Ang. Nationella proven

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Shinzu
Posts: 310
Joined: 2006-09-22 19:36:22

Ang. Nationella proven

Post by Shinzu »

Hej på er,Har en lille bror som är omskakad av mina föräldrars skillsomässa,han skall göra nationella prov i svenska imorgon men jag måste får fråga ifall ni vet hur pass mycket NA proven påverkar slutbetyget?

Vill såklart det bästa för min lillebror,han skall inte gå till ett prov för att få IG utan istället skjuta fram det tills hans själ och kropp mår bättre.

Tack i förhand.

Mvh Andreas
"An idiot is not a person who cares about his family and friends"-Andreas T. Jansson

"The world is built upon logic,use logical sense to manipulate it"-Andreas T. Jansson
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Man måste inte göra proven nu, det går att vänta ett tag. Jag är hemma sjuk, och jag gör de vid nästa tillfälle.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

jag fick ig på engelska o vissa delar av svenskan i 9an,det blir så jobbigt efter ett tag så man inte orkar med det.
när vi hade det i gymnasioet så fick jag godkänt i allt vad jag minns.


bara för era föräldrar skiljs så skulle väl det inte bli så mycket svårare o göra provet.
när det händer mig något jobbigt brukar jag glömma bort det i skolan o försöka att inte tänka så mycket på det.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Post by RustYChainS »

Jag har hört ca 40%, men berättar han för sin lärare att hans föräldrar nyss skiljts så tror jag att läraren har överseende, så länge grabben inte har mvg och får underkänt på provet...

Jag gjorde läsförståelsen igår, det måste väl han också gjort? Jag tyckte inte den var någe svår, får se imorron på uppsatsen...

O för övrigt så heter det ämnesprov numera :) :) :)
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Det beror på läraren.
Life's a joke, yuk it up.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Uhm, vad ska man skriv på uppsatsen? Ska man skriva den där och så också? :P

Jag har noll koll. :)
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Man får väl en handfull ämnen att välja mellan, sedan sitter man och skriver i tre timmar.
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

Går på gymnasiet och vi skulle tydligen skriva om kärlek och vänskap.
Carpe Diem
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Post by RustYChainS »

markmc wrote:Uhm, vad ska man skriv på uppsatsen? Ska man skriva den där och så också? :P

Jag har noll koll. :)
Du får 4-5 ämnen att välja på, och ett/ några skrivsätt att välja på, t ex krönika, novell, artikel etc...
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Jag låg på G i svenskan innan, men det gick överlag bra på NP - så jag fick ett VG i slutbetyg.
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Post by RustYChainS »

Marcus.Wallen wrote:Jag låg på G i svenskan innan, men det gick överlag bra på NP - så jag fick ett VG i slutbetyg.
De lät soft, då kanske jag höjer till ett vg då... hade vg båda terminerna i åttan, bytte skola till nian och hamnade på ett g där... fast vg:na jag fick innan kändes rätt oförtjänta...
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Generellt sett så är det så att det man får på NP får man i betyg. I vissa skolor får man flera provtillfällen - i andra inte.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

lyckegard wrote:Generellt sett så är det så att det man får på NP får man i betyg. I vissa skolor får man flera provtillfällen - i andra inte.
Jag hade en mattelärare på naturprogrammet som inte räknade nationella till betyget alls. Eller rättare sagt, ett högt betyg på NP höjde en inte det minsta i övrigt, men ett dåligt betyg sänkte en.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Vi hade precis tvärt om på min tid, bra resultat hade viss betygshöjande effekt medan ett dåligt resultat inte räknades in i det slutgiltiga betyget.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

"Betygen skall sättas på den allmäna bilden". Man måste provas flera gånger. Nationella proven provar hela kursen..
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

lillis wrote:
lyckegard wrote:Generellt sett så är det så att det man får på NP får man i betyg. I vissa skolor får man flera provtillfällen - i andra inte.
Jag hade en mattelärare på naturprogrammet som inte räknade nationella till betyget alls. Eller rättare sagt, ett högt betyg på NP höjde en inte det minsta i övrigt, men ett dåligt betyg sänkte en.
Vi hade det precis tvärt om. Ett högt betyg på nationella höjde en och ett lågt sänkte en inte det minsta.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

adamrobin wrote:
lillis wrote:
lyckegard wrote:Generellt sett så är det så att det man får på NP får man i betyg. I vissa skolor får man flera provtillfällen - i andra inte.
Jag hade en mattelärare på naturprogrammet som inte räknade nationella till betyget alls. Eller rättare sagt, ett högt betyg på NP höjde en inte det minsta i övrigt, men ett dåligt betyg sänkte en.
Vi hade det precis tvärt om. Ett högt betyg på nationella höjde en och ett lågt sänkte en inte det minsta.
Samm här! Sämre betyg kunde/kan inte sänka för mig i grundskolan och gymansiet.
Dyslexi
Post Reply