Låt oss kasta vårt avsky på svenska kändisar.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Låt oss kasta vårt avsky på svenska kändisar.

Post by palindrom »

Även om jag inte ofta sympatiserar för vad Sverige står för eller handlar om, så är jag ändå nyfiken. Vilken svensk kändis stör du dig mest på?
Glöm inte motiveringen.

Mina är:
Anna Book - för att hon alltid är så äckligt glad, överspelad och en menlös dramaqueen. Är också överallt, vilket är illa.

Pernilla Wahlgren - även hon är alldeles för go och gla' för att kunna uppfattas som mänsklig. Dra till Piccadilly Circus eller något.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Fredrik och Filip, helt klart.

Jag räknar för övrigt dessa personer som en kändis och inte två...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Orvar <whatever>, var i filmkrönikan ett tag - en riktig kulturkossa som jag kallar det. "Jag vet vad som är bra film, alla som tycker illa om mina favoritfilmer har läst för lite filmkunskap".
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

fisk wrote:Orvar <whatever>, var i filmkrönikan ett tag - en riktig kulturkossa som jag kallar det. "Jag vet vad som är bra film, alla som tycker illa om mina favoritfilmer har läst för lite filmkunskap".
Han kom upp i en diskussion väldigt nyligen som handlade om film i Sverige överhuvudtaget - främst filmkritiker då. Jag klagade just över att svenska filmindustrin behöver något nytt, för nuvarande ställning är riktigt illa. Antingen har de inte läst filmvetenskap, eller så har de för lite integritet (det är coolt om stora klassiker sågas - om det inte bara sågas för att sågas utan gör det med ett stärkt argument)
Last edited by palindrom on 2007-02-15 4:29:36, edited 1 time in total.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Ghlargh wrote:Fredrik och Filip, helt klart.

Jag räknar för övrigt dessa personer som en kändis och inte två...
...men ändå så glömde du motiveringen.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
2mAz
Posts: 284
Joined: 2005-03-17 21:47:57
Contact:

Post by 2mAz »

Oj vad svårt men jag börjar med att slänga iväg dessa.

Mark Levengood - en så extremt tråkig människa, så fort han medverkar i ett tvprogram måste jag stänga av för det blir för trist.

Hela familjen Wahlgren - måste jag motivera..?
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Ghlargh wrote:Fredrik och Filip, helt klart.

Jag räknar för övrigt dessa personer som en kändis och inte två...
Lite nyfiken på varför?
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag tycker att hela konceptet "svensk kändis" är motbjudande. På sin höjd är det en patetisk efterapning av den amerikanska kändiskulturen. I staterna finns det onekligen en viss stjärnglans över celebriteterna och de röda mattorna, men föreställningen att Sverige skulle kunna mäta sig med detta, eller att vi ens borde försöka, är rent ut sagt löjlig. Där amerikanerna har världsstjärnor som Brad Pitt och Madonna har vi Farmen-Qristina och Robinsson-Robban. Inte ens våra mest prestigefyllda "kändisar" är något mer än monument över medelmåttan jämfört med deras amerikanska, eller för den delen kontinentala, motsvarigheter. Svensk "kändis"-kultur är en hafsig blåkopia som flagnade i kanterna redan från början och idag har antagit rent vämjeliga proportioner. På renommétoppen där vi en gång hittade statsmän, skådespelare och musiker återfinns nu radiopratare, dokusåpadeltagare, "bloggare" och allsköns femtonminutare. Det finns över huvud taget ingen värdighet i detta.
herlitz
Posts: 7
Joined: 2007-02-12 19:46:02

Post by herlitz »

