Middagstips!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Middagstips!

Post by Longstock »

Jag ska bjuda en tjej på middag om någon vecka. Vi två är väldigt bra kompisar så det kommer inte bli stelt, så jag är inte orolig för den biten.
Men vad sjutton ska jag laga? Inte för avancerat. Och ja, jag ska laga maten själv, ingen pizza ffs ;D
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
Chevy68
Posts: 41
Joined: 2007-01-22 23:03:09

Post by Chevy68 »

Nu vet jag inte vad din kompis gillar för mat... Men Vitlöks kroketter med kött och bearnessås går juh alltid hem... Ska man vara riktigt allvarlig så tar man lite grönsaker också. Och det serveras med vin eller nån cider. Sprit om jag får välja men jag tror inte att en tjej blir så lycklig om man bjuder på middag och ställer fram spritdunken. ;D
Född Fri, Skattad Till Döds!
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Sjömansbiff!
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

-när det gäller brudar är det bara en sak som gäller. Vitt vin å räker.
^repmånad.

Nej men om ni båda har tillgång till nått fint bar skåp så rekomenderas att du ställer fram lite vin. Gärna rött, för de blir brudarna kåta av skall du se ;P

När det gäller maten rekomenderar jag strarkt kryddad lasagne. Du kan hyra mig som kock för en billig peng ;P hehe! är kääng på lasagne!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

Re: Middagstips!

Post by Wilderness »

Longstock wrote:Jag ska bjuda en tjej på middag om någon vecka. Vi två är väldigt bra kompisar så det kommer inte bli stelt, så jag är inte orolig för den biten.
Men vad sjutton ska jag laga? Inte för avancerat. Och ja, jag ska laga maten själv, ingen pizza ffs ;D
du har bara ett val! du fritterar egen pommes frittes och steker schnitzel! finns inget bättre:)
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Gillar ni pasta, kassler (eller motsv.) och gogonzola?

Isf kan jag tipsa om denna anrättningen:

Detta behöver du:

- 1 bit goronzola ost (typ som en dosa snus)
- 1 burk cremefraice (en liten burk)
- Kassler (ca 150 gram /portion)
- Soya, peppar (salt behövs knappt då kasslern är i sig ganska salt)

Pasta till pastasåsen, personligen föredrar jag vanliga makaroner.

Ta osten, lägg den i kastrullen, häll i cremefraicen, rör om lite då och då, tärna under tiden kasslern. Släng i kasslern, koka upp, krydda å häll på lite soya låt det puttra ett litet tag, rör om lite nu och då. Undertiden kan man duka och/eller skär upp lite grönsaker. Och ehh, glöm inte att koka pasta ;)

Enkelt, gott å billigt. Låt det väl smaka, en klar favorit hos mig själv.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

ungsstekt entrecôte med ris och rödvinsås
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Annars stekt schnitzel, ris och currysås.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag hade tänkt överaska henne med vilken mat som det ska bli. Vilken mat går bäst hem hos tjejer, tror ni? Vitlökskroketter låter alldeles för avancerat hehe. Sjömansbiff och lasange låter inte allt för svårt. Schnitzel skulle kunna fungera och kassler tycker jag är gott (stort tack för recepter btw). Entrecote älskar jag :D.
En flaska rött går nog iallafall att fixa. Jag tänkte ta sprit, men vad jag hört passar det inte särskilt bra till mat? Tacksam för drinktips :)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Longstock wrote:Jag hade tänkt överaska henne med vilken mat som det ska bli. Vilken mat går bäst hem hos tjejer, tror ni? Vitlökskroketter låter alldeles för avancerat hehe. Sjömansbiff och lasange låter inte allt för svårt. Schnitzel skulle kunna fungera och kassler tycker jag är gott (stort tack för recepter btw). Entrecote älskar jag :D.
Dräller väl av recept på tex arla, ica osv. där det även går att söka på vilka huvudingredienser, typ av käk osv man tänkte kocka.

Någon form av marinerad, ungstekt filé, potatisgratäng och kanske någon sås funkar alltid för mig. Eller stekt laxfilé med kryddstarka räkor, och kokt potatis till.
Longstock wrote:JEn flaska rött går nog iallafall att fixa. Jag tänkte ta sprit, men vad jag hört passar det inte särskilt bra till mat?

Säg det till en ryss ;)
Longstock wrote:Tacksam för drinktips :)
En drinksida i mängden (mkt trevligt att kunna söka på en eller flera specifika ingrediens eller ingredienskategori).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=19090

Det bjöd jag min fd flickvän och hon tyckte det var jättegott och jag kände att jag överträffade mig själv.

Tror det måste varit vinet jag drack när jag gjorde det. Jag menar när jag en gång lagar mat och ändå måste öppna en flaska :D

När jag gjorde den använde jag vanlig slotts senap för fransk senap använder man nästan aldrig sen (ni behöver inte vara rädd för att den kommer smaka för mycket senap).

