Vilken religion tror ni på?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Post by RustYChainS »

Kristen sen typ 13, har växt upp i en kristen familj, men har inte beslutat nåt själv förrän den tiden. Att det inte finns bevis för att gud finns ser jag som bullshit, jag har sett och vart med om saker som visar tydligt på att gud finns, men eftersom jag inte har fysiska bevis på detta kommer jag inte namedroppa allt här, då ni förmodligen ändå inte kommer tro på något av det om jag bara skriver det här.
d4kanale wrote:Men känns som den kristna världen har blivit alltför snäll (jämfört med vad bibeln och så vidare egentligen säger) eftersom nu räcker det tydligen att "tro" och var en bra människa, antar att det är för att de kristna vill "värva" så många som möjligt.
Men enligt äldre kristen tro ska man ju följa budord och rätta sig efter mycket mer än vad man behöver idag.

Så kanske den "vanliga" kristna idag, som småsvär och ljuger ibland ändå inte kommer till himlen om det nu finns en sådan, även fast han anser sig som kristen.
Mjo, tycker att det kan vara så, men jag själv försöker leva och stå för det som bibeln säger... Men enligt Jesus så räcker det att tro för att komma till fadern(himlen), då han i nåt evangelium(har inte tillgång till bibel för tillfället) säger "den som tror på honom skall inte bli dömd."
nem wrote:Det finns inget som tyder på att en högre makt existerar. Ingenting.
Förutom andliga upplevelser, har själv känt den helige ande tydligt, varit med om folk som vet saker de inte kan veta, ex en som visste ett registreringsnummer, färg och modell på en bil som nån hade köpt, och såg att det var nåt fel på den. Det som var fel i synen gick sänder lite senare, känner också en som hamnade i en trängd situation där nån skulle testa denna person, och frågade:"om gud finns så berätta vilket datum jag fyller år" och killen får ett datum som stämmer, helt utan att ens veta vem personen är...

Kanske verkar lite flummigt men jag är helt seriös, bara inte tillräckligt skärpt för att formulera mej bra just nu...
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Att någon utger sig för att vara klärvoajant är inte bevis för att gud existerar, det är bevis för att det finns folk som utger sig för att vara klärvoajanta.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

RustYChainS wrote:Förutom andliga upplevelser, har själv känt den helige ande tydligt, varit med om folk som vet saker de inte kan veta, ex en som visste ett registreringsnummer, färg och modell på en bil som nån hade köpt, och såg att det var nåt fel på den. Det som var fel i synen gick sänder lite senare, känner också en som hamnade i en trängd situation där nån skulle testa denna person, och frågade:"om gud finns så berätta vilket datum jag fyller år" och killen får ett datum som stämmer, helt utan att ens veta vem personen är...
Låter som standardprogrammet på 5:an.
User avatar
__...__
Posts: 49
Joined: 2006-12-01 14:39:46

Post by __...__ »

Asatron
E8400 3.0GHz|ASUS P5KPL-VM|2x2048MB Kingston PC2-8500|9800GT 512MB|500GB+ 250GB|LG DVD-RW 4163B|BenQ 24"|Win7 Home 64-bit
Compaq 615|Athlon X2 QL-66 2.2GHz|1x2048MB HP PC2-6400|Ati HD3200|160GB HDD|DVD-RW x16|HP 15.6"|Win7 Home 64-bit
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

RustYChainS wrote:jag har sett och vart med om saker som visar tydligt på att gud finns, men eftersom jag inte har fysiska bevis på detta kommer jag inte namedroppa allt här, då ni förmodligen ändå inte kommer tro på något av det om jag bara skriver det här.
Jag har också varit med om väldigt märkliga händelser (som inte borde kunnat ske) sedan jag valde att tro på kristendomen.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

RustYChainS wrote:
nem wrote:Det finns inget som tyder på att en högre makt existerar. Ingenting.
Förutom andliga upplevelser, har själv känt den helige ande tydligt, varit med om folk som vet saker de inte kan veta, ex en som visste ett registreringsnummer, färg och modell på en bil som nån hade köpt, och såg att det var nåt fel på den. Det som var fel i synen gick sänder lite senare, känner också en som hamnade i en trängd situation där nån skulle testa denna person, och frågade:"om gud finns så berätta vilket datum jag fyller år" och killen får ett datum som stämmer, helt utan att ens veta vem personen är...

