Förbud mot slöjor i skolan.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Förbud mot slöjor i skolan.

Post by Pinto »

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1352&a=612845


Jag vet att detta har varit uppe förut, men jag tycker att disskusionen är intressant. Jag själv tycker att det är en dum lag i länder som säger sig ha religionsfrihet, om religionsfrihet hade varit förbjuden och endast kristendomen var tillåtet i sverige hade jag förstått mig på lagen bättre. Men så som det ser ut nu så tycker jag endast att det är kränkande.


Vad tycker ni? disskutera.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vi har traditionellt sett ett förbud mot alla typer av huvudbonad i skolan, jag har absolut inget mot denna lag så länge man är konsekvent och kräver att alla typer av huvudbonad tas av inom skolans lokaler.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag tycker tvärtom vi skall införa slöjtvång i skolan. Alla, killar som tjejer skall ikläda sig burka och inte tala något språk alls på lektionerna. De skall lyda och lära sig, inte ha roligt eller någon sorts klädtävling.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

En Burka, som täcker hela ansiktet utom ögonen, anser jag man kan förbjuda direkt. Tänk om det går två flickor på skolan med exakt samma burka. Hur ska då läraren kunna veta vem av dessa två det är han undervisar?

Alltså, slöjan kopplar man, åtminstonde jag, till Islam. Och det tycker jag direkt kopplas till krig och elände, självmordsbombare och ständig kaos. Det är i alla fall bilden som media framställer Islam.

Om vi tänker tvärtom. Skulle ni låta er undervisas av en lärare med slöja?
Carpe Diem
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Päsa_ wrote:En Burka, som täcker hela ansiktet utom ögonen, anser jag man kan förbjuda direkt. Tänk om det går två flickor på skolan med exakt samma burka. Hur ska då läraren kunna veta vem av dessa två det är han undervisar?

Alltså, slöjan kopplar man, åtminstonde jag, till Islam. Och det tycker jag direkt kopplas till krig och elände, självmordsbombare och ständig kaos. Det är i alla fall bilden som media framställer Islam.

Om vi tänker tvärtom. Skulle ni låta er undervisas av en lärare med slöja?
Jag kopplar lika mycket elände till kristendomen, ska vi då förbjuda kors runt halsen?

Och en slöja säger inte hur duktig en person är på att läsa ut. Skulle du tillåta dig själv att undervisas av en lärare med keps?

Det här med att förbjuda diverse ting till höger och vänster, jag anser inte att det lär folk på något vis. Om den lagen införs så tror jag att det kommer skapa värre besvär och liv än vad det egentligen är värt.
Last edited by Pinto on 2007-02-01 19:45:42, edited 2 times in total.
We dance to all the wrong songs
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Päsa_ wrote:Om vi tänker tvärtom. Skulle ni låta er undervisas av en lärare med slöja?
Ja.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

Pinto wrote:
Päsa_ wrote:En Burka, som täcker hela ansiktet utom ögonen, anser jag man kan förbjuda direkt. Tänk om det går två flickor på skolan med exakt samma burka. Hur ska då läraren kunna veta vem av dessa två det är han undervisar?

Alltså, slöjan kopplar man, åtminstonde jag, till Islam. Och det tycker jag direkt kopplas till krig och elände, självmordsbombare och ständig kaos. Det är i alla fall bilden som media framställer Islam.

Om vi tänker tvärtom. Skulle ni låta er undervisas av en lärare med slöja?
Jag kopplar lika mycket elände till kristendomen, ska vi då förbjuda kors runt halsen?

Och en slöja säger inte hur duktig en person är på att läsa ut. Skulle du tillåta dig själv att undervisas av en lärare med keps?
Jag tycks mig inte höra mycket om kristendomens elende från media.

Jag glömde lägga till det, men jag syftade på religionskunskap. Såklart en muslimsk kvinna kan vara extremt duktig på att lära ut, men visst skulle det vid första anblicken se "konstigt" ut. Bara hon kan lära ut alla religioner på ett rättvist sätt och inte värdera sin religion bättre än övriga.
Carpe Diem
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Om man inte får ha till exempel keps eller mössa i skolan ska man fan inte få ha slöja/burka heller...
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Päsa_ wrote:Jag tycks mig inte höra mycket om kristendomens elende från media.
Bara för att media inte längre rapporterar betyder det inte att det inte finns eller har funnits.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

AshTray wrote:Om man inte får ha till exempel keps eller mössa i skolan ska man fan inte få ha slöja/burka heller...
vafan ska man inte få ha det för?

jag tycker man borde få ha på sig vad man vill i skolan! vill man se hur ful som hälst ut så kan man väl få göra det.

men på våran skola säger dom att man inte får ha huvudbonad innomhus pga att man inte får jobb lika lätt o sånt.


sparka på dom som ligger ner men man SKA iallfall få ha AFROHATT ;D

Image
Last edited by Gebba on 2007-02-01 21:27:01, edited 1 time in total.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Det handlar om hyfs. Hur skulle det se ut om man gick på en jobbintervju eller ett möte med en oljig sketen gammal kepa?

