radioaktivstrålning!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
rofl.
Posts: 167
Joined: 2007-01-02 1:55:22
Location: eskilstuna

radioaktivstrålning!

Post by rofl. »

tjaa jag har laggt min säng under mitt datorbord så jag har sovit nån vecka 30 cm från datorn stereon och skärmen tror ni att man blir strålad? vette fan om de er hallucination men jag har haft ont i huvet mer och mer kan de va nått ?
User avatar
Yoggin
Posts: 239
Joined: 2004-08-10 0:15:16
Location: Dorotea
Contact:

Post by Yoggin »

Risken att din dator/stereo skulle avge radioaktivstrålning är nog rätt minimal skulle jag vilja påstå ;D
There's a thin line between sanity and insanity, and I think I just snorted it.

AMD Athlon x2 4200+ @ 2.2Ghz : Asus A8N-Sli : Corsair PC3200 2x512MB : Leadtek 7800GT 256MB
User avatar
rofl.
Posts: 167
Joined: 2007-01-02 1:55:22
Location: eskilstuna

Post by rofl. »

huh tur då vaknar ja inte upp med ett extra ben. huh vilken lättnad.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

MEN att sitta 24/7 vid datorn (om du har till exempel brytningsfel) kan ge dig huvudvärk
User avatar
rofl.
Posts: 167
Joined: 2007-01-02 1:55:22
Location: eskilstuna

Post by rofl. »

dom säger att jag har "översyn" men jag vill inte andvända glasögon eller linser:(
User avatar
rofl.
Posts: 167
Joined: 2007-01-02 1:55:22
Location: eskilstuna

Post by rofl. »

därfor jag har nästan 1-4 timmar ont i huvet varje dag:/
User avatar
Yoggin
Posts: 239
Joined: 2004-08-10 0:15:16
Location: Dorotea
Contact:

Post by Yoggin »

Kanske kan vara värt att slita på dig ett par linser eller glasögon för att slippa det.
There's a thin line between sanity and insanity, and I think I just snorted it.

AMD Athlon x2 4200+ @ 2.2Ghz : Asus A8N-Sli : Corsair PC3200 2x512MB : Leadtek 7800GT 256MB
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Du kan ju ha glasögon när du sitter vid datorn.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Vill du inte ha varken glasögon eller linser får du väl köra med laserbehandling.

Översynthet beror på att ögongloben är för kort, och är ett nedärvt synfel. Har det inte växt bort sen man var liten blir det bara värre med åren. Faktorer som stress, näringsbrist och dålig belysning kan också förvärra din översynthet. Så sitt INTE framför monitorn i ett mörkt rum.

Skaffar du inte någon form av synhjälpmedel kommer din huvudvärk bli värre med tiden, då ögat blir mindre elastiskt och ögonmusklerna får spänna sig ännu hårdare för att försöka fokusera. Tråkigt men sant.
User avatar
rofl.
Posts: 167
Joined: 2007-01-02 1:55:22
Location: eskilstuna

Post by rofl. »

fan jag har haft ont i huvet flera timmar om dagarna sen jag var 5 jag har börjat leva med det fast de e sant de blir bara mer och mer timmar :/ får väll göra nått åt det:/
User avatar
Yoggin
Posts: 239
Joined: 2004-08-10 0:15:16
Location: Dorotea
Contact:

Post by Yoggin »

Som MadModder skrev så kommer det ju inte bli bättre om du inte gör något. Det är ju inte jordens undergång att använda ett par glasögon eller linser heller för den delen vilken förmodligen kommer bota din huvudvärk.
There's a thin line between sanity and insanity, and I think I just snorted it.

AMD Athlon x2 4200+ @ 2.2Ghz : Asus A8N-Sli : Corsair PC3200 2x512MB : Leadtek 7800GT 256MB
User avatar
rofl.
Posts: 167
Joined: 2007-01-02 1:55:22
Location: eskilstuna

Post by rofl. »

tack för hjälpen :)
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Yoggin wrote:Risken att din dator/stereo skulle avge radioaktivstrålning är nog rätt minimal skulle jag vilja påstå ;D
Att hushållsapparater utger mer strålning än man tror är ett faktum.

Förut hade jag siffror på rekommenderad "maxstrålningsdos" för en medelsvensson per vecka tror jag det var, och hur mycket olika typer av människor utsatte sig för. *Jag försöker hitta dem.*
User avatar
Yoggin
Posts: 239
Joined: 2004-08-10 0:15:16
Location: Dorotea
Contact:

Post by Yoggin »

Just radioaktivitet sker väl antingen genom alfasönderfall eller betasönderfall? Rätta mig om jag har fel.

Alfasönderfall som genererar alfastrålning dvs (heliumkärnor). Kan stoppas av papper.
Betasönderfall genererar betastrålning, antingen en elektron eller en positron. Kan stoppas av aluminium.

Och när väl atomkärnan sönderfallit har den ofta lite energi kvar som den vill göra sig av med och detta sker då genom utsändandet av gammastrålning, vilken inte är så hälsosamt ja.

Detta anser då jag vara radioaktivitet och jag betvivlar att hans dator/stereo orsakar detta.
There's a thin line between sanity and insanity, and I think I just snorted it.

AMD Athlon x2 4200+ @ 2.2Ghz : Asus A8N-Sli : Corsair PC3200 2x512MB : Leadtek 7800GT 256MB
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

kr1sse wrote:Att hushållsapparater utger mer strålning än man tror är ett faktum.

Förut hade jag siffror på rekommenderad "maxstrålningsdos" för en medelsvensson per vecka tror jag det var, och hur mycket olika typer av människor utsatte sig för. *Jag försöker hitta dem.*

"Strålning" är ju ett ganska vagt begrepp. Elektromagnetisk strålning? Där ingår ljus, FM-Radio, marksänd TV, mobiltelefoner osv osv... Det är alltså inte mängden ensamt som är intressant, det är frekvensen på "strålningen" som är intressant i första hand.

Skilj på elektromagnetisk strålning och radioaktiv strålning. Radioaktiv är precis som Yoggin skriver Alfa eller Beta-sönderfall. Finns även Gammastrålning, som visserligen är extremt högfrekvent elektromagnetisk strålning(inget man skapar hemma), men ändå brukar räknas som radioaktiv eftersom den kan bildas tillsammans med ex. Beta-sönderfall.
In cars several processors are connected by a bus
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag menar "elektromagnetisk strålning som kan bli hälsofarlig i för stora mängder", men jag orkar inte skriva det varje gång.
Radioaktiv lär den inte bli, men jag ville inte uttrycka mig alltför definitivt om det eftersom jag bara har lite flummig "kunskap" i ämnet.
User avatar
Yoggin
Posts: 239
Joined: 2004-08-10 0:15:16
Location: Dorotea
Contact:

Post by Yoggin »

kr1sse wrote:Jag menar "elektromagnetisk strålning som kan bli hälsofarlig i för stora mängder", men jag orkar inte skriva det varje gång.
Radioaktiv lär den inte bli, men jag ville inte uttrycka mig alltför definitivt om det eftersom jag bara har lite flummig "kunskap" i ämnet.
Men nu var ju ämnet just radioaktiv strålning a.k.a radioaktivitet. ;D
There's a thin line between sanity and insanity, and I think I just snorted it.

AMD Athlon x2 4200+ @ 2.2Ghz : Asus A8N-Sli : Corsair PC3200 2x512MB : Leadtek 7800GT 256MB
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Ok, det var det. Jag trodde det var av okunnighet eller nåt annat som det bara hade blivit felnämnt av trådskaparen. Jag drar mig ur. *iEmperor resigned* *iEmperor: OUT*
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Bildrör kan ge från sig röntgenstrålning som på vissa områden kan ha samma otrevliga effekter som gammastrålning. Dessa skärmar avger också ganska kraftiga "lågfrekventa" elektriska fält (några kilohertz) som kan påverka en negativt om man har anlag för elallergi.

TFT avger ingen röntgenstrålning och mycket mindre elektromagnetiska fält.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Ghlargh wrote:om man har anlag för elallergi.
Finns det på riktigt?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Ghlargh wrote:Bildrör kan ge från sig röntgenstrålning som på vissa områden kan ha samma otrevliga effekter som gammastrålning. Dessa skärmar avger också ganska kraftiga "lågfrekventa" elektriska fält (några kilohertz) som kan påverka en negativt om man har anlag för elallergi.

Angående röntgen och CRT, det lär väl inte gälla hyfsat moderna skärmar? Med tanke på hur onyttigt röntgenstrålning är, även i mindre doser, borde konstruktörerna ha byggt bort problemet.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Man får väl alltid lite röntgenstrålning från en CRT, men på TCO-märkta skärmar ligger det under gränsvärdet.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Dissident wrote:
Ghlargh wrote:om man har anlag för elallergi.
Finns det på riktigt?
Jag vet inte hur ironisk du var, men, ja, det finns några stycken som lider av det då de har svårt för att leva ett normalt liv på grund av elallergi.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

kr1sse wrote:
Dissident wrote:
Ghlargh wrote:om man har anlag för elallergi.
Finns det på riktigt?
Jag vet inte hur ironisk du var, men, ja, det finns några stycken som lider av det då de har svårt för att leva ett normalt liv på grund av elallergi.
Jag är inte ironisk. "Allergin" upptäcktes i Sverige, pseudosjukdomarnas förlovade land, och det finns vad jag vet inte särskilt många läkare eller forskare som tar den på allvar. Så att Ghlargh pratar om det kom lite som en chock.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Dissident wrote:
kr1sse wrote:
Dissident wrote:
Ghlargh wrote:om man har anlag för elallergi.
Finns det på riktigt?
Jag vet inte hur ironisk du var, men, ja, det finns några stycken som lider av det då de har svårt för att leva ett normalt liv på grund av elallergi.
Jag är inte ironisk. "Allergin" upptäcktes i Sverige, pseudosjukdomarnas förlovade land, och det finns vad jag vet inte särskilt många läkare eller forskare som tar den på allvar. Så att Ghlargh pratar om det kom lite som en chock.
*ba-dum-psch*
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply