Katastrof om jag blir arbetslös innan den 1 juni

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Katastrof om jag blir arbetslös innan den 1 juni

Post by lagu2653 »

Jag är med i Akademikernas Erkända Arbetslöshetskassa sedan 2006-06-01. Jag började min första visstidsanställning den 2006-05-10. (Om man jobbar 75% så måste man ha jobbat 3 veckor innan man kan ansöka om medlemskap i Akademikernas Erkända Arbetslöshetskassa.) (Jag jobbade 75 % maj - november och 100 % november - maj.) Om jag inte får tillsvidareanställning fr.o.m. 10 maj så tror jag inte ens att företaget får ha mig anställd 3 veckor till så att jag kommer förbi den 1 juni eftersom de redan har haft mig anställd på överenskommen visstid i ett år.

Om jag blir arbetslös före den 1 juni så får jag ingen inkomstrelaterad a-kassa, vilket i praktiken innebär att jag får halv dagpenning.

Jag är över 29 år och har inga barn så jag får inget bostadsbidrag och jag har pengar på banken så jag får inget socialbidrag.

Finns det något sätt att undvika att jag får halv a-kassa om jag inte får förlängd anställning efter den 10 maj?

/Lars
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Du måste väl ha en ganska bra känsla för om de tänker behålla dig eller inte vid det här laget. Tror du inte att de tänker behålla dig så börja söka nytt jobb redan nu. Tror du att de tänker behålla dig så skadar det inte att börja se sig om efter nytt jobb ändå.

Är man inte kräsen och visar lite jävlar anamma så blir man inte arbetslös.
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Skall jag börja skicka in ansökningshandlingar och gå på ans

Post by lagu2653 »

Jag är faktisk inte helt klar över hur chefen tänker. Jag har en annan chef och en projektledare. De gillar mig och vill sätta in mig i ett annat projekt efter att det som jag höll på med tidigare hade avslutats. Högste chefen vill att jag skall jobba med en annan sak som om det lyckas kommer hela företaget till gagn och alla som jobbar med mjukvaruutveckling kan använda.

Skall jag börja skicka in ansökningshandlingar och gå på anställningsintervjuer innan jag har fått ett klart besked av chefen?
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Självklart skall du skicka ansökningar och gå på intervjuer. Du kan visserligen gå direkt till chefen och fråga hur du ligger till först. Men du har ingen som helst anledning eller vinst att göra på att visa dig lojal mot företaget i det här läget. Snarare tvärtom, du framstår som dum och lättutnyttjad ;)

Är du förresten helt 100% säker på att du inte kommer upp i ett inkomstbaserat villkor? Reglerna är mer än lovligt luddiga, men jag kan inte minnas att det är 6 månader 100% som gäller. Det är ett visst antal timmar på de senaste sex månaderna (tolv om du tidigarte uppburit ersättning).
Dock måste du ha varit medlem i minst tolv månader för att bli aktuell över huvud taget.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Post by lagu2653 »

Jag trodde att jag uppfylde reglerna men han på Sveriges Ingenjörer (facket) sade att det var 1 års medlemskap innan arbetslöshet som gäller. Läs här http://www.aea.se/kort__om__akassa.aspx Jag hittar bara sammanfattningar. Var är den fulla juridiska texten. Jag pluggade direkt innan jag blev anställd.
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
Post Reply