skynda på förkylning?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Hipshot wrote:Skit i det, låt det vara tills det går över. Ändra inga dagliga rutiner...
Njae, som sagts tidigare är hård ansträngning inte en bra idé när man är förkyld.

Att gå ut med lite kläder när det är kyligt kan definitivt förlänga sjukdomstiden.

Man riskerar dessutom att smitta kompisar om man inte tar någon hänsyn när man är förkyld.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

lyckegard wrote:Antibiotika är skitsnack. Det hjälper inte över huved taget mot förkylning. Plus att för varje antibiotika man äter så blir bakterierna resistanta - vilket bidrar till att det blir färre fungerande antibiotika. Om folk fortsätter äta antibiotika vid förkylning så kommer det att utvecklas till att ingen antibiotika kommer att fungera. Då har vi inget som hjälper oss mot bakteriesjukdomar (antibiotika hjälper enbart mot bakterier - förkylning beror på virus).

Febernedsättande är viktigt att ta om febern är alldeles för hög. (Det är inte hälsosamt att ha för hög feber - beroende på ålder så är olika nivåer acceptabla).
Så länge man tar antibiotikan i rätt mängd under den föreskrivna perioden så är risken för att resistenta sammar uppstå rätt liten. Det är när folk slutar ta tex penicillinet efter fyra dagar (då de börjar känna sig friska igen) som de resistena stammarna kan blomstra. Men tar man kuren till fullo så ska även de stammar som utvecklat lite resistens utrotas.

Men du har ju helt rätt i att det är totalt onödigt i detta fall då det rör sig om virus med största sannolikhet. Vilket innebär att det är otroligt att trådskaparen får tag på antibiotika då det inte är fritt fram att köpa det utan recept.

Angående febern är det självklart inte 40-41-42 graders feberattacker jag syftade på, utan det som är "närmare normalt", dvs 37-38 grader typ. Och då är febernedsättande totalt onödigt då det baa förlänger sjukdomstiden.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

I usa då läkaren jobbar för att göra kunden (inte patienten) nöjd så ger de den medicinen kunden (i Sverige motsvarande patienten) vill ha - annars gå ju patienten (kunden) till någon annan läkare och pencinillin där - och vår första läkare förlorare en kund.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

lyckegard wrote:I usa då läkaren jobbar för att göra kunden (inte patienten) nöjd så ger de den medicinen kunden (i Sverige motsvarande patienten) vill ha - annars gå ju patienten (kunden) till någon annan läkare och pencinillin där - och vår första läkare förlorare en kund.
1. Du tror inte att kunden vill ha den medicin som gör henne frisk och således väljer det sjukhus som ger bäst vård?
2. Tror du verkligen att ett privat sjukhus med vinstintresse gör ett sämre jobb än ett statligt sjukhus? Jag menar, ett statligt sjukhus kan göra ett hur dåligt jobb som helst utan att förlora några kunder eftersom staten med våld tvingar folk att finansiera det.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

lyckegard wrote:I usa då läkaren jobbar för att göra kunden (inte patienten) nöjd så ger de den medicinen kunden (i Sverige motsvarande patienten) vill ha - annars gå ju patienten (kunden) till någon annan läkare och pencinillin där - och vår första läkare förlorare en kund.
Läkaren ska göra kunden/patienten nöjd, det är ju hela syftet med hela läkaryrket. Däremot inte till vilket pris och med vilka medel som helst, det ska vara enligt rådande praxis och beprövad medicin etc etc...

Är sällan det kommer patienter som kräver en viss typ av behandling/medicin utan att vara öppna för andra förslag som läkaren kommer med.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Det med penicillin är faktiskt sant - det finns ingen botemedel mot förkylning - men folk tror att pencicillin hjälper - därför äter de det.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

poller wrote:1. Du tror inte att kunden vill ha den medicin som gör henne frisk och således väljer det sjukhus som ger bäst vård?
Jag tror att kunden vill ha den medicin/behandling som kunden upplever som bäst, inte den som nödvändigtvis är det.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

lyckegard wrote:Det med penicillin är faktiskt sant - det finns ingen botemedel mot förkylning - men folk tror att pencicillin hjälper - därför äter de det.
Du har rätt i det. Men för att kunna ta penicillin måste de ha det. Och det är inte många jag känner som har lite penicillin liggandes i kylskåpet. Det måste srivas ut och då är det ett läkarbesök man måste göra vilket kostar pengar. Jag känner heller inte många som betalar patientavgiften + köper penicillin (om de nu skulle få recept utskrivet mot förmodan) för en vanlig förkylning...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Faktiskt frisknat till av en hård utekväll lite för ofta för att fortsätta tro att det skulle vara en tillfällighet...
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Inget svar, herr Poller?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

CSM101 wrote:Du har rätt i det. Men för att kunna ta penicillin måste de ha det. Och det är inte många jag känner som har lite penicillin liggandes i kylskåpet. Det måste srivas ut och då är det ett läkarbesök man måste göra vilket kostar pengar. Jag känner heller inte många som betalar patientavgiften + köper penicillin (om de nu skulle få recept utskrivet mot förmodan) för en vanlig förkylning...
Storbrittanien/Usa, inte här.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag har en idé. Sup dig riktigt jävla full och gå omkring i -3 grader i bara t-shirt i en halvtimme. Rök gärna hela tiden också. Sen tar du en kall dusch och lägger dig i sängen och somnar. När du vaknar är du förkyld. Sov en dag. Sen är du frisk.
Tada.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

lyckegard wrote:Storbrittanien/Usa, inte här.

I många europeiska länder kan man köpa antibiotika utan recept på många ställen...

Men hur är det relevant då trådskaparen befinner sig i sverige?
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Kanske för att det är fler än bara trådskaparen som läser tråden -- och för att det är en disskussion så skall man få med olika aspekter. Sedan om du hade bemödat dig med att läsa hela tråden hade du vetat varför detta var så viktigt.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

lyckegard wrote:Kanske för att det är fler än bara trådskaparen som läser tråden -- och för att det är en disskussion så skall man få med olika aspekter. Sedan om du hade bemödat dig med att läsa hela tråden hade du vetat varför detta var så viktigt.
Som sagt: eftersom trådskaparen bor i sverige så var det honom jag utgick från när jag svarade på det du skrev.

Men om vi ska diskutera globalt, vilket jag aldrig uppfattade att vi gjorde, så är det du skriver mer relevant.

Jag har läst hela tråden och jag inser fortfarande inte varför antibiotikafrågan är så viktig. Det var en som gav rådet att antibiotika skulle användas men den skrev du svar på och frågan var ur världen. Sen att du valde att blanda in hur det ser ut i USA är en annan femma, en femma som är orelevant för den här diskussionen.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
Post Reply