Träna upp tåligare knän

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Träna upp tåligare knän

Post by kqr »

Jag får väl ta mitt eget bidrag till 64bits allmänt prat - träningsguide... ^^

Jag har väldigt "svaga" knän i den meningen att det inte krävs alltför mycket belastning för att jag ska få problem med dem.

Det har ju varit lite till och från, sen när jag åkte skidor vecka sju så blev det hemskt, det gjorde inte så jätteont, men det kändes väldigt obehagligt.
Jag kollade upp det när jag kom hem igen, och det var inget direkt synligt fel, möjligtvis att korsbanden inte riktigt höll 100% på plats, men det var tydligen ingen fara.

Efter det så var det en dag då jag var väldigt aktiv och inte pallade jujutsun på eftermiddagen på grund av knäet, men annars har jag varken ansträngt knäet överdrivet eller känt av något.


Är det någon som har koll på hur man kan göra för att slippa det här problemet?
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Om det är i början på problemet så kan man försöka träna upp muskulaturen kring knät. Starka muskler hjälper till att stabilisera knät vilket i många fall kan hjälpa i sådana situationer.

Men gör det för ont så får du kontakta en idrottsläkare, de "vanliga" läkarna brukar själva skicka folk med liknande problem till de som kan det bäst, dvs idrottsläkare.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

CSM101 wrote:Om det är i början på problemet så kan man försöka träna upp muskulaturen kring knät.
Vilka muskler är det?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

kr1sse wrote:
CSM101 wrote:Om det är i början på problemet så kan man försöka träna upp muskulaturen kring knät.
Vilka muskler är det?
quadriceps heter en iaf *-)
något har iaf idrott a lärt mig!
Dyslexi
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Quadriceps borde jag inte ha några problem med. Jag är starkare i benen än de flesta jag möter i min ålder. Så det jag undrar över är väl ifall det är någon liten dold muskelgrupp som gör stor skillnad.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

kr1sse wrote:Quadriceps borde jag inte ha några problem med. Jag är starkare i benen än de flesta jag möter i min ålder. Så det jag undrar över är väl ifall det är någon liten dold muskelgrupp som gör stor skillnad.
nu ska jag vara rätt tråkig.. googla..
Dyslexi
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

cykeltränin gär bra och inte så påfrestande för knäna om man har problem med dom.
Dock att känna av en veckas skidåkning gör nog alla som inte åker skidor regelbundet.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

förövrigt finns det ju såna där elastiskttyg med nå grejs inuti som man sätter på knät för att stabilisera...
Dyslexi
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Det finns flertalet benövningar som tränar knät, men knäböj är en som jag kan rekommendera till de flesta, en bra basövning som går att variera i oändlighet. Se bara till att börja med lagoma vikter och om du är obekant med tekniken kan som alltid en instruktör vara till nytta.

MooDHooDs tänker du på vulkanskydd?
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jag hade också problem med korsbanden efter en liten ishockey-olycka. Jag löste det genom att jogga regelbundet, och nu är allting som vanligt igen.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Finns inga små dolda muskelgrupper i knät. Förslag på hur du tränar lår/ben har du redan fått i tråden, börja bara lugnt, inga tunga vikter då vikter är inblandade.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Ska väl se vad jag kan göra åt det då. Verkar inte vara något jättekonstigt.

Ibland när jag knäböjer så "knäpper" det i knäna. Det här är något som jag vet att jag inte är ensam om, men vad beror det då?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

kr1sse wrote:Ska väl se vad jag kan göra åt det då. Verkar inte vara något jättekonstigt.

Ibland när jag knäböjer så "knäpper" det i knäna. Det här är något som jag vet att jag inte är ensam om, men vad beror det då?
typ som när man "knäcker" benen i fingrarna?
Dyslexi
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

kr1sse wrote: Ibland när jag knäböjer så "knäpper" det i knäna. Det här är något som jag vet att jag inte är ensam om, men vad beror det då?
Precis samma symptom som jag hade. Mitt knä tenderade även att gå ur led (vilket gjorde skitont) vid hög belastning.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

spite wrote:Det finns flertalet benövningar som tränar knät, men knäböj är en som jag kan rekommendera till de flesta, en bra basövning som går att variera i oändlighet. Se bara till att börja med lagoma vikter och om du är obekant med tekniken kan som alltid en instruktör vara till nytta.

MooDHooDs tänker du på vulkanskydd?
nej inte enligt google, för den gav inga träffar. Men typ alla affärerar har det, alltså intersport, stadium bla bla
Dyslexi
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Att knät går ur led beror på dålig stabilisering från kors/ledbanden och muskelgrupperna i låret.

Knäppandet tror jag kommer från menisken. Flickvännen genomgick en knäoperation i vintras där hon hade problem med menisken. Och då hade hon grymma knäppningar, nästan så mjag kunde höra det när jag satt bredvid henne.

Och det är vulkanskydd ;)

edit: http://www.doktorn.com/product_detail.asp?item=1458
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

_JesteR_ wrote:Jag hade också problem med korsbanden efter en liten ishockey-olycka. Jag löste det genom att jogga regelbundet, och nu är allting som vanligt igen.
hahah lilla flickan ;D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

MooDHooDs wrote:
kr1sse wrote:Ska väl se vad jag kan göra åt det då. Verkar inte vara något jättekonstigt.

Ibland när jag knäböjer så "knäpper" det i knäna. Det här är något som jag vet att jag inte är ensam om, men vad beror det då?
typ som när man "knäcker" benen i fingrarna?
Nej, inte riktigt. Men det du nämner måste jag också vänja mig av vid... ^^

Precis samma symptom som jag hade. Mitt knä tenderade även att gå ur led (vilket gjorde skitont) vid hög belastning.
Hmm.. Nu när du säger det så; ibland när jag framförallt simmar, och gör en hastig sparkande rörelse med lite "skruvat" ben så...det inte direkt hoppar ur led, för det gör inte ont, men det känns konstigt.

Och då hade hon grymma knäppningar, nästan så mjag kunde höra det när jag satt bredvid henne.
Folk brevid mig hör också. Fast värt att notera är att det inte är alltid det knäpper. Om jag gör en knäböj och det knäpper, så lär det göra det på de nästa tio också, men sen dagen därpå så käånner jag inte av det alls.


EDIT: Jag testade att knäböja nu, och det knäpper inte. Däremot känns det "kallt" inuti knäet strax under knäskålens slut. (Jag vill inte kalla det att det gör ont, direkt, för jag kan stå ut med det, även om det inte känns bra.)
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

När jag spelade fotboll hade jag grova problem med mina knän. Jag använde en sån där knästrumpa och det blev inte lika jobbigt för knäna lika fort. Jag kan rekomendera att testa iaf. Nu var det ganska längesen jag slutade med fotbollen, men jag har inte problem med knäna lika ofta som förut iaf.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

Varje gång jag böjer mig ner så knäcker mina knän. (kan göra det fast 50ggr efter varandra :D ) dom värker varje dag, och jag har haft shlatter (stavning?) för ca 5 år sen, men det blev bra efter några år. Mina knän blir ofta sjuka efter ca 15-30 minuters användning trötta och håller dåligt. Först blir högra knäet sjukt, sen då jag stöder mer med vänstra knä blir det också sjukt..

Har tid till ortoped om några veckor.. :-/ det är skit jobbigt, för jag har redan nåt lite fel i ryggen.. känns som mina knän inte klarar av ens vanlig ansträngning, som friska knän skall klara av dagligen.

Någon aning någon vad det kan vara och hur man kan åtgärda det?
(får säkerligen nåt svar vid ortopeden, men tänkte fråga då denna tråd kom upp passligt.)

Har starka benmuskler för övrigt, har t.o.m. fått beröm av flera ishockey spelare att mina ben var starka och snygga (inte p.g.a att han var gay utan dom ser ganska muskulösa ut) är 17 år gammal.
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Jag har haft belastningsskador som har varit riktigt besvärliga i båda knäna, det som fungerade för mig var att vila ordentligt utan smygträning, på med sportknäskydd när jag började att träna igen, samt köpte nya skor till pingisen och nya löparskor som båda var ruskigt dyra, men med otroligt mycket bättre dämpning.
Det har löst mitt belastningsproblem.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

ADiS wrote:
_JesteR_ wrote:Jag hade också problem med korsbanden efter en liten ishockey-olycka. Jag löste det genom att jogga regelbundet, och nu är allting som vanligt igen.
hahah lilla flickan ;D
Käften blatte, det var ditt fel :P
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

_JesteR_ wrote:
ADiS wrote:
_JesteR_ wrote:Jag hade också problem med korsbanden efter en liten ishockey-olycka. Jag löste det genom att jogga regelbundet, och nu är allting som vanligt igen.
hahah lilla flickan ;D
Käften blatte, det var ditt fel :P
jag tar hårt på den där kritiken, känner mig kränkt nu... kan inte leva längre! Säg åt jester han sa blatte till mig ;(
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

ett problem folk gör är att de vid skador/smärta köper vulkan-stöd och fortsätter träna med samma intensitet som innan. Man måste dra ner belastningsgraden efter varje träning då man känner smärta. Det får bli en form av "två steg framåt ett steg bak"-träning som man måste vara tålmodig med.

Edit: Jester, du sa blatte åt adis.

Adis, nöjd?
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

:-/ Du glömde vicka med pekfingret och titta på han :-[
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Post Reply