Boendekostnad.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

2a Hagalund Borlänge 60kvm 4000kr ink vatten/värme
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Bor i en andrahandsetta i aspudden för 5 200 (ja, det är definitivt rena rånet) och en stor tvåa på 67 kvadratmeter i Gamlestaden i Göteborg för 5 300 (syrran och en kompis till henne hyr den nu så vi betalar inte full hyra för den tack och lov, men vi har gjort det det senaste halvåret... över 10 000 i boendekostnad är inget jag vill ha igen på ett tag)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Bor i en 1a (plus matsal) Hägerstensåsen, 10 min från Stockholm City, 46kvm där hyran är 4262kr inkl Vatten & Värme. NYRENOVERAT kök & badrum. Inget ingår så TV/Internet & EL blir väl ca 1500kr extra per månad.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Big_Bird och Oneway, jag tränar/besöker nästan dagligen erat område, jag ska hålla ett öga på er! ;)
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Jag hyr en etta i Eslöv för 3250 i väntan på någonting bättre...
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Bor med mamma i villa. Vad kan vi ge... ca 5000:- + allt.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Umeå 2Rk 65kvm 4085 + lån + garage + el och 100mbit = 5000kr/mån
Mac mini
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Bor i en fin etta på 39 kvm i Ronneby, renoverad för ca 2,5 år sedan. 3550kr/månad i hyra, vatten och värme ingår. Bredband (10/10) för 275kr/mån. El vet jag inte riktigt vad det kostar, har fått en räkning på ~300kr och en på 1600kr.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Big_Bird wrote:Bor i en andrahandsetta i aspudden för 5 200 (ja, det är definitivt rena rånet) och en stor tvåa på 67 kvadratmeter i Gamlestaden i Göteborg för 5 300 (syrran och en kompis till henne hyr den nu så vi betalar inte full hyra för den tack och lov, men vi har gjort det det senaste halvåret... över 10 000 i boendekostnad är inget jag vill ha igen på ett tag)
Aspudden?? Jag bor då inte långt ifrån dig ;)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Bor i en relativt stor etta med sovalkov i Landskrona just nu för 2865kr i månaden. El, bredband, etc. tillkommer. Jag klarar mig fint. Ofta är jag inte hemma på flera dagar, så jag hade klarat mig fint med något mindre.
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Morsan betalar 5k för en 3'a på 70kvm, inkl. vatten, värme och en parkeringsplats. I sverigen näst största håla, Rimbo.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

4 rum och kök i Luleå, ca 85 kv
5900 i hyra
El, bredband, tele och dyl tillkommer.

Vi är tre på lägenheten så jag betalar cirka 2200-2600 i månaden beroende på kvartalsräkningarna.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

enix wrote:
Big_Bird wrote:Bor i en andrahandsetta i aspudden för 5 200 (ja, det är definitivt rena rånet) och en stor tvåa på 67 kvadratmeter i Gamlestaden i Göteborg för 5 300 (syrran och en kompis till henne hyr den nu så vi betalar inte full hyra för den tack och lov, men vi har gjort det det senaste halvåret... över 10 000 i boendekostnad är inget jag vill ha igen på ett tag)
Aspudden?? Jag bor då inte långt ifrån dig ;)
Coolt, när jag väl har börjat få fulla månadslöner så är det dags att träffa stockholms 64-bitare tror jag minsan.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

nem wrote:Hyfsat billigt? Du får inte ett korridorrum för de pengarna i Lund.
Hur mycket kostar ett korridorrum i Lund rent generellt. Det kanske blir aktuellt för mig till hösten nämligen.

Nu bor jag i en etta på 32kvm på Södermalm i Stockholm.
Hyra+Låneränta =6lax/månad
Sen är det ju givetvis en massa annat skit man betalar för men det efterfrågades inte.

För mig gäller definitivt att jag hellre betalar mycket pengar på en lägenhet som ligger rätt och har mindre att röra mig med. Jag anser att jag iofs har tillräckligt att röra mig med, eventuella extrapengar skulle bara läggas på mer materiella saker och den livstilen köper jag inte riktigt.

Kortfattat, hellre en grym men liten lya på söder än en stor lya fylld med det senaste Hitech-prylarna, 2 bilar mm, ute i någon förort/bruksort/bondort.

Slutligen, grymt att bb bor i spudden (jag är ursprungligen från röda linjen söderut). Skulle vara kul att träffa alla 64or i 08 någongång.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

ziimzallabiim wrote:Hur mycket kostar ett korridorrum i Lund rent generellt. Det kanske blir aktuellt för mig till hösten nämligen.
Mellan typ 2700kr till 3400kr.

Det är ett riktigt rån, och man kan komma mycket billigare (och bättre) undan om man delar en trea med någon, eller köper en bostadsrätt.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

nem wrote:
ziimzallabiim wrote:Hur mycket kostar ett korridorrum i Lund rent generellt. Det kanske blir aktuellt för mig till hösten nämligen.
Mellan typ 2700kr till 3400kr.