Alla big brother och andra dokusåpekändisar - Folk som inte fattar vad som är in eller utsidan på en sked bör kanske inte vara några ambassadörer för våra unga. Vilket tyvärr är fallet.
Det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Jag måste nog också få hata lite på kulturkändisarna, främst fuckern i Faktum, efter det kommer inte orvar men hans skånska jävla piga efter henne kommer musikbyrånidioten, sen orvar.
-
Doku C kändisarna bryr jag mig inte om, enkla dumma människor som inte påverkar någon och förstör mest för sig själva. Let em be. Nej kultur kändisarna är värre, de förmedlar ungefär allt vad jag avskyr med det här landet; präktiga, politiskt korrekta människor som bara är intresserade av vad som är/ska komma på tapeten, utan en egen tanke i deras huvuden.
-
Dissident> Jag tycker du är ute och snurrar lite i att det skulle vara någon ripoff på usa att ha kändisar. Man blir helt enkelt kändis i ett samhälle, litet som stort, när man exponeras tillräckligt mycket, svårt att göra något åt. Sedan om man kollar på kvaliteten av våra kändisar så kan jag hålla med dig.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:Orvar <whatever>, var i filmkrönikan ett tag - en riktig kulturkossa som jag kallar det. "Jag vet vad som är bra film, alla som tycker illa om mina favoritfilmer har läst för lite filmkunskap".
För att spä på ditt hat så kan jag rapportera att han är rätt surmulen, hälsar inte på vikarier och går omkring på jobbet i träningsoverall vissa dagar. 8)

Själv hatar jag nog Ebba von Sydow allra mest. Och sen resten av "modejournalistik"-träsket.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

ziimzallabiim wrote:Dissident> Jag tycker du är ute och snurrar lite i att det skulle vara någon ripoff på usa att ha kändisar. Man blir helt enkelt kändis i ett samhälle, litet som stort, när man exponeras tillräckligt mycket, svårt att göra något åt. Sedan om man kollar på kvaliteten av våra kändisar så kan jag hålla med dig.
Alla samhällen har kända människor, men den svenska synen på kändisar präglas av hur det ser ut i USA. Att vi aktivt försöker efterlikna dem tycker jag inte alls är särskilt konstigt, det är en "twist" på gammal hederlig kulturimperialism.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Dissident wrote:
ziimzallabiim wrote:Dissident> Jag tycker du är ute och snurrar lite i att det skulle vara någon ripoff på usa att ha kändisar. Man blir helt enkelt kändis i ett samhälle, litet som stort, när man exponeras tillräckligt mycket, svårt att göra något åt. Sedan om man kollar på kvaliteten av våra kändisar så kan jag hålla med dig.
Alla samhällen har kända människor, men den svenska synen på kändisar präglas av hur det ser ut i USA. Att vi aktivt försöker efterlikna dem tycker jag inte alls är särskilt konstigt, det är en "twist" på gammal hederlig kulturimperialism.
Visserligen är sättet att vara kändis på likt det i usa men precis som du säger är det ingen ny företeelse, det ser ut ungefär likadant i resten av den civiliserade världen så det är inte direkt en svensk företeelse. Dock är jag med dig på hur snuskigt detta beteende och glorifierng av det är.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Avsky och hat är kanske lite starka ord. Jag hittade en underbar beskrivning, som stämde precis in på min egen syn på Lars Adaktusson, i en blogg. Adaktusson är helt klart en duktig journalist, och utomordentligt seriös, men med det följer en del annat...

Citat följer!

Inte förrän satan går på gatan brukar jag säga. Men på Tv8 är tydligen allt möjligt. Lars "Agenda" Adaktusson har gått och blivit deras tunga ankare. Bara att gratulera. En egen talkshow. Det är så mycket hardcore det kan bli.

Nu är det David Letterman, Jay Leno och Lars Adaktussson. De tre giganterna i talkshowvärlden.

Adaktusson, den enda mannen mig veterligen som på riktigt behärskar förmågan "dödlig tråkighet". Om han var en superhjälte så skulle hans superpower vara att han kan tråka ihjäl precis vem som helst inom en världsomspännande radie. Han har en stark aura den mannen. Som tittare är man illa ute, men vid närkontakt är man rökt.

Under januari börjar han skörda sina första offer.

Jag måste erkänna att jag diggar Lars Adaktusson. Mycket. Samtidigt är jag livrädd för honom just för att han förmedlar en sådan hänsynslös tråkighetsfaktor. Han spelar i en egen liga. Han är lite som taklshowvärldens Dirty Harry - men ändå inte.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Tomas Ledin.
Han tror han är någon nationalklenod värd att bevara för all framtid.
Dessutom får jag migrän bara jag hör den jäveln på radion...
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

1. Dokusåpe skådisar som blir rolemodels för ungdomar
2. Idrottmän/kvinnor som ska vara förebilder som knarkar, dopar sig osv...
3. Alla som tror sig veta vad "vi" vill se i filmer, höra i radio osv...

Robison Robban får här en guldstjärna för att han är en sådan attention whore, detsamma gäller som Dissident säger alla andra "kändisar" som tror sig kunna komma upp i samma nivå av orgie, synd och slöseri som de i USA lyckas med...
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Gudrun Schyman

motivation: Vad finns där att gilla?
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Dokusåpekändisar som ibland hamnar på löpsedlarna på samtliga tidningar
"LINDA I EN BILKRASCH!!!!" eller liknande. Jag avskyr dokusåpor och deras "kändisar" just pga det värdelösa innehållet och hur jävla dumma i huvudet deltagarna är, det värsta är väl ändå att folk tittar på det.....
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Äääh, var inte så hårda, kändisar är också människor.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

enix wrote:Dokusåpekändisar som ibland hamnar på löpsedlarna på samtliga tidningar
"LINDA I EN BILKRASCH!!!!" eller liknande. Jag avskyr dokusåpor och deras "kändisar" just pga det värdelösa innehållet och hur jävla dumma i huvudet deltagarna är, det värsta är väl ändå att folk tittar på det.....
Det är väl för fagerlund inte kändisarnas fel att de hamnar på löpet, kritisera det som bör kritiseras, i detta och de allra flesta fall, media.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

ziimzallabiim wrote:
enix wrote:Dokusåpekändisar som ibland hamnar på löpsedlarna på samtliga tidningar
"LINDA I EN BILKRASCH!!!!" eller liknande. Jag avskyr dokusåpor och deras "kändisar" just pga det värdelösa innehållet och hur jävla dumma i huvudet deltagarna är, det värsta är väl ändå att folk tittar på det.....
Det är väl för fagerlund inte kändisarnas fel att de hamnar på löpet, kritisera det som bör kritiseras, i detta och de allra flesta fall, media.
I vissa fall ber dom ju om uppmärksamhet...
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Filip o Fredrik är super-avskyvärda.
Kallar man sig själv för intellektuell mer än en gång (i tv dessutom) så borde man skjutas.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Pontarius wrote:Filip o Fredrik är super-avskyvärda.
Kallar man sig själv för intellektuell mer än en gång (i tv dessutom) så borde man skjutas.
Jag tycker det är charmigt att kalla sig själv intellektuell när det är så övertydligt att man inte är det, fuck jantelagen. De driver med etablissemanget på ett mycket bra sätt, framförallt vågar de ifrågasätta. De gör dem omtyckta av många och det i sin tur gör dem hatade av vissa. Jag går gärna med på att man avskyr någon för vad den personen gjort, men inte av den enkla anledningen att man är omtyckt.

Skillnad är det på de självgoda, självutnämda intellektuella kulturnissarna som sitter och tar upp samma tapetklister vecka ut och vecka in. Die in the face!

Hail Filip och Fredrik, Sveriges enda superstjärnor.
Last edited by ziimzallabiim on 2007-02-15 15:09:21, edited 1 time in total.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Dissident wrote:Där amerikanerna har världsstjärnor som Brad Pitt och Madonna har vi Farmen-Qristina och Robinsson-Robban.
Det hade vart kul och Brad och Madonna bytte plats med våra två miffon, och alla fyra filmades under, låt oss säga, en vecka ;D
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

ziimzallabiim wrote:
Pontarius wrote:Filip o Fredrik är super-avskyvärda.
Kallar man sig själv för intellektuell mer än en gång (i tv dessutom) så borde man skjutas.
Jag tycker det är charmigt att kalla sig själv intellektuell när det är så övertydligt att man inte är det, fuck jantelagen. De driver med etablissemanget på ett mycket bra sätt, framförallt vågar de ifrågasätta. De gör dem omtyckta av många och det i sin tur gör dem hatade av vissa. Jag går gärna med på att man avskyr någon för vad den personen gjort, men inte av den enkla anledningen att man är omtyckt.

Skillnad är det på de självgoda, självutnämda intellektuella kulturnissarna som sitter och tar upp samma tapetklister vecka ut och vecka in. Die in the face!

Hail Filip och Fredrik, Sveriges enda superstjärnor.
Fakkin word
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
Post Reply