Halal och Kosher slakt?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Shinzu
Posts: 310
Joined: 2006-09-22 19:36:22

Halal och Kosher slakt?

Post by Shinzu »

Hej på er,undrar ifall ni känner till ifall Djur som "Skäktas" känner någon smärta innan de dör?

Skäktning-> en religiös slaktmetod som innebär att obedövade djur avlivas genom att halspulsådern skärs av med kniv. Djuret dör av förblödning.
"An idiot is not a person who cares about his family and friends"-Andreas T. Jansson

"The world is built upon logic,use logical sense to manipulate it"-Andreas T. Jansson
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jag har sett med egna ögon (när jag var 5) hur en gris hängdes upp och ner, och halsen skars av. Jag minns tyvärr inte om den gjorde så mycket liv ifrån sig :-/
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
okim
Posts: 43
Joined: 2006-11-30 11:44:25

Post by okim »

Vart vill du komma med den frågan? Personligen tycker jag den är osmaklig :[
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Du har ju svaret...

Djuret dör av förblödning, dvs inte direkt vid själva ögonblicketr då man skär ådern på den.

Så djuret lever, och kan såledess även känna, en kort stund efter händelsen.

Så mitt svar är att djuret känner av det.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Det gör den garanterat ett tag. Men nu är frågan vad det spelar för roll hur djuret dödas? det ska ändå dö.
We dance to all the wrong songs
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Pinto wrote:Det gör den garanterat ett tag. Men nu är frågan vad det spelar för roll hur djuret dödas? det ska ändå dö.
Det viktiga är att det är muslimer som gör det.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Shinzu
Posts: 310
Joined: 2006-09-22 19:36:22

Post by Shinzu »

staretsen wrote:Det viktiga är att det är muslimer som gör det.
Det viktiga är att judar också gör detta.

Dessutom så är syftet med frågan att se ifall min "religions lärare" har rätt då hon påstått det absoluta motsatta till vad ni föreslagit.
"An idiot is not a person who cares about his family and friends"-Andreas T. Jansson

"The world is built upon logic,use logical sense to manipulate it"-Andreas T. Jansson
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Shinzu wrote:Det viktiga är att judar också gör detta.

Dessutom så är syftet med frågan att se ifall min "religions lärare" har rätt då hon påstått det absoluta motsatta till vad ni föreslagit.
Så vad har din religionslärare för argument till att djuret inte skulle känna något?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Shinzu wrote:
staretsen wrote:Det viktiga är att det är muslimer som gör det.
Det viktiga är att judar också gör detta.
Det är även vanligt i norra Serbien.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Shinzu
Posts: 310
Joined: 2006-09-22 19:36:22

Post by Shinzu »

snigel wrote:Så vad har din religionslärare för argument till att djuret inte skulle känna något?
Är särskrivning något som gör att du inte förstår sammanhanget?
Tackar för tillrättavisningen:P

Men men,Min Religionslärare påstår att hon och hennes muslimska vännina läst i en vetenskaplig rapport att djuren "svimmar" direkt vid själva "skärandet".
"An idiot is not a person who cares about his family and friends"-Andreas T. Jansson

"The world is built upon logic,use logical sense to manipulate it"-Andreas T. Jansson
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Shinzu wrote: Men men,Min Religionslärare påstår att hon och hennes muslimska vännina läst i en vetenskaplig rapport att djuren "svimmar" direkt vid själva "skärandet".
Det kan kanske vara möjligt att djuret i fråga svimmar... men isf kan det säkerligen vara av smärtan den känner.
Coolmani
Posts: 10
Joined: 2005-05-15 14:25:36

Post by Coolmani »

kosherslakt tycker jag om dock synd att det är judiskt
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Ja, varför döda ett djur snabbt och smärtfritt när man kan döda det långsamt och plågsamt? Trots allt är det bara ihjälplågade djur som är ätbara.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Det finns en internetsida där muslimer skär halsen av västerlänningar.
Dem gör allt annat än svimmar kan jag säga.
Det nog det värsta jag har sett på internet.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Men nu när jag tänker efter så...

De som varit med om en olycka vet att man inte känner av smärtan direkt, utan den kommer lite senare när adrenalinet i kroppen lagt sig. Så det finns en liten sannolikhet att det faktiskt är så att djuret hinner då innan smärtan sätter in.

