Lockout - Arbetsgivare?!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Lockout - Arbetsgivare?!

Post by liger »

hej..

Om arbetarna på en arbetsplats strejkar kan ju arbetsgivaren rimligen begära, eller ta hjälp av, sin främsta vapen nämligen lockout (direkt översatt: utelåsning, att man låser ut) arbetarna från arbetsplatsen. Innebär detta att arbetsgivaren inte är skyldig att betala lön längre till dessa strejkande arbetare för att skrämma dem?!!

Lösningen är väl att arbetsgivaren får leta upp nya personer om det går för långt, skulle jag tro...

Och med en blockad menas väl att man inte tillåter fler anställningar på arbetsplatsen pga. den pågåene strejken?!

Dessa är ju inte speciellt vanliga termer i nutiden, men fick denna fråga av min bror och eftersom jag läst om detta för längesen borde jag rimligen kunna detta, och därför vill jag färska upp kunskaperna lite med att få dessa förklaringar bekräftade.

Tacksam för svar!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Lockout är när arbetsgivarna utestänger anställda från arbetsplatsenför att slippa betala lön. Det är ett motangrepp mot fackföreningarna och används för att orsaka stora kostnader för dem i samband med en strejk. Det vanligaste exemplet på en sådan aktion är nog lockout av lärare på sommaren, vilket tvingar facket att betala deras lön i händelse av konflikt, men arbetet blir inte särskilt lidande eftersom verksamheten är begränsad.

En blockad är när facket försöker hindra verksamheten på en arbetsplats, se blockaden mot en salladsbar i Göteborg förra året.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=594792
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply