Vilken religion tror ni på?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

_JesteR_ wrote:Att jorden är sfärisk är fakta.
Nej, jorden är inte perfekt sfärisk.

Det Andrej menar är att även om jag "vet" att äpplet faller mot marken när jag släpper det, så kan jag inte garantera att det nästa gång jag släpper det ramlar uppåt eller åt något annat håll. Det funkade de förra 10^10 gångerna, men jag kan inte absolut garantera att det kommer falla neråt den 1 + 10^10:e gånen, även om oddsen för äpplen som faller uppåt är rätt dåliga om man tittar bakåt. Som exempel, det finns fler, säker mer pedagogiska :)

Vetenskapliga teorier/lagar är inte samma sak som naturen, bara beskrivnignar av den.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

übermensch wrote:Nej, jorden är inte perfekt sfärisk.

Det Andrej menar är att även om jag "vet" att äpplet faller mot marken när jag släpper det, så kan jag inte garantera att det nästa gång jag släpper det ramlar uppåt eller åt något annat håll. Det funkade de förra 10^10 gångerna, men jag kan inte absolut garantera att det kommer falla neråt den 1 + 10^10:e gånen, även om oddsen för äpplen som faller uppåt är rätt dåliga om man tittar bakåt. Som exempel, det finns fler, säker mer pedagogiska :)

Vetenskapliga teorier/lagar är inte samma sak som naturen, bara beskrivnignar av den.
Jag sa inte perfekt sfärisk, jag sa sfärsik. Men visst, jag förstår vad du och Andrej menar.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jag tror på mig själv
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

ateist är de ända ja säger :)
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

übermensch wrote: Det Andrej menar är att även om jag "vet" att äpplet faller mot marken när jag släpper det, så kan jag inte garantera att det nästa gång jag släpper det ramlar uppåt eller åt något annat håll. Det funkade de förra 10^10 gångerna, men jag kan inte absolut garantera att det kommer falla neråt den 1 + 10^10:e gånen, även om oddsen för äpplen som faller uppåt är rätt dåliga om man tittar bakåt. Som exempel, det finns fler, säker mer pedagogiska :)

Vetenskapliga teorier/lagar är inte samma sak som naturen, bara beskrivnignar av den.
Bra förklarat. Den snor jag ;D
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

_JesteR_ wrote:Att jorden är sfärisk är fakta.
Det är en uppfattning som du och jag delar, den är ganska intersubjektiv och generellt vedertagen, precis som att jorden var platt tidigare, då jordens platthet ansågs vara fakta.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Post by RustYChainS »

Andrej wrote:
_JesteR_ wrote:Att jorden är sfärisk är fakta.
Det är en uppfattning som du och jag delar, den är ganska intersubjektiv och generellt vedertagen, precis som att jorden var platt tidigare, då jordens platthet ansågs vara fakta.
Fakta bildat på vad då? Vår fakta att jorden är rund bygger på observationer utifrån rymden, att när ett skepp kommer över horisonten så ser man masten först osv... Att jorden var platt var fakta bildat på spekulationer och tro, som inte ska blandas ihop med fakta. Jag tror att gud skapade jorden såsom det står i 1mos, men ser det inte som fakta...


Och ja, jag vet vad källkritik är, menar du att jag ska kriticera mina ögon och öron eller att ni ska kriticera mej?
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag tycker att den här bilden passar så otroligt bra in i diskussionen just nu.

Image



Edit: kastar in denna också:

Image
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

RustYChainS wrote:Fakta bildat på vad då? Vår fakta att jorden är rund bygger på observationer utifrån rymden, att när ett skepp kommer över horisonten så ser man masten först osv... Att jorden var platt var fakta bildat på spekulationer och tro, som inte ska blandas ihop med fakta. Jag tror att gud skapade jorden såsom det står i 1mos, men ser det inte som fakta...
Det här är quote material.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

RustYChainS wrote:Fakta bildat på vad då? Vår fakta att jorden är rund bygger på observationer utifrån rymden, att när ett skepp kommer över horisonten så ser man masten först osv... Att jorden var platt var fakta bildat på spekulationer och tro, som inte ska blandas ihop med fakta. Jag tror att gud skapade jorden såsom det står i 1mos, men ser det inte som fakta...
Jag antar att det var väldigt svårt för den kristna världen att föreställa sig något annat.
Om man står på en stor boll så kommer man så småningom att ramla ner på marken, vilket ju betyder att jorden omöjligt kunde vara rund eftersom alla då skulle ramla av den.
Gud skapade jorden på 6 dagar sägs det men det vem var med att bevittna detta egentligen?
Det fanns ju inga människor på jorden innan skapelsen.
Tänk på att kristendomen och Islam har uppstått i ökenområden där man led av konstant vattenbrist som leder till synvillor och hallucinationer.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Andrej wrote:
_JesteR_ wrote:Att jorden är sfärisk är fakta.
Det är en uppfattning som du och jag delar, den är ganska intersubjektiv och generellt vedertagen, precis som att jorden var platt tidigare, då jordens platthet ansågs vara fakta.
Heh, jag hoppas att du skojar.

Att jorden är sfärisk är fakta, som har konstaterats bl.a. med hjälp av observationer från rymden. Det är ingenting som är taget ur luften, till skillnad från att jorden är platt. En definition på ordet fakta (fact):
When an observation is confirmed repeatedly and by many independent and competent observers, it can become a fact.
Om du fortfarande tvivlar, trots alla observationer från jorden, satellitfoton och astronauter som kan vittna om att jorden är sfärisk, så kan du gärna hålla det för dig själv.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Post by RustYChainS »

Fanns det inte en sida om att jorden är kubisk, och allt annat också för den delen?

har för mej att resonemanget var att "man kan bara se halva jorden på en gång, och därför är den kubisk"
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Narren, du missade att jag skrev att jag delar uppfattningen med dig. Då menar jag uppfattningen av att jorden är rund, sfärisk. Jag tror alltså inte att jorden är platt, utan jag tror att jorden är rund. Till exempel så tror jag att jordens geometriska form är närmare en apelsins än till exempel en tallrik, eller för den delen så är jorden geometriskt (formmässigt) närmare en studsboll än en byrålåda. Jag tror helt enkelt att jag är rund (som i inte platt eller fyrkantig), okej?


Däremot så är inte fakta statiska. Fakta förändras, till exempel så var det många kompetenta observatörer som observerade och konfirmerade att jorde var platt, för ett par århundraden sen.

Som du ser enligt definitionen på fakta som du tog upp, så behöver inte fakta vara sanna eller egentliga, utan bara observeras av många oberoende och kompetenta observatörer, alltså är det en uppfattning.


Jag erkänner här jag använde och tolkade "fakta" fel. Jag var under illusionen av att det betydde "objektivt sant bevis", vilket det iaf. på engelska inte betyder. Mitt fel.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Andrej wrote:Däremot så är inte fakta statiska. Fakta förändras, till exempel så var det många kompetenta observatörer som observerade och konfirmerade att jorde var platt, för ett par århundraden sen.

Som du ser enligt definitionen på fakta som du tog upp, så behöver inte fakta vara sanna eller egentliga.
Sant, det är bara det att exemplet du använde var lite väl långsökt. Jag är medveten om att man bör vara försiktig med att definiera vad som är fakta. Exempelvis är det inte fakta att mobiltelefoni är farligt, eftersom studierna hela tiden förändras beroende på vem och hur man har utfört dom.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Andrej wrote:Jag erkänner här jag använde och tolkade "fakta" fel. Jag var under illusionen av att det betydde "objektivt sant bevis", vilket det iaf. på engelska inte betyder. Mitt fel.
Ställer man det kravet på språklig korrekthet blir det omständligt att framställa ens det enklaste av resonemang.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Men vad hade egentligen Kant sagt om det här..
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

nem wrote:Ställer man det kravet på språklig korrekthet blir det omständligt att framställa ens det enklaste av resonemang.
Fast nu var dett allvarligare än så, jag sade att vetenskap inte bygger på fakta (i mening av objektiv sanning), medan det bygger på välgrundad empiri, vilket enl. den definitionen som fanns tillgänglig här är exakt vad det gör.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Dissident wrote:Men vad hade egentligen Kant sagt om det här..
"By virtue of a faculty" men på tyska och uttryckt i 25 volymer. Sedan hade vi hyllat honom som ett geni.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

staretsen wrote:"By virtue of a faculty" men på tyska och uttryckt i 25 volymer. Sedan hade vi hyllat honom som ett geni.
Det finns väl ingen som hyllar Kant...
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

RustYChainS wrote:Fanns det inte en sida om att jorden är kubisk, och allt annat också för den delen?

har för mej att resonemanget var att "man kan bara se halva jorden på en gång, och därför är den kubisk"
har sett en sida om det nånstans på nätet, och snacka vriden teori! fast vem vet? det kanske är sant? haha Sidan var verkligen helgalen och förklarade allt som inte stämde med deras bild av det hela som ondskefullt... precis som alla andra religioner..
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

lillis wrote:Det finns väl ingen som hyllar Kant...
http://www.appliedepistemology.com/shop ... on#reviews

Men visst, det är mest amerikanska collegestudenter o. dyl.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Att använda kunskapsteori i en diskussion om religion kontra vetenskap är helt meningslöst.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Cappuccino wrote:Att använda kunskapsteori i en diskussion om religion kontra vetenskap är helt meningslöst.
Det som är bra med tro är att det inte förekommer några konspirationsteorier.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Longstock wrote:Det som är bra med tro är att det inte förekommer några konspirationsteorier.
eh...är det inte precis tvärtom?
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

En intressant grej är att Albert Einstein var religiös.
  • "I want to know God's thoughts; the rest are details."
  • "I am convinced that He (God) does not play dice."
  • "God is subtle but he is not malicious."
  • "God does not care about our mathematical difficulties. He integrates empirically."
  • "Whoever undertakes to set himself up as a judge of Truth and Knowledge is shipwrecked by the laughter of the gods."
Andra quotes från Albert Einstein;
  • "A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeeded be in a poor way if he had to be restrained by fear of punishment and hope of reward after death."
  • "Now he has departed from this strange world a little ahead of me. That means nothing. People like us, who believe in physics, know that the distinction between past, present, and future is only a stubbornly persistent illusion."
http://rescomp.stanford.edu/~cheshire/E ... uotes.html
Post Reply