Kanske verkar lite flummigt men jag är helt seriös, bara inte tillräckligt skärpt för att formulera mej bra just nu...
Som sagt, det finns ingenting som tyder på att en högre makt existerar. Däremot finns det hörsägen, hallucinationer och rena inbillningar som säger att Gud existerar. Detta tyder på att människor söker enkla svar, inte på existensen av en högre makt.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

nem wrote:Som sagt, det finns ingenting som tyder på att en högre makt existerar. Däremot finns det hörsägen, hallucinationer och rena inbillningar som säger att Gud existerar. Detta tyder på att människor söker enkla svar, inte på existensen av en högre makt.
Relgion är tro, inget annat.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

RustYChainS wrote:Att det inte finns bevis för att gud finns ser jag som bullshit, jag har sett och vart med om saker som visar tydligt på att gud finns, men eftersom jag inte har fysiska bevis på detta kommer jag inte namedroppa allt här, då ni förmodligen ändå inte kommer tro på något av det om jag bara skriver det här.
o rly?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

RustYChainS wrote:[...] har själv känt den helige ande tydligt, varit med om folk som vet saker de inte kan veta, ex en som visste ett registreringsnummer, färg och modell på en bil som nån hade köpt, och såg att det var nåt fel på den. Det som var fel i synen gick sänder lite senare, känner också en som hamnade i en trängd situation där nån skulle testa denna person, och frågade:"om gud finns så berätta vilket datum jag fyller år" och killen får ett datum som stämmer, helt utan att ens veta vem personen är...
Inbillningens kraft är stor.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Hawkwing
Posts: 140
Joined: 2002-11-17 17:07:09

Post by Hawkwing »

fruktfanatikern_bf wrote: Till exempel så kan du ju inte gå och misshandla ngn bara för att du känner för det. Kom inte på ngt bättre exempel, men förhoppningsvis förstår du nog mig.
Vissa religioner anser ju att man kan gå och slå sina medmänniskor. Islam tycker ju t.ex. att man kan slå olydiga kvinnor vilket diskuterades i bland annat islamtråden. Jag skulle nog kunna gå så långt som att påstå att istort sett alla religioner är i konflikt med vad som anses vara bra uppförande i ett modernt samhälle. Din argumentation är alltså minst sagt motsägelsefull.

För att vara ontopic så tror jag inte på någon religion. Det är min mening helt sinnessjukt att följa gamla sagor bara för att vetenskapen inte kan bevisa allting. Särskilt med tanke på hur stora delar av dessa sagor som redan är vederlagda.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Förresten har jag hittat min religion:

sexism.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Hawkwing wrote:
fruktfanatikern_bf wrote: Till exempel så kan du ju inte gå och misshandla ngn bara för att du känner för det. Kom inte på ngt bättre exempel, men förhoppningsvis förstår du nog mig.
Vissa religioner anser ju att man kan gå och slå sina medmänniskor. Islam tycker ju t.ex. att man kan slå olydiga kvinnor vilket diskuterades i bland annat islamtråden. Jag skulle nog kunna gå så långt som att påstå att istort sett alla religioner är i konflikt med vad som anses vara bra uppförande i ett modernt samhälle. Din argumentation är alltså minst sagt motsägelsefull.

För att vara ontopic så tror jag inte på någon religion. Det är min mening helt sinnessjukt att följa gamla sagor bara för att vetenskapen inte kan bevisa allting. Särskilt med tanke på hur stora delar av dessa sagor som redan är vederlagda.
Islam säger att man under vissa omständigheter kan straffa olydiga kvinnor, personligen är jag inte riktigt insatt i det så därför kan jag inte kommentera det hela. Detsamma gäller ju även för kristna samhällen därför man kan få straff för sina handlingar. ;)
User avatar
Kaleid999
Posts: 93
Joined: 2006-10-24 18:15:03
Location: Skövde

Humöristisk tal på 17 min

Post by Kaleid999 »

Skeptic Magazine founder Michael Shermer takes us on a hilarious romp through the strange claims we humans put forth as truth - from alien encounters to Virgin Mary sightings on pizza pies, to hidden messages revealed while playing "Stairway to Heaven" backwards - and explains the evolutionary and cognitive basis for these lapses in reason. Don't miss the one-minute challenge testing your own observational skills... Shermer is the founder/publisher of Skeptic Magazine, and author of several books, including Why People Believe Weird Things.

