Brukar ni spontant rådgiva folk?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Brukar ni spontant rådgiva folk?

Post by MooDHooDs »

När jag går in i en stor elektronikkedja, t.ex onoff, hör jag iaf minst 1 felaktigt (kanske med flit) påstonde av en säljare som (kanske) försöker lura en kund, t.ex "X1300 turbo cache 512 mb är det hetaste på marknaden för alla gamers". Jag får nästan alltid godlust att hoppa fram och säga "nej det är det inte", men har aldrig kommit till handling. Hur brukar ni göra?
Dyslexi
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Jag är rätt blyg av mig så jag brukar inte göra det men jag vill så gärna. De få gångerna jag väl gör det så blir personen i fråga väldigt glad att man gjorde det. Och det gör ju givetvis mig lite glad och "stolt" men som sagt, blyg så det brukar inte ske allt för ofta.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag har väl några gånger klivit fram och sagt "ursäka mig, men det där stämde inte riktigt, så här är det...." både när butikspersonal och privatpersoner stått och snackat skit.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Det gör jag hela tiden :)
iDon't care about your problems.
User avatar
d4kanale
Posts: 330
Joined: 2006-03-19 22:10:10
Location: Linköping

Post by d4kanale »

Haha alltid lika kul att höra dem göra sig till åtlöje och samtidigt lura kunden..
Brukar dessvärre inte hoppa in och tillrättavisa dom men man blir bra sugen ibland..
Särskilt roligt är det ju när man frågar om hjälp själv och får höra deras skrattretande svar :D

Tråkigast är ju att PC-city, som presenterar sig som dataexperter i deras rekamblad, är nästan värre än onoff och elgiganten o.sv..
AMD Athlon 64 AM2 X2 4200+ , MSI K9N NEO-F, Sapphire Radeon X1900XT 256mb, 250gb WD Caviar, Hiper M-series 580W..
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Jag brukar göra något annat roligare, går till onoff/siba eller liknande och säger att min dator som jag köpt hos dom är trasig, senast hade min cpu smält och runnit ner på grafikkortet.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
2mAz
Posts: 284
Joined: 2005-03-17 21:47:57
Contact:

Post by 2mAz »

Skulle kunna göra det om säljaren går därifrån, man är för feg helt enkelt.
Jag skulle bli jävligt glad om det kom fram nån person som inte jobbade på stället och gav lite fina råd, säljare går ju inte alltid att lita på..
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Köper allt på internet så är aldrig i sådana butiker. Hade jag varit det hade jag nog ändå inte vågat gå fram och säga hur det ligger till.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Det finns alltid en risk att dom har pratat om budget och så innan, vilket gör att man kan ha ganska så fel...
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

När man säger att en vara är hetast på marknaden just nu menar man kanske att den är bland de bästa prylarna de har tillgängliga just i den butiken eller? På så sätt förvränger man sanningen lite, men inte lurar helt och hållet.

Gör man inte fel om man medvetet försöker ''lura'' en kund till att köpa en produkt. Det är ju trots allt inte alltid kunder har koll på allt så att säga...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag menar mest som när kunden frågar om en R2-DVD "kan den spela amerikanska skivor" och säljaren säger "ja"...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag låter naturen ha sin gång.

Köper man varor utan att ta reda på fakta i förväg, och luras av en säljare vars jobb är just att sälja, så förtjänar man inget bättre än att dra hem skit.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Om folk blir grundlurade så är det fan deras eget jävla problem. Att de inte tar reda på fakta innan tyder på att de är teknik-nollor.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Jag håller inte fullt ut med er som tycker det är kundens egna fel.

Personalen borde inte få ljuga, det skulle vara hårda straff på det. Vissa människor orkar faktiskt inte ta reda på saker i förväg och det är just därför personalen finns där, för att hjälpa - inte lura.

Jag tycker man alltid ska lägga sig i när man hör någon kund bli lurad. Dom blir så tacksamma.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Känner en som köpte en ganska klen dator och skulle bara använda den för att i pincip surfa och kolla på film.
Grejen var den att grafikkortet hade inget tv-out.
En försäljare lyckades kränga på honom ett grafikkort för 1500- som inte ens den klena datorn klarade av...512 RAM bla bla bla...visst låter det bra men bilden fryste hela tiden, tyvärr.

Grannen köpte ett trådlöst nätverk...och på OnOff sade dem att det är bara att åka hem och i princip koppla in en sladd så ska det fungera.
Jag tror han höll på en hel dag med hjälp av en kompis att få det att fungera men INTE...så han åkte tillbaka till OnOff med skiten ;D

Databranschen är en luddig bransch.
Man måste nästan alltid lita på någon kunning liten datanisse...för att få saker och ting att fungera...och det tycker jag är fel.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Mr Einstein wrote:Känner en som köpte en ganska klen dator och skulle bara använda den för att i pincip surfa och kolla på film.
Grejen var den att grafikkortet hade inget tv-out.
En försäljare lyckades kränga på honom ett grafikkort för 1500- som inte ens den klena datorn klarade av...512 RAM bla bla bla...visst låter det bra men bilden fryste hela tiden, tyvärr.

Grannen köpte ett trådlöst nätverk...och på OnOff sade dem att det är bara att åka hem och i princip koppla in en sladd så ska det fungera.
Jag tror han höll på en hel dag med hjälp av en kompis att få det att fungera men INTE...så han åkte tillbaka till OnOff med skiten ;D

Databranschen är en luddig bransch.
Man måste nästan alltid lita på någon kunning liten datanisse...för att få saker och ting att fungera...och det tycker jag är fel.
Båda problemen hade lösts genom att läsa igenom manualen.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

ulflaban wrote:Jag håller inte fullt ut med er som tycker det är kundens egna fel.

Personalen borde inte få ljuga, det skulle vara hårda straff på det. Vissa människor orkar faktiskt inte ta reda på saker i förväg och det är just därför personalen finns där, för att hjälpa - inte lura.
Säljares jobb är att sälja. Säljer de inte så blir de av med jobbet.

Kunders jobb är att begripa vad de köper. Gör de inte det, så blir de sådana som tror på TV-Shop, Gud, eller andra idiotiska saker.

Det är bra, deras dumhet gör att kapitalismen går bra.
Jag tycker man alltid ska lägga sig i när man hör någon kund bli lurad. Dom blir så tacksamma.
Ja, gör som du vill.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Anteaeg wrote:
Mr Einstein wrote:Känner en som köpte en ganska klen dator och skulle bara använda den för att i pincip surfa och kolla på film.
Grejen var den att grafikkortet hade inget tv-out.
En försäljare lyckades kränga på honom ett grafikkort för 1500- som inte ens den klena datorn klarade av...512 RAM bla bla bla...visst låter det bra men bilden fryste hela tiden, tyvärr.

Grannen köpte ett trådlöst nätverk...och på OnOff sade dem att det är bara att åka hem och i princip koppla in en sladd så ska det fungera.
Jag tror han höll på en hel dag med hjälp av en kompis att få det att fungera men INTE...så han åkte tillbaka till OnOff med skiten ;D

Databranschen är en luddig bransch.
Man måste nästan alltid lita på någon kunning liten datanisse...för att få saker och ting att fungera...och det tycker jag är fel.
Båda problemen hade lösts genom att läsa igenom manualen.
Sorry...men endast datanördar läser dessa manualer som innehåller teknisk data.
Om vanligt folk läser dem så förstår dem ändå inte hälften av vad som står i dem....det behövs kunskap.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Trådlös nätverk "Det är bara att koppla in sladden"... är det ett skämt eller?
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Min Dlink 624+ funkade med bara ström och internetanslutning, iofs utan skydd.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Shinzu
Posts: 310
Joined: 2006-09-22 19:36:22

Post by Shinzu »

Fick en Audio/Video Sender av mormor och morfar:
Började med att studera manualen....Wtf...Flummigt som fan.
-Får improvisera :)
Lyckades med hjälp av en händig mamma få igång alltihopa och jag måste säga att ngn sämre manual har mitt öga aldrig skådat ;D

Dessutom så skulle jag gärna kommentera en försäljare om det han sade var felaktigt.
"An idiot is not a person who cares about his family and friends"-Andreas T. Jansson

"The world is built upon logic,use logical sense to manipulate it"-Andreas T. Jansson
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Shinzu wrote:Fick en Audio/Video Sender av mormor och morfar:
Började med att studera manualen....Wtf...Flummigt som fan.
-Får improvisera :)
Lyckades med hjälp av en händig mamma få igång alltihopa och jag måste säga att ngn sämre manual har mitt öga aldrig skådat ;D

Dessutom så skulle jag gärna kommentera en försäljare om det han sade var felaktigt.
Har du tummen på ovansidan av handen istället för sidan?
User avatar
Shinzu
Posts: 310
Joined: 2006-09-22 19:36:22

Post by Shinzu »

mohammedbilderna wrote:Har du tummen på ovansidan av handen istället för sidan?
Min tumme är placerad på samma plats som hos en vanlig homo sapiens. :)
"An idiot is not a person who cares about his family and friends"-Andreas T. Jansson

"The world is built upon logic,use logical sense to manipulate it"-Andreas T. Jansson
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

fisk wrote:
ulflaban wrote:Jag håller inte fullt ut med er som tycker det är kundens egna fel.

Personalen borde inte få ljuga, det skulle vara hårda straff på det. Vissa människor orkar faktiskt inte ta reda på saker i förväg och det är just därför personalen finns där, för att hjälpa - inte lura.
Säljares jobb är att sälja. Säljer de inte så blir de av med jobbet.
Kunders jobb är att begripa vad de köper. Gör de inte det, så blir de sådana som tror på TV-Shop, Gud, eller andra idiotiska saker.
Det är bra, deras dumhet gör att kapitalismen går bra.
Gud, vad jag har saknat ett inlägg av den här kalibern från din sida. Underbart.
Jag tog mig dessutom friheten att trycka backspace på några av dina överflödiga radbrytningar. Tack.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply