Tio små negerpojkar försvinner. (Politisk korrekthet va?)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

När jag är förbannad på en jävla svartskalle så säger jag inte "neger" snällt till honom. Jag säger "blatte". Möjligtvis "jäva blatte". Går jag in i ett café som vägrar servera mig negerbollar eller som envisas att det egentligen heter "wienerbreads" eller dylikt så går jag ut därifrån - direkt.


Svenne och blatte är laddade ord. Neger är lika oladdat som "kines" "kanadensare" "fransman" eller "asiat".
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Vad handlar boken om egentligen?
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Marcus.Wallen wrote:Vad handlar boken om egentligen?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tio_sm%C3%A5_negerpojkar
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

svensk ordbok från 1903 wrote:Neger - Människoliknande apa som lever i hyddor i afrika, spelar trummor när han är glad
Negro caput vulgaris.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Här är ett citat, möjligtvis från samma ordbok:
banj'o: ett slags neger-guitarr.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Eller varför inte ...

"Tamtam | Gonggong; negertrumma"
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

I want my afro-american balls.
Get out of here you fuckin flies!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

lyckegard wrote:Svenne och blatte är laddade ord.
Svenne är verkligen inte ett laddat ord (för mig eller min vänskapskrets), blatte däremot.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Mr Einstein wrote:När jag var med i Hitler Jugend under andra världskriget så var inte "Hitler" heller speciellt anstötligt...men idag...idag kan man ju inte ens döpa en unge till Hitler ;D
Du är väl medveten om att Hitler är ett efternamn va?

Adolf är fortfarande ett namn man kan döpa sitt barn till...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Ghlargh wrote:Adolf är fortfarande ett namn man kan döpa sitt barn till...
Är det verkligen så? Hur många Adolf finns det egentligen nu för tiden?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

lillis wrote:Är det verkligen så? Hur många Adolf finns det egentligen nu för tiden?
SCB wrote:Det finns 4481 män som har förnamnet Adolf . Av dessa har 397 namnet Adolf som tilltalsnamn/förstanamn.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

lillis wrote:
Ghlargh wrote:Adolf är fortfarande ett namn man kan döpa sitt barn till...
Är det verkligen så? Hur många Adolf finns det egentligen nu för tiden?
SCB wrote:Det finns 4481 män som har förnamnet Adolf . Av dessa har 397 namnet Adolf som tilltalsnamn/förstanamn.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:
Mr Einstein wrote:När jag var med i Hitler Jugend under andra världskriget så var inte "Hitler" heller speciellt anstötligt...men idag...idag kan man ju inte ens döpa en unge till Hitler ;D
Du är väl medveten om att Hitler är ett efternamn va?

Adolf är fortfarande ett namn man kan döpa sitt barn till...
Adolf är lustigt nog också ett efternamn. Vår största kunds supportrepresentant heter Martin Adolf... ja jag har dragit alla skämt jag kan komma på om det.

För övrigt, är inte själva poängen med tio små negerpojkar just att de försvinner? Så varför jiddrar ni om det här trötta ämnet som blev gammalt redan när Metro skrev om det för snart en månad sedan?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Oneway wrote:
lillis wrote:
Ghlargh wrote:Adolf är fortfarande ett namn man kan döpa sitt barn till...
Är det verkligen så? Hur många Adolf finns det egentligen nu för tiden?
SCB wrote:Det finns 4481 män som har förnamnet Adolf . Av dessa har 397 namnet Adolf som tilltalsnamn/förstanamn.
Grundaren av Holmens Herr i Göteborg heter/hette Adolf. Eftersom han var jude så vägrade han låta någon säga Adolf till honom dock och lystrade istället till "Adde".
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Ghlargh wrote:Du är väl medveten om att Hitler är ett efternamn va?

Adolf är fortfarande ett namn man kan döpa sitt barn till...
Jag är medveten om det...men det skulle inte gått fram lika tydligt med bara Adolf.
Det är inte många som kallar sina ungar Adolf heller...efter farbror Adolf Hitler ;D
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Big_Bird wrote:För övrigt, är inte själva poängen med tio små negerpojkar just att de försvinner? Så varför jiddrar ni om det här trötta ämnet som blev gammalt redan när Metro skrev om det för snart en månad sedan?
Vad menar du? jag tycker inte det är ett trött ämne. Att någon tar illa upp av att bli kallad neger idag kan jag förstå, med tanke på hur laddat det ordet är numera. Tar man däremot illa upp av ett 70 år gammalt litterärt verk har man problem.

