelning på någon majoritet mycket svag.
Ja, du har rätt. Det var dumt att använda demokratiska begrepp när det förvisso inte har skett något val eller så. Vad jag menar är att deras syn på rättvisa uppenbarligen har vunnit eftersom de fick sin vilja igenom, och eftersom även vår rättvisa kommit till på samma våldsamma, dialektiska sätt - i motsats till att ha blivit härledd ur eviga principer - så blir det en aning löjligt att ifrågasätta deras rättsskipning med hjälp av vår syn. De bryr sig säkerligen inte om att vi inte tycker om dödsstraff. Detta gäller förstås bara om du verkligen inte ville säga att det är fel med dödsstraff och att irakierna därför borde ha avstått från det i vilket fall som helst, men den diskussionen har vi redan haft alldeles för många gånger.
Life's a joke, yuk it up.
Post Reply