Slutade snusa för 24h sen!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Slutade snusa för 24h sen!

Post by Anzy »

Japp, då var man helt snusfri för första gången på ca 11år! :)
Hade egentligen det som nyårslöfte, alltså sluta snusa, men det gjorde jag inte.
Vet inte vad som avgjorde saken, men jag bestämde mig och nu har jag varit snusfri i drygt 24h!
Det allra mest häpnadsväckande är att jag inte känner någon sug alls och överhuvudtaget inte flippat ut på något sätt.

Obs! Jag nästan kedjesnusade sista tiden, dvs la i ny prilla direkt jag spottat ut osv!

Detta gör ju så klart att man undrar hur fan det kommer sig att andra säger sig ha det så jobbigt?
Men man har väl bara tur antar jag.
Kommer spara in grymt mycket pengar och på kuppen, en gnutta sexigare! ;)
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Re: Slutade snusa för 24h sen!

Post by malici0us »

Anzy wrote:Japp, då var man helt snusfri för första gången på ca 11år! :)
Hade egentligen det som nyårslöfte, alltså sluta snusa, men det gjorde jag inte.
Vet inte vad som avgjorde saken, men jag bestämde mig och nu har jag varit snusfri i drygt 24h!
Det allra mest häpnadsväckande är att jag inte känner någon sug alls och överhuvudtaget inte flippat ut på något sätt.

Obs! Jag nästan kedjesnusade sista tiden, dvs la i ny prilla direkt jag spottat ut osv!

Detta gör ju så klart att man undrar hur fan det kommer sig att andra säger sig ha det så jobbigt?
Men man har väl bara tur antar jag.
Kommer spara in grymt mycket pengar och på kuppen, en gnutta sexigare! ;)
Förvånande att du inte känt nå´t sug.....bra, men konstigt..
Det svåraste är ju inte att sluta, utan att inte börja igen ;)
Lycka till!
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Använder du något substitut eller la du bara rakt av?
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
2mAz
Posts: 284
Joined: 2005-03-17 21:47:57
Contact:

Post by 2mAz »

Jag är också på gång i dagarna (hoppas jag) att göra ett försök att lägga ner. Jag tror att tuffa tider väntar dig faktiskt. Många säger att det är relativt lätt att inte snusa i början, för man känner sig mest nöjd och stolt att just inte stoppa in en prilla. Svårigheten kommer om nån/några veckor.
Jag själv har snusat i ca tio år, och känner nästan rädsla för att lägga av. Kommer bli svårt som fan. Mitt substitut kommer bli mint i alla dess former.

Lycka till, vore kul om du skrev nån rad om hur det kändes varje dag.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Slutade två dagar innan nyår, fast berodde inte på nyår utan på en bakfylle ångest som urrartade lite ;D

Snusat nästan 6 år innan och dragit en dosa lös om dagen hela tiden...

Men måste säga att första dagen hade jag inget "sug" direkt, mest tankarna som drog sig till att det var "snus-läge" ganska ofta.
Men en bit in på andra dagen hade det dragit igång ordentligt, va skitjobbigt i några 5 dagar ungefär. Men var bara bita ihop, vart lite lätt-frustrerad och stubinen krympte ordentligt.
Men nu är det nästan en månad sen, går finnemang. Får vissa små återfall, men är bara tvinga sig att inte;
"ska jag kanske ta en snus iallafall, det är ju bara en liksom...hmm?"
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Känner än så länge inget sug, utan det enda som vart är väl att man känner att nu är det "snus-läge" lite då och då, speciellt efter måltider.
Klart man har lite kortare till humöret, men annars mår man bara underbart.
Använder inget substitut.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Har funderat på att sluta, blir ju rätt dyrt i längden egentligen när man tänker efter. Känner dock inget tvång just nu, men om ett halvår när jag kanske måste flytta hem igen, om jag inte får jobb+lägenhet, och måste bo med päronen så ska jag nog sluta.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Lycka till!
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

good luck! hoppas det går bra. alltid roligt att se nån som bara slutar sådär..

min morfar gjorde det, men hade hade hemskt humör under cirkus en 6 månaders period.. men sen blev det bra, i hans fall skön hans blodtryck mkt och han blev smalare och piggare sen..

och han sluta inte för någon speciellt anledning, jag menar har man rökt i cirkus 55-60 år och inte har någon lungcancer eller större problem, utan tror bara han fick för sig att göra det..kanske att det var nåt med att hans favvo tobak inte gick att få tag i eller nåt =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Nikonbehovet sitter mentalt i din hjärna.
När man slutar med snus eller cigaretter så är det inte livet som plötsligt blir meninglöst utan det är din hjärna som försöke berätta om för dig att livet just nu är meningslöst och tråkigt utan snus eller cigaretter, vilket ju är bara struntprat.
Sen tror jag det finns mer gynsamma och mindre gynsamma perioder att sluta röka eller snusa.
Ibland är det bara olidligt svårt och ibland går det hur bra som helst.

