Risk att jag måste gå om ettan i gymnasiet, hur ska jag göra

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Risk att jag måste gå om ettan i gymnasiet, hur ska jag göra

Post by enix »

Jag har IG i vissa delar av svenskan och typ IG på hela matten. Risken finns att jag måste gå om ettan, skolan verkar inte förstå att jag lider av lite koncentrationssvårigheter.
Om vi nu antar att det skulle gå åt helvete, finns det fortfarande en chans att komma in på det man vill jobba som inom några år? Tänkte mest på specifika utbildningar inom IT (administratör, nätverkstekniker och sådant).
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Om du gör bra ifrån dig igenom hela gymnasiet, så borde det vara lugnt. Att du går om spelar nog inte så stor roll, eftersom det knappast kommer att stå med i betyget.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

_JesteR_ wrote:Om du gör bra ifrån dig igenom hela gymmnaiset, så borde det vara lugnt. Att du går om spelar nog inte så stor roll, eftersom det knappast kommer att stå med i betyget.
Grejen är att jag inte har lust att gå om ettan och tappa alla kompisar, då hoppar jag hellre av, och det är då frågan kommer; finns det specifika kurser inom IT ämnet som gör att man kan söka till företag sen och "kanske" komma in på något och jobba?

EDIT: jag orkar liksom inte gå om alla jävla tråkiga grundkurser en gång till, som svenskan, helt värdelöst.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Du får väll gå sommarskola? Eller komma överens med läraren att göra det efter ordinarie skoltid.
#mac.se @ EFnet
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Xmel wrote:Du får väll gå sommarskola? Eller komma överens med läraren att göra det efter ordinarie skoltid.
Det skulle vara ett alternativ ja, men ingen verkar förstå att jag har haft problem med matematik sen födseln (nej jag lider inte av dyskalkyli). Jag kan fan inte ens multiplikationstabellen i huvudet. Och jag har jättesvårt att lära mig såna saker även fast jag försöker lyssna på lärarna, hjärnan verkar liksom inte ta in informationen ordentligt. Något är fel...
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Du kommer sannolikt inte långt utan grundläggande behörighet, och det innebär godkänt i svenska, engelska och matte.

Jag tror att sommarskola eller Komvux vid sidan av är ditt bästa alternativ.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

1. Multiplikationstabellen har inget med matematik att göra, det är en ren minesövning. Att däremot kunna beräkna tal upp till 12*12 i huvudet är matematik.

2. Allt fler företag börjar kräva grundläggande behörighet för att anställa dig, så du kommer inte långt om du hoppar av.

Varför skulle du förlora alla kompisar om du gick om ettan? Och skulle det inte bli ännu värre om du hoppade av?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Ghlargh wrote:1. Multiplikationstabellen har inget med matematik att göra, det är en ren minesövning. Att däremot kunna beräkna tal upp till 12*12 i huvudet är matematik.

2. Allt fler företag börjar kräva grundläggande behörighet för att anställa dig, så du kommer inte långt om du hoppar av.

Varför skulle du förlora alla kompisar om du gick om ettan? Och skulle det inte bli ännu värre om du hoppade av?
Man går inte i samma klass då längre, dvs man har inte den där kontakten hela tiden som man har nu. Jag har inte lust att gå om med ett par nya gröngölingar som precis kommit ifrån grundskolan.

Jag får avvakta och se hur det går med pluggandet, jag hoppas att jag klarar mig. Men seriöst vad har företagen för nytta av att man kan allt i matematik osv? När det man ska göra är t.ex nätverksadministration. Det har ingenting med matematik och göra. Dom där kraven är bara en jävla bromskloss.
Det roliga är att jag och några få till är dom enda i klassen som kan Linux/BSD osv och lite administration än vad dom andra kan. Vi är dom enda som är motiverade till programmering eller att bli nätverkstekniker. Medans de flesta bara går där för att dom gillar att spela eller något liknande. Därför förstår jag inte varför företagen inte ser på kompetensen inom det man är bra på, dvs t.ex nätverksadministration, sköta servers och sånt.

