Chockartade prishöjningar överallt?!!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Chockartade prishöjningar överallt?!!

Post by liger »

Nå, i denna tråd vill jag ta upp ett högt intressant ämne som även är väldigt aktuellt för ungdomar. Det kanske är denna grupp som påverkas starkast av det hela också.

När jag skulle träna i gymmet förrigår fick jag reda på att man höjt priset med 5kr, från 35 --> 40 kr. Detta var ingen större höjning tänkte jag. I alla fall inget ens budget påverkas direkt av. Man hade ju i alla fall hört att en sådan prishöjning skulle träda fram efter nyår så det spelade väl ingen större roll. Även bad och andra terminskort höjdes lite.

Sedan stack jag igen till gymmet idag tillsammans med några kompisar och då fick vi reda på att man ytterliggare höjt priset till min stora förvåning. Hm, vad kan priset nu ligga på? Jo, hela 100kr för engångs träning. Det är ju mer än 100% ökning. Hm, tänkte jag. Det är säkert moderaternas förslag och genomförande och fick även detta bekräftad av en anställd där, nämligen att politikerna beslutat detta.

Vad vill man egentligen uppnå genom att ckockhöja priser till bad och gym? Vill man avskräcka folket från att motionera och leva friskt? Vill man hålla borta alla ungdomar, på grund av deras budget och ekonomiska förhållanden, eller vill man hålla på andra typer av ungdomar, som kanske är lata och nu skiter i motion helt och hållet när det ändå är såpass dyrt.

Kan även tilläggas att man inte införskaffat gymmet ngt nytt, utan allt är som förr fast enda skillnaden är att man höjt priset så förskräckligt.

Inte nog med det har man även planer på att höja bussresorna till 90kr har jag för mig. Vad är det som är på gång egentligen? Knappast risk för inflation.. ;)

Nå, vad tycker ni om dessa saker? Låt oss höra er åsikter... :-/
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Hur tusan kan politiker bestämma vad ditt gym ska ta för ett träningspass? Är det kommunalt eller statligt ägt?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag vill ha din själ nu,

skriv på över den prickade linjen. Tack.



............................
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

fisk wrote:Jag vill ha din själ nu,

skriv på över den prickade linjen. Tack.


Image
............................
Now give me some coooookies!
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

ACHTUNG!

stehen sie bitte auf und die nationalsozialistische anthem singen!

Die Fahne hoch!
Die Reihen fest geschlossen!
S.A. marschiert
Mit ruhig festem Schritt
Kam'raden die Rotfront
Und Reaktion erschossen
Marschier'n im Geist
In unsern Reihen mit:

Die Straße frei
Den braunen Batallionen
Die Straße frei
Dem Sturmabteilungsmann!
Es schau'n auf's Hakenkreuz
Voll Hoffnung schon Millionen
Der Tag für Freiheit
Und für Brot bricht an

Zum letzten Mal
Wird Sturmappell geblasen!
Zum Kampfe steh'n
Wir alle schon bereit!
Bald flattern Hitlerfahnen
Über allen Straßen
Die Knechtschaft dauert
Nur noch kurze Zeit!
Life's a joke, yuk it up.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Niklas Berggren wrote:Hur tusan kan politiker bestämma vad ditt gym ska ta för ett träningspass? Är det kommunalt eller statligt ägt?
Det kanske inte är just mitt gym, utan den prishöjningen kanske gäller även på andra gym. Har jag påstått att det endast rör sig om mitt gym?

Ja, den är statligt ägd. Är det kanske så att staten behöver lite mer pengar?

För övrigt förstod jag inte vad de andras kommentarer har med ämnet att göra.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

staretsen wrote:ACHTUNG!

stehen sie bitte auf und die nationalsozialistische anthem singen!

