Träna upp gehöret, men hur? Kan man?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Träna upp gehöret, men hur? Kan man?

Post by Joel »

Försöker skaffa mig ett utmärkt eller varför inte absolut gehör, men just nu är det pinsamt dåligt så jag vet inte hur jag ska börja - någon av er som var nästintill värdelösa från början men som nu är framstående?
meh
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Umm, spela, lyssna.

Det finns inte så mycket mer än praktiskt övning som hjälper.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Jag skulle tro att man kan förbättra gehöret, men knappast från dåligt till "absolut gehör". Det handlar nog mer om en medfödd egenskap, inbillar jag mig.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

En del källor som säger mot dig Ballkula, och jag tror hellre på dem. Någon som är riktigt insatt?
meh
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Spela efter noter eller tabulatur av låtar du gillar. Det gör att fingrarna och öronen tränar upp på att hitta samband och likheter. Övergångar på ett halvt tonsteg låter så, ett helt låter så, osv. Det är att träna upp samband mellan toner som skapar bra gehör.

Även om man inte kan plocka ut ett f# bara genom att höra en ensam ton kan man åtminstone klura ut en melodi bara genom att låta fingrarna leta av sig själva.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Gehörsprogram finns det mängder av, med mängder av övningar. Dock underlättar det om du kan grundläggande kunskaper om noter, ackord och skalor för att få det hela att flyta ihop.

Men myten om att man inte kan träna upp absolut gehör borde vad död vid det här laget. Jag vill dock inte säga att det är något att rekommendera, då absolut gehör kan medföra vissa komplikationer om du är musiker på hög nivå. Då skulle jag hellre gå mot svinigt bra relativt gehör i stället.

Är du dock sugen på absolut gehör, ta en titt här. Kortfattat handlar det om att ställa om hjärnans tankesätt, att koppla toner till assosiationer och arbeta sig framåt. Jag har inte provat på det själv, och självklart ska man inte tro på alla trailrar på sidan, men absolut gehör går att öva upp - det är inget för CONGENITAL ONLY.

Förresten. Om du använder termer: "utmärkt gehör" existerar inte.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Mars wrote:Även om man inte kan plocka ut ett f# bara genom att höra en ensam ton kan man åtminstone klura ut en melodi bara genom att låta fingrarna leta av sig själva.
Ett fiss går ganska lätt att höra, för den skär sig ensam... =P

Men jag håller faktiskt med. Låt någon kompa dig (allt jag säger handlar om piano eftersom det är där jag har erfarenhet), och försök sen leta dig runt i blusskalan. C D Eb F F# G Bb bör du hålla dig till. Absolut INTE E och/eller A, skär sig direkt.

Sen kan du leta upp andra skalor att leka runt i.

Sen vet jag inte hur din övriga musikkunskap är. Spelar du nåt instrument? Hur länge har du spelat? Sjunger du?
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Ju mer man spelar ju bättre blir man givetvis :)
Men är absolut gehör något man vill ha?

Yngwie kan ju knappt lyssna på någon musik för att allt låter så jäkla ostämt säger han ;D

Bara spela en massa och försök att spela mycket med öronen och mindre med tabulatur/noter.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

ballkula wrote:Jag skulle tro att man kan förbättra gehöret, men knappast från dåligt till "absolut gehör". Det handlar nog mer om en medfödd egenskap, inbillar jag mig.
Tror det ligger någonting i det där.
Timpetö
Posts: 125
Joined: 2006-03-01 15:09:10
Location: Stockholm
Contact:

Post by Timpetö »

Min fiollärare började träna upp mitt gehör när jag var fem, och enligt många har jag absolut gehör. Kan dock inte ge så många användbara tips då jag knappt kommer ihåg vad hon lärde mig(var ju som sagt fem:p).
För mig är det så att toner som jag hör ofta kan jag identifiera rätt så snabbt men tex toner från instrument som jag aldrig hört förut är nästan omöjligt. Detsamma gäller låga toner där jag måste oktavera upp tonen så den kommer i ett någorlunda hörtbart läge.
Jag sjunger mycket i kör så ibland kan det vara jobbigt med absolut gehör då man hör att hela kören sjunker åt helvete. :P

Vet inte om detta hjälpte men lycka till iaf ;D
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Marcus.Wallen wrote:
ballkula wrote:Jag skulle tro att man kan förbättra gehöret, men knappast från dåligt till "absolut gehör". Det handlar nog mer om en medfödd egenskap, inbillar jag mig.
Tror det ligger någonting i det där.
Det ÄR medfött på så sätt att i stort sett alla kan utveckla det, ju yngre du är ju lättare är det. Med åldern blir det svårare men absolut inte omöjligt.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag skulle råda dig att gå igenom olika skalor. Lär dig så många skalor du hittar utantill. Råträna skalträning och blanda med fingerövningar och annat nyttigt.

Har du skalorna i ryggraden blir det betydligt enklare med gehöret.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

kr1sse wrote:Men jag håller faktiskt med. Låt någon kompa dig (allt jag säger handlar om piano eftersom det är där jag har erfarenhet), och försök sen leta dig runt i blusskalan. C D Eb F F# G Bb bör du hålla dig till. Absolut INTE E och/eller A, skär sig direkt.
Nu ingår ju dock inte D i C-bluesskalan.
Timpetö wrote:Jag sjunger mycket i kör så ibland kan det vara jobbigt med absolut gehör då man hör att hela kören sjunker åt helvete. :P
De som på allvar hör att en kör sjunker i tonart gradvis har väldigt skarpt gehör, oftast absolut.

En teknik du kan använda dig av är att sjunga det du spelar. Spelar du keyboard/piano går detta att kombinera med att spela en väldigt simpel basgång med vänster hand, 4/4-takt. Ta med simpla toner och spela endast i de register där du känner dig säker. När du börja känna att du får ett grepp, fortsätt ett tag till (vi snackar självklart månader här). Sen kan du bygga på med att ändra taktart med vänsterhanden, kanske 7/8-takt och lägga till toner med höger (det som du sjunger). Detta övar inte bara ditt gehör, utan även självständigheten händerna emellan – något som är väldigt viktigt som pianist.

Vill du i övrigt utveckla dig mer musikaliskt, främst inom keyboard-världen, rekommenderar jag starkt Jordan Rudess Online Conservatory. Fylls på då och då med nytt material från en musiker av världsklass. Han börjar även bli en bra pedagog. Helt klart ett life-time membership för endast $50. http://www.jroc.us/ om du vill veta mer.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Här är en tråd där man kan skriva mycket. Men skall just nu bara skriva en historia. Satt i orkestern i onsdags, och dirigenten slutade dirigera, eftersom jag inte omedelbart slutade spela så drev jag lite på det hela och började spela fult. Helt plötsligt blir min stämkamrat superförbannad och säger "Intonera, annars får du spela själv" och där satt hon och surade några minuter medan orkestern fortsatte spela... Så om du vill få din stämkamrat att tröttna, spela väldigt falskt...


Gehör går att öva. Intervaller kan man förknippa genom att lära sig känna igen dem. Typ "Nu Tändas" (en sext upp) eller dylikt.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

lyckegard wrote:Här är en tråd där man kan skriva mycket. Men skall just nu bara skriva en historia. Satt i orkestern i onsdags, och dirigenten slutade dirigera, eftersom jag inte omedelbart slutade spela så drev jag lite på det hela och började spela fult. Helt plötsligt blir min stämkamrat superförbannad och säger "Intonera, annars får du spela själv" och där satt hon och surade några minuter medan orkestern fortsatte spela... Så om du vill få din stämkamrat att tröttna, spela väldigt falskt...
^^
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

lyckegard: hehe, klassiker. Dock brukar dirigenterna bli irriterade när man inte lägger av efter att han/hon slagit av.
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Pontarius wrote:Det ÄR medfött på så sätt att i stort sett alla kan utveckla det, ju yngre du är ju lättare är det. Med åldern blir det svårare men absolut inte omöjligt.
Nja, jag är pessimistisk :P Jag har haft ett flertal bekanta ända sen uppväxten som har noll gehör. Några har försökt sig på att sjunga i körer, spela i band och lyssnar oerhört mycket på musik - det blir inte ett piss bättre. Jag talar alltså om såna som kan sjunga i en helt annan tonart, och dessutom fluktuera mellan olika tonarter utan att öht kunna höra att det låter förjävligt :)

Däremot så kan jag absolut tänka mig att den som har lite gehör, och en grundläggande musikalitet, kan träna upp förmågan. En del kanske till och med riktigt mycket.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Alla jag känner säger att jag ska sluta drömma, men ni säger ganska splittrade saker. Lither, du verkar ha ganska bra koll, och dig vill jag tro på, men är det lönt? Jag spelar gitarr, sjunger om ensam hemma (körsång på gång) och vill då, alltså, ha absolut gehör. Om det inte går, finns det ingen mening med att anstränga sig, om det går, får det ta sin tid.

Går genom David Burge's mp3-kurs nu, har försökt lyssna på F# och D# nu i snart en timme för att höra något som skiljer dem åt förutom tonhöjden.

Nu när jag lyssnat på musik har jag glömt hur de låter, men efter en timmes träning kanske det är ganska rimligt?

Vad jag egentligen vill veta är om jag verkligen kan öva upp mitt gehör till absolut, eller om det inte går.

Om det är viktigt att veta för att svara på min fråga så duger det kanske med att jag kan skilja på prim och liten sekund ;P
meh
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Skadar det att försöka, det värsta som kan hända är ju att du får så bra gehör du kan få?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

För all del, men det skulle ändå kännas som ett misslyckande. [Au] ska vara 100% inte 50% :P
meh
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Joel wrote:För all del, men det skulle ändå kännas som ett misslyckande. [Au] ska vara 100% inte 50% :P
Om du kommer till 87% då? Känner du inte att du kan ha användning av ett bättre gehör kanske du ska skita i det där med musik över huvud taget..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Joel wrote:Alla jag känner säger att jag ska sluta drömma, men ni säger ganska splittrade saker. Lither, du verkar ha ganska bra koll, och dig vill jag tro på, men är det lönt? Jag spelar gitarr, sjunger om ensam hemma (körsång på gång) och vill då, alltså, ha absolut gehör. Om det inte går, finns det ingen mening med att anstränga sig, om det går, får det ta sin tid.
Det är ju helt omöjligt för oss att bedöma dina utsikter, men såna här saker handlar ju alltid om enormt mycket tålamod. Eftersom du verkar vara musikalisk, så finns det väl all anledning att göra ett försök. Kika på www.musikteori.se så kanske du hittar nåt som passar.
Last edited by ballkula on 2007-03-23 20:34:15, edited 1 time in total.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Klart att det går att öva upp, är du inte jättetondöv ska du nog lyckas.
Men att verkligen lyssna är inte så lätt.
Ska du kunna höra karaktären på vissa toner får du nog vara väldigt avslappnad och inte försöka tvinga fram det.

Var bara säker på att du verkligen vill ha det, du kan knappast ångra dig. :P
User avatar
Bananamoon
Posts: 331
Joined: 2005-04-01 11:17:17
Contact:

Post by Bananamoon »

Att man kan öva upp sitt gehör råder ingen tvekan om. Det har jag själv ägnat mig åt de senaste 4-5 åren :)

Jag tycker man ska reflektera över vad man ska ha sitt gehör till. Det är totalt meningslöst att lägga ner massa tid på övningar mot absolut gehör, om det man i första hand vill uppnå är att planka låtar osv. Då är det bättre att öva på att lära sig känna igen vanliga ackordföljder (snarare musikteori än gehör) och öva på intervall. Sen får man väl bara köpa att man inte alltid vet vilken tonart en låt går i utan att testa.
Macolm: iMac 20" 2,4 Ghz - 4Gb RAM
Angus: Athlon64 3000+ s939@2,65Ghz - 1Gb - 8600GT - 250Gb - DVD-RW - 17" TFT - Vista
Darkstar: PII 400 Mhz - 384Mb - 6Gb+250Gb - nVidia 8 mb :) - SuSE 10.1
Bloggen
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Har du ambitionen och verkligen vill, låt inte oss stoppa dig. Att du börjat med differensövningen är toppen. Det är vägen att gå, för att dra en anglicistisk oneliner.

Det finns flera tecken som kan tyda på att du har förbättrat gehöret. Ett som tyder på att du verkligen skapat något är om du finner dig själv nynna på en låt som du inte hört på ett tag (åtminstone en nattsömn emellan) och sedan börjar nynna på den, för att sedan finna att det är exakt den tonarten originalet går i. Ännu ett steg närmare har du kommit när du börjar spela det du nynnar och framför allt träffar första tonen rätt. I början kanske det är mer tur, men det går obeskrivligt över till att det är en känsla du har, var du ska spela.
Jag själv har inte absolut gehör, endast väldigt gott relativt, men det ger mig väldigt mycket tillbaka. Och jag kan garantera att övningar (gärna övningar som du finner roliga och lärorika samtidigt) ger resultat. Att kunna planka snabbare och mer precist än tidigare är kick av Guds nåde.

Nu flummade jag iväg, men jag tycker verkligen att du ska ägna tid åt det. Även om du inte får absolut gehör, så får du garanterat ett förbättrat och det är guld värt, i alla tänkbara musiksammanhang.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply