Matematikproblem

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Matematikproblem

Post by ADiS »

Har suttit idag nästan hela dagen och klurat på detta:

Uppgiften är:
cos3x=0,5

cosx=0,5/3=0,166...
cosx=0,166...

Flyttar över cos och kör med cos-invers:
x=cos^-1 * 0,166=80,4°

360°/3=120°

x = +-80,4°+n*120°

Enligt läraren skall det vara:

x = +-10°+n*120°

Detta är från en tenta jag haft men fick fel på detta, vad är det jag har missat? :(
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

cos(3x) = 0.5 ger 3x=60° som i sin tur ger x=20°
Vad du gjort fel är att anta att cos(3x) = 3cos(x)

Varken 10° eller 80,4° är korrekt då cos(3*10) = 0,866 och cos(3*80,4) = -0,48, 10° är däremot korrekt för en sinusfunktion.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Men hur fick du fram 60°?

Som jag har fötstått det så kan det stå:

3cos(x)=0,5 ? vidare...?


EDIT: Ahaaaa! fan vad simpelt! ;D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
DimpZ
Posts: 587
Joined: 2006-10-23 21:01:30

Post by DimpZ »

OMG, vilken mattekurs läser man detta?
Någon på gymnasiet? :o
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

DimpZ wrote:OMG, vilken mattekurs läser man detta?
Någon på gymnasiet? :o
Det är elementär trigonometri. När jag läste avhandlades det i högstadiet.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
DimpZ
Posts: 587
Joined: 2006-10-23 21:01:30

Post by DimpZ »

nem wrote:
DimpZ wrote:OMG, vilken mattekurs läser man detta?
Någon på gymnasiet? :o
Det är elementär trigonometri. När jag läste avhandlades det i högstadiet.
Jasså, aldrig hört talas om eller sett något liknande! :D
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

DimpZ wrote:Jasså, aldrig hört talas om eller sett något liknande! :D
Av ren nyfikenhet, vilken årskurs går man om man aldrig sett en trigonometrisk funktion (sinus, tangens etc.)?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Jag går i årskurs 9 och har aldrig fått rört detta område.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

nem wrote:Av ren nyfikenhet, vilken årskurs går man om man aldrig sett en trigonometrisk funktion (sinus, tangens etc.)?
Ingick inte i högstadiet för mig, dök upp i matte B på gymnasiet. Så det handlar nog om vilken skola man går på.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Första gången jag fick räkna med sinus, cosinus och tangens var på högskolan, när jag läste preparandkurser i matematik som motsvarade Matematik C+D.

Har förstått att det ingår i läroplanen för Matematik A, och att det även nosas på lätt i högstadiet. Men vissa skolor har sämre resurser eller andra prioriteringar än andra, uppenbarligen.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Det ingår inte i läroplanen för högstadiet mattea.. däremot så är vissa högstadieböcker/matteaböcker snälla mot eleverna och förbereder dem för sinus och cosinusuppgifterna - som ändå tas upp senare...

Förövrigt så var det där inget problem. Det var mera en vanlig standardekvation... det är sådant jag slår på solve() i maxima/mathematica.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

nem wrote:
DimpZ wrote:Jasså, aldrig hört talas om eller sett något liknande! :D
Av ren nyfikenhet, vilken årskurs går man om man aldrig sett en trigonometrisk funktion (sinus, tangens etc.)?
Innan jag började på gymnasiet i höstas så hade jag aldrig jobbat med trigonometri, men pga. att jag av ngn anledning ska ha ellära A och B på IT-programet så skulle vi tydligen kunna trigonometri.

Trigonometri sades av lärarna egentligen ingå i matte D-kursen...
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

lyckegard wrote:Förövrigt så var det där inget problem. Det var mera en vanlig standardekvation... det är sådant jag slår på solve() i maxima/mathematica.

Tar det inte längre tid att slå upp en såndär ekvation i mathematica än att krafsa ner det på papper? Just den där går att ta i huvudet om man råkar minnas vilken vinkel som ger cos(x) = 0,5 (inte helt ovanligt att det fastnar i huvudet efter att man löst ett otal trig-ekvationer ;))
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Det var mer bara menat som en gest att man kan använda maxima (gratis!)... inte att jag gjorde det... och du har helt rätt.. att räkna för hand ger dessutom mycket mera känsla för talen.

För er som tycker det är konstigt att inte ungdomar lär sig trigonometri - lyssna på detta: ungdomar lär sig inte ens bråkräkning längre!
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Synd och skam. När vi körde Gauss-Jordan-operationer på matriser var bråkräkningen från grundskolan riktigt användbar. :/
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Mars wrote:Synd och skam. När vi körde Gauss-Jordan-operationer på matriser var bråkräkningen från grundskolan riktigt användbar. :/
Kan man inte grundläggande algebra och bråk ger man sig nog inte på högskolematten. Inte utan att göra bort sig totalt(iofs har jag sett det hända..)
In cars several processors are connected by a bus
DimpZ
Posts: 587
Joined: 2006-10-23 21:01:30

Post by DimpZ »

nem wrote:Av ren nyfikenhet, vilken årskurs går man om man aldrig sett en trigonometrisk funktion (sinus, tangens etc.)?
Just nu är det Första året @ Teknikprogrammet (Gymnasiet)
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Matten i 7an 8an 9an (i alla fall i böckerna Matte till 1000) går igenom massa andra viktiga saker - såsom taluppfattning.

Kolla på den här uppgiften till exempel från 7ans mattebok:
Fyll i enheten som saknas (kg hg g)
a. Linda åt 150 _ kött.
b. Malena vägde 53 _ .
c. Niklas köpte 5 _ skivad salamikorv.
d. Henriks slalompjäxor vägde 2 _.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

DimpZ wrote:OMG, vilken mattekurs läser man detta?
Någon på gymnasiet? :o
Notera ordet "tenta"
Dyslexi
DimpZ
Posts: 587
Joined: 2006-10-23 21:01:30

Post by DimpZ »

MooDHooDs wrote:Notera ordet "tenta"
Hmm, det är väl nån typ av prov va, är det endast proven på högskola man kallar tenta? ::)
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

übermensch wrote:
nem wrote:Av ren nyfikenhet, vilken årskurs går man om man aldrig sett en trigonometrisk funktion (sinus, tangens etc.)?
Ingick inte i högstadiet för mig, dök upp i matte B på gymnasiet. Så det handlar nog om vilken skola man går på.
Samma gäller mig, och jag tror vi alla tre är födda -84(?). Jag kände visserligen till de trigonometriska funktionerna innan jag började gymnasiet och då menar jag att jag visste att de existerade. Jag började inte faktiskt använda dem förrän MaB i gymnasiet.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

För övrigt så verkar vissa anse att man läser matte för att kunna klara av vissa kurser i skolan.....
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Det är matte D på högskolan
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

lyckegard wrote:För övrigt så verkar vissa anse att man läser matte för att kunna klara av vissa kurser i skolan.....
Ja, jag hade aldrig haft en chans att fixa teoretiska elektrotekniken om jag inte läst vektoranalysen innan. Eller signalbehandlingen om jag inte läst Fouriertransformer. Eller mättekniken om jag inte läst statistiken. Eller krafthalvledaren om jag inte läst en och flervariabelsanalys. Eller ...

Det finns många exempel, man måste läsa matte för att klara vissa kurser i skolan
In cars several processors are connected by a bus
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

nem wrote:
DimpZ wrote:OMG, vilken mattekurs läser man detta?
Någon på gymnasiet? :o
Det är elementär trigonometri. När jag läste avhandlades det i högstadiet.
Varför låter alltid akademiker så dryga?
Post Reply