Förbud mot tiggare

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Förbud mot tiggare

Post by lither »

SVT:s halvtaffliga produktion Argument sände i sitt senaste avsnitt en debatt där Carl-Axel Roslund (m) vill förbjuda tiggare, lite likt fattigvårdslagen som fanns i Sverige mellan 1885 och 1965. Programmet går att streama som vanligt på SVT:s hemsida:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=5 ... program_ao

Vad är era åsikter i ämnet? Är tiggare personer som tar upp onödig plats i samhället, eller är de några att känna medlidande för och således ge dem pengar? Debatt = on!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Typiskt moderaterna.

Det är lätt att hugga ner på folk som har det dåligt när man själv har det bra.
Nej, det är inte så kul med tiggare, man vad skulle man själv göra när man är vrålhungrig och inte har nåt att äta och magen purrar och det gör ont...
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Tiggare är ett tecken på att samhället inte fungerar som det skall. Sedan spelar det ingen roll om det är verkligen behövande eller kriminell verksamhet. I båda fallen måste samhället utföra rätt typ av åtgärder.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Har ju dock kommit in en hel del tiggare i Göteborg nu... Och inte är det svenskar inte. Det är tiggare som tidigare tiggde runt i spanien, italien osv... och har hittat hit på något konstigt sätt.
Kör hem dom! :P
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Illuwatar wrote:Tiggare är ett tecken på att samhället inte fungerar som det skall. Sedan spelar det ingen roll om det är verkligen behövande eller kriminell verksamhet. I båda fallen måste samhället utföra rätt typ av åtgärder.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Moonsky wrote:Typiskt moderaterna.
Såja, i detta fall handlar det om att det kommer hit folk från Syd- och Östeuropa för att tjäna sitt leverne via tiggeri, något som uppenbarligen går hem väldigt bra bland godtrogna och "medmänskliga" svenskar. Så förslaget som sådant har egentligen inte några moderat-tendenser över sig, utan det är snarare något som de flesta politiska färger skulle hålla med om, då det handlar om, om man ska höra till det som Carl-Axel Roslund har att säga, brottslighet. Men jag antar att det inte har upplyst dig den senaste tiden, genom varken debatten jag länkade till eller de senaste dagarnas nyheter.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Moderaterna i ett nötskal. Det är så sjukt att jag bara vill skratta. Fast det kan jag inte...
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

En gammal goding med ny etikett.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag trodde tiggeri redan var förbjudet. Eller det kanske var något annat land?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Det mest ironiska är att (m) vill ta bort ett privatiserat system (tiggeri)
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

ja gillar inte indianer/samt störande folk med dragspel men annars så är det ju fel o förbjuda det igentligen.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
LimpFish
Posts: 15
Joined: 2007-04-19 17:30:16

Post by LimpFish »

Kanonbra lag tycker jag! Ingen ska behöva tigga i Sverige med vårt sociala skyddsnät!
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Det är som sagt en livsstil som många invandrare har. Romer tigger på gatan medan den smarta araben går på soc-bidrag.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Jag har aldrig sett en svensk tiggare (om man inte räknar faktum-försäljare och munspelare till tiggare, men det gör iaf inte jag). De enda tiggare som finns här i Göteborg är från forna Sovjet och de jobbar för nån albansk liga typ. De sitter på sina knän mitt i centrum och ser ledsna ut... VÄCK med dem snälla, de är i vägen och skämmer ut vårt land inför alla asiater.

Det har hänt en gång att jag stött på en svensk tiggare och han ville ha pengar till mat, så jag sa till honom att han kunde följa med mig till BK så skulle jag köpa honom en burgare, men då gick han iväg...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Gebba wrote:ja gillar inte indianer/samt störande folk med dragspel men annars så är det ju fel o förbjuda det igentligen.
Har ni ovanligt många indianer och dragspelande människor i östergötland?
Jag skrattade mig nästan av stolen när jag läste ditt inlägg :) (trött efter en hård dag...)
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

XitArS wrote:Jag har aldrig sett en svensk tiggare (om man inte räknar faktum-försäljare och munspelare till tiggare, men det gör iaf inte jag). De enda tiggare som finns här i Göteborg är från forna Sovjet och de jobbar för nån albansk liga typ. De sitter på sina knän mitt i centrum och ser ledsna ut... VÄCK med dem snälla, de är i vägen och skämmer ut vårt land inför alla asiater.

Det har hänt en gång att jag stött på en svensk tiggare och han ville ha pengar till mat, så jag sa till honom att han kunde följa med mig till BK så skulle jag köpa honom en burgare, men då gick han iväg...

Spelar det någon roll om tiggaren är svensk eller indier?
We dance to all the wrong songs
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

XitArS wrote:Jag har aldrig sett en svensk tiggare
Det finns några stycken i sthlms tub. Och dom brukar få pengar av dom flesta (Tom mig), så svenska tiggare verkar verkligen ha lättare att tigga än invandrare.

Dom flesta invandrartiggarna brukar ha små fula lappar med färgtryck och skit, där det står något random om att deras barn är sjuk i någon sjukdom, vad gör dom? Tar kort på ungen och sprider dom via tunnelbanan...
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Det här är ett problem som lätt löses med polisbrutalitet.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:Jag har aldrig sett en svensk tiggare (om man inte räknar faktum-försäljare och munspelare till tiggare, men det gör iaf inte jag). De enda tiggare som finns här i Göteborg...
Så du menar att du aldrig träffat Roy Anderssons bror?
Du har verkligen missat en av Göteborgs stoltheter.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Kom osökt att tänka på ett klipp jag såg för en tid sedan.

Bumfights Ty VS. Dr Phil
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

Pontarius wrote:
Gebba wrote:ja gillar inte indianer/samt störande folk med dragspel men annars så är det ju fel o förbjuda det igentligen.
Har ni ovanligt många indianer och dragspelande människor i östergötland?
Jag skrattade mig nästan av stolen när jag läste ditt inlägg :) (trött efter en hård dag...)
ibland står det en del utanför konsum men va länge sen ja såg dom.

mitt inne i linköping så va det fullt av sånt olk vid julhandeln så inte nog med att man knappt kom fram utan man fick höra på oljudet också.

på tal om det,ingen som har sett det nya southpark än,där löser dom problemet med o skicka iväg dom till en annan stad.

men på ett sätt är dom bra för dom rensar ju upp alla pantburkar på stan :P
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag skänker pengar till tiggare när jag faktiskt tror på att dom är hemlösa. En till sil heroin eller en gubbe tjack är inte något jag vill hjälpa någon finansiera.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

I stockholms tunnelbana finns det tre sorters tiggare.

Utlänningar med små färgfoton eller utskrivna lappar med snyfthistorier, nästan alltid påhittade.

Utlänningar, gärna med 7-12åriga barn, som spelar kass musik

Svenskar som talar svenska och antingen säljer Situation eller ber om pengar till natthärbärge.



Vad det gäller lagligheten i tiggeri har vi väl ingen direkt lag mot att tigga, men däremot finns där en ganska brett täckande lag om "störande av ordning" som ofta tillämpas för att släpa bort oönskade tiggare (samt även fyllon, knarkare, galningar, ungdomar....).
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Glargh, jag tycker du missar missbrukarna med din listning. Jag brukar träffa på dem mellan medborgarplatsen och slussen.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Ghlargh: Dom får inte tigga i tunnelbanan vad jag har förstått, för Connex (Numera Veolia?) brukar säga åt dom. :P
Post Reply