Die Fahne hoch!
Die Reihen fest geschlossen!
S.A. marschiert
Mit ruhig festem Schritt
Kam'raden die Rotfront
Und Reaktion erschossen
Marschier'n im Geist
In unsern Reihen mit:

Die Straße frei
Den braunen Batallionen
Die Straße frei
Dem Sturmabteilungsmann!
Es schau'n auf's Hakenkreuz
Voll Hoffnung schon Millionen
Der Tag für Freiheit
Und für Brot bricht an

Zum letzten Mal
Wird Sturmappell geblasen!
Zum Kampfe steh'n
Wir alle schon bereit!
Bald flattern Hitlerfahnen
Über allen Straßen
Die Knechtschaft dauert
Nur noch kurze Zeit!
Hm, du är nog på fel forum. Definitivt skriven i fel tråd iaf...

hehe.. Eller så kan det vara så att du kanske försöker briljera genom ditt kunnande inom tyskaspråket.. huh gangzter
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fruktfanatikern_bf wrote:För övrigt förstod jag inte vad de andras kommentarer har med ämnet att göra.
Jag kan inte tala för de andra men i mitt fall är det det fetstilta jag vill betona. När det judiska löneslaveriet har upphört behöver du inte oroa dig för prishöjningar längre så fortsätt arbeta för kampen.
fruktfanatikern_bf wrote:hehe.. Eller så kan det vara så att du kanske försöker briljera genom ditt kunnande inom tyskaspråket.. huh gangzter
ctrl + c
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Oblivion
Posts: 384
Joined: 2002-03-11 12:36:08
Location: Göteborg

Post by Oblivion »

tja vad förväntade folk sig när dom röstade blått?
Nix
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Oblivion wrote:tja vad förväntade folk sig när dom röstade blått?
Att de statligt ägda gymmen skulle chockhöja priserna i nästa femårsplan för att så få ungdomar som möjligt skulle kunna gå där?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

staretsen wrote:
Oblivion wrote:tja vad förväntade folk sig när dom röstade blått?
Att de statligt ägda gymmen skulle chockhöja priserna i nästa femårsplan för att så få ungdomar som möjligt skulle kunna gå där?
De förväntade sig lägre skatter. Men de förväntade sig verkligen inte högre priser på annat.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

fruktfanatikern_bf wrote:
För övrigt förstod jag inte vad de andras kommentarer har med ämnet att göra.
Prishöjningen var inte så farlig. Var vad jag hade att säga.
Aotearoa - tino rangatiratanga
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Anteaeg wrote:
staretsen wrote:
Oblivion wrote:tja vad förväntade folk sig när dom röstade blått?
Att de statligt ägda gymmen skulle chockhöja priserna i nästa femårsplan för att så få ungdomar som möjligt skulle kunna gå där?
De förväntade sig lägre skatter. Men de förväntade sig verkligen inte högre priser på annat.
Hm, så när staten har tilläckligt stor inkomstkälla behöver man inte ta lika mycket skatt från folket eller?

Reserverar mig för eventuella brister i samhällskunskap fast försök inte utnyttja den sidan.. hehe.. jag kan iaf ganska mycket.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

fisk wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:
För övrigt förstod jag inte vad de andras kommentarer har med ämnet att göra.
Prishöjningen var inte så farlig. Var vad jag hade att säga.
Haha.. Det här är inte en engångsföreställning utan träning kräver att man håller på ständigt och försöker att hålla sig till rätt form. Det räcker inte med en gång per månad, om det var vad du hade tänkt dig.

Förstår du vad jag menar? Antingen köper man ett årskort för tusenlappar eller så får man betala 100kr för varje träning. Tidigare hade man även 10 ggr kort, och även dessa är borta nu. Fast det är inte vad det handlar om.

Ämnet behandlar alltså prishöjningarna som träder i kraft efter att moderaterna vunnit valet. Mitt gym var endast ett exempel. Vi kan lika gärna diskutera bussresorna, som kommer att kosta runt 90kr, om det nu redan inte gör det. Borde man inte istället sänka priset så att folk åker mer miljövänligt buss istället för att införskaffa sig en bil, vilket inte är fallet här...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det blandas och ges rätt friskt här.

Det finns inga statligt ägda gym, de som finns är kommunalt ägda, det kan hända att några som har att göra med sjukgymnastik är landstingsägda.