Jag skulle vuilja ändra mitt svar i mitt första inlägg till att det är möjligt att de inte känner, men för mig dock ändå troligare att de faktiskt gör det...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Shinzu wrote:Men men,Min Religionslärare påstår att hon och hennes muslimska vännina läst i en vetenskaplig rapport att djuren "svimmar" direkt vid själva "skärandet".
Muslimerna säger ju att Islam är vetenskaplig korrekt också. :P
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Moonsky wrote:Muslimerna säger ju att Islam är vetenskaplig korrekt också. :P
jorden är säkert platt oxå ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Shinzu wrote:Min Religionslärare påstår att hon och hennes muslimska vännina läst i en vetenskaplig rapport att djuren "svimmar" direkt vid själva "skärandet".
Inte om det är idisslare, nej. För i deras karotider och vertebralartärer (kotartärer) pumpas det syrerikt blod upp till hjärnan. Dessa skyddas inne i kotkanalen och skärs självklart således inte av vid stickning. Detta gör att hjärnan får tillräckligt mycket syrerikt blod för att hålla djuret vid medvetande tills avblodning sänkt blodtrycket. Hur lång tid detta tar är svårt att svara på, men en dryg minut skulle jag tippa på.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Snart kanske din lärare blir glad.

Kristdemokraternas Aldo Iskra i Malmö anser att "upphävandet av förbudet av halal- och kosherslakt handlar om att förverkliga mänskliga rättigheter, och om rätten till religiöst liv - den viktigaste av rättigheter." Därmed slår han fast att det är en mänsklig rättighet att tortera djur genom slaktmetoder som halal- och kosherslakt.

Halal- och kosherslakt innebär halssnitt på obedövade djur där man låter djuren dö av den blodförlust som de drabbas av. Detta är djurplågeri i högsta grad och därför är det också förbjudet enligt den svenska Djurskyddslagen.

Finns diverse filmer på youtube m.m där dom utför dessa typer av slakt, o där ser man hur djuren ligger o sparkar o har sig samt försöker ställa sig upp igen men ramlar ner medans blodet sprutar eller forsar på vissa.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag antar att alla som är emot detta är noggranna med att undersöka hur köttet de äter slaktats, och huruvida djuret som dräpts led eller inte?

At least they're honest about their shit. And don't play the "I'm on the moral highground hypocrite game".
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Fastnat med fötterna i engelsklexikonet idag, fisk?

Det är svårt att angripa allmänt köttätande för att det kan föregå (och säkert också föregår) metoder med vilka djur slaktas som skapar mycket lidande. Man vet inte var, när, hur osv. Eftersom kosher- och halalslakteri just är så öppna med det är det lätt att attackera detta. Det är väl ganska logiskt?
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Camridge wrote: Finns diverse filmer på youtube m.m där dom utför dessa typer av slakt, o där ser man hur djuren ligger o sparkar o har sig samt försöker ställa sig upp igen men ramlar ner medans blodet sprutar eller forsar på vissa.
Men om man nackar en kyckling så att huvudet ligger vid sidan om så kan den oickså vara uppe och sprattla, eventuellt även springa, en liten stund efter dödandet. Så sprattlandet kan även i detta fall vara rena reflexer till en stor del.

Angående tiden det tar för djuret att dö så är är det oftast inte så lång tid just pga att man skär av stora kärl och att hjärtat pumpar blodet i den hastighet den gör.

@Lither: Vertebraartärerna har inte den kapacitet som krävs att försörja hjärnan med blod när dess huvudleverantörer, aa. carotis communi, skurits av. Sen ligger de heller inte i kotkanalen (finns inget som heter så, men du syftar på canalis vertebralis), utan i foramen transversarium i halskotornas tvärutskott. Så det går mycket väl att skära av de två vertebraartärerna, beroende på hur man lägger snittet.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Mr Einstein wrote:Det finns en internetsida där muslimer skär halsen av västerlänningar.
Muslimer? Undrar hur seriös du är.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Precis, bara för att man kallar sig en viss sak, betyder det inte att man är det.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

ADiS wrote:
Mr Einstein wrote:Det finns en internetsida där muslimer skär halsen av västerlänningar.
Muslimer? Undrar hur seriös du är.
Jag vill inte framstå som förmdomsfull men eftersom dem skär halsen av dem i Allahs namn så tror jag att dem är muslimer...men visst dem kan ju vara kristna i och för sig.
Eller hedningar...fylleskallar mm.
Och seriös...det har jag aldrig försökt att vara..i alla fall inte här.
Post Reply