Risk att jag måste gå om ettan i gymnasiet, hur ska jag göra

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Detta är gymnasiet vi talar om.
IG är ett betyg, och inte på högstadiet "något som ger problem bara om man har det i ma/sv/eng".

Så du kan fortsätta m. IG i sv/ma, men du är inte behörig gymnasieelev, och kan inte plugga vidare... som jag vet, eller gällde det "streck"?
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Flera i min klass hade IG i matte och engelska efter ettan. Du kan få göra en prövning när det är prövningstid på din skola.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Först, ett råd: Ansträng dig och slutför gymnasiet, komvux möjligheterna minskas.

Sen så håller jag i stort med nem i denna tråd.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag föreslår att du gör så här. Gå kvar i din klass. Prata med en studievägledare om saken. Säger du att du inte vill tappa dina vänner förstår han/hon det säkert.

Vad du sedan gör är att du sätter dig ner och skriver ner tydliga mål, vad som krävs för att klara målen, hur lång tid det kommer ta och vad det kräver av dig för att klara de målen du har satt upp.

En förändring i dina studievanor kommer med säkerhet att behövas. Planera in mer tid där du ägnar dig åt studier. Sätt dig ner och koncentrera dig på det som behövs göras mest akut. Gör alla inlämningar, försök lära dig något på köpet. Gymnasieskolan är främst till för att ge elever allmänbildning, och sådan är nyttig i de många lägen.

Lycka till, och glöm inte: för att komma någonstans här i livet krävs det hårt arbete, målmedvetenhet, planering och en jävla massa vilja. Vill du verkligen ändra på något? Gör det.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Oberoende på vilket företag jag skulle ha så skulle jag alltid kolla på betygen Matte och Svenska samt alla språk och se vilken nivå och vilka betyg du har. Sedan om du vill bli något inom data hade jag hoppats på att du har läst lite naturvetenskapliga/tekniska ämnen. Varför inte börja på en annan skola och gå om ettan där? Kanske din trötthet släpper väldigt mycket då.

Edit: även religion samhällskunskap samt psykologi och liknande kurser skulle jag värdera. Samt helheten, har man några ig är betyg så är chansen stor att man struntar i att genomföra sina arbetsuppgifter korrekt - sämre anställd - mindre pengar till chefen. Den grundläggande matten och svenskan (a-kurserna) är så elementära att det bara är synd att du inte tänker ta tag i dem - grammatiken är skitviktig i alla situationer!
wham bam thank-you ye -ma'am
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Ansträng dig mer, plugga mer hemma eller fuska..
Gymnasietiden är en jäkligt kort del av ditt liv men kan ge dig skit ganska lång tid framöver om du inte har schyssta betyg. (tro mig)

När jag tänker tillbaks på min tonårsperiod så känns det som om jag hade en massa ludd i huvudet.. vissa grejor får man nöta in utan att förstå dem :P
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Of the top of my head skulle jag tipsa om folkhögskola. Har tyvärr inte riktigt tid att skriva mer utförligt om det just nu för jag har ett tåg att passa, men du borde kolla in det.

http://www.folkhogskolor.nu/
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

fisk wrote:Du skriver, kommaterar och sköter punkter och stor bokstav väl ivf.
Jo, jag tycker också att din svenska skriven ser utmärkt ut. Sen kommer ju ordklasser och satsdelar och sånt, som tyvärr kan dra ner betyget en hel del. Tyvärr är jag själv ganska snabb på att fatta det här med ordklasser och satsdelar, så jag kan inte hjälpa på något sätt med tips runt om det.

Däremot om man har svårt för att förstå matte så brukar det bero på att läraren inte passar en. Jag har säkert sagt det förut, men läraren på skolan där jag går (grundskola, då) är en ryska, och det ger små komplikationer eftersom ryssar som alla vet är gudar på matte och har svårt för att sänka sig till "normal" nivå...
Ta hjälp av någon som passar dig!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

kr1sse wrote:
fisk wrote:Du skriver, kommaterar och sköter punkter och stor bokstav väl ivf.
Jo, jag tycker också att din svenska skriven ser utmärkt ut. Sen kommer ju ordklasser och satsdelar och sånt, som tyvärr kan dra ner betyget en hel del.
Jag har inget minne av att vi läste någon grammatik på gymnasiet över huvud taget.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Det enda jag läste var lite i början av ettan, i svenska A. Annars var det typ litteraturhistoria för hela slanten..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
x1zt
Posts: 63
Joined: 2002-07-07 14:19:14
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

Post by x1zt »

Att gå om en eller två årskurser i gymnasiet är bara positivt. Du planerar ut dina kurser över 4-5år istället för 3 vilket gör det jävligt slappt.
Annars finns det väl komvux som vanligt. Men min uppfattning är att det är mycket mindre jobb för att klara betyg i gymnasiet än göra det hos komvux. En tenta i gymnasiet tar väl några timmar som max sen går du därifrån med betyg.
Overclocking Is Dangerous For Your Health ;-)
1700+ TbredA @ 2GHz+! - H2O Powered
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

hmm... Jag går ochså första året nu...Och jag har inte G på vissa saker i vissa kärnämnen...
Men ingen av lärarna har sagt att ja kanske måste gå om 1an för det.

Men går det åt helvete så gå IV.. Det är iaf bättre än att hoppa av helt.
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Bättre att gå klart än att att gå om tycker jag. Med ett samlat betygsdokument kan du peta bort kurser som inte behövs till förmån för roligare kurser som är värda lika många poäng om du bestämmer dig för att läsa upp senare.

Mitt tips till dig är att läsa färdigt så fort du kan och sedan jobba ett par år tills du känner dig sugen på att plugga. Då kan du ge det en rimlig chans på Vuxenutbildningen istället.

Ledsen att säga det men vad talar för att du skall lyckas andra gången du läser samma kurs? Eftersom det handlar om A-kurser är det knappast svårighetsgraden utan snarare motivationen som brister misstänker jag?
Parental Advisory - Explicit Content
Post Reply