Länge leve Sahlin

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Länge leve Sahlin

Post by Niklas Berggren »

Så var det avgjort, klockan 12:19 idag valdes Mona Sahlin som partiledare för socialdemokraterna.
Så vad tror folk här? Två borgerliga mandatperioder? Personligen kan jag inte undgå att småle i vad som är kvar av min feberyra.

Diskutera!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=629540
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
pid00
Hedersbit
Posts: 725
Joined: 2002-10-11 19:32:10
Contact:

Post by pid00 »

Blir nog svårt för alliansen att bli återvalda ändå. Folk lär ju sig fan aldrig. ;-)
Facts are stubborn things.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Har ingen speciell åsikt om henne eller hennes parti, men jag tycker på något vis att det är skönt att man inte kan bli sänkt av ett toblerone på livstid. (knepig mening kanske men jag är supersjuk :P )
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jag tycker inte om politik... 8)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Jag har i princip inget förtroende alls för den tanten. Enda anledningen till att hon blev vald var för att man direkt efter att Persson meddelat sin avgång bestämde sig för att nästa partiledare skulle vara en kvinna. Då alla andra tillfrågade kvinnor sa nej så var det bara Sahlin kvar...

Jag hoppas att detta kan betyda en kraftig nedgång i antalet sympatisörer för socialdemokraterna och att vi kan få ha en lång period med en framgångsrik blå majoritet i riksdagen.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Det var bra att Alliansen vann valet eftersom Göran Persson, enligt honom själv, skulle ha suttit kvar ännu en mandatperiod.
Göran Persson är gubben som speglar sig själv i gamla förebilder som Albin Hansson och Hjarmar Branting.
Man kan omöjligt möta framtiden med sådana förebilder.
Jag tror Mona Sahlin är den partiledare som kan föra Socialdemokraterna framåt och en överlägsen valseger 2010.
Lite trist är att Alliansen förmodligen har plundrat välfärdstaten och gödslat sina feta bankkonton.
Man hinner mycket på fyra år…det är därför alliansen har så satans bråttom med att tvinga fram tvångsförflyttning av arbetslösa och obligatorisk avgift till a-kassan samt lägre avgift när man väl blir arbetslös.
Alliansen bygger ut system dem själva aldrig kommer att drabbas av.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Mr Einstein wrote: Man hinner mycket på fyra år…det är därför alliansen har så satans bråttom med att tvinga fram tvångsförflyttning av arbetslösa och obligatorisk avgift till a-kassan samt lägre avgift när man väl blir arbetslös.
Alliansen bygger ut system dem själva aldrig kommer att drabbas av.
Nu är det som så att vi lever i en tid då konjunkturen är på topp. För att trygga allas vår välfärd i framtiden så MÅSTE det göras åtstramningar på den sociala fronten. Knappt något annat land i världen har så generösa bidragssystem som vi och i längden så är det ett system som inte fungerar. Vi har redan bland världens absolut högsta skatter så dem kan vi knappast höja ännu mer. De skattesänkningar och reformer som hittills har gjorts har säkerligen gynnat de allra flesta, så vilka klagar? OM inte nedskärningar i biståndssystem görs under högkonjunktur så blir smällen på samhället dubbelt så stor när man väl träder in i en lågkunjunktur.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Efter som alla skandaler hon vart med om tycker jag inte hon borde hålla sig borta från politik, måste finnas bättre lämpade personer till den posten.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

ADiS wrote:Jag tycker inte om politik... 8)
haha det är så det ska va ;D

ja tycker inte heller om en massa tjafs om politik och även om jag skulle tycke något så är det ju inte så att någon bryr sig heller :)
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

EZA wrote:Efter som alla skandaler hon vart med om tycker jag inte hon borde hålla sig borta från politik, måste finnas bättre lämpade personer till den posten.
Tror inte på allt du läser i kvällsblaskan.
Alla politiker har lik i garderoben.
Frågan är bara hur bra man har lyckats dölja skiten.
Visst...Mona har varit slarvig.
Ärlig talat...vore det en man som slarvat som hon gjort så vore det glömt efter ett halvår.
Men en kvinna...oh...nej...koka häxan bara.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Pontarius wrote:Har ingen speciell åsikt om henne eller hennes parti, men jag tycker på något vis att det är skönt att man inte kan bli sänkt av ett toblerone på livstid. (knepig mening kanske men jag är supersjuk :P )
Jo, det handlade ju bara om Toblerone...

http://bubblare.se/mona_fifflar/
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

nem wrote:Jo, det handlade ju bara om Toblerone...

