Spåra personer

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

nem wrote:
GuessWho wrote:Ska jag kontra med att kalla dig för idiot? Jag skulle mycket väl kunna göra det.
Jag tror att du bevisade det senare med all önskvärd tydlighet.
Okej du försöker få till något med att jag är så hemsk att jag kan sänka mig till den nivån... men i detta fall...
Pot calling the kettle black
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

GuessWho wrote:Okej du försöker få till något med att jag är så hemsk att jag kan sänka mig till den nivån... men i detta fall...
Pot calling the kettle black
Skarp analys. Tanken slog dig aldrig att jag kanske faktiskt bara menade vad jag skrev, varken mer eller mindre?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

nem wrote:
GuessWho wrote:Okej du försöker få till något med att jag är så hemsk att jag kan sänka mig till den nivån... men i detta fall...
Pot calling the kettle black
Skarp analys. Tanken slog dig aldrig att jag kanske faktiskt bara menade vad jag skrev, varken mer eller mindre?

- My advice to you is to always expect the unexpected.
- But if I expect the unexpected, then it isn't unexpected.
- Then my advice to you is to always expect the expected.


Den möjligheten finns ju förstås. Men då har vi kommit fram till att vi båda är kapabla till att använda oss av pejorativa benämningar på andra. Vad har vi åstadkommit med det?


Eftersom jag inte vet vad vi sysslar med här så skrev jag nyss ett pm till dig. Du kan ju kika på det någon gång när du har tid.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

nem wrote:Klåpare.

Att spåra folk är en sak, att få anonymiseringstjänster att lätta på sina uppgifter en annan.
Jag anser att problemet här är att nems användning av "klåpare" är väldigt malplacé. En klåpare är en slarver eller en amatör. Det passar knappast in på någon som anordnar en för svår tävling, eller hur vi nu ska tolka situationen. Vidare tycker jag inte att det finns någon dikotomi i "[a]tt spåra folk är en sak, att få anonymiseringstjänster att lätta på sina uppgifter en annan." Att få ut information är väl i högsta grad en del av att spåra någon? Tyvärr får nems inlägg inte mer än en halv tumme upp.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Dissident wrote:Jag anser att problemet här är att nems användning av "klåpare" är väldigt malplacé. En klåpare är en slarver eller en amatör. Det passar knappast in på någon som anordnar en för svår tävling, eller hur vi nu ska tolka situationen. Vidare tycker jag inte att det finns någon dikotomi i "[a]tt spåra folk är en sak, att få anonymiseringstjänster att lätta på sina uppgifter en annan." Att få ut information är väl i högsta grad en del av att spåra någon? Tyvärr får nems inlägg inte mer än en halv tumme upp.
Framförallt var användningen av ordet "klåpare" olyckligt emedan GuessWho blev så upprörd.

Men jag står fast vid att det är typiskt amatörmässigt att ordna en tävling vars förutsättningar inte på något sätt liknar typfallet och dessutom är så arrangerad att den faktiska uppgiften helt överskuggas av ett delmoment som nog får betraktas som omöjligt i det här sällskapet. Jag tyckte rent spontant att GuessWhos inlägg bar flera kännetecken av att vara författat av en klåpare, även om så säkert inte var fallet.

Självutnämnda diskussionsdomare får rent allmänt tummen ner från min sida.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

nem wrote:Självutnämnda diskussionsdomare får rent allmänt tummen ner från min sida.
Det tummar vi på!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

nem wrote:Självutnämnda diskussionsdomare får rent allmänt tummen ner från min sida.
Självutnämnd och självutnämnd, det beror på vad du menar med självutnämnd.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Eftersom det redan är uppe för publik visning/debatt...

Dissident wrote:någon som anordnar en för svår tävling, eller hur vi nu ska tolka situationen.
Det är en korrekt uppfattning. Fast det kommer ett "Men..." längre ner.
I övrigt tack till ditt försök att förtydliga eller vad det var du försökte göra.

nem wrote:jag står fast vid att det är typiskt amatörmässigt att ordna en tävling vars förutsättningar inte på något sätt liknar typfallet och dessutom är så arrangerad att den faktiska uppgiften helt överskuggas av ett delmoment som nog får betraktas som omöjligt i det här sällskapet. Jag tyckte rent spontant att GuessWhos inlägg bar flera kännetecken av att vara författat av en klåpare, även om så säkert inte var fallet.

Ska vi slänga in "Men...":et här? Ja det gör vi.

Men... tävlingen var inte helt seriöst menad (om det inte redan har framgått).

För det första så finns det (eller åtminstånde har funnits) bättre tävlingar för den som vill pröva sina "elajt haxxor skillz". Officiella tävlingar med riktiga priser.

För det andra var det inte menat att någon faktiskt skulle klara uppgiften (se Apendix A).

För det tredje, även om jag inte använt en specifik anynomiseringstjänt, så behöver inte uppgiften vara lätt att lösa.
Säg exempelvis om jag sitter hemma hos lither och fjärrstyr nems dator för att göra postningen. Hur skulle avslöjandet av nems ip adress avslöja mitt efternamn? Okej nu gjorde jag inte det, men det finns fler än de nämda som har Internet access. Dessutom så tror (hoppas) jag att ISPs inte lämnar ut personuppgifter till vem somhelst för vad som helst.




Apendix A
Meningen med "tävlingen" var snarare att illustrera en poäng. Denna poängen kan sammanfattas med "Vill man dölja sig så går det oftast".
Bristen på fina utlovade priser var det även en tanke med, tanken var att den som påbörjar uppgiften snabbt ska ge upp då det blir besvärligt och ett eventuellt framgångsrikt resultat ändå inte resulterar i någon nämnvärd belöning.
Ska man anordna en helt seriös tävling bör den inte vara utformad på detta sätt.


Ang punkt 3
Jag blandade in folk som deltagit i tråden i denna saga om den spårade ip adressen. Hoppas ingen tog illa upp.


Avslutning.
Eftersom det alltid finns folk som gillar att klaga, så ska jag ge er en ny uppgift att finna brister i uppgiften och dess författare.

Uppgiften lyder: Anna är 20 år, vilket är Kalles favorit kaffe?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

GuessWho wrote:Apendix A
Meningen med "tävlingen" var snarare att illustrera en poäng. Denna poängen kan sammanfattas med "Vill man dölja sig så går det oftast".
Bristen på fina utlovade priser var det även en tanke med, tanken var att den som påbörjar uppgiften snabbt ska ge upp då det blir besvärligt och ett eventuellt framgångsrikt resultat ändå inte resulterar i någon nämnvärd belöning.
Ska man anordna en helt seriös tävling bör den inte vara utformad på detta sätt.
Exakt den uppfattningen fick jag.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

GuessWho wrote: Uppgiften lyder: Anna är 20 år, vilket är Kalles favorit kaffe?
Eftersom kalle vill ha Annas lamkött hem till sig så är det uppenbart Löfbergs Lila. Hitta på något svårare... ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Big_Bird wrote:
GuessWho wrote: Uppgiften lyder: Anna är 20 år, vilket är Kalles favorit kaffe?
Eftersom kalle vill ha Annas lamkött hem till sig så är det uppenbart Löfbergs Lila. Hitta på något svårare... ;)
Kalle har inget favortikaffe eftersom Kalle är Annas lillebror som bara gillar läsk.
Post Reply