Det är ett riktigt rån, och man kan komma mycket billigare (och bättre) undan om man delar en trea med någon, eller köper en bostadsrätt.
Ok, men för det första kan jag tycka att det verkar kul att bo i korridor och jag känner att jag bör prova det. För det andra så bor jag nog helst själv, fast man får väl ta det som passar bäst ekonomiskt antar jag när man väl befinner sig i den situationen. För det tredje, vad ligger bostadsrätterna (små ettor) på därnere? Kan jag iofs kolla själv men nu när jag ändå skriver samt att du kanske redan vet.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

ziimzallabiim wrote:Ok, men för det första kan jag tycka att det verkar kul att bo i korridor och jag känner att jag bör prova det. För det andra så bor jag nog helst själv, fast man får väl ta det som passar bäst ekonomiskt antar jag när man väl befinner sig i den situationen. För det tredje, vad ligger bostadsrätterna (små ettor) på därnere? Kan jag iofs kolla själv men nu när jag ändå skriver samt att du kanske redan vet.
Små centrala ettor ligger kring miljonen, ofta har de dock mindre än 2000kr i månadsavgift eftersom husen är väldigt gamla och inte är belånade på samma sätt som nyare fastigheter.

Få korridorrum ligger centralt, de flesta ligger i ghetton i utkanten av staden. Speciellt gäller detta de billigare alternativen. De dyrare är mer attraktiva och man får stå i kö under en längre period för att ha en chans att få dem.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

nem wrote:
ziimzallabiim wrote:Ok, men för det första kan jag tycka att det verkar kul att bo i korridor och jag känner att jag bör prova det. För det andra så bor jag nog helst själv, fast man får väl ta det som passar bäst ekonomiskt antar jag när man väl befinner sig i den situationen. För det tredje, vad ligger bostadsrätterna (små ettor) på därnere? Kan jag iofs kolla själv men nu när jag ändå skriver samt att du kanske redan vet.
Små centrala ettor ligger kring miljonen, ofta har de dock mindre än 2000kr i månadsavgift eftersom husen är väldigt gamla och inte är belånade på samma sätt som nyare fastigheter.

Få korridorrum ligger centralt, de flesta ligger i ghetton i utkanten av staden. Speciellt gäller detta de billigare alternativen. De dyrare är mer attraktiva och man får stå i kö under en längre period för att ha en chans att få dem.
Jag tar moppen med mig ner och då jag inte står i samma finansiella situation då som nu så kan det vara två faktorer som får mig att flytta till utkantens "Ghetton". Det plus att vem vill belåna en student? Dock återstår och se om jag faktiskt kommer in på någon utbildning där nere och hur mycket jag får för min lägenhet här uppe isf.

Tack för svaren.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

ziimzallabiim wrote:Jag tar moppen med mig ner och då jag inte står i samma finansiella situation då som nu så kan det vara två faktorer som får mig att flytta till utkantens "Ghetton". Det plus att vem vill belåna en student? Dock återstår och se om jag faktiskt kommer in på någon utbildning där nere och hur mycket jag får för min lägenhet här uppe isf.

Tack för svaren.
Tja, det är inte omöjligt att få lån som student.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
mitnic
Posts: 173
Joined: 2002-12-28 0:48:41
Location: Malmö

Post by mitnic »

En polare till mig lever på studielån och han fick låna 350k till en bostadsrätt av Nordea. Så länge du har någon som vill gå i borgen för dig ska det inte vara några större problem.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

23 kvadrat stor etta med badrum och kokvrå, 2730kr i månaden. 10 minuters promenad till såväl MiUn som Sundsvalls centrum. Värme, el, vatten, kabel-TV och bredband ingår (har utökat detta till 100 MBit för 195kr extra per månad, vilket inte är inräknat i hyran).

Hyresrätt, givetvis.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

nem wrote:Tja, det är inte omöjligt att få lån som student.
mitnic wrote:En polare till mig lever på studielån och han fick låna 350k till en bostadsrätt av Nordea. Så länge du har någon som vill gå i borgen för dig ska det inte vara några större problem.
Tack så mycket då vet jag. Trodde det var kört med lån som student.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

5499:- för en 2:a på 62kvm med uteplats. Skyddat läge i Högdalen, 20 minuter från Stockholm City.
iDon't care about your problems.
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Mr. Hiort wrote:Big_Bird och Oneway, jag tränar/besöker nästan dagligen erat område, jag ska hålla ett öga på er! ;)
Jag får nog göra samma sak, kommer ni ner här där jag bor så låser jag in er i tvättstugehuset!
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Funderingar..
När ni skriver er boendekostnad, visst är det den totala kostnaden ni redovisar och inte enbart hyran?
Har man lån på bostadsrätt så ska ju det givetvis räknas med?
För övrigt så köpte jag min 2:a för 15 000.- kontant. :D
Riktigt kap nu när värdet stigit det 3-4 dubbla sedan jag köpte för drygt 1 år sedan! :)
Post Reply