Om du var vd för ett företag och valet låg mellan två personer att anställa , vem hade du då anställt?

Nörden som kan jättemycket men hoppade av skolan pga för hårt klimat.

eller...

Average joe som pluggade klart hela gymnasiet men kan inte alls lika mycket som personen ovan.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

enix wrote:Nörden som kan jättemycket men hoppade av skolan pga för hårt klimat.
Jag hade valt "nörden", det tror jag alla här inne hade gjort.
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

Hm kan dom tvinga dig att gå om ettan bara för ett Ig i Matte och Svenska.
Ett par i min klass hade IG i Matte och Engelska i 1an och 2an sen skrev dom några prov och får G nu i 3an.
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Hoppa inte av skolan är MITT råd iaf, det är det sämsta du kan göra. Snacka med lärarna, de borde förstå om du förklarar lugnt och sansat... så förståndshandikappade kan de inte vara.
DDS for life!
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Explorer wrote:Hm kan dom tvinga dig att gå om ettan bara för ett Ig i Matte och Svenska.
Ett par i min klass hade IG i Matte och Engelska i 1an och 2an sen skrev dom några prov och får G nu i 3an.
Ok, hmm, blev inkallad på ett möte förra terminen där jag fick varningen (mot slutet av terminen). Kom ihåg nu att jag även hade IG i el, men det beror på att läraren vi hade då var helt cp och dum i huvudet.

Men jag kanske kan lugna mig om så är fallet som du säger, men det kanske bara är så på din skola.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Om du får ig kan du tenta av det när du vill mellan 1-3 (om du inte läser om kursen dvs). Om du har någon konflikt med läraren kan du tenta för någon annan lärare.
Iofs kan det bli problem ifall du ska läsa sv B i 2an och har IG i sv A. Isåfall blir du tvingad att tenta av sv A i slutet av 1an eller början av 2an.
Dyslexi
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

MooDHooDs wrote:Om du får ig kan du tenta av det när du vill mellan 1-3 (om du inte läser om kursen dvs). Om du har någon konflikt med läraren kan du tenta för någon annan lärare.
Iofs kan det bli problem ifall du ska läsa sv B i 2an och har IG i sv A. Isåfall blir du tvingad att tenta av sv A i slutet av 1an eller början av 2an.
Ok för de påstår att man måste ha 650poäng eller vadfan det är för att bli uppflyttad till tvåan. Men isåfall borde jag ju bara kunna forsätta som jag gör nu utan att behöva vara orolig?

EDIT: Jag har inte IG i hela svenska A, utan bara på grammatik delen, som suger apa iallafall. Det är så jävla onödigt att göra om det man gjorde i 9an, glömt bort allt det där (kämpade som ett as för att lära mig det där i grundskolan och det där förväntar dom att man ska lära sig på några veckor igen, man glömmer ju bort allt det där på en vecka ändå).
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

enix wrote:
MooDHooDs wrote:Om du får ig kan du tenta av det när du vill mellan 1-3 (om du inte läser om kursen dvs). Om du har någon konflikt med läraren kan du tenta för någon annan lärare.
Iofs kan det bli problem ifall du ska läsa sv B i 2an och har IG i sv A. Isåfall blir du tvingad att tenta av sv A i slutet av 1an eller början av 2an.
Ok för de påstår att man måste ha 650poäng eller vadfan det är för att bli uppflyttad till tvåan. Men isåfall borde jag ju bara kunna forsätta som jag gör nu utan att behöva vara orolig?
IG är ett betyg! Om du får IG i en kurs betyder det att du har läst 100 poäng (om det är t.ex sv A, om det är en annan kurs på 50 p är såklart 50 p)
Om du får //// (heter det så?) i "betyg" räknas det inte som ett betyg, alltså du har inte läst kursen, 0p. "Betyget" //// får man om man inte är närvarande, inte gör proven, inte gör läxorna. Får man //// kan man inte heller tenta om, utan man får gå med samlat betygsdokument när man slutar 3 och läsa kursen på konvux när man är 20 (tror jag det var). Har man samlat betygsdokument har man inte full pott (~2500 p) och kan därför inte söka in till högskolan. Efter konvuxgrejen får man sitt slutbetyg och kan söka till högskolan (men man kommer ju efter ~1 år)
Last edited by MooDHooDs on 2007-03-10 21:08:09, edited 1 time in total.
Dyslexi
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

MooDHooDs wrote:
enix wrote:
MooDHooDs wrote:Om du får ig kan du tenta av det när du vill mellan 1-3 (om du inte läser om kursen dvs). Om du har någon konflikt med läraren kan du tenta för någon annan lärare.
Iofs kan det bli problem ifall du ska läsa sv B i 2an och har IG i sv A. Isåfall blir du tvingad att tenta av sv A i slutet av 1an eller början av 2an.
Ok för de påstår att man måste ha 650poäng eller vadfan det är för att bli uppflyttad till tvåan. Men isåfall borde jag ju bara kunna forsätta som jag gör nu utan att behöva vara orolig?
IG är ett betyg! Om du får IG i en kurs betyder det att du har läst 100 poäng (om det är t.ex sv A, om det är en annan kurs på 50 p är såklart 50 p)
Om du får //// (heter det så?) i "betyg" räknas det inte som ett betyg, alltså du har inte läst kursen, 0p. "Betyget" //// får man om man inte är närvarande, inte gör proven, inte gör läxorna.
Jaha, dåså, då kan jag ju ta det lungt ju och tuffa på vidare! :)
Närvarande är jag alltid förutom när jag är sjuk och proven gör jag. Läxor existerar inte på min skola (John Bauer gymnasiet du vet).
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Du skriver, kommaterar och sköter punkter och stor bokstav väl ivf.
Last edited by fisk on 2007-03-10 21:16:51, edited 1 time in total.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

enix wrote:
MooDHooDs wrote:
enix wrote:
MooDHooDs wrote:Om du får ig kan du tenta av det när du vill mellan 1-3 (om du inte läser om kursen dvs). Om du har någon konflikt med läraren kan du tenta för någon annan lärare.
Iofs kan det bli problem ifall du ska läsa sv B i 2an och har IG i sv A. Isåfall blir du tvingad att tenta av sv A i slutet av 1an eller början av 2an.
Ok för de påstår att man måste ha 650poäng eller vadfan det är för att bli uppflyttad till tvåan. Men isåfall borde jag ju bara kunna forsätta som jag gör nu utan att behöva vara orolig?
IG är ett betyg! Om du får IG i en kurs betyder det att du har läst 100 poäng (om det är t.ex sv A, om det är en annan kurs på 50 p är såklart 50 p)
Om du får //// (heter det så?) i "betyg" räknas det inte som ett betyg, alltså du har inte läst kursen, 0p. "Betyget" //// får man om man inte är närvarande, inte gör proven, inte gör läxorna.
Jaha, dåså, då kan jag ju ta det lungt ju och tuffa på vidare! :)
Närvarande är jag alltid förutom när jag är sjuk och proven gör jag. Läxor existerar inte på min skola (John Bauer gymnasiet du vet).
Men det är bäst du säkerhetskollar med din syv, det kan skilja något mellan skolorna har jag märkt. Det jag nämnt är från hur jag tolkat min syv's ord på östra real (jag ligger nånstans mellan //// och IG i tyska förövrigt).
Dyslexi
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

enix wrote:Nörden som kan jättemycket men hoppade av skolan pga för hårt klimat.

eller...

Average joe som pluggade klart hela gymnasiet men kan inte alls lika mycket som personen ovan.
Jag hade förmodligen tagit Average Joe. Han har visat att han kan slutföra något, förvisso bara gymnasiet. Men, i valet mellan de två är han den enda som faktiskt har på pränt att han lyckats åstadkomma någonting.

Som arbetsgivare kan du från en ansökan inte skilja entusiasten som har kompetens från en misslyckad systemhaverist. Resultatet blir att glada amatörer aldrig får chansen att ens komma på intervju, och inte ens då möjligheten att visa sin kompetens.

Missförstå mig rätt, "nörden" hade säkert gjort ett bättre jobb, men till vilken tröst är det när man inte ens får chansen att visa det? Jag inser att det här inte alls är vad du vill höra, men såvida du inte söker jobb på pappas firma så ser det inte särskilt ljust ut utan en gymnasieexamen.

Så håll dig kvar, ta dig igenom, med sommarskola eller resttentor eller individuell studieplan. Så länge du visar att du kan slutföra det du påbörjat så har du fortfarande en chans kvar.

Och som fisk påpekat, med tanke på hur du skriver borde du klara det.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Eftersom att jag vet att det handlar om ren "identifiera-agent/adverb-etc.-grammatik" som kärvar för Enix, så har jag svårt att se att skolan kan dra ned betyget ända till IG för en sådan "struntsak", den skrivna texten bör väl spela en mycket större roll?
Skolplanen ser väl annorlunda på den saken, men om det nu endast handlar om den ovan förklarade grammatiken bör skolan inte kunna sätta ett IG.

Angående matematiken, behöver du endast obligatoriskt sett läsa Matematik A?
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Mr. Hiort wrote:Eftersom att jag vet att det handlar om ren "identifiera-agent/adverb-etc.-grammatik" som kärvar för Enix, så har jag svårt att se att skolan kan dra ned betyget ända till IG för en sådan "struntsak", den skrivna texten bör väl spela en mycket större roll?
Skolplanen ser väl annorlunda på den saken, men om det nu endast handlar om den ovan förklarade grammatiken bör skolan inte kunna sätta ett IG.

Angående matematiken, behöver du endast obligatoriskt sett läsa Matematik A?
Jo det borde vara så, jag är bara orolig för att poängen kanske inte räcker, men jag kanske oroar mig i onödan.

I ettan är det Matematik A och i 2an är det B tydligen, i 3an har jag ingen aning men hoppas att det inte är någon obligatorisk matematik där.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Tyvärr fungerar det så som nem säger, utan utbildning på papper så kommer man inte ens till en första intervju när det finns 50 andra som har gjort klart utbildningen. Och att ens dom 50 får komma och prata med någon är inte säkert då det finns en hel hög med folk som har samma utbilding och en massa års erfarenhet till råga på allt.

Men det är bara att hamra på och en vacker dag så kommer kontrakten till dig utan att du ens söker jobbet, men det tar tid och det är bäst att du är duktig på det du gör. Men en utbilding är det första steget, hur satans irrelevant det som läser till än må vara när det gäller det man ska jobba med.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

phastas wrote:Tyvärr fungerar det så som nem säger, utan utbildning på papper så kommer man inte ens till en första intervju när det finns 50 andra som har gjort klart utbildningen. Och att ens dom 50 får komma och prata med någon är inte säkert då det finns en hel hög med folk som har samma utbilding och en massa års erfarenhet till råga på allt.
Å andra sidan kan man komma bra långt med kontakter..
Dyslexi
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

MooDHooDs wrote:Å andra sidan kan man komma bra långt med kontakter..
Man kommer in med kontakter, men det är inte det som gör att man får stanna.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

om man ska bli anställd så är det mycket lättare om man har gått en utbildning.

självklart anställer man hällre någon som gått klart gymnasiet än nörden då den perssonen har en fullständig utbildning.

företagen vill ha personer som klarar av saker själva o gör det dom ska,det är väldigt viktigt att man fungerar bra ihop med andra människor också.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
Post Reply