Konc. kalvfond använde jag inte heller. Osten kan vara vilken ost som helst tror jag.

Till detta serverade jag ris.

Som drink tycker jag en Vanilla Sky.

Image

3 cl Vaniljvodka
3 cl Sourz Pineapple
Fruktsoda

Bygges i ett glas.

Smaklig måltid!
Last edited by Rejs on 2007-01-25 1:46:18, edited 1 time in total.
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Som sagt.. svårt att hitta billig entrecôte, men det är värt varenda krona. Vilken smak!

Har du någon aning om vilken sorts drinkar hon tycker om (sötsliskiga/syrliga/beska)? Min självklara favorit är dry martini, men den är inte särskilt tacksam hos många. En enkel drink som brukar gå hem är denna:

4 cl vodka (gärna med ngn citrussmak)
2 cl ljus rom (går att byta ut mot vodka)
1-3 klyftor lime beroende på hur syrlig du vill ha den
sockerlag (valfri mängd beroende på hur söt du vill ha den)
Fyll på med sockerdricka
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Pestopasta med kyckling & soltorkade tomater

400g Pasta (penne)
2.5dl Matlagningsgrädde
Rikligt med pesto (egen eller färdig)
2 kycklingfileér (strimlat)
50g Soltorkade tomated (i olja på burk)

Koka pastan.
Strimla kycklingen & soltorkade tomater.
När pastan börjar bli klar, bryn kycklingen.
I med grädde & pesto, låt koka ner något.
Smaka av med salt & peppar.
Rör ner tomaterna & pastan och låt allt bli varmt.
Lägg upp på två tallrikar, strö över svartpeppar & färsk parmesan.

Njut av mat & sällskap ihop med ett gott rödvin.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ta ett par bitar fin fläskfilé, stek dem snabbt i en panna så de får stekyta. Ställ dem sedan i en ugnsfast form i ugnen tillsammans med lite olja samt grönsaker som den kan dra smak från (fan, har glömt temperaturen) tills de är genomfärdiga.
Samtidigt tillreds klyftpotatis i ugnen, vilket ger en ledtråd till att korrekt temperatur bör vara omkring 200 grader, men det är bäst om man kollar upp temperaturen för tillredning av mindre köttbitar först...

Serveras med valfri passande sås, Bearnaise går ju alltid.

Mmmmm.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Chèvreköttbullar. Det vrkar hur tråkit som helst men dom smakar himelskt.
Man gör bara vanliga buttisar; kötttfärs (fläsk/nöt/bland/whatev'), ägg, salt, peppar, ströbröd och sen så smular man bara ner 2-300g chevre i. Blir tokigt gott. Kan rekommendera det med en smarrig gräddsås till. Kan garantera att tjejen aldrig ätit det förut.

Annars så finns det ju egentligen ingenting som slår Lammfilé med Rödbetsquinoa. Bryn lammfilén runt om, in med en stektermiometer, låt den steka i ugn tills den blir 63-65C i mitten ( härligt perfekt rosa!). Under tiden skall rödbetorna göras (dom tar lite typ, ca 30-45 min i ugn så planera rätt). En rödbeta blir 6 klyftor, rostas i ugnnen på typ 225C. Koka Quinoan enligt anvisningarna. När allt är klart, blanda quinoan ordentligt med rödbetorna så dom får en härligt röd färg. Servera med lite sallasblad som garnering på tallriken. Lätt som en plätt. Vin till det så tycker jag personligen att Chillout Lakes funkar prima. Ett shirazvin som överraskar till vad man än äter - dessutom fungerar det grymt bra som mingelvin. (#27000 på Systemet)
iDon't care about your problems.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Eftersom jag läser HR känner jag mig tvungen att svara.
Jag bjöd min flickväns föräldrar på fylld fläskfilé med klyftpotatis.

Ta fläskfilén och stek den så den få en fin yta, salta och peppra. Skär sedan snitt i den och fyll den. Själv fyllde jag med soltorkade tomater, salami och fetaost. Lägg den sedan i en ugnssäker form.
Sedan visspar du grädde och blandar i chilisås/tomatpuré lite salt och vitpeppar. Häll blandningen över fläskfilén och ställ in den i ugnen. Om du har tillgång till en bra termometer ska den ha 68 grader kärntemperatur. Annars ställer du in den i ugnen på 225 grader och stek i sedan cirka 20 minuter.

4 portioner

1 fläskfilé, 600-700 g
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
smör
50 g salami i tunna skivor
6 - 7 st marinerade, soltorkade tomater
2 dl vispgrädde
2 msk tomatpuré/chilésås
fetaost

Har du tillgång att köpa vin så rekomenderar jag en "Laurent Miquel Syrah Grenache" Fruktigt med lite beska och kryddighet.

Lycka till.
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

soederstierna wrote:Eftersom jag läser HR känner jag mig tvungen att svara.
OT: Inte globen väl?
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Oneway wrote:
soederstierna wrote:Eftersom jag läser HR känner jag mig tvungen att svara.
OT: Inte globen väl?
Va ?
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

soederstierna wrote:
Oneway wrote:
soederstierna wrote:Eftersom jag läser HR känner jag mig tvungen att svara.
OT: Inte globen väl?
Va ?
Det var skolan jag gick HR
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Om du kör trerätters så fyller jag i med en förrätt och en efterrätt, för varmrätter verkar du ha hur många som helst att välja mellan.

Förrätt - Vitlöksbröd med tomatpesto (+ ev en spexig sallad, det finns mängder)

Code: Select all

Tomatpesto

2 klyftor  vitlök
100 g  	 marinerade el. blötlagda soltorkade tomater
0,5 dl  	pinjenötter
0,5 dl  	parmesanost, riven
0,5 dl  	olivolja
0,5 dl  	färsk basilika
  		   salt och peppar

Gör såhär:
Mixa alla ingredienserna, smaksätt med salt och peppar.

Servera med vitlöksbröd, t ex baguette.
Taget från Tinas kök (receptet är för fler än två, men denna pesto är så kanon att du måste spara en del)

Efterrätt - Vit chokladpannacotta med limemarinerade bär

Code: Select all

Pannacotta

1/2	  gelatinblad
1/4	  vaniljstång
50 g	 vit choklad
1 dl	 vispgrädde
1 msk	mjölk

Marinerade bär

2 dl	bär t ex jordgubbar, hallon, björnbär
1-2	 tsk strösocker
1/2	 lime 

Hallonpuré

125 g	hallon

Gör såhär:
1. Lägg gelatinbladet i kallt vatten, ca 5 minuter. Snitta vaniljstången på längden och skrapa ur den. Hacka chokladen i mindre bitar.
2. Koka upp grädde, mjölk och vaniljstången med frön. Ta kastrullen från plattan. Ta upp vaniljstången. Lägg i gelatinbladet och chokladen. Låt det smälta under omrörning.
3. Häll upp blandningen i två portionsglas. Låt dem stå kallt i ca 4 timmar.
4. Skär ev. bären i mindre bitar. Lägg den i en skål och strö över socker och rivet limeskal.
5. Mixa hallonen och passera dem genom en sil.
6. Garnera pannacottan med bär och servera hallonpurén till.
Taget från ICA (notera att detta bör fixas en bra bit innan middagen - fyra timmar ska det stå kallt)


Båda recepten är så sjukligt goda. Är du rädd för pesto? Tro mig, tomatpeston smakar inte pesto.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Detta lagade jag åt mig själv för några dagar sedan och det var hur gott som helst.

Hackade ner lök, vilök, morötter, och paprika. Fräste dessa tillsammans med soyabönor och kikärtor. När ärtorna och börnorna har börjat bli lite mjuka så mosade jag dom tillsammans med grönsakerna och kryddade efter behag. Ja själv anväde, salt, peppar och chilli. Sedan så stekte jag upp lite champinjoner och gjorde en egen sås av det, tillsatte lite vatten och matlagningsgrädde och kryddade även här efter egetbehag, pressade även en skiva lime över såsen för att den skulle bli lite syligare. Röran blandade jag sedan i det riset som jag hade kokat och hälde lite sås över.

Hur gott som helst, in my opinion.
User avatar
__...__
Posts: 49
Joined: 2006-12-01 14:39:46

Post by __...__ »

E8400 3.0GHz|ASUS P5KPL-VM|2x2048MB Kingston PC2-8500|9800GT 512MB|500GB+ 250GB|LG DVD-RW 4163B|BenQ 24"|Win7 Home 64-bit
Compaq 615|Athlon X2 QL-66 2.2GHz|1x2048MB HP PC2-6400|Ati HD3200|160GB HDD|DVD-RW x16|HP 15.6"|Win7 Home 64-bit
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Kika in här, har kvar recepten sedan länge och det finns massa goda saker där :)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
robert s
Posts: 11
Joined: 2006-08-17 21:12:11

Post by robert s »

Biff rydberg? Enkelt och gott!!! Det är sånt här som alltid slutar med att man köper något färdigt men som man "kallar" hemlagat och när tjejen frågar vad som är i och sneglar in i köket så är det första hon ser påsarna från stället där allt är köpt:D

Förresten, krydda inte maten för starkt, att se tjejen hosta sig blodröd i ansiktet är ingen höjdare.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Oneway wrote:
soederstierna wrote:
Oneway wrote:
soederstierna wrote:Eftersom jag läser HR känner jag mig tvungen att svara.
OT: Inte globen väl?
Va ?
Det var skolan jag gick HR
Jaha, nej jag går på JB i Norrköping.
Post Reply