ITuniversitetet i gbg

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

ITuniversitetet i gbg

Post by Klaar »

Fått hem information om det och funderar på ifall det är något att ha. Det har inte samma behörighetskrav på fysik och matte som motsvarande på Chalmers. Även om det är kopplat till Chalmers.

Har bestämt mig för Göteborg i alla fall. :)
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Vad för utbildning ska du gå där?
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Det är nog något att ha ifall du vill gå någon av de tre utbildningar som de erbjuder.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Software Engineering and Management
Datavetenskap

Tror att ansökningstiden har gått ut för höstterminen nu men det är alltid bra att ha så många åsikter och tankar det går om det. Pallar inte något krävande fysikinriktat som jag inte är intresserad av, men jag vill inte gå och vara arbetslös därför att jag snubblat in i något 'givande samarbete' dom har heller.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Klaar wrote:Software Engineering and Management
Datavetenskap

Tror att ansökningstiden har gått ut för höstterminen nu men det är alltid bra att ha så många åsikter och tankar det går om det. Pallar inte något krävande fysikinriktat som jag inte är intresserad av, men jag vill inte gå och vara arbetslös därför att jag snubblat in i något 'givande samarbete' dom har heller.
15 april är sista anmälningsdagen för högskoleutbildningar och vad jag vet så tillhör it-universitetet GU.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Riktigt, IT-universitetet går under GU men många av datakurserna läses tillsammans med chalmersstudenter. Det softa med datavetenskap är att du läser grundläggande ämnen under första året, sedan är det fritt fram att välja egna kurser under den resterande tiden. En frihet som inte finns på ingenjörsprogrammen, men ändå har du samma möjlighet att bli master på datavetenskap som du har på chalmers.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

spite wrote:Riktigt, IT-universitetet går under GU men många av datakurserna läses tillsammans med chalmersstudenter. Det softa med datavetenskap är att du läser grundläggande ämnen under första året, sedan är det fritt fram att välja egna kurser under den resterande tiden. En frihet som inte finns på ingenjörsprogrammen, men ändå har du samma möjlighet att bli master på datavetenskap som du har på chalmers.
Blir man Civilingenjör?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

nem wrote:Blir man Civilingenjör?
Med tanke på att den ena av utbildningarna han länkar till inte har en enda mattekurs så låter det osannolikt.

edit: sen tror jag inte att GU har rätt att utexaminera civilare
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

übermensch wrote:
nem wrote:Blir man Civilingenjör?
Med tanke på att den ena av utbildningarna han länkar till inte har en enda mattekurs så låter det osannolikt.

edit: sen tror jag inte att GU har rätt att utexaminera civilare
Så man blir inte direkt samma "master i datavetenskap" som man blir på Chalmers?

Låter lite förvirrat kring vilka examen som betyder vad.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

nem wrote:Så man blir inte direkt samma "master i datavetenskap" som man blir på Chalmers?
Nej.

Den koppling till chalmers som finns är helt enkelt att du pluggar på samma fysiska område som de blivande högskoleingenjörerna och tar vissa kurser tillsammans med dem.

Är du säker på att du vill läsa Software Engineering and Management eller datavetenskap gör du förmodligen mycket klokare i att läsa på IT-programmet på chalmers och ta en master i ämnet, respektive datateknikutbildningen.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Borde vetat att det var för bra för att vara sant, är alltid så, men man ska få sina förhoppningar krossade många gånger så att man blir ödmjuk och anspråkslös med tiden. Det är att investera i sig själv. :)
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

nem wrote:Så man blir inte direkt samma "master i datavetenskap" som man blir på Chalmers?

Låter lite förvirrat kring vilka examen som betyder vad.
potato potato, bägge utbildningar kan leda till mastersexamen var givetvis vad jag menade. Sen är det väl givet att man inte blir civilingenjör, men det blir man inte på psykologprogrammet heller och vi får mastersexamen vi med.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Master är väl en akademisk examen medan civilingenjör är en yrkesexamen?
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

lyckegard wrote:Master är väl en akademisk examen medan civilingenjör är en yrkesexamen?
Japp. Fil.mag.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
Post Reply