Det är en representation av den tiden precis som alla böcker mer eller mindre tydligt är formade av när dem skrevs.

Många äldre historier är väldigt instängda i sin bild av kärnfamiljen och manliga och kvinliga roller. Ska vi in och redigera där också nu när könsrollerna håller på att förändras? Man kan inte ändra literära verk bara för att det inte är politiskt korrekt längre. Då skriver man om historien och försöker gömma undan det som format dagens samhälle.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

1. Att folk är paniskt rädda för ordet neger av olika skäl har diskuterats till leda i andra trådar. Det är inte som att den här tråden fick mig att stanna upp och tänka "OMFHGZYY!!!11oneone! Nu får det jävlaribannemig vara nog så det skiter om det."

2. Eftersom både den brittiska och den amerkanska utgåvan redan för en sisådär 70 år sedan ändrat titel så känns det som en icke-issue utifall den svenska utgivaren i sin nyversion vill närma sig de övriga utgåvorna. Det är inte som att förlaget föreslog att återkalla alla versioner av 10 små negerpojkar och bränna dem.

3. Det är lustigt att folk är så rädda för det som är politiskt korrekt att de måste basunera ut sin inkorrekthet i vild panik.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Big_Bird wrote:3. Det är lustigt att folk är så rädda för det som är politiskt korrekt att de måste basunera ut sin inkorrekthet i vild panik.
Ja, varför leva i frihet när man kan leva i slaveri? :P
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Cappuccino wrote:
Big_Bird wrote:3. Det är lustigt att folk är så rädda för det som är politiskt korrekt att de måste basunera ut sin inkorrekthet i vild panik.
Ja, varför leva i frihet när man kan leva i slaveri? :P
Snarare, varför reagera på löjliga överdrifter med måtta och genomtänkthet när man kan vara lika sandlådebarnslilg tillbaka.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

nem wrote:
Dissident wrote:När jag var ung...
Du är ung.
Ja, jo, men jag har varit yngre. Negerhysterin har blossat upp de senaste fem åren, och det trots att vi har väldigt få negrer i Sverige. Jag fruktar att vi har importerat den från den politiska korrekthetens högborg USA - ett land fullt med Oprah-stinna Hem och Skola-ledamöter som inte vill något hellre än att vara fullständigt à jour med vad som kan uppfattas som anstötligt och hur alla enklast kan undvika det.
Big_Bird wrote:3. Det är lustigt att folk är så rädda för det som är politiskt korrekt att de måste basunera ut sin inkorrekthet i vild panik.
The raven chides blackness..
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:The raven chides blackness..
Menar du att jag är rädd för politisk korrekthet?
Tror det var kanske, ur din synpunkt, det snällaste du någonsin sagt om mig. 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

roligt är ju att mörkhyade tilltalar varandra med 'nigger' i hiphop skiten som spelas jämt på radio. borde ingen reagera över det och förbjuda musiken om det är så förnedrande? DET hade jag iallfall varit tacksam om de förbjöd så man slapp höra skiten.
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

perhaven wrote:roligt är ju att mörkhyade tilltalar varandra med 'nigger' i hiphop skiten som spelas jämt på radio. borde ingen reagera över det och förbjuda musiken om det är så förnedrande? DET hade jag iallfall varit tacksam om de förbjöd så man slapp höra skiten.
Ja, för det är inte så att "nigger" är ett ord som förknippas med makt och kränkning mellan vad man i USA kallar för "raser".
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:
Dissident wrote:The raven chides blackness..
Menar du att jag är rädd för politisk korrekthet?
Tror det var kanske, ur din synpunkt, det snällaste du någonsin sagt om mig. 8)
Jag menar uppenbarligen att du är så rädd för politisk inkorrekthet att du ideligen känner ett behov av att yppa din politiska korrekthet.
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Fan vad trött jag blir.
Måste fan bli skärpning!!
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
Post Reply