Nationella provet i engelska?!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Nationella provet i engelska?!

Post by liger »

Tjee..

Snart är det dags för nationella provet i engelska, och då undrar jag vad man bör beakta vad gäller skrivningen. Vad ska man se till att få med, oftast ngt typiskt som kanske är någorlunda återkommande i nationella proven, exempelvis tempusformerna? Vilka moment ska man helt enkelt tänka på?

Kräver helst svar från personer som gjort provet och lagt märke till att man kanske borde tänkt till på en viss moment, eller där man kanske missat poäng helt enkelt.

Tacksam för svar!!
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

När jag hade nationella proven i 9an (var ju ett tag sen nu hehe) så skulle vi skriva någon slags uppsats om en betydelsefull person som har betytt mycket genom åren osv. Kanske var lite grammatikdelar också om jag minns rätt. Det var väldigt enkelt iallafall och du behöver nog inte oroa dig.

Dock vet jag ju inte om det är annorlunda i år (det är det säkert!).
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Det är väl i stort sett som de varit de senaste åren fast med andra ämnen att skriva om.
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

enix wrote:När jag hade nationella proven i 9an (var ju ett tag sen nu hehe) så skulle vi skriva någon slags uppsats om en betydelsefull person som har betytt mycket genom åren osv. Kanske var lite grammatikdelar också om jag minns rätt. Det var väldigt enkelt iallafall och du behöver nog inte oroa dig.

Dock vet jag ju inte om det är annorlunda i år (det är det säkert!).
Hehe, intressant..

Nemän, jag gjorde också det provet i 9an. Just nu går jag på ettan. Borde kanske säga det från början. hehe
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

fruktfanatikern_bf wrote:När jag hade nationella proven i 9an (var ju ett tag sen nu hehe) så skulle vi skriva någon slags
Nemän, jag gjorde också det provet i 9an. Just nu går jag på ettan. Borde kanske säga det från början. hehe
Är inte bästa sättet att fråga dig själv vad du tycker är svårt och träna på det, istället för vad vi missade? Du kan ju annars mejla/ringa/prata med din gamle lärare i nian om vad han/hon tyckte du hade för brister.
Dyslexi
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

fruktfanatikern_bf wrote:
enix wrote:När jag hade nationella proven i 9an (var ju ett tag sen nu hehe) så skulle vi skriva någon slags uppsats om en betydelsefull person som har betytt mycket genom åren osv. Kanske var lite grammatikdelar också om jag minns rätt. Det var väldigt enkelt iallafall och du behöver nog inte oroa dig.

Dock vet jag ju inte om det är annorlunda i år (det är det säkert!).
Hehe, intressant..

Nemän, jag gjorde också det provet i 9an. Just nu går jag på ettan. Borde kanske säga det från början. hehe
Ah ok ett litet missförstånd. Går också i ettan.
Sen har jag ändå inte hört något tecken på nationellt prov i min skola (eller så är jag inte tillräckligt uppmärksam!). Går på IT programmet.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Vad jag minns från gymnasiet, var att man fick välja en utav ca. åtta valfria ämnen att skriva om så utförligt och korrekt som möjligt. Man fick poäng utifrån själva ämnet man valde, grammatiken och stavningen. Denna del tror jag var mest viktig i hela provet.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Det handlar bara om att kunna engelska. Något de bedömmer mycket i gymnasiet (även för de lägre betygen) är att språket skall flyta och vara varierat. Det är faktiskt mer retoriska än grammitiska (inkl. stavning) de bedömer helt plötsligt. Den hörbara delen är väldigt svår (i alla fall engelska b) och är olik det mesta du har råkat ut för. Ofta är det mycket dålig engelska på brusiga band med mycket bakgrundsljud och de pratar länge och sedan skall du göra en slutsats ifrån detta, och du har nästintill identiska alternativ och du skall då välja det som är mest korrekt.


Lycka till och förbered dig väl.
wham bam thank-you ye -ma'am
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Vår klass blev utvalda av skolverket att göra ett preliminärt läsförståelseprov, för att se om provet ligger på rätt nivå, och att våra synpunkter och tankar om provet skulle behandlas.

Jag kan säga att det var otroligt lätt, du kanske ska förbereda dig på att "propp" är "fuse" på engelska, det var ungefär det "svåraste".

Det är en ren läsdel, där man ska svara på frågor med egna ord eller citat från texten, även några med fyra alternativ.

Sedan ska man fylla i en text med ord som fattas, orden bestämmer du själv, bara texten får ett bra sammanhang.

Det är även en ren del med meningar där ett ord fattas, med vanliga fraser och ord som ska användas i rätt situationer, även här med fyra olika alternativ.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

du ska igentligen inte behöva träna till ett nationellt prov.

försök o gör ditt bästa o sitt inte med mp3n igång när ni ska lyssna på någon text o sånt :)
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
Post Reply