Ang vakter och övervåld.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Ang vakter och övervåld.

Post by Stiiig »

Denna tråd kommer att kännas ganska rörig. Men jag skulle vilja höra lite med er vad ni tycker om just detta fall jag skall berätta för er om nu.

Denna historia handlar i huvudsak om en person jag känner lite halft. Vi kan kalla han kalle.
Kalle är en 16 åring person som har varit ute och bråkat några ggr. En gång hamnade han i ett bråk med en älvdaling. Som han slog ner och fick en anmäl om misshandel på sig. Fallet lades som alltid då det gäller morapolisen ner. Personen som vart nedslaget blir väldigt hämndlysten. Och pratar skit om Kalle med alla sina kompisar. Detta leder till en massa kommande bråk. Varje helg får kalle lov att försvara sig sjv mot diverse folk som han inte gjort ett skit.

Detta leder ännu längre och kalle börjar bli aggressiv och slåss med allt å alla för att han inte vet vart han skall ta vägen. Han slåss tom med sina kompisar ibland.

Men nu till saken som hände idag.
Jag var för första gången på hockey i moras nya arena (FM Matsson Arena) Och kollade på en match mellan Mora – Djurgården. Hockey är inget som intresserar mig spec. mkt, Men jag vart bjuden så jag gick med. På matchen befinner sig även Kalle. Kanske borde säga att jag inte har nått emot kalle. Men en person som brukar ge sig på Kalle om helgerna är där. Han är 20 år och kalle är 16. Men 20årigen säger till en vakt att Kalle hotat honom. Vakterna som för övrigt träffat på Kalle tidigare går upp till honom. Kalle undrar vad dom vill. Och dom säger att kalle ska ut. Kalle skrattar och tycker det är löjligt. Då han vet vad det är frågan om. Vakterna blir arga och bokstavligen släpar ut honom från läktaren. Jag följer efter för att se vad som händer med Kalle. Vakterna släpar ut Kalle utanför ingången där polisen står. Så fort vakterna ser polisen släpper dom Kalle till ett mildare grepp. Polisen undrar vad det är frågan om och får höra det hela. Polisen säger då att det är löjligt. Att vakterna slänger ut en liten 16åring för att en 20åring (som för övrigt är ganska välbyggd) känner sig hotad. Men vakternas säger att han gjort fel och att han inte får koma in nå mer.

Allt detta gör mig jävligt förbannad. Inte minst de där med hur vakterna behandlar en redan särbehandlat person. Så jag tog tag i saken. Började med att gå fram till vakten som enligt mig använde övervåld på kalle.

-vad anser du om övervåld. Frågade jag.
-Hur menar du då. Sa han och fortsatte gå.
-Nej men jag menar på det viset du behandlade Kalle. Säger jag.
-Vi gjorde inte mer än han förtjänat. Jag gör mitt jobb. Sa vakten lite irriterat.

Diskussionen fortsatte och tillslut hade jag runt 20 pers runtomkring mig och 3 vakter som stog å lysande på vad vi höll på med. Fler å fler började lägga sig i och diskussionerna vart väldigt livliga. Tillslut säger vakten att han kan gripa mig. Men har att jag har tur för att han inte tänker göra de. Jag frågar vad jag har gjort honom då. Han säger då att jag hotat honom. Alla protesterar och undrar vad fan vakten tänker med. Då börjar han ropa i radion på sina polare. Och vi säger tillslut att denna diskussion inte leder nånvart. Sen går vi.

Nå? Gjorde vakterna rätt? Vad fan kan man göra åt saken?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Somliga låtsaspoliser blir gärna sura och visar mer än gärna ett behov av att trycka ner människor för att själva känna sig som viktigare personer.

Andra är väldigt sköna och avspända i sin relation till vaktyrket, bråkiga ungdomar och världen i allmänhet.

Dessvärre ser man mer av de med mindervärdeskomplex som gärna bufflar lite när de riktiga poliserna inte är i närheten. Det syns helt enkelt mer om man bråkar.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Kalle är dålig, Kalle är ute och slåss på kvällarna. Den avgörande frågan är om Kalle brukar vara full när han slåss.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

Andrej wrote:Kalle är dålig, Kalle är ute och slåss på kvällarna. Den avgörande frågan är om Kalle brukar vara full när han slåss.
mm vad fan ska han göra då om det kommer fram folk och bråkar med han helatiden?
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

det är rätt vanligt att sånna som är bråkiga och känd hos vakter och polisen får en massa skit för saker dom inte har gjort
synd nog finns det inte så mycket att göra åt saken

sen damp vakter som antagligen var mobbade i skolan och knaprat ryss femor som godis och pumpat dagligen dom senaste åren så dom ska bli stora och tuffa
finns det inte så mycket att göra i mot
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Tha_Hool
Posts: 278
Joined: 2002-03-08 22:41:06
Location: Ersboda - Umeå
Contact:

Post by Tha_Hool »

Som vakt måste man vara snäll med alla "svensson" som tycker att har man ingen polisbricka så behöver man inte lyda vederbörande eller visa erfodlig respekt..

Det frestar på..


Så finns det en hel del nötter med..

På båda sidor bör tilläggas..
...Gubbe....
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Om kalle starta bråket med denna person och slog ner honom utan någon större anledning så förtjänar han att bli slagen varje gång han går ut på stan helt utan anledning. Oprovocerat våld ska behandlas flera gånger om tillbaka på personen som började, inte mer än rätt... Jag känner inget för kalle, han har valt att ha ett sugit liv, let him have it...
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Det finns oftast (minst) två sidor av sådana här historier.. Självklart har den som berättar aldrig gjort något fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Andrej wrote:Kalle är dålig, Kalle är ute och slåss på kvällarna. Den avgörande frågan är om Kalle brukar vara full när han slåss.
Den avgörande frågan är om Kalle klär sig på ett sätt som provocerar till våld.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

wille wrote:Somliga låtsaspoliser blir gärna sura och visar mer än gärna ett behov av att trycka ner människor för att själva känna sig som viktigare personer.