Bussresor kommer inte kosta 90 spänn, detta pris är beräknat på en enkelresa till centrum för en typisk familj (mamma, pappa, 2 barn) från så långt ut som det bara går, dvs pendeltåg, den faktiska enkelprishöjningen var inte så drastisk som media ville få det att verka. Resan som kommer att kosta 90 spänn kostar i dag 40 eller 58 kronor, beroende på om de beräknat barnen som betalande (vilket de antagligen gjorde för att få bättre chockeffekt)

Dessutom vill man styra inköpen mot periodkort bort från enkelbiljetter för att minska och till slut totalt stoppa kontanthanteringen på fordonen, för att på så sätt minska rånen. Faktum är att det låga priset i dag kostar landstinget ganska mycket mer pengar än det budgeterats för, och att något därför måste ändras.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

...du borde kolla upp om ägaren har fått hjärnsmälta eftersom han höjt priset så kraftigt.
Jag tränar på Friskis och svettis och där har man inte höjt avgiften.

Men som alltid är det väl enklast att skylla allt på Reinfeldt och Company.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Re: Chockartade prishöjningar överallt?!!

Post by EZA »

fruktfanatikern_bf wrote:Nå, i denna tråd vill jag ta upp ett högt intressant ämne som även är väldigt aktuellt för ungdomar. Det kanske är denna grupp som påverkas starkast av det hela också.

När jag skulle träna i gymmet förrigår fick jag reda på att man höjt priset med 5kr, från 35 --> 40 kr. Detta var ingen större höjning tänkte jag. I alla fall inget ens budget påverkas direkt av. Man hade ju i alla fall hört att en sådan prishöjning skulle träda fram efter nyår så det spelade väl ingen större roll. Även bad och andra terminskort höjdes lite.

Sedan stack jag igen till gymmet idag tillsammans med några kompisar och då fick vi reda på att man ytterliggare höjt priset till min stora förvåning. Hm, vad kan priset nu ligga på? Jo, hela 100kr för engångs träning. Det är ju mer än 100% ökning. Hm, tänkte jag. Det är säkert moderaternas förslag och genomförande och fick även detta bekräftad av en anställd där, nämligen att politikerna beslutat detta.

Vad vill man egentligen uppnå genom att ckockhöja priser till bad och gym? Vill man avskräcka folket från att motionera och leva friskt? Vill man hålla borta alla ungdomar, på grund av deras budget och ekonomiska förhållanden, eller vill man hålla på andra typer av ungdomar, som kanske är lata och nu skiter i motion helt och hållet när det ändå är såpass dyrt.

Kan även tilläggas att man inte införskaffat gymmet ngt nytt, utan allt är som förr fast enda skillnaden är att man höjt priset så förskräckligt.

Inte nog med det har man även planer på att höja bussresorna till 90kr har jag för mig. Vad är det som är på gång egentligen? Knappast risk för inflation.. ;)

Nå, vad tycker ni om dessa saker? Låt oss höra er åsikter... :-/

Ganska enkelt dom flesta gym vill inte ha engågngstränare utan folk som köper års kort och blir så kallade medlemmar i gymmet därav shock höjningen.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

De måste höja priserna för att ha råd att betala den ökade avgiften till A-kassan....


Nej, felet här är att det överhuvudtaget finns kommunalt ägda gym. Innan jag sett någon källa till det här så är dock min hypotes att någon drivit med vår vän fruktfundamentalisten.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Det finns ju faktiskt en bra sak i S-styrda städer - gratis busskort :D
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Marcus.Wallen wrote:Det finns ju faktiskt en bra sak i S-styrda städer - gratis busskort :D
Det finns inga gratis busskort.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

nem wrote:
Marcus.Wallen wrote:Det finns ju faktiskt en bra sak i S-styrda städer - gratis busskort :D
Det finns inga gratis busskort.
I see what you did there.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

nem wrote:
Marcus.Wallen wrote:Det finns ju faktiskt en bra sak i S-styrda städer - gratis busskort :D
Det finns inga gratis busskort.
Till skolungdomar är det gratis.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Longstock wrote:
nem wrote:
Marcus.Wallen wrote:Det finns ju faktiskt en bra sak i S-styrda städer - gratis busskort :D
Det finns inga gratis busskort.
Till skolungdomar är det gratis.
Nej. Cyklisterna betalar.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Longstock wrote:Till skolungdomar är det gratis.
Vad han menar är att det inte är gratis, det betalas med skatten.

Den korrekta termen hade varit "skattefinansierade busskort".
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Tänkte bara lägga till att posten höjt priser för att skicka paket.

Det är inte så farligt dock, då det handlar om ett 10-tal procent.

Ändrade inte posten sin logga från gul till blå för ett tag sen?
Post Reply