Själv slutade jag röka av ekonomiska skäl och i andra hand hälsoskäl...jag vill inte lägga över 1200 kronor i mnd på cigaretter, det är för dyrt.

Lycka till nu!
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Japp fortfarande snusfri.
Måste dock erkänna att mitt humör försämrats en hel del. Kan bli duktigt förbannad för ingenting. Tyvär är det ju sambon som får lida. :)
Känner dock fortfarande inget direkt sug efter snus.
Däremot så har jag fått en ökad mataptit och är väldigt rädd för att detta ska leda till ökad fetma! Nog för att jag tränar 3 x 2,5h pass /vecka, men ändå! :D
Känns lite smått värdelöst att bara sluta så där. Visst, jag sparar in en massa pengar men vafan det blir ju ändå så att man köper annat istället.
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Ett litet tips.

Jag har försökt sluta 2 gånger. Första gången la jag bara av, vilket inte var så lyckat. Den veckan var nog den värsta för min flickvän under våra 3 år tillsammans, jag betedde mig som en riktig slusk.

Andra gången använde jag Choice efter måltider och vilken jävla skillnad. Jag var snusfri i 6 månader och hade varit det idag om inte jag stött på komplikationer.

Testa Choice eller någon av de andra nikotinfria produkterna, om inte för dig så för tjejens skull.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Har varit snusfri i snart två månader nu, slutade rakt av. Kände beroendet främst när man drack kaffe eller öl, men det har minskat mycket och nu känner jag nästan inget sug alls.
hej.
User avatar
2mAz
Posts: 284
Joined: 2005-03-17 21:47:57
Contact:

Post by 2mAz »

Det här med att ta en liten prilla eller två när man krökar, är det helt åt helvete?
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Mr Einstein wrote:Nikotinbehovet sitter mentalt i din hjärna.
Ja och nej. Det sitter i hjärnan men det är ett fysiskt behov. Alla nikotinberoende personer har utvecklat nikotinreceptorer i hjärnan.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Shinzu
Posts: 310
Joined: 2006-09-22 19:36:22

Post by Shinzu »

Starkt jobbat kamrat!
Om du har en starkare känsla för mat så föreslår jag att du äter mer mat än vad du brukar (Grönskaker,Rostade Soja bönor etc.)

Utnyttja hungern!
"An idiot is not a person who cares about his family and friends"-Andreas T. Jansson

"The world is built upon logic,use logical sense to manipulate it"-Andreas T. Jansson
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Grattis!
Själv är jag rökfri sedan den 1/1.
Känns sjukt bra. Äter hur mkt som helst, dock bara nyttigt och tränar mkt.
Det är mitt tips för att göra det hela enklare..
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Tänkte bara säga att jag fortfarande är helt snusfri och mår utmärkt! :D
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jag personligen slutade röka för 2 dagar sedan. Börjar gå bättre och bättre!

Kul att du är snusfri fortfarande, det ger lite hopp =)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

mitt nyårslöfte var att skippa snus =)
men de sket sig så sitter med 3stockar i lager hähä^^
• ο β ε ο •
User avatar
2mAz
Posts: 284
Joined: 2005-03-17 21:47:57
Contact:

Post by 2mAz »

Jag tänkte göra ett försök jag med. Har inte snusat på två dagar nu, igår var den lugnt pga bakfylla men just nu är det väldigt tungt faktiskt. Starkaste känslan är att det är nått som saknas tätt följt av vemod.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

2mAz wrote:Jag tänkte göra ett försök jag med. Har inte snusat på två dagar nu, igår var den lugnt pga bakfylla men just nu är det väldigt tungt faktiskt. Starkaste känslan är att det är nått som saknas tätt följt av vemod.
Det är precis så tobaksbolagen vill att du ska känna dig utan deras produkter ;D
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Varit rökfri sen den 16:e jan... nåja, har fuskat 2ggr men det får räknas som feströkning :) (vilket inte är att rekommendera för man blir olycklig dagen efter..)

Huvudsaken är att man verkligen vill sluta, då är det omöjligt att misslyckas.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

2mAz wrote:Jag tänkte göra ett försök jag med. Har inte snusat på två dagar nu, igår var den lugnt pga bakfylla men just nu är det väldigt tungt faktiskt. Starkaste känslan är att det är nått som saknas tätt följt av vemod.
Härligt! Hoppas att du fortfarande håller upp.
I början kom jag på mig själv att ständigt gå in på toaletten för att ta mig en snus. Brukade nämligen vara så pass "renlig" att jag tog en snus över handfatet och tvättade händerna. Men numera händer detta aldrig och jag bryr mig heller inte det minsta när jag passerar snuskylar i butiker.
Har t.o.m vistats bland snusare och kännt dofterna när dom öppnat dosorna utan att få något sug.
Måste säga att det känns riktigt bra nu!
Dock måste jag säga att den bästa hjälpen för mig, är att ständigt vara aktiv.
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Går det fortfarande bra?
Post Reply