http://www.ted.com/tedtalks/tedtalkspla ... hEnabled=1
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Re: Humöristisk tal på 17 min

Post by staretsen »

Kaleid999 wrote:Skeptic Magazine founder Michael Shermer takes us on a hilarious romp through the strange claims we humans put forth as truth - from alien encounters to Virgin Mary sightings on pizza pies, to hidden messages revealed while playing "Stairway to Heaven" backwards - and explains the evolutionary and cognitive basis for these lapses in reason. Don't miss the one-minute challenge testing your own observational skills... Shermer is the founder/publisher of Skeptic Magazine, and author of several books, including Why People Believe Weird Things.

http://www.ted.com/tedtalks/tedtalkspla ... hEnabled=1
OI, CAN I HELP YOU. YOU ARE PROBABLY LOOKING FOR THE WAY OUT. OR DIDN'T YOU BOTHER TO READ THE NOTICE? IT SAYS NO T-SHIRTS, NO FLIP-FLOPS, IN FACT NO YOU.

:-*
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Fyller väl i då "var och en är sin egen shaman".
Mac mini
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fisk wrote:
RustYChainS wrote:[...] har själv känt den helige ande tydligt, varit med om folk som vet saker de inte kan veta, ex en som visste ett registreringsnummer, färg och modell på en bil som nån hade köpt, och såg att det var nåt fel på den. Det som var fel i synen gick sänder lite senare, känner också en som hamnade i en trängd situation där nån skulle testa denna person, och frågade:"om gud finns så berätta vilket datum jag fyller år" och killen får ett datum som stämmer, helt utan att ens veta vem personen är...
Inbillningens kraft är stor.
Den selektiva förmågan är också imponerande - när slumpen väl utfaller till ens favör är det absolut högre makter på gång, men alla de gånger den inte gör det är det helt ospektakulär vardaglighet.
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

Longstock wrote: Relgion är tro, inget annat.
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

RustYChainS wrote:Förutom andliga upplevelser, har själv känt den helige ande tydligt, varit med om folk som vet saker de inte kan veta, ex en som visste ett registreringsnummer, färg och modell på en bil som nån hade köpt, och såg att det var nåt fel på den. Det som var fel i synen gick sänder lite senare, känner också en som hamnade i en trängd situation där nån skulle testa denna person, och frågade:"om gud finns så berätta vilket datum jag fyller år" och killen får ett datum som stämmer, helt utan att ens veta vem personen är...
Så det måste alltså finnas en Helig Ande bara för att det finns männiksor med speciella förmågor?
Att det finns människor som kan ta imot information från någon annan dimension har ändå väldigt lite med Gud att göra.
Det är helt enkelt en förmåga, precis som Zlatan har förmågan att spela skitbra fotboll.
I fotbollsvärlden kanske man skulle tycka Zlatan är en Gud men det är han ändå inte.
När allt kommer omkring så är han ju bara Zlatan...
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag är skepticist, jag vet inte vad det betyder men det känns rätt.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Vetenskapen är för mig det bästa alternativet i dagens läge. Jag gillar fakta.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Fluffy wrote:Vetenskapen är för mig det bästa alternativet i dagens läge. Jag gillar fakta.
Same here.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

RustYChainS, måste bara fråga för detta har jag aldrig fått ett konkret svar på av någon religös förut.

Källkritik, vet du vad det är?
We dance to all the wrong songs
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Ödet
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag läste en del Jürgen Habermas och jag gillar verkligen det hela med Tekonkratin, mycket, mycket intressant.

Sen för att vara lite dryg så måste jag påpeka att vetenskap inte behandlar "fakta", det vi allmänt brukar kalla för vetenskap är endast beprövade teorier. Det är så nära vi kan komma fakta, men fakta är det inte.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Andrej wrote:Sen för att vara lite dryg så måste jag påpeka att vetenskap inte behandlar "fakta", det vi allmänt brukar kalla för vetenskap är endast beprövade teorier. Det är så nära vi kan komma fakta, men fakta är det inte.
Att jorden är sfärisk är fakta.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Post Reply