Bokrean

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Bokrean

Post by egar »

Är det någon som gjort något klipp på årets bokrea? Själv plockade jag på mig Per Anders Fogelströms "Mina drömmars stad" för 249kr på Akademibokhandeln, vilket är ett fantastiskt pris för en lika fantastisk bokserie om Stockholm. Jag funderar på att även införskaffa mig Göran Häggs två litteraturvetenskapsböcker som behandlar både den svenska och världsliga litteraturen.

På något sätt gillar jag det här med att man slänger ut ett paket med någon form av klassikerbetonad samling varje år. Förra året plockade jag åt mig Dostojevskij-paketet vilket uppskattades. Annars är det väl fackböcker man bör handla på rean, eftersom de flesta antikvariat har ett bra utbud av skönlitteratur.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jag skaffade mig Mein kampf som jag läser, än! Skulle nog inte hinna med en till bok :)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Läser nästan bara pocket...som jag beställer från Cdon.com.
ADiS wrote:Jag skaffade mig Mein kampf som jag läser, än! Skulle nog inte hinna med en till bok :)
Är den läsvärd den där boken?
Får man någon form av förståelse hur allt kunde bli så fel eller är det bara nonsens?
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

ADiS wrote:Jag skaffade mig Mein kampf som jag läser, än! Skulle nog inte hinna med en till bok :)
Vilket språk läser du den på?
wham bam thank-you ye -ma'am
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Anna Karenina för 59 på Wettergrens. Men klassiker brukar som sagt vara rätt billiga.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

lyckegard, Mr Einstein:

Den är på svenska.
I börja av boken så beskriver han sig, han berättar hur han var under skoltiden, hur det var mellan föräldrarna osv... Det jag sedan tidigare inte visste var att han tydligen var väldigt duktig på att rita enligt honom.

Redan tidigt i boken drar han upp judarna, dvs efter att han länge försökt komma in på en konstskola, hans far var också emot konstskola och ville att han skulle rikta in sig i politiken. Han drog upp massa politiska skäl varför man inte ska acceptera judarna och fortsatte att klaga.

När han berättar allt så låter han så övertygande, man kan själv inte på något sätt säga nej. Han ville inte bli politiker men ändå hade han en sådan insyn i det! Allt är väldigt djupt skrivet, tycker man om politik som går in i detaljer så kommer man nog att finna denna bok väldigt intressant och förstå väldigt mycket hur han tänkte.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

ADiS wrote:I börja av boken så beskriver han sig, han berättar hur han var under skoltiden, hur det var mellan föräldrarna osv... Det jag sedan tidigare inte visste var att han tydligen var väldigt duktig på att rita enligt honom. [...]
Allt detta enligt mannen som invaderade Ryssland trots sina generalers protester och sedan när det visade sig vara ett fatalt misstag så vill han ha orden "Han var ett offer för sina Generaler" på sin gravsten. Jo, han låter pålitlig.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

ADiS wrote:I börja av boken så beskriver han sig, han berättar hur han var under skoltiden, hur det var mellan föräldrarna osv... Det jag sedan tidigare inte visste var att han tydligen var väldigt duktig på att rita enligt honom.
Ja, du har alltid möjligheten att bedöma själv också.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply