Det här om att skära.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Den unge Werthers lidanden...
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

egar wrote:Den unge Werthers lidanden...
En klassiker. Om vi bara kunde få folk att ge sig ut i naturen och uttrycka sin olycka i poesi istället för att skära sig själva (eller åtminstone både och) så vore mycket vunnet. Romanticism framför modernism.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Cappuccino wrote:
egar wrote:Den unge Werthers lidanden...
En klassiker. Om vi bara kunde få folk att ge sig ut i naturen och uttrycka sin olycka i poesi istället för att skära sig själva (eller åtminstone både och) så vore mycket vunnet. Romanticism framför modernism.
QFE.

Edit:
Wikipedia wrote:Termen Werther-effekt kommer från huvudpersonen i Goethes roman Den unge Werthers lidanden. Bokens huvudperson plågas av olycklig kärlek och begår självmord genom att skjuta sig. Det rapporterades att många unga män tog livet av sig på samma sätt efter att boken blivit en storsäljare.
Så var det på grund av den som Kleist sköt sig? I så fall tycker jag inte om den. :(
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

MooDHooDs wrote:Och visste inte om att det fanns sånt folk? Har du hört talas om fjortisar, emos och psykiskt störda?
Visst har jag hört dom men inte att de går så långt!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

MooDHooDs wrote:
Longstock wrote:BUP, hemskt namn. Jag kan förstå att hon inte vill gå dit. Be henne söka hjälp hos en privatpsykolog (om hon nu vill ha hjälp). Det är nog bättre.

nu kommer någon idiot att kopiera det här till adressfönstret :)
Man kunde trycka på quote! ;)

Hon går till bup! Hon blir dittvingad av sina föräldrar, annars slår de henne.
hur gammal är hon då? man får väl inte slå barn :P ?
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Gebba wrote:
MooDHooDs wrote:
Longstock wrote:BUP, hemskt namn. Jag kan förstå att hon inte vill gå dit. Be henne söka hjälp hos en privatpsykolog (om hon nu vill ha hjälp). Det är nog bättre.

nu kommer någon idiot att kopiera det här till adressfönstret :)
Man kunde trycka på quote! ;)

Hon går till bup! Hon blir dittvingad av sina föräldrar, annars slår de henne.
hur gammal är hon då? man får väl inte slå barn :P ?
15, även om det är något irrelevant
Dyslexi
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Gebba wrote:
MooDHooDs wrote:
Longstock wrote:BUP, hemskt namn. Jag kan förstå att hon inte vill gå dit. Be henne söka hjälp hos en privatpsykolog (om hon nu vill ha hjälp). Det är nog bättre.

nu kommer någon idiot att kopiera det här till adressfönstret :)
Man kunde trycka på quote! ;)

Hon går till bup! Hon blir dittvingad av sina föräldrar, annars slår de henne.
hur gammal är hon då? man får väl inte slå barn :P ?
Man får inte slå någon? ^.-
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

MooDHooDs wrote:15, även om det är något irrelevant
Verkligen inte, om hon nu även tillhör emokulturen och är 15 år så är det bara att invänta tills att hon kommer på hur dumt det, det är många som får tillfälliga kortslutningar i hjärnan med dessa kriterier.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Nej man ska inte slå barn men inom visa gränser så skulle det vara bra! En örfil skulle sitta fint på många av dagens småbarn.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Och på storbarnen.

Tyvärr så finns det de som skulle missbruka det.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Denna femtonåring som skär sig, gör hon det för uppmärksamhet, för att njuta av morfinkicken eller för att hennes föräldrar är skitstövlar?

Eller det kanske är irrelevant?
meh
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Joel wrote:..för att njuta av morfinkicken...
Tror du menar endorfin? ;)
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Endorfin är väl snarare glädjemolekyler? Tyckte jag läste någonstans att kroppen förser sig själv med morfin vid fysisk skada.
meh
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Joel wrote:Endorfin är väl snarare glädjemolekyler? Tyckte jag läste någonstans att kroppen förser sig själv med morfin vid fysisk skada.
Morfin utvinns utav opiumvallmon. Så njae, skulle vara kul om kroppen producerade det skulle nog alla vara glada och skära sig själva. :)
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Joel wrote:Denna femtonåring som skär sig, gör hon det för uppmärksamhet, för att njuta av morfinkicken eller för att hennes föräldrar är skitstövlar?

Eller det kanske är irrelevant?
Som jag tolkar det: För att folk är elaka mot henne (men hon har endel vänner), för att hennes föräldrar är elak, för att hon mår psykiskt dåligt (tonår ::) ). Deusstom har hennes kille varit otrogen med hennes "bästa kompis". Och såklart gör hon det för att själen och kroppen ska dela smärtan. Hon vill ha uppmärksamhet, men hon vill inte att ären ska synas.

Någon frågade om hon var emo, nej. Hon är snarare åt benry pålsson hållet.
Dyslexi
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Ja du, jag har ingen som helst erfarenhet i ämnet, faktum är att jag är ganska fördomsfull mot folk som skär sig och emokulturen.

Min pappa kallar sig realist men egentligen är han cyniker och pessimist, hur som helst får din tjejkompis typ bara acceptera att livet ibland suger lite grand och att man får försöka studsa upp igen, hitta nya saker att leva för.
meh
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Som sagt tidigare, tror inte risken är så stor för infektion om hon inte förvarar rakbladen på något otroligt snuskigt ställe. Men säg åt henne att om hon envisas med att skära sig med slöa rakblad så får hon fan lova att alltid gå med långärmat sen när hon blir vuxen och slutar upp med skärandet. Finns inget fulare än ärmar med massa fula ärr på.

Jag har aldrig fattat skärarkulturen, jag har mått illa, emellanåt till och med jävligt illa, men aldrig gått på den grejen. Kanske för att det inte var trend när jag var i tonåren. Men jag grejar inte den där självhatsprylen. Om alla andra tycker att du är ful, udda, fet, fel eller konstig och inte värd ett vitten, varför ska du tycka det? Varför ska du göra deras jobb åt dem?

Jag har alltid vänt mitt självhat utåt mot andra, det känns mer konstruktivt.

Och appropå talesättet så illustrerar Millholland det som vanligt bäst.
http://www.warehouse23.com/img/full/SP1013L.jpg
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

först och främst, försök att komma på nåt temporärt "smärtande" som kan hjälpa utan att behöva förstöra hennes armars, som framtidsmässigt skulel kunna innebära problem för henne om hennes liv och problem "löser" sig.

Folk kommer alltid att kolla lite snet toch undra o.s.v om de ser de där enligt min syn oattraktiva märkerna på armarna..

Som sagt istället för att spendera tid på att köpa ny rakblad så kanske du kan komma på nåt sätt för henne att dämpa sin smärta på något annat sätt utan att vara lika dekstruktiv.

sen, kommer det hela med att läka. Själv tycker jag att du (antar att du är runt 15 med) måste för å främst sätta dig själv främst så du inte lägger för mycket tid att hjälpa henne med sina problem ifall nu t.ex dina betyg försämras o.s.v. Men självklart betyder personen mycket för dig och du har tid över utan att det inverkar för mycket på ditt eget liv så försök hjälpa till så mycket som helst. Kom dock ihåg att du får inte se hennes skärande som något som är okey, för det är det inte. Dock som du själv sa så kommer du inte kunna få henne att sluta göra det på en dag.

Jag drömmer ihop ett scenario här:

Jag antar att hon har problem som samhör med familjen o.s.v. Kanske problem med föräldrar, syskon o.s.v. t.ex drog relaterade, relationsartade eller kanske t.o.m sexuellt utnyttjande eller liknande.
Jag antar dessutom att hon är en relativt blyg och inåtdragen person. Kanske har en del närmare vänner som dig t.ex men i en social grupp framstår hon som relativt inåtvänd och för många som en relativt konstig person.

Jag antar också att du får för dig att hon mår bättre när hon är med dig och hon kanske t.o.m säger det till dig. Det är säkerligen sant men det kan bli ett stort problem att ha någon som tillförlitar sig på en så stark och det kan vara väldigt jobbigt för dig med. Det bästa för dig är att dela med dig av henne till andra för ifall det blir problem med er så kan hennes problem förvärras (väldigt vanligt bland ungdommar som känner sig oälskade och ter sig till en pojkvän/flickvän.. och sedan får stora återfall till skärande m.m när ett förhållande tar slut).

Terapi är viktigt när det har gått så här långt, men ett bra och positivt nätverk av familj eller vänner ((plural)) är den bästa hjälpen. Så försök att umgås med andra och henne samtidigt och försök få henne att integrera bättre med omvärlden..



one more thing.....

Kom bara ihåg att jag rad upp en heldel grejer, men som jag sa i början det hänger inte på dig. Det är inte ditt ansvar, men du får ju gärna hjälpa till.

Goodluck dude.. you're gonna need it..
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Mitra wrote:Det bästa för dig är att dela med dig av henne till andra för ifall det blir problem med er så kan hennes problem förvärras (väldigt vanligt bland ungdommar som känner sig oälskade och ter sig till en pojkvän/flickvän.. och sedan får stora återfall till skärande m.m när ett förhållande tar slut).

Terapi är viktigt när det har gått så här långt, men ett bra och positivt nätverk av familj eller vänner ((plural)) är den bästa hjälpen. Så försök att umgås med andra och henne samtidigt och försök få henne att integrera bättre med omvärlden..
Det där gav mycket kött på benen, tackar!

Fast problemet är att jag bor långt ifrån henne, har bara möjlighet att träffa henne på loven, då jag har sommarstuga nära. =/
Dyslexi
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Kanske BRIS eller nån stödlinje?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Moonsky wrote:Kanske BRIS eller nån stödlinje?
men herregud, 4de gångern jag säger att hon redan går hos bup!
Dyslexi
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

MooDHooDs wrote:
Moonsky wrote:Kanske BRIS eller nån stödlinje?
men herregud, 4de gångern jag säger att hon redan går hos bup!
BRIS då?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Joel wrote:Endorfin är väl snarare glädjemolekyler? Tyckte jag läste någonstans att kroppen förser sig själv med morfin vid fysisk skada.
Endorfin ger en känsla av glädje och kan hjälpa till att stilla smärta något.

Endorphins (or more correctly Endomorphines) are endogenous opioid biochemical compounds. They are polypeptides produced by the pituitary gland and the hypothalamus in vertebrates, and they resemble the opiates in their abilities to produce analgesia and a sense of well-being. In other words, they might work as "natural pain killers." Using drugs may increase the effects of the endorphins.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Suck. Det är allt som borde behöva sägas. Världen vore enklare om det fanns körkort för att bli förälder. Somliga verkar inte kunna hantera föräldraskapet på ett moget och ansvarsfullt sätt så att deras barn får en bra uppväxt.

På tal om det där med rakbladen. Inget annat än ett väldigt dåligt sätt att försöka göra någonting bättre. En löjlig, smärtfull väg att inte ta motgångar på ett vuxet sätt. Visst, bruden är 15 bast. Men somliga tvingas växa upp tidigare än andra.

MooDHooDs. Om jag var du skulle jag ta ett allvarligt snack med henne. Säga att hon inte kan hålla på med den där skiten. Jag tror att hon behöver höra att någon bekymrar sig och oroar sig för henne. Fast en skicklig psykolog vore inte helt fel det heller. Fast någon att prata med allt om skulle förmodligen räcka. Säg att hon kan ringa när hon vill och snacka om vad som helst. Kan man lätta sitt hjärta för någon känns omvärlden inte lika smärtsam längre.

Lycka till.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Wille verkar ha ganska vettiga synpunkter enligt mig.

Säg till henne att hon kan ringa och prata när hon vill.
Post Reply