Andra är väldigt sköna och avspända i sin relation till vaktyrket, bråkiga ungdomar och världen i allmänhet.

Dessvärre ser man mer av de med mindervärdeskomplex som gärna bufflar lite när de riktiga poliserna inte är i närheten. Det syns helt enkelt mer om man bråkar.
Kanske för att många inte klarat polishögskolan?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

robbobban wrote:mm vad fan ska han göra då om det kommer fram folk och bråkar med han helatiden?
Plastikoperation?
Aotearoa - tino rangatiratanga
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag har en fråga till Stiiig.

Är den historian du uppger här 100% sanning och inte vinklad åt något håll?
Om det är så fallet, så skulle jag gärna vilja ha en version ur Kalles ögon, och helst en från "alla andra" också. Annars är det lite svårt att avgöra.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:Den avgörande frågan är om Kalle klär sig på ett sätt som provocerar till våld.
Nog för att jag inte hyser någon kärlek mot krogvakter och deras övervåld, men om Kalle slåss på fyllan så tycker jag att han förtjänar att bli negativt särbehandlad, tills han har bevisat att han inte slåss längre.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

Vad ska vakterna göra? De får in en anmälning om att han har blivit hotad av en person som har bråkat förr och tydligen mycket, att han som blivit hotat är större och 20år behöver inte spela någon roll.

Att det sedan blir övervåld av vakter är väl kanske för att han stretar emot? Annars är ju härligt, men det är ju vakter en del.

Anser att de borde tagit ut han som anklagade också och försöka reda upp det eftersom de inte sett något synligt hot.
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Jag känner "Kalle" personligen. Och vet även vem 20 åringen är.

Och jag säger bara en sak...Alkoholen.

Givetvis tror jag inte att det var någon alkohol med denna gång men det som kanske gjorts tidigare kommer vissa personer ihåg.
::)
Rockabilly,Psychobilly
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

Post by Wilderness »

vad är det för fel på dessa "låtsaspoliser"?! fega och smygiga små satar! det blev ingen anmälan mot vakterna då?
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

kr1sse wrote:Jag har en fråga till Stiiig.

Är den historian du uppger här 100% sanning och inte vinklad åt något håll?
Om det är så fallet, så skulle jag gärna vilja ha en version ur Kalles ögon, och helst en från "alla andra" också. Annars är det lite svårt att avgöra.
nej historein är verklihet. Kanske inte allt om bakgrunden hos Kalle.
Då jag sjv inte vart med om allt. Men jag har utelämnat en hel den info också. på tok för mkt att skriva.
Ståhl wrote:Jag känner "Kalle" personligen. Och vet även vem 20 åringen är.

Och jag säger bara en sak...Alkoholen.

Givetvis tror jag inte att det var någon alkohol med denna gång men det som kanske gjorts tidigare kommer vissa personer ihåg.
::)
Klart du gör de Martin. Men det är ju det att det blivit väldigt stort nu, Folk ger sig på kalle varje helg. En vacker dag komemr Kalle inte orka med mer. å då går de åt helvete för han.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
rofl.
Posts: 167
Joined: 2007-01-02 1:55:22
Location: eskilstuna

Post by rofl. »

min kompis 14 år hade druckit så tog vakterna han så stog 2 st och höll i han så tog han sig loss på nått sjukt sätt och sparkade ena vakten och dom bankade hans huve i en bil och kasta ner han på marken och skakade han som fan och hans tänder gick sönder och fick åka till akuten de såg ut som vakterna inte gjorde det proffisonellt de va mer hämnd på nått sätt liksom 2 st vakter ska ju fan inte kasta ner en kille i maken och slå ut hans tänder? eller har jag fel eftersom han sparkade ju vakten så kanske bådas fel:/?
User avatar
rofl.
Posts: 167
Joined: 2007-01-02 1:55:22
Location: eskilstuna

Post by rofl. »

stackars kalle han kanske bara ser en utväg:/
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

rofl. wrote:min kompis 14 år hade druckit så tog vakterna han så stog 2 st och höll i han så tog han sig loss på nått sjukt sätt och sparkade ena vakten och dom bankade hans huve i en bil och kasta ner han på marken och skakade han som fan och hans tänder gick sönder och fick åka till akuten de såg ut som vakterna inte gjorde det proffisonellt de va mer hämnd på nått sätt liksom 2 st vakter ska ju fan inte kasta ner en kille i maken och slå ut hans tänder? eller har jag fel eftersom han sparkade ju vakten så kanske bådas fel:/?
Där kan man nästan lika gärna utelämna att de var vakter enligt mig.

Om jag hade varit med en polare och någon hade sparkat till mig så hade jag bett om och fått hjälp med att "lugna ner" den, men sen hade jag inte heller tagit i mot den i onödan. Svårt att säga du.
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Ja tycker att sånna som Kalle som hamnar i bråk hela tiden ska sitta inspärrade och få vård tills de slutar. Hatar när folk söker bråk.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Jag tycker att Kalle borde lära sig att våld är dåligt, det är bättre att kramas.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Övervåld hos vakter är lika självklart som att jordgubbar är godast solmogna.
iDon't care about your problems.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Att vaker är sådana som dom är beror på att dom inte fick ett bättre jobb än som just vakt. Så när polisen tyckte att det var löjligt så ville inte vakten erkänna för sig själv att det är rätt inför andra. Men å andra sidan ska man inte ta ifrån "kalle" att han inte beter sig som man ska...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Post Reply