http://bubblare.se/mona_fifflar/
Hehehe...roligt klipp men tyvärr stämmer inte många av uppgifterna.
När det gäller Chilö så hade hon inte betalat tv-licens på 16 år...lite väl sent på tänkt att betala den när man har blivit minister va?
Och Borelius...hon var mer eller mindre sjuk.
En passande bild:
http://majoren.blogsome.com/images/bontoN.gif
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Mr Einstein wrote:Hehehe...roligt klipp men tyvärr stämmer inte många av uppgifterna.
När det gäller Chilö så hade hon inte betalat tv-licens på 16 år...lite väl sent på tänkt att betala den när man har blivit minister va?
Och Borelius...hon var mer eller mindre sjuk.
En passande bild:
http://majoren.blogsome.com/images/bontoN.gif
Jag skulle inte bli förvånad om det fanns felaktigheter. Men du kanske kan påpeka någon specifik, en enda, istället för att bara säga att det fanns fel?

Du vet... fakta och sånt slår högre än serier.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

nem wrote:
Pontarius wrote:Har ingen speciell åsikt om henne eller hennes parti, men jag tycker på något vis att det är skönt att man inte kan bli sänkt av ett toblerone på livstid. (knepig mening kanske men jag är supersjuk :P )
Jo, det handlade ju bara om Toblerone...

http://bubblare.se/mona_fifflar/
Bara jag som tyckte att texten gick lite väl snabbt?! :S
Dyslexi
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

MooDHooDs wrote:Bara jag som tyckte att texten gick lite väl snabbt?! :S
Det var väl svårt att hinna med allt annars.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Det är fan skit vilken sida man än väljer på politiken. Alla politiker har lik i garderoben mer eller mindre.

Även om alliansen sitter och regerar nu så känner jag samma stank som när sossarna satt där. Det enda som ändrats är lite små skattelättnader, sämre a-kassa till alla soffpotatisar som inte orkar göra något (jag klandrar inte dom som verkligen försöker få jobb, fortsätt kämpa) och lite annat som eldar lite i arslet på slöa svenssons som inte orkar arbeta.

Men i grund och botten, så är det samma skit då jag inte ser så stor skillnad på dessa partier.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Ibland blir jag bara arg på politiker, som idag när Mona Sahlin (S) tjafsade om Maud Olofsson (C)!

S grundades 1889, och C 1913!
Vilket parti är det som har "kommit längst" vad gäller jämnlikhet?

Dessutom kan man lägga till att 1985-1987 vad Karin Söder partiledare i C.

Och att förste vice partiordförande i M är Gunilla Carlsson, sedan 2003.
Och att M's 5 senaste andre vice partiordförande har varit kvinnor.

Kortsagt, M och Kd har fortfarande inte haft kvinnliga partiledare, men de har iaf haft fler kvinnliga vice ordförande etc.
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Tycker Mona Sahlin att det bästa med att hon blev partiledare är att hon inte är man? Hon kan verkligen marginalisera sig själv.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Woooo. Det här kommer gå finfint.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag tycker Mona Sahlin ska byta efternamn till Stahlin...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Ghlargh wrote:Jag tycker Mona Sahlin ska byta efternamn till Stahlin...
Eller varför inte Andersson…vilket hon hette innan hon gifte sig med Stahlin.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Ghlargh wrote:Jag tycker Mona Sahlin ska byta efternamn till Stahlin...
Hahaha ;D
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

När Sahlin var på tal den förra gången så hoppades jag på Persson. Jag såg för mycket som var negativt hos Sahlins politiska framtoning och i Persson fanns åtminstone någon som inte räddes att debattera med Bildt. Nu när det till slut blir Sahlin ett årtionde senare så känns det som att det inte är bra men kunnat vara mycket värre. När några ljushuvuden kommer sig för att nämna Lunby-Vedin och Bodström som tänkbara kandidater så blir det lätt att man snabbt nöjer sig med en halvbra kandidat. Mest välgörande blir nog Sahlin för partiets välmående efter Persson, då de största kritikerna nog snart blir nöjda när de ser att partiledaren blir något mindre frispråkig i sin nya roll. Mona lär knappast starta en blogg med innehåll som går det egna partiet emot.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Varför smutskasta ett stort namn? Oavsett vad man tycker om Mona så är hon inte i närheten av Stalin.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Andrej wrote:Varför smutskasta ett stort namn? Oavsett vad man tycker om Mona så är hon inte i närheten av Stalin.
Låna Stahlin.. där har vi hennes nya öknamn ;D

Jag tycker inte hon passar som partiledare. Dels kontokortsaffärerna och sen att hon som stadsrepresentant för Sverige tar på sig huvudduk när hon besöker ett islamistiskt land. Det är ju ett hån mot jämställdheten.

Har hon uträttat något alls förutom Barbieklubben?

Som sosse smärtar det mig att inte kunna rösta på mitt egna parti.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Post Reply