Jag håller med om att det ska vara lika för alla, oavsett religon osv.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det finns ett visst problem med identifiering då man har heltäckande huvudduk som vissa skolor angett som anledning till att införa förbud, och jag kan hålla med om att det kan skapa problem i de fall där identifiering är nödvändig, t.ex. vid provskrivning. I dessa fall anser jag att personer i fråga helt enkelt får ta av sig identifieringshämmande huvudbonader för att kunna identifieras, om detta ej görs anser jag att man har frånsagt sig rätten att skriva provet eller vad det handlar om. Lika för alla, ingen annan komma till en provskrivning med maskering.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Des wrote:Det handlar om hyfs. Hur skulle det se ut om man gick på en jobbintervju eller ett möte med en oljig sketen gammal kepa?

Jag håller med om att det ska vara lika för alla, oavsett religon osv.
Bara för att du använder en huvudbonad i skolan betyder det inte att man nödvändigtvis måste ha den till din arbetsintervju. Jag vet inte hur det är med dig, men mina huvudbonader är inte "sktena" eller "oljiga"
Men visst, plocka bort allt eller inget isf från skolan.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

adamrobin wrote:Bara för att du använder en huvudbonad i skolan betyder det inte att man nödvändigtvis måste ha den till din arbetsintervju. Jag vet inte hur det är med dig, men mina huvudbonader är inte "sktena" eller "oljiga"
Men visst, plocka bort allt eller inget isf från skolan.
Nu menade jag inte riktigt så. Det jag försökte få fram var att det hade med hyfs att göra. Blev kanske en lite dålig jämförelse.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Big_Bird wrote:
Päsa_ wrote:Jag tycks mig inte höra mycket om kristendomens elende från media.
Bara för att media inte längre rapporterar betyder det inte att det inte finns eller har funnits.
Skillnaden är väl att vi inte lever på medeltiden längre vilket det ibland verkar som vissa andra gör.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Att kristendomen som sådan inte längre uppmanar till våld på något sätt tycker jag gör att det finns en skarp och klar skiljelinje mellan de olika religionerna emellan.

Att bära huvudbonader ser jag egentligen inte något fel på heller. Däremot kan jag förstå argumenten hos förespråkarna för totalförbjud av religiösa symboler som slöja. Kanske ett steg närmre mot att kasta sig av oket av fördummande lärdomar som religioner i alla tider har lärt ut.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Jag har för mig att det var någon i min förra skola som fick ett undantag och ha slöja på sig. Såg ju inte riktigt klokt ut.

Tycker man ska förbjuda slöja/burka för man kan ju inte se vem personen är isåfall.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag tycker att kristendomen borde införa ank-klädsel som tvång, så att alla kristna gick omkring i ankkläder när de gick i skolan.


Image
Aotearoa - tino rangatiratanga
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

enix wrote:Jag har för mig att det var någon i min förra skola som fick ett undantag och ha slöja på sig. Såg ju inte riktigt klokt ut.

Tycker man ska förbjuda slöja/burka för man kan ju inte se vem personen är isåfall.
Har för mig att det var någon förälder som ville vara lite lustig när han fick höra om det, och skaffade ett skriftligt intyg på att sonen enligt hans väldigt ovanliga religion behövde bära mössa i skolan, blev ett jävla tjafs om det.

Och mitt "muntliga intyg" på att jag behövde bära en Fez godkänndes tyvär inte...
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Självklart skall man få bära slöja om man själv vill.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Andrej wrote:Självklart skall man få bära slöja om man själv vill.
Då ska man också få bära keps om man vill osv.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

AshTray wrote:Då ska man också få bära keps om man vill osv.
En keps är dessvärre inte samma sak som en söja. Dom bär slöja pga deras religion. Du bär knappas keps för att du är kristen eller vad du nu kan vara. Jag är lika mycket emot religion som någon annan, men om vi skall göra det olagligt när vi har något som kallas religionsfrihet så tycker jag att det faller pladask.

Du har en söja på huvudet, och du har en keps på huvudet. Men det är fortfarande inte samma sak, tyvärr.

Sedan så är det väldigt fånigt att man inte får ha keps på sig i skola, men det gäller väl bara lågstadiet till högstadiet. Jag hade då inga lärare som klagade på elever som hade huvudbonad i gymnasiet, och nu på högskolan så har vi haft föreläsare med keps.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

AshTray wrote:Då ska man också få bära keps om man vill osv.
Jag bryr mig inte om du vill klä ut dig till bonde/lastbilschaffis i skolan.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Andrej wrote:
AshTray wrote:Då ska man också få bära keps om man vill osv.
Jag bryr mig inte om du vill klä ut dig till bonde/lastbilschaffis i skolan.
Jag har aldrig bärt en keps i hela mitt liv.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

snigel wrote:
Big_Bird wrote:
Päsa_ wrote:Jag tycks mig inte höra mycket om kristendomens elende från media.
Bara för att media inte längre rapporterar betyder det inte att det inte finns eller har funnits.
Skillnaden är väl att vi inte lever på medeltiden längre vilket det ibland verkar som vissa andra gör.
Du menar att bara för att det är passerat i tiden så är det inte längre någon poäng med att förknippa saker med det. Tack, du avdramatiserade just min hakkorsbindel så att jag kan ta den på till jobbet i morgon.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply