Förbud mot slöjor i skolan.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lyckegard wrote:Kanske är fånigt och orelevant men kindben - pannben samt öra skall väl synas på ett legitimation. En slöja täcker mig veterligen pannan samt örat - vilket kanske inte omöjligör identifikation - men tänk om det är ett 8 år gammalt id-kort och det är bara öronen du skulle kunna jämföra för att se om det verkligen är rätt person?
Id-kort är inte giltiga i 8 år längre.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jasså? Körkort är mig veterligen gilltiga i tio år fortfarande innan man måste förnya dem.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Men inte får man väl ha slöja på ID kort och pass i Sverige eller EU för den del???
Det är inte möjligt.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

HLC wrote:Jasså? Körkort är mig veterligen gilltiga i tio år fortfarande innan man måste förnya dem.
Korrekt. Jag menade vanliga ID-kort.

Om detta är ett problem så lär det inte vara allt för svårt att hantera ett ärende på plats, går det inte att identifiera personen så hävdar man det. I en examinationssituation brukar det dock finnas medstudenter som kan verifiera, osv.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag gillar att argumentet har kokats ner till att det är svårt att identifiera folk vid identitetskontroller som skyller sina anletsdrag.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Andrej wrote:Jag gillar att argumentet har kokats ner till att det är svårt att identifiera folk vid identitetskontroller som skyller sina anletsdrag.
I religionsfrihetens namn så bör man acceptera att muslimer inte ska behöva indentifiera sig ;D
Är man kriminell så bör man konvertera till Islam så man kan springa runt i en svart sopsäck.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Andrej wrote:Jag gillar att argumentet har kokats ner till att det är svårt att identifiera folk vid identitetskontroller som skyller sina anletsdrag.
Man behöver inte se anletsdragen för att se om någon är en barnamördande terrorist som dricker kristnas blod. Så hela argumentationen är befängd.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Big_Bird wrote:Man behöver inte se anletsdragen för att se om någon är en barnamördande terrorist som dricker kristnas blod. Så hela argumentationen är befängd.
Bara att kolla efter en Black Sabbath t-shirt och skjuta de på fläcken!
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Nej nej nej, allt kan avgöras med en enkel ockulärbesiktning av hudfärg. Blek == Inte terrorist
Olivfärgad == terrorist
Bara sätta upp en kamera med färganalysator kopplad till en platta som leder dödlig ström genom skorna på de opassande.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Big_Bird wrote:Nej nej nej, allt kan avgöras med en enkel ockulärbesiktning av hudfärg. Blek == Inte terrorist
Olivfärgad == terrorist
Bara sätta upp en kamera med färganalysator kopplad till en platta som leder dödlig ström genom skorna på de opassande.
Vilken olivfärg tänker du på då...gröna eller svarta.

Om tjejer får bära huvudbonad så kanske killar också ska få göra det ;D
ImageImage
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Mr Einstein wrote:Vilken olivfärg tänker du på då...gröna eller svarta.
Olivfärg när man talar om hud är aldrig grönt eller svart utan snarare den man hittar i södra europa och mellanöstern.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Mr Einstein wrote:Vilken olivfärg tänker du på då...gröna eller svarta.

Om tjejer får bära huvudbonad så kanske killar också ska få göra det ;D
ImageImage
Nog för att det är komiskt, men heltäckande burkor är ungefär lika vanliga som klädesplagg som rånarluvor för svenskar. =)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Andrej wrote:Jag gillar att argumentet har kokats ner till att det är svårt att identifiera folk vid identitetskontroller som skyller sina anletsdrag.
Det är ett av grundargumenten till att man inte skall få ha slöja i skolan. Väldigt OT (OnTopic).

[qoute]Är man kriminell så bör man konvertera till Islam så man kan springa runt i en svart sopsäck.[/qoute] - fasen vad jag skrattade åt det!

Tycker fortfarande att "jag är mussla - alltså skall jag få göra som jag vill"-attityden är befängd - då inga andra religiösa subtiler får leva upp till samma "I don't care".
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

lyckegard wrote:Det är ett av grundargumenten till att man inte skall få ha slöja i skolan. Väldigt OT (OnTopic).
Mitt intryck vart mest på grundskolan och gymnasiet (dvs skolan, inte universitetet), där identitetskontroller inte sker regelbundet, högst en gång om året.
lyckegard wrote:Tycker fortfarande att "jag är mussla - alltså skall jag få göra som jag vill"-attityden är befängd - då inga andra religiösa subtiler får leva upp till samma "I don't care".
Självklart skall alla anpassa sig till normen och alla avikelser skall skäras bort.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Andrej wrote:Självklart skall alla anpassa sig till normen och alla avikelser skall skäras bort.
Nej, men alla ska anpassa sig till de REGLER som finns och ingen ska få undantag från regler pga. religiös, sexuell eller gastronomisk läggning.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ghlargh wrote:Nej, men alla ska anpassa sig till de REGLER som finns och ingen ska få undantag från regler pga. religiös, sexuell eller gastronomisk läggning.
Vilket är varför vi kan följa de regler vi har för religöst utövande.

Jag spekulerar förvisso nu, men jag mistänker att ett förbud mot huvudbonader i skolan inte är lagstadgat, till skillnad för religionsfriheten.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Andrej wrote:Vilket är varför vi kan följa de regler vi har för religöst utövande.
Denna diskussion kommer ingenstans då du vägrar inse att man inte kan tillåta saker bara för att det står i någons religiösa skrifter.

Alla religioner måste tillåtas samma friheter, med din argumentation skulle nästan vad som helst kunna tillåtas bara man lyckas skapa en religion som förespråkar det.

Varför ska bara religiösa ha den rätten? Varför ska inte politiska grupper få ha på sig vad de vill? Varför bara grupper och inte vem som helst.

Och där är vi tillbaks till grundfrågan: Samma regler för alla. Antingen får alla ha på sig valfri huvudbonad som inte stör undervisningen, eller så får ingen ha huvudbonad med undantag för medecinska skäl.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ghlargh wrote:Denna diskussion kommer ingenstans då du vägrar inse att man inte kan tillåta saker bara för att det står i någons religiösa skrifter.
Ja, det faktum att du inte vill erkänna att religionsfriheten finns i Sverige och att den lagstadgar utövande av religion hjälper även det diskutionen på sin väg.
Ghlargh wrote:Alla religioner måste tillåtas samma friheter, med din argumentation skulle nästan vad som helst kunna tillåtas bara man lyckas skapa en religion som förespråkar det.
Då får du faktiskt ta och läsa vad som faktiskt står under religionsfriheten som kommer du hitta minst en sak som diskar "nästan vad som helst", den diskar ganska mycket.
Ghlargh wrote:Varför ska bara religiösa ha den rätten? Varför ska inte politiska grupper få ha på sig vad de vill? Varför bara grupper och inte vem som helst.
Du är off topic, det är inte rätten att bära keps i skolan vi diskuterar.
Ghlargh wrote:Och där är vi tillbaks till grundfrågan: Samma regler för alla. Antingen får alla ha på sig valfri huvudbonad som inte stör undervisningen, eller så får ingen ha huvudbonad med undantag för medecinska skäl.
Det är inte grundfrågan, det är din åsikt som inte tar hänsyn till det legala.


Jag utgår här konkret för hur det är idag, inte hur det (mycket abstrakt och flummigt utryckt) 'borde vara'.

Glargh, du får gärna starta en ny diskution om hur du tycker att vi borde upplösa religionsfriheten så kan vi diskutera det där.

Edit: Min svenska är hemsk.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Andrej wrote:
Ghlargh wrote:Denna diskussion kommer ingenstans då du vägrar inse att man inte kan tillåta saker bara för att det står i någons religiösa skrifter.
Ja, det faktum att du inte vill erkänna att religionsfriheten finns i Sverige och att den lagstadgar utövande av religion hjälper även det diskutionen på sin väg.
Ghlargh wrote:Alla religioner måste tillåtas samma friheter, med din argumentation skulle nästan vad som helst kunna tillåtas bara man lyckas skapa en religion som förespråkar det.
Då får du faktiskt ta och läsa vad som faktiskt står under religionsfriheten som kommer du hitta minst en sak som diskar "nästan vad som helst", den diskar ganska mycket.
Ghlargh wrote:Varför ska bara religiösa ha den rätten? Varför ska inte politiska grupper få ha på sig vad de vill? Varför bara grupper och inte vem som helst.
Du är off topic, det är inte rätten att bära keps i skolan vi diskuterar.
Ghlargh wrote:Och där är vi tillbaks till grundfrågan: Samma regler för alla. Antingen får alla ha på sig valfri huvudbonad som inte stör undervisningen, eller så får ingen ha huvudbonad med undantag för medecinska skäl.
Det är inte grundfrågan, det är din åsikt som inte tar hänsyn till det legala.


Jag utgår här konkret för hur det är idag, inte hur det (mycket abstrakt och flummigt utryckt) 'borde vara'.

Glargh, du får gärna starta en ny diskution om hur du tycker att vi borde upplösa religionsfriheten så kan vi diskutera det där.

Edit: Min svenska är hemsk.
Religionsfrihet innebär att man får tro på vilken jävla gud man vill och praktisera vilken jävla religion man vill.
Det innebär INTE att man får bryta mot lagar i samhället eller ställa orimliga krav på sina medmänniskor.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Nu blir det lite väl mycket tyckande, och lite fakta här:

Religionsfrihet räknas till de grundläggande mänskliga rättigheterna:
Envar skall äga rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och frihet att ensam eller i gemenskap med andra, offentligt eller enskilt, utöva sin religion eller tro genom gudstjänst, undervisning, andaktsövningar och iakttagande av religiösa sedvänjor.

Envars frihet att utöva sin religion eller tro må endast underkastas sådana inskränkningar, som äro angivna i lag och som äro nödvändiga i ett demokratiskt samhälle med hänsyn till den allmänna säkerheten, upprätthållandet av allmän ordning, skyddandet av hälsa eller moral eller av andra personers fri- och rättigheter.
Om ni försöker hävda att slöjor är ett hot mot den allmäna säkerheten så får ni nog re-evaluera er föreställning.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Sådär, med fisks sista inlägg så ser jag nu debatten som avslutad, i alla fall för alla läskunninga.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Andrej wrote:Sådär, med fisks sista inlägg så ser jag nu debatten som avslutad, i alla fall för alla läskunninga.
Jasså....är du en självutnämd Ordförer i den här debatten?
Jävla diktator.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Mr Einstein wrote:Jasså....är du en självutnämd Ordförer i den här debatten?
Jävla diktator.
1. Jag anser debatten avslutad.

2. Jag har ingen särskillt makt över någon, således är jag inte en diktator.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Mr Einstein wrote:Jasså....är du en självutnämd Ordförer i den här debatten?
Jävla diktator.
Såja var nu inte så purken, bättre lycka nästa gång.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Envars frihet att utöva sin religion eller tro må endast underkastas sådana inskränkningar, som äro angivna i lag och som äro nödvändiga i ett demokratiskt samhälle med hänsyn till den allmänna säkerheten, upprätthållandet av allmän ordning, skyddandet av hälsa eller moral eller av andra personers fri- och rättigheter.
Jag tror folk missade den där raden, min tolkning av den är att man inte får gå mot andras friheter eller rättigheter för att utöva sin religion. Det innebär en inskränkning i andras friheter och rättigheter om du helt plötsligt kan diktera ändringar i t.ex. regler om klädsel bara för att du